DROPS / 191 / 25

Lavender Rose by DROPS Design

Jakke med striber, raglan og A-facon, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Air

DROPS Design: Model ai-112
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
100-100-100-100-150-150 g farve 02, hvede
150-150-150-150-200-200 g farve 14, lyng
100-150-150-150-150-200 g farve 15, lilla tåge

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 5,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 16 masker og 20 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 5 til rib og retstrik - eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker og 22 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) nr 522: 6-6-6-7-7-7 stk.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 216.65kr. Læs mere.

For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 86 masker), minus forkanterne (f.eks 10 masker) og deler de resterende masker med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 24) = 3,2.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 3.maske. På næste pind strikkes omslagen drejet, så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Tag ud til raglan på hver side af de 4 mærketråde i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer. Alle udtagninger gøres fra retsiden!
Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste pind (vrangen) strikkes omslagen vrang så der bliver hul. Der tages ud totalt 8 masker på hver udtagningspind.

STRIBER RYG & FORSTYKKE:
Når arbejdet måler 2 cm i alle størrelser fra det bliver delt til ærmegab skiftes der til lyng. Strik med lyng i 22 cm, derefter strikkes der med lilla tåge til færdigt mål.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Alle udtagninger gøres fra retsiden. Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 2 masker glatstrik (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), slå om. På næste pind (vrangen) strikkes omslagen drejet vrang så der ikke bliver hul.
Næste gang der tages ud, strikkes der således: Start 2 masker før mærketråden, slå om, strik 4 masker ret (mærketråden sidder midt i disse 4 masker), slå om. På næste pind (vrangen) strikkes omslagen drejet vrang.
Fortsæt udtagningen således, dvs start 1 maske tidligere før mærketråden for hver gang der tages ud.

STRIBER ÆRME:
Når arbejdet måler 5-5-5-6-6-6 cm fra det blev delt til ærmegab, skiftes der til lyng. Strik med lyng i 22 cm, derefter strikkes der med lilla tåge til færdigt mål.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Start 3 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

KNAPHUL:
Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet er på). Luk af fra retsiden når der er 3 masker tilbage på pinden således: Slå om, strik 2 ret sammen og strik sidste maske ret. På næste pind (vrangen) strikkes omslaget ret, så der bliver hul.
Første knaphul lukkes når ribben i halsen måler ca 1½-2 cm. Derefter lukkes de 6-6-6-7-7-7 næste knaphuller med ca 9½-9½-10-8½-9-9 cm mellem hver.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Bærestykke og ryg & forstykke strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde, ovenfra og ned.

BÆRESTYKKE:
Slå 86-90-94-98-102-106 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 5 med hvede. Strik 4 p retstrik – se forklaring over. Skift til rundpind 5,5. Strik 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 24-28-28-32-36-40 masker ud jævnt fordelt – læs UDTAGNINGSTIPS-1 og luk af til KNAPHUL på højre forkant – se forklaring over = 110-118-122-130-138-146 masker.
Strik 1 pind vrang fra vrangen, men omslagen strikkes drejet vrang så der ikke bliver hul og de 5 yderste masker i hver side strikkes ret.
Sæt 4 mærketråde i arbejdet således (uden at strikke maskerne): Første mærketråd sættes efter de første 24-26-27-28-30-32 masker (= forstykke), 2.mærketåd sættes efter de næste 12-12-12-14-14-14 masker (= ærme), 3.mærketråd sættes efter de næste 38-42-44-46-50-54 masker (= bagstykke) og 4.mærketråd sættes efter de næste 12-12-12-14-14-14 masker (= ærme). Der er 24-26-27-28-30-32 masker tilbage på pinden efter sidste mærketråd (= forstykke).
På næste pind fra retsiden tages der ud til RAGLAN – se forklaring over (= 8 masker taget ud). Tag ud således på hver 2.pind (dvs på hver pind fra retsiden) totalt 16-18-20-22-23-24 gange. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Efter sidste udtagning til raglan er der 238-262-282-306-322-338 masker på pinden. Strik videre til arbejdet måler 19-21-23-24-26-28 cm fra opslåningskanten midt foran. Næste pind strikkes således fra retsiden: Strik 40-43-46-50-54-57 masker ret (= forstykke), sæt de næste 44-50-54-58-58-60 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik 70-76-82-90-98-104 masker ret (= bagstykke), sæt de næste 44-50-54-58-58-60 masker på 1 tråd til ærme, slå 6-6-8-8-10-12 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de resterende 40-43-46-50-54-57 masker ret (= forstykke). Ryg & forstykke og ærmer strikkes færdig hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG- OG FORSTYKKE:
= 162-174-190-206-226-242 masker. Sæt 1 mærketråd 43-46-50-54-59-63 masker ind fra hver side = 76-82-90-98-108-116 masker mellem mærketrådene på bagstykket. Læs STRIBER RYG & FORSTYKKE og fortsæt frem og tilbage i glatstrik og 5 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran.
SAMTIDIG når arbejdet måler 3 cm fra det blev delt i alle størrelser tages der 1 maske ud på hver side af begge mærketråde – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 6.-6.-7.-7.-7.-7.cm totalt 7-7-6-6-6-6 gange i hver side = 190-202-214-230-250-266 masker.
Når arbejdet måler 43 cm fra det blev delt i alle størrelser strikkes der 4 p retstrik frem og tilbage over alle masker. Luk af med ret, men sørg for at aflukningskanten ikke strammer. Jakken måler ca 66-68-70-72-74-76 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt de 44-50-54-58-58-60 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpind eller strømpepinde 5,5, strik i tillæg 1 maske i hver af de 6-6-8-8-10-12 masker som blev slået op under ærmet = 50-56-62-66-68-72 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 6-6-8-8-10-12 masker og lad mærketråden følge med videre i arbejdet. Læs STRIBER ÆRME og strik rundt i glatstrik.
SAMTIDIG når arbejdet måler 3-2-2-3-3-2 cm fra det blev delt tages der 1 maske ind i hver side af mærketråden – læs INDTAGNINGSTIPS (= 2 masker taget ind). Tag ind således på hver 4½.-3½.-2½.-2.-2.-2.cm totalt 8-10-13-14-14-15 gange = 34-36-36-38-40-42 masker. Strik videre til arbejdet måler 37-36-34-34-33-31 cm (kortere mål i de større størrelser pga bredere hals og bærestykke). Strik 1 omgang ret hvor der tages 6-4-4-6-4-6 masker ud jævnt fordelt = 40-40-40-44-44-48 masker. Skift til strømpepinde 5. Strik rundt i rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang, men for at undgå at aflukningskanten strammer kan der laves omslag efter hver 8.maske, samtidig med at der lukkes af (omslagen lukkes af som almindelige masker). Ærmet måler ca 40-39-37-37-36-34 cm fra det blev delt. Strik det andet ærme på samme måde.

Lily 17.09.2018 - 15:46:

Bonjour , je suis débutante et je n ai.pas D aiguilles circulaires ... est il possible de faire ces modèles avec des aiguilles traditionnelles? Merci par avance

DROPS Design 17.09.2018 kl. 17:41:

Bonjour Lily, dans ce modèle, seules les manches se tricotent en rond, vous pouvez ainsi tricoter le début et la fin du gilet sur aiguilles droites, veillez toutefois à bien conserver la bonne tension (= comme pour l'échantillon) car vos mailles seront plus serrées que sur une aiguille circulaire. Vous trouverez plus d'infos ici. Bon tricot!

Ellen 25.04.2018 - 09:11:

Ik kan niet tegen wol heb het liefste katoen of acrylgaren. Kunt U mij aangeven welk ik dan het beste kan gebruiken. En hoeveel voor maat XXL. Hartelijk dank Ellen

DROPS Design 28.04.2018 kl. 18:14:

Hallo Ellen, Je zou Paris kunnen gebruiken. Dit is een 100% katoen garen. Je kunt de garenvervanger gebruiken om uit te rekenen hoeveel gram je nodig hebt van een vervangend garen. Let op dat katoen wel veel zwaarder is dan Air (of wol) en dus een ander effect heeft. Misschien is merinowol ook een goede oplossing. Veel mensen die niet tegen gewone wol kunnen, kunnen wel tegen merinowol.

Bettina22 24.04.2018 - 13:54:

Gilet simple aux couleurs magnifiques le gilet qu'il faut pour l'automne ; je vais me le tricoter.

Kommentere opskrift DROPS 191-25