DROPS / 194 / 10

Cathedral Windows by DROPS Design

Strikket bluse i 2 tråde DROPS Air. Arbejdet er strikket med bølgemønster og hulmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Model ai-161
Garngruppe C + C eller E
-------------------------------------------------------

350-350-400-450-500-500 g farve 16, blå

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
9 masker i bredden og 12 pinde i højden med glatstrik og 2 tråde = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS STRØMPEPINDE NR 10.
DROPS RUNDPINDE NR 10: Længde på 80 cm til selve tøjet.
DROPS STRØMPEPINDE NR 9.
DROPS RUNDPINDE NR 9: Længde på 40 cm og 80 cm til vrangbord.

Kommentarer (5) FAQ

Garnet til denne opskrift koster fra 223.65kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på hver pind

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.6. Vælg diagram for din størrelse.

UDTAGNINGSTIPS:
Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om. På næste omgang strikkes omslaget drejet ret, så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

BLUSE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Forstykket og bagstykket strikkes frem og tilbage på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind op til ærmegabet. Derefter strikkes der en ærmekuppel frem og tilbage. OBS: På alle længdemål på ryg- og forstykke måles der fra det korteste på bølgemønsteret, dvs der hvor bølgemønsteret svinger opad (set når tøjet sidder på).

FORSTYKKE:
Slå 65-67-73-77-85-89 masker op på rundpind 10 med 2 tråde Air. Strik 3 pinde ret. Nu strikkes der mønster fra retsiden således (vælg diagram for din størrelse): 1 kantmaske RETSTRIK – læs forklaring over, 3-4-7-9-9-11 masker glatstrik, A.1 (= 7-7-7-7-8-8 masker), A.2 (= 14-14-14-14-16-16 masker) 3 gange i bredden, A.3 (= 8-8-8-8-9-9 masker), 3-4-7-9-9-11 masker glatstrik, 1 kantmaske retstrik. På første pind i diagrammerne tages der 8 masker ind = 57-59-65-69-77-81 masker. Fortsæt mønsteret frem og tilbage således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når diagrammerne er strikket færdig i højden, gentages de sidste 4 pinde i diagrammerne.
Når arbejdet måler 31-32-33-34-35-36 cm lukkes der af til ærmegab og der strikkes mønster således: Luk masker af i begyndelsen af hver pind i hver side til ærmegab således: Luk 2 masker af 1-1-2-2-2-3 gange og 1 maske 2-2-2-3-5-4 gange = 49-51-53-55-59-61 masker, SAMTIDIG når arbejdet måler 32-34-35-37-36-38 cm (sørg for at der afsluttes efter de sidste 4 pinde i A.1, A.2 og A.3 i højden) strikkes A.4 over A.1, A.5 over A.2 og A.6 over A.3. Når alle pinde i diagram A.4, A.5 og A.6 er strikket færdig i højden, måler arbejdet ca 40-42-43-45-46-48 cm.
Nu strikkes der glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side til færdig mål. Når der er strikket 4 pinde glatstrik efter A.4, A.5 og A.6 sættes de midterste 9-9-9-11-11-11 masker på en tråd til hals og hver skulder strikkes færdig hver for sig. Videre lukkes der masker af på hver pind fra halsen således: 3 masker 1 gang og 2 masker 1 gang = 15-16-17-17-19-20 masker. Strik videre til arbejdet måler 50-52-54-56-58-60 masker. Luk af, men sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Strik den anden skulder på samme måde.

BAGSTYKKE:
Slå op og strik mønster som på forstykket og luk masker af til ærmegab på samme måde som på forstykket. Men når A.4, A.5 og A.6 er strikket færdig i højden fortsættes der således: Strik glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side til der er strikket 10 pinde efter diagrammerne. På næste pind lukkes de midterste 17-17-17-19-19-19 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig hver for sig. På næste pind fra halsen lukkes der 1 maske af = 15-16-17-17-19-20 masker. Strik videre til arbejdet måler 50-52-54-56-58-60 cm. Luk af, men sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Strik den anden skulder på samme måde.

ÆRME:
Slå 20-22-24-24-24-26 masker op på strømpepinde 9 med 2 tråde Air. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (1 ret, 1 vrang) rundt i 4 cm. Skift til strømpepinde 10. Strik 1 omgang ret hvor der tages 1-1-0-0-1-1 maske ud = 21-23-24-24-25-27 masker. Sæt en mærketråd i starten af omgangen (= midt under ærmet). Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 10-10-8-8-10-10 cm tages der 2 masker ud under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS! Tag ud således på ca hver 6.-6.-6.-5.-4.-4.cm totalt 6-6-6-7-7-7 gange = 33-35-36-38-39-41 masker. Når arbejdet måler 44-44-41-41-38-38 cm (kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde) lukkes der 6 masker af midt under ærmet (= 3 masker på hver side af mærketråden). Videre strikkes ærmekuplen færdig i glatstrik frem og tilbage. Luk 2 masker af i begyndelsen af hver pind i hver side til ærmet måler 47-47-46-46-45-45 cm. Luk de resterende m af. Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting. Sy ærmerne til ryg- og forstykke. Sy sømmen under ærmerne og videre ned langs sidesømmen. Gentag i den anden side.

HALSKANT:
Start fra retsiden og strik 60-70 masker op på rundpind 9 med 2 tråde Air rundt i halskanten (inklusiv maskerne fra tråden på forstykket). Maskeantallet som strikkes op skal kunne deles med 2. Strik rib (1 ret, 1 vrang) rundt i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 31.07.2018
Lagt Udtagningtips til!

= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse maske over
= strik 3 masker ret sammen
= strik 3 masker drejet ret sammen
= lav 1 omslag mellem 2 masker. På næste pind strikkes omslaget vrang, så der bliver hul

Ekaterina 27.07.2018 - 15:16:

Es gibt kein Zunahmetipp in der deutschen Anleitung (auf das man sich im Teil "Aermel" bezieht). Koennten Sie bitte pruefen? Danke sehr!

DROPS Design 31.07.2018 kl. 11:19:

Liebe Ekaterina, Danke für Ihre Rückmeldung, der Tipp wurde dazugeschrieben. Viel Spaß beim stricken!

Katarina 12.07.2018 - 23:01:

Snyggt mönster men verkar mycket obekväm alldeles för bred

Birds 11.07.2018 - 12:28:

Tänkte på fåglar när jag såg denna!

Surin 22.06.2018 - 13:48:

Mon préféré mais dans un autre coloris

Doris 17.06.2018 - 11:13:

Sehr schönes Modell, freue mich auf die Anleitung!

Kommentere opskrift DROPS 194-10