DROPS / 190 / 14

Gentle Waves by DROPS Design

Topp med hålmönster och A-form, stickad uppifrån och ner. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Belle

DROPS Design: Modell vs-040
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS BELLE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
300-300-350-350-400-450 g färg 15, jeansblå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 4,5 – eller den sticka du måste använda för att få 20 maskor och 26 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 27.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 162kr. Läs mer.

Se diagram A.1 och A.2. Diagrammet visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS-1:
Alla ökningar görs från rätsidan!
Öka 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget vridet avigs så att det inte blir hål. De nya maskorna stickas i slätstickning.

ÖKNINGSTIPS-2:
Sticka tills det återstår 1 maska före markören i sidan, gör 1 omslag om stickan, 2 rätmaskor, gör 1 omslag om stickan. Upprepa i den andra sidan. På nästa varv stickas omslagen vridet räta, så att det inte blir hål. De nya maskorna stickas i slätstickning.
----------------------------------------------------------

TOPP:
Arbetet stickas uppifrån och ner. Först stickas fram- och bakstycket var för sig, fram och tillbaka ner för ärmhålen, sedan stickas fram- och bakstycket vidare runt.

BAKSTYCKET:
Sticka höger axel så här:
Lägg upp 16-17-17-18-19-20 maskor på rundsticka 4,5 med Belle.
VARV 1 (= rätsidan): 3 maskor RÄTSTICKNING - se förklaring ovan (= mot halsen), 10-11-11-12-13-14 rätmaskor, 3 maskor rätstickning (= mot ärmhålet).
VARV 2: 3 maskor rätstickning, avigt tills det återstår 3 maskor, 3 maskor rätstickning.
Repetera 1:a och 2:a varvet 8 ggr till (= totalt 9 ggr) = 18 varv.
På nästa varv ökas det 1 maska innanför de 3 rätstickade maskorna mot halsen - läs ÖKNINGSTIPS-1 = 17-18-18-19-20-21 maskor. Sticka 1 varv tillbaka från avigsidan och lägg arbetet åt sidan. Arbetet mäter ca 8 cm från uppläggningskanten och ner.
Sticka vänster axel så här:
Lägg upp och sticka som höger axel, men spegelvänt. Dvs, när det ökas 1 maska mot halsen ökas det 1 maska före de 3 maskorna i rätstickning mot halsen på 19:e varvet. Sticka 1 varv tillbaka från avigsidan.
Nu stickas höger och vänster axel tillsammans så här:
Vänd arbetet (= vänster axel) och sticka som förut över alla maskor och lägg upp 35-35-37-37-39-39 nya maskor till hals i slutet på varvet, sedan stickas de 17-18-18-19-20-21 maskorna från höger axel in på stickan = 69-71-73-75-79-81 maskor. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! De nya maskorna som lades upp till halsen mitt bak stickas i rätstickning, de andra maskorna på bakstycket stickas i slätstickning och rätstickning som förut.

När det har stickats 4 varv rätstickning över de nya maskorna till hals stickas det mönster samtidigt som det ökas maskor för ärmhål. Börja från rätsidan och sticka så här: 3 maskor rätstickning, 13-14-15-16-18-19 maskor slätstickning, A.1 (= 7 maskor), A.2 (= 23 maskor), A.1, 13-14-15-16-18-19 maskor slätstickning, 3 maskor rätstickning. Fortsätt fram och tillbaka så, SAMTIDIGT när arbetet mäter 13-12-12-10-10-9 cm från uppläggningskanten på axeln ökas det 1 maska innanför de 3 maskorna i rätstickning i varje sida för ärmhål. Öka så på varje varv från rätsidan totalt 3-5-7-10-12-16 ggr = 75-81-87-95-103-113 maskor. Sticka 1 varv tillbaka från avigsidan efter sista ökningen och lägg arbetet åt sidan. Arbetet mäter 15-16-17-18-19-21 cm från axeln och ner.

FRAMSTYCKE:
Lägg upp och sticka på samma sätt som bakstycket.
När alla ökningar för ärmhål är färdiga är det = 75-81-87-95-103-113 maskor på varvet. Efter sista ökningen stickas det 1 varv tillbaka från avigsidan.

Nu stickas det från rätsidan så här: Vänd och sticka över alla maskor på framstycket, lägg upp 4-6-8-10-12-14 nya maskor för ärmhål, sätt en markör mitt emellan dessa nya maskorna (= 2-3-4-5-6-7 maskor på varje sida av markören), sticka in de 75-81-87-95-103-113 maskorna från bakstycket på samma rundsticka, och lägg upp 4-6-8-10-12-14 nya maskor för ärmhål, sätt en markör mitt emellan dessa nya maskorna (= 2-3-4-5-6-7 maskor på varje sida av markören). HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 158-174-190-210-230-254 maskor. Sedan stickas arbeteet runt på rundsticka. Sticka mönster och slätstickning som förut, men över de mittersta 10-12-14-16-18-20 maskorna i varje sida (dvs, 5-6-7-8-9-10 maskor på varje sida av markören i varje sida) stickas det rätstickning. När det har stickats 4 varv rätstickning över maskorna i varje sida fortsätts det med slätstickning och A.1 och A.2 som förut. När arbetet mäter 4 cm ökas det 2 maskor i varje sida av arbetet - läs ÖKNINGSTIPS-2! Öka så på vart 6:e -6:e -7:e-7:e-7:e-7:e varv totalt 13 ggr = 210-226-242-262-282-306 maskor. Fortsätt till arbetet mäter 40-41-42-43-44-44 cm (totalt 56-58-60-62-64-66 cm från axeln). Sticka 4 varv rätstickning. Maska av med rätmaskor. För att undvika att avmaskningskanten stramar kan det göras 1 omslag om stickan efter ca var 6:e maska. Omslagen maskas av som egna maskor.

MONTERING:
Sy axelsömmarna med maskstygn. Se till att sömmen inte stramar.

= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över
= sticka en knut så här: sticka 1 rätmaska, 1 avigmaska, 1 rätmaska, 1 avigmaska, 1 rätmaska i samma maska, lyft den 2:a maskan över den yttersta maskan på höger sticka, lyft nästa maska över yttersta maskan på stickan, och fortsätt så till det har lyftts över totalt 4 maskor över den yttersta maskan

Comnie 04.08.2019 - 18:57:

Når modellen er strikket oppefra og ned, skal jeg så strikke mønsterrsporten oppefra og ned, eller er der taget højde for det i opskriften, så jeg bare starter nedefra i diagrammet?

DROPS Design 09.08.2019 kl. 09:07:

Hej Comnie, ja du starter bare nedefra i diagrammet som du plejer. God fornøjelse!

Barbara Krause 29.06.2019 - 23:11:

Moin wann beginnt das Muster? Ist Vorderteil wie Rückseite mit Muster? Dankeschön

DROPS Design 01.07.2019 kl. 07:05:

Liebe Frau Krause, Rücken und Vorderteil sind beide gleich, dh Sie stricken zuerst Rückenteil (1. Schulter, dann 2. Schulter, dann schlagen Sie die Maschen für den Halsauschnitt und stricken Muster in der Mitte und nehmen für die Armlöcher zu), Nach der letzen Zunahmen werden Sie beide Teile in der Runde stricken (und neuen Maschen für die Armlöcher dazwischen anschlagen). Viel Spaß beim stricken!

Margret 10.06.2019 - 20:24:

Hallo liebe Dropse,bei A1 sind doch die Rückreihen links gestrickt so wie abgebildetes Original zeigt.Dann wäre die Strickanleitungen. Falsch,da die Rückreihen fehlen(linke R) Oder sind nur die Hinreihen angegeben,dann wären es sicher aber nur 2rechte Reihen!? Komme gerad nicht klar bitte Info,danke und freundlichen Gruß Margret

DROPS Design 11.06.2019 kl. 12:06:

Liebe Magret, die Diagramme zeigen alle Reihen, da bei den Rückreihen stricken Sie: 1 M re (= sieht wie eine linke Masche von der Vorderseite), 5 M links (= glatt rechts) und 1 M re (= sieht wie eine linke Masche von der Vorderseite). Viel Spaß beim stricken!

Lyfit 12.09.2018 - 15:47:

I would appreciate the type of yarn to be specified such as lace, dk, worsted etc.

DROPS Design 13.09.2018 kl. 09:09:

Dear Mrs Lyfit, you will find all relevant informations about the yarn under its shadecard - Remember your DROPS store will provide you any further informations even per mail or telephone. Happy knitting!

Sleyp Linda 10.01.2018 - 11:42:

Prachtig model voor de zomer. dit wordt mijn volgende project

Silvia 09.01.2018 - 23:38:

Si può avere lo schema anche all'uncinetto? Grazie

SARRASIN NATHALIE 05.01.2018 - 14:31:

Modèle sublime pour les journées chaudes d'été

Kommentér oppskrift DROPS 190-14