DROPS / 190 / 14

Gentle Waves by DROPS Design

Topp med hullmønster og A-fasong, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Belle

DROPS Design: Modell vs-040
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
300-300-350-350-400-450 g farge 15, jeansblå

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (80 cm) NR 4,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 20 masker og 26 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 15.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 90kr. Les mer.

Se diagram A.1 og A.2. Diagrammet viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS-1:
Alle økninger skjer fra retten!
Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet vridd vrang slik at det ikke blir hull. De nye maskene strikkes i glattstrikk.

ØKETIPS-2:
Strikk til det gjenstår 1 maske før merket i siden, lag 1 kast om pinnen, 2 masker rett, lag 1 kast om pinnen. Gjenta i den andre siden. På neste omgang strikkes kastene vridd rett, slik at det ikke blir hull. De nye maskene strikkes i glattstrikk.
----------------------------------------------------------

TOPP:
Arbeidet strikkes ovenfra og ned. Først strikkes for- og bakstykket hver for seg, frem og tilbake ned til ermehullene, deretter strikkes bolen videre rundt.

BAKSTYKKET:
Strikk høyre skulder slik:
Legg opp 16-17-17-18-19-20 masker på rundpinne 4,5 med Belle.
1.PINNE (= retten): 3 masker RILLE - se forklaring over (= mot halsen), 10-11-11-12-13-14 masker rett, 3 masker rille (= mot ermehullet).
2.PINNE: 3 masker rille, vrang til det gjenstår 3 masker, 3 masker rille.
Repeter 1.og 2. pinne 8 ganger til (= totalt 9 ganger) = 18 pinner.
På neste pinne økes det 1 maske innenfor de 3 maskene rille mot halsen - les ØKETIPS-1 = 17-18-18-19-20-21 masker. Strikk 1 pinne tilbake fra vrangen og legg arbeidet til side. Arbeidet måler ca 8 cm fra oppleggskanten og ned.
Strikk venstre skulder slik:
Legg opp og strikk som høyre skulder, men speilvendt. Dvs, når det økes 1 maske mot halsen økes det 1 maske før de 3 maskene i rille mot halsen på 19.pinne. Strikk 1 pinne tilbake fra vrangen.
Nå strikkes høyre og venstre skulder sammen slik:
Snu arbeidet (= venstre skulder) og strikk som før over alle masker og legg opp 35-35-37-37-39-39 nye masker til hals på slutten av pinnen, deretter strikkes de 17-18-18-19-20-21 maskene fra høyre skulder inn på pinnen = 69-71-73-75-79-81 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! De nye maskene som ble lagt opp til halsen midt bak strikkes i rille, de andre maskene på bakstykket strikkes i glattstrikk og rille som før.

Når det er strikket 2 riller over de nye maskene til hals strikkes det mønster samtidig som det økes masker til ermehull. Start fra retten og strikk slik: 3 masker rille, 13-14-15-16-18-19 masker glattstrikk, A.1 (= 7 masker), A.2 (= 23 masker), A.1, 13-14-15-16-18-19 masker glattstrikk, 3 masker rille. Fortsett frem og tilbake slik, SAMTIDIG når arbeidet måler 13-12-12-10-10-9 cm fra oppleggskanten på skulderen økes det 1 maske innenfor de 3 maskene i rille i hver side til ermehull. Øk slik på hver pinne fra retten totalt 3-5-7-10-12-16 ganger = 75-81-87-95-103-113 masker. Strikk 1 pinne tilbake fra vrangen etter siste økning og legg arbeidet til side. Arbeidet måler 15-16-17-18-19-21 cm fra skulderen og ned.

FORSTYKKE:
Legg opp og strikk på samme måte som bakstykket.
Når alle økninger til ermehull er ferdige er det = 75-81-87-95-103-113 masker på pinnen. Etter siste økning strikkes det 1 pinne tilbake fra vrangen.

Nå strikkes det fra retten slik: Snu og strikk over alle masker på forstykket, legg opp 4-6-8-10-12-14 nye masker til ermehull, sett en merketråd midt mellom disse nye maskene (= 2-3-4-5-6-7 masker på hver side av merketråden), strikk de 75-81-87-95-103-113 maskene fra bakstykket inn på samme rundpinne, og legg opp 4-6-8-10-12-14 nye masker til ermehull, sett en merketråd midt mellom disse nye maskene (= 2-3-4-5-6-7 masker på hver side av merketråden). HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 158-174-190-210-230-254 masker. Videre strikkes arbeidet rundt på rundpinne. Strikk mønster og glattstrikk som før, men over de midterste 10-12-14-16-18-20 maskene i hver side (dvs, 5-6-7-8-9-10 masker på hver side av merketråden i hver side) strikkes det rille. Når det er strikket 2 riller over maskene i hver side fortsettes det videre med glattstrikk og A.1 og A.2 som før. Når arbeidet måler 4 cm økes det 2 masker i hver side av arbeidet - les ØKETIPS-2! Øk slik på hver 6.-6.-7.-7.-7.-7.omgang totalt 13 ganger = 210-226-242-262-282-306 masker. Fortsett videre til arbeidet måler 40-41-42-43-44-44 cm (totalt 56-58-60-62-64-66 cm fra skulderen). Strikk 2 riller. Fell av med rett. For å unngå at avfellingskanten strammer kan det lages 1 kast om pinnen etter ca hver 6.maske. Kastene felles av som egne masker.

MONTERING:
Sy skuldersømmene med maskesting. Pass på at sømmen ikke strammer.

= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse masken over
= strikk en knute slik: strikk 1 rett, 1 vrang, 1 rett, 1 vrang, 1 rett i samme maske, løft den 2.masken over den ytterste masken på høyre pinnen, løft den neste masken over ytterste masken på pinnen, og fortsett slik til det er løftet over totalt 4 masker over den ytterste masken

Barbara Krause 29.06.2019 - 23:11:

Moin wann beginnt das Muster? Ist Vorderteil wie Rückseite mit Muster? Dankeschön

DROPS Design 01.07.2019 kl. 07:05:

Liebe Frau Krause, Rücken und Vorderteil sind beide gleich, dh Sie stricken zuerst Rückenteil (1. Schulter, dann 2. Schulter, dann schlagen Sie die Maschen für den Halsauschnitt und stricken Muster in der Mitte und nehmen für die Armlöcher zu), Nach der letzen Zunahmen werden Sie beide Teile in der Runde stricken (und neuen Maschen für die Armlöcher dazwischen anschlagen). Viel Spaß beim stricken!

Margret 10.06.2019 - 20:24:

Hallo liebe Dropse,bei A1 sind doch die Rückreihen links gestrickt so wie abgebildetes Original zeigt.Dann wäre die Strickanleitungen. Falsch,da die Rückreihen fehlen(linke R) Oder sind nur die Hinreihen angegeben,dann wären es sicher aber nur 2rechte Reihen!? Komme gerad nicht klar bitte Info,danke und freundlichen Gruß Margret

DROPS Design 11.06.2019 kl. 12:06:

Liebe Magret, die Diagramme zeigen alle Reihen, da bei den Rückreihen stricken Sie: 1 M re (= sieht wie eine linke Masche von der Vorderseite), 5 M links (= glatt rechts) und 1 M re (= sieht wie eine linke Masche von der Vorderseite). Viel Spaß beim stricken!

Lyfit 12.09.2018 - 15:47:

I would appreciate the type of yarn to be specified such as lace, dk, worsted etc.

DROPS Design 13.09.2018 kl. 09:09:

Dear Mrs Lyfit, you will find all relevant informations about the yarn under its shadecard - Remember your DROPS store will provide you any further informations even per mail or telephone. Happy knitting!

Sleyp Linda 10.01.2018 - 11:42:

Prachtig model voor de zomer. dit wordt mijn volgende project

Silvia 09.01.2018 - 23:38:

Si può avere lo schema anche all'uncinetto? Grazie

SARRASIN NATHALIE 05.01.2018 - 14:31:

Modèle sublime pour les journées chaudes d'été

Kommentér oppskrift DROPS 190-14