DROPS / 194 / 8

Malmö by DROPS Design

Strikket genser med raglan i DROPS Sky. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med flette, høy hals og rullekant. Størrelse S - XXXL.

  • Malmö / DROPS 194-8 - Strikket genser med raglan i DROPS Sky. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med flette, høy hals og rullekant. Størrelse S - XXXL.
  • Malmö / DROPS 194-8 - Strikket genser med raglan i DROPS Sky. Arbeidet er strikket ovenfra og ned med flette, høy hals og rullekant. Størrelse S - XXXL.
DROPS Design: Modell sk-004
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

300-300-350-400-400-450 g farge 08, lavendel

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

STRIKKEFASTHET:
19 masker i bredden og 25 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 5.
DROPS RUNDPINNER NR 5: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 4: til ermekant.
DROPS RUNDPINNE NR 4: lengde på 80 cm til rillekant.
DROPS FLETTEPINNE – til fletten.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

74% Alpakka, 18% Polyamid, 8% Ull
fra 48.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 48.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 48.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 288kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

FLETTE:
Neste gang det skal flettes (dvs på 5.omgang i A.2), forskyves fletten 1 maske mot venstre slik: Strikk som før til A.2, strikk 1 maske rett, sett de neste 6 maskene på flettepinnen bak arbeidet, strikk 6 masker rett, strikk 6 masker rett fra flettepinnen. Forskyv fletten slik (dvs 1 maske mot venstre) for hver gang det flettes til arbeidet måler 22-24-25-27-29-31 cm fra merketråden (dvs til bærestykket er strikket ferdig).

ØKETIPS-1 (gjelder raglan):
Strikk til det gjenstår 1 maske før merket, strikk 1 kast (= 1 maske økt), 1 maske rett, 1 kast (= 1 maske økt). Øk slik ved alle 4 merkene (= totalt 8 masker økt). Kastene strikkes ikke vridd på neste omgang, det skal bli hull!

ØKETIPS-2 (gjelder i sidene på bolen):
Strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, 1 kast, strikk 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), 1 kast (= totalt 4 masker økt). På neste omgang strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene rett.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Det strikkes først en høy hals, deretter strikkes det bærestykke. Bærestykket deles til ermer og bol. Bolen strikkes rundt på rundpinne og ermene strikkes rundt på settpinner

HØY HALS:
Legg opp 84-88-92-96-104-112 masker på rundpinne 5 med Sky. Strikk glattstrikk i 3 cm (= rullekant). Deretter strikkes det vrangbord (= 1 rett/ 1 vrang) over alle maskene. Strikk totalt 3 omganger med vrangbord. Deretter strikkes det videre slik (omgangen starter midt bak):
Strikk 44-47-50-53-59-65 masker rett, A.1 (= 8 masker) og avslutt med 32-33-34-35-37-39 masker rett.
Når A.1 er strikket 1 gang i høyden er det 88-92-96-100-108-116 masker på pinnen. Strikk A.2 (= 12 masker) over A.1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 12 cm, settes det 1 merketråd i arbeidet, ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BÆRESTYKKE:
På neste omgang settes det 4 merker til raglan slik:
Strikk 15-16-17-18-20-22 masker rett (= halve bakstykket), sett 1 merke, 12 masker rett (= høyre erme), sett 1 merke, 17-19-21-23-27-31 masker rett, A.2 som før (= 12 masker), 5 masker rett (= forstykket), sett 1 merke, 12 masker rett (= venstre erme), sett 1 merke og avslutt med 15-16-17-18-20-22 masker rett (= halve bakstykket).
Nå økes det til raglan og fletten i A.2 forskyves 1 maske mot venstre for hver gang den flettes – les FLETTE.
På neste omgang økes det 1 maske på hver side av hvert merke – les ØKETIPS-1! Øk slik på hver 2.omgang totalt 23-26-28-31-33-36 ganger = 272-300-320-348-372-404 masker. Fortsett med rett og A.2 som før til arbeidet måler 22-24-25-27-29-31 cm fra merketråden. Nå deles arbeidet til bol og ermer slik:
Strikk 38-42-44-49-54-60 masker rett (= halve bakstykket), sett de neste 58-64-70-74-76-80 maskene på en tråd til erme, legg opp 8-8-10-10-12-12 masker under ermet, strikk rett og A.2 over de neste 80-88-92-102-112-124 maskene som før (= forstykket), sett de neste 58-64-70-74-76-80 maskene på en tråd til erme, legg opp 8-8-10-10-12-12 masker under ermet og avslutt med 38-42-44-49-54-60 masker rett (= halve bakstykket) = 172-188-200-220-244-268 masker.

BOL:
Sett 1 merketråd midt mellom de 8-8-10-10-12-12 maskene under hvert av ermene.
Fortsett rundt med rett og A.2 (A.2 strikkes nå over de samme masker til ferdig mål, dvs forskyvningen er ferdig). Når arbeidet måler 3 cm fra der bolen ble delt fra ermene, økes det 1 maske på hver side av hver merketråd – les ØKETIPS-2! Øk slik på hver 4.cm totalt 7-7-8-8-7-7 ganger = 200-216-232-252-272-296 masker. Fortsett med rett til arbeidet måler 34-34-35-35-35-35 cm fra der bolen ble delt fra ermene. Bytt til rundpinne 4. Strikk 2 RILLER – les forklaring over. Fell av med rett. Arbeidet måler ca 60-62-64-66-68-70 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 58-64-70-74-76-80 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner 5 og strikk opp 1 maske i hver av de 8-8-10-10-12-12 maskene som ble lagt opp under ermet = 66-72-80-84-88-92 masker. Sett 1 merketråd midt mellom de 8-8-10-10-12-12 maskene under ermet. Strikk rett. Når arbeidet måler 3 cm fra der ermet ble delt fra bolen, felles det 1 maske på hver side av merketråden – les FELLETIPS! Fell slik på hver 6.-3½.-2½.-2.-2.-1½.cm totalt 6-9-12-13-14-16 ganger = 54-54-56-58-60-60 masker. Når arbeidet måler 41-40-39-37-36-34 cm fra der ermet ble delt fra bolen, byttes det til settpinner 4 og strikkes 2 riller. Fell av med rett. Ermet måler ca 64-65-65-65-66-67 cm fra oppleggskanten. Strikk det andre ermet på samme måte.

Diagram

symbols = rett
symbols = mellom 2 masker lages det 1 kast, kastet strikkes vridd rett på neste omgang, det skal ikke bli hull
symbols = sett 6 masker på flettepinnen bak arbeidet, strikk 6 masker rett, strikk 6 masker rett fra flettepinnen

Kommentarer / Spørsmål (30)

country flag Carol 08.07.2021 - 06:40:

I love this website and how you can get a pattern to suit any gauge. This pattern is awesome and we'll explained directions. Thanks

user icon DROPS Design 08.07.2021 kl. 09:19:

Dear Carol, tension is very important to check and keep when knitting a pattern, you will read more about tension here. Happy knitting!

country flag Stine 26.09.2020 - 11:42:

Hei Jeg har lyst å stikke denne, men det ser ut som om den er så trang over skulderpartiet. Er det modellen som er ekstra bredskuldret, eller skal genseren være strukket over skulderpartiet?

user icon DROPS Design 28.09.2020 kl. 11:52:

Hei Stine. Vil ikke si at modellen er bredskuldret, men sitter kanskje litt skrått på det ene bilde, slik at du syns den ser trang ut(?) Men se på målene på målskissen og se om målene vil passe deg. God Fornøyelse!

country flag Mathilda K 17.08.2019 - 10:11:

Wat ik jammer vind is, dat ook deze trui weer rondgebreid wordt en met name de mouwen en raglan vind ik er niet mooi uitzien en sluiten ook niet erg fijn aan. Zoals ook op de foto, zie je dat het trekt en dat de okselpartij wat zakkerig eruit ziet. Dit heb ik met meerdere truien/vesten...........Zijn er geen patronen met twee pennen?

user icon DROPS Design 03.10.2019 kl. 18:01:

Dag Mathilda,

De patronen worden in Noorwegen ontworpen en daar is het van oudsher gebruikelijk om met rondbreinaalden te breien. Op de site staan ook patronen die je met rechte naalden kan breien, maar we hebben ook een instructie gemaakt hoe je patronen aan kunt passen om met rechte naalden te breien. Deze vindt je hier

country flag Ann Miller 27.04.2019 - 18:40:

Très beau pull ! J'ai juste commencé le col, je le fais en gris beige avec le col, l'empiècement et la torsade bleu roi, avec de la laine chinée. Par contre, les mesures de mon pull correspondent bien au modèle, mais j'ai l'impression que le col est quand même très large. Est-ce normal ?

user icon DROPS Design 29.04.2019 kl. 11:36:

Bonjour Mme Miller, avez-vous bien le bon échantillon de 19 m x 25 rangs en jersey = 10 x 10 cm? Il est indispensable d'avoir le bon échantillon pour obtenir les mêmes mesures que le modèle. Bon tricot!

country flag Monique 18.02.2019 - 16:35:

Is er een video van het stukje; plaats 70 steken op een hulpdraad voor de mouw, zet 10 steken op onder de mouw....ik kom er niet uir hoe dit moet. Dank alvast.

user icon DROPS Design 22.02.2019 kl. 14:36:

Dag Monique,

Deze video laat zien hoe je dat kunt doen. (Zelf vind ik het handig om een ongebruikte korte rondbreinaald, in plaats van een draad, te gebruiken om de steken op te parkeren.)

country flag Juliette 09.02.2019 - 15:42:

Et quand il s'agit d'un fil Drops que l'on veut tricoter en double voire en triple ? Comment convertir ?

user icon DROPS Design 11.02.2019 kl. 12:24:

Bonjour Juliette, vous trouverez ici les alternatives possibles entre les différentes groupes ainsi que le mode de calcul des nouvelles quantités. Bon tricot!

country flag Juliette 07.02.2019 - 21:33:

Bonjour. J'aimerais savoir le métrage nécessaire pour les différentes tailles. J'en ai besoin pour convertir le tricot dans une autre laine. Merci beaucoup :-)

user icon DROPS Design 08.02.2019 kl. 09:03:

Bonjour Juliette, Nous sommes en mesure de pouvoir proposer des modèles gratuits grâce à nos fils à tricoter et à crocheter vendus dans le monde entier. Vous comprendrez ainsi que nous ne pouvons que vous recommander d’utiliser l’une de nos qualités, à cet effet, vous pouvez utiliser notre convertisseur. N’hésitez pas à contacter votre magasin DROPS en France pour toute assistance. Merci pour votre compréhension.

country flag Sonja 10.01.2019 - 11:19:

Eine Frage wird der Zopf bereits ab unten jeweils um die eine Masche versetzt oder nur im letzten oberen Bereich ?

user icon DROPS Design 10.01.2019 kl. 13:05:

Liebe Sonja, der Pullover wird oben nach unten gestrickt, der Zopf wird in der 5. Runde von A.2 um eine Masche um links verschoben, bis die Arbeit 22-29 cm ab der Markierung misst. Dann A.2 "normal" stricken (die Zöpfen werden dann immer übereinander über die selben 12 Maschen gestrickt). Viel Spaß beim stricken!

country flag Michelle Bertrand 15.12.2018 - 18:23:

Bonjour,Ou commence t\'on la torsade dans le col montant. Merci beaucoup

user icon DROPS Design 15.12.2018 kl. 20:00:

Bonjour Michelle! Oui, le diagramme A.2 (torsade) est fait sur le col montant. Bon tricot!

country flag Hilde Balliere 01.12.2018 - 16:54:

Artig genser! Jeg tror at jeg skjønner av en spørsmål/svar-runde på nederlandsk at man strikker A1 kun en gang. Det er A2 som utgjør fletten, og det er den som gjentas. Men gjentar man A2 på hver runde? Blir kke det enormt tett? Takk for svar!

user icon DROPS Design 05.12.2018 kl. 09:28:

Hei Hilde. Det stemmer: du strikker A.1 kun 1 gang, også strikker du A.2 over A.1 og gjentar A.2 oppover til ferdige mål. A.2 går over 10 omganger/runder og selve flettingen skjer på omgang 5. Du strikker altså 4 omganger rett, 1 omgang med fletting, 5 omganger rett = 1 rapport av A.2 i høyden. Så begynner du på nytt med 4 omganger rett osv. Det vil si at det er totalt 9 omganger glattstrikk mellom hver omgang med fletting. God fornøyelse.

Kommentér oppskrift DROPS 194-8