DROPS / 191 / 24

Summer Evening Jumper by DROPS Design

Bluse med rundt bærestykke, hulmønster og ¾ ærmer, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS BabyAlpaca Silk

DROPS Design: Model bs-136
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
350-350-400-450-500-500 g farve 7219, pistacie

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 60 eller 80 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 2,5 – til halskant.
----------------------------------------------------------

DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 28.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 202.65kr. Læs mere.

For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 116 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 28) = 4,1.
I dette eksempel tages der ud efter ca hver 4.maske ved at slå om, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.4. Vælg diagram for din størrelse (gælder A.1). Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

RAGLAN:
Tag ud til raglan på hver side af de 4 mærketråde i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer således: Start 1 maske før mærketråden, slå om, strik 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse to masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen ret så der bliver hul.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Start 6 masker før mærketråden i siden, slå om, strik 2 ret, fortsæt A.3 (mærketråden sidder midt i A.3), strik 2 ret og slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Start 2 masker før A.3, strik 2 ret sammen, strik A.3 (= 8 masker), tag næste maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret og løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind og der strikkes ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Slå 116-120-124-132-136-144 masker op på lille rundpind 3 med BabyAlpaca Silk. Skift til rundpind 2,5 og strik 6 omgange glatstrik til tillæg. Derefter strikkes næste omgang således: * 2 ret sammen, slå om *, strik fra *-* omgangen rundt. Der er nu strikket en bukkekant.
Strik 5 omgange glatstrik og tag SAMTIDIG 28-32-36-28-32-32 masker ud jævnt fordelt på sidste omgang – læs UDTAGNINGSTIPS-1 = 144-152-160-160-168-176 masker. Videre strikkes bærestykket som forklaret under.

BÆRESTYKKE:
Skift til rundpinde 3. Strik A.1 rundt (= 18-19-20-20-21-22 rapporter à 8 masker). Fortsæt mønsteret således og tag ud som vist i diagrammet. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 er strikket færdig er der 216-228-240-280-294-308 masker på pinden og arbejdet måler ca 15-15-15-17-17-17 cm fra bukkekanten i halsen. Strik 1 omgang ret hvor der tages 24-28-32-24-34-32 masker ud jævnt fordelt = 240-256-272-304-328-340 masker.
Nu sættes der 4 mærketråde i arbejdet uden at strikke maskerne: Første mærketråd sættes efter de første 36-38-40-46-51-55 masker (= ½ bagstykke), 2.mærketråd sættes efter de næste 48-52-56-60-62-60 masker (= ærme), 3.mærketråd sættes efter de næste 72-76-80-92-102-110 masker (= forstykke) og 4.mærketråd sættes efter de næste 48-52-56-60-62-60 masker (= ærme). Der er 36-38-40-46-51-55 masker efter sidste mærketråd på det halve bagstykke.
Fortsæt rundt i glatstrik. SAMTIDIG på første omgang tages der ud til RAGLAN – se forklaring over (= 8 masker taget ud). Fortsæt udtagningen til raglan på hver 2.omgang til der er taget ud totalt 10-13-15-15-16-18 gange på hver side af de 4 mærketråde = 320-360-392-424-456-484 masker.
Strik videre som før uden udtagninger til raglan, men for at undgå at bryde hulrækken langs hver raglanlinje strikkes A.2 i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (mærketrådene sidder midt i A.2).
Når arbejdet måler 22-24-26-28-30-32 cm strikkes næste omgang således: Strik 46-51-55-61-67-73 masker glatstrik (= ½ bagstykke), sæt de næste 68-78-86-90-94-96 masker på en tråd til ærme, slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet), strik 92-102-110-122-134-146 masker glatstrik (= forstykke), sæt de næste 68-78-86-90-94-96 masker på en tråd til ærme, slå 8-8-10-10-12-14 nye masker op på pinden (= i siden under ærmet) og strik de sidste 46-51-55-61-67-73 masker glatstrik (= ½ bagstykke). Ryg & forstykke og ærmer strikkes færdig hver for sig.
ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 200-220-240-264-292-320 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 8-8-10-10-12-14 masker som blev slået op under ærmerne i hver side. Fortsæt i glatstrik, i tillæg strikkes A.3 over de midterste 8 masker i hver side (mærketrådene sidder midt i A.3).
Når arbejdet måler 5-5-5-3-3-3 cm fra delingen tages der 1 maske ud på hver side af A.3 i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ud). Tag ud således på hver 5.cm totalt 5-5-5-6-6-6 gange i hver side = 220-240-260-288-316-344 masker. Når arbejdet måler 31 cm fra delingen strikkes der 6 omgange retstrik over alle masker. Derefter lukkes der af med ret, men for at undgå at aflukningskanten strammer kan der laves omslag efter ca hver 8.maske samtidig med at der lukkes af (omslagen lukkes af som almindelige masker). Blusen måler ca 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen og ned.

ÆRME:
Sæt maskerne fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde eller lille rundpind 3 og strik i tillæg 1 maske i hver af de midterste 8-8-10-10-12-14 masker under ærmet = 76-86-96-100-106-110 masker. Sæt 1 mærketråd midt i de 8-8-10-10-12-14 masker under ærmet. Strik A.3 over de midterste 8 masker under ærmet, de resterende masker strikkes i glatstrik. Når arbejdet måler 2-2-2-1-1-1 cm fra delingen tages der 1 maske ind på hver side A.3 – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således totalt 8-11-15-16-17-17 gange i S: På hver 6.omgang, i M: På hver 4.omgang, i L: På skiftevis hver 2. og 3.omgang, og i XL + XXL + XXXL: På hver 2.omgang = 60-64-66-68-72-76 masker.
Strik videre til ærmet måler 17-16-14-12-11-11 cm fra delingen, men sørg for at indtagningerne midt under ærmet er afsluttet (OBS: det er kortere mål i de større størrelser pga videre hals og længere bærestykke).
På næste omgang tages der 10-6-4-12-8-4 masker ud jævnt fordelt = 70-70-70-80-80-80 masker. Videre strikkes A.4 rundt (= 7-7-7-8-8-8 rapporter à 10 masker). Når A.4 er strikket færdig er der 84-84-84-96-96-96 masker på pinden. Strik 6 omgange glatstrik. Næste omgang strikkes således: * 2 ret sammen, slå om *, strik fra *-* omgangen rundt (= bukkekant). Strik 6 omgange glatstrik og luk af, men for at undgå at aflukningskanten strammer laves der omslag efter hver 6.maske samtidig med at der lukkes af (omslagen lukkes af som almindelige masker). Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Buk tillægget på halskanten ind mod vrangen og sy pænt fast med små løse sting. Gør det samme nederst rundt om begge ærmer.

Fillastre 22.03.2019 - 10:55:

J'ai tricoter A1 et je n'ai que 238 mailles au lieu de 294

DROPS Design 22.03.2019 kl. 13:44:

Bonjour Mme Fillastre, en taille XXL vous avez tricoté 21 fois A.1 (= 8 m au 1er tour) sur les 168 m. Quand A.1 est terminé, vous avez 14 m dans chaque A.1, soit 21 x 14 m = 294 m. Bon tricot!

Sylvie Deguire 30.09.2018 - 02:43:

Bonjour, je suis bloqué. Je suis rendue à 26 cm, donc je dois faire ce qui suit (tricoter le tour suivant ainsi: 55 m. jersey (= ½ dos), glisser les 86 m. suivantes en attente sur 1 fil pour la manche, monter 10 m. (= côté, sous la manche), tricoter 110 m. jersey (= devant)), mais je ne sais pas comment glisser mes 86 mailles sur un fil et réussir à reprendre mon tricot, car mon fil est resté avant mes 86 m. glissées. Merci de votre aide.

DROPS Design 01.10.2018 kl. 10:03:

Bonjour Mme Deguire, cette vidéo montre comment tricoter un pull de haut en bas - avec des emmanchures raglan (la technique qui nous intéresse ici sera la même): à partir du time code 6:30: on montre d'abord l'ensemble de l'empiècement puis vous voyez comment glisser les mailles des manches en attente sur un fil et monter les mailles sous les manches. Bon tricot!

Alejandra 18.07.2018 - 23:27:

Gracias por añadir patrones para mujeres de mayor edad. 🤗

Me 09.01.2018 - 12:18:

How nice to see a real woman for a change! Yes, some patterns are only suited to the very young - but many are not.

Beti 22.12.2017 - 19:40:

Eine traumhaftes Modell. Ich würde es gern nacharbeiten.

Kommentere opskrift DROPS 191-24