DROPS Baby / 31 / 15

Time for Fun by DROPS Design

Sættet består af: Strikket sparkedragt uden ærmesøm i retstrik med hæklekant, hue i retstrik med hæklekant og pomponer og sokker til baby. Størrelse præmatur - 4 år. Sættet er strikket i DROPS BabyMerino.

DROPS Design: Model nr bm-075-by
Garngruppe A
----------------------------------------------------------

TIL HELE SÆTTET GÅR DER:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2) år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm:
56/62 - 68/74 - 80/86 (92)
Passer hovedmål i cm: ca 40/42 - 42/44 - 44/46 (48/50) cm
Passer fodlængde: 10-11-12 (14) cm
Materialer:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
250-250-250 (300) g farve 22, lys grå
100-100-100 (100) g farve 02, natur

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 48 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 2,5 til kant i retstrik – eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 51 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS HÆKLENÅL nr 2,5 – til kanter og bindebånd.
-----------------------------------------------------------

SPARKEDRAGT:
Størrelse: 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm:
48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Materialer:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
200-200-250-250 (300-300) g farve 22, lys grå
50-50-50-50 (50-50) g farve 02, natur

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS RUNDPIND nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 48 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS HÆKLENÅL nr 2,5 – til kanter og bindebånd.
----------------------------------------------------------

HUE:
Størrelse: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Passer hovedmål i cm:
ca (28/32) 34/38 - 40/42 - 42/44 - 44/46 (48/50 - 50/52) cm
Materialer:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
(50) 50-50-50-50 (50-50) g farve 22, lys grå
(50) 50-50-50-50 (50-50) g farve 02, natur

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 48 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE nr 2,5 til kant i retstrik – eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 51 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS HÆKLENÅL nr 2,5 – til kanter og bindebånd.
----------------------------------------------------------

SOKKER:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2) år
Passer fodlængde: 10-11-12 (14) cm
Materialer:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
50-50-50 (50) g farve 02, natur

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS RUNDPIND nr 2,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 51 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 329.25kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT:

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage – gælder sparkedragten og sokkerne): Strik ret på hver pind

RETSTRIK (strikkes rundt således – gælder huen):
1 omgang ret og 1 omgang vrang.

UDTAGNINGSTIPS (gælder sparkedragten):
Der tages ud indenfor 1 kantmaske. Alle udtagninger gøres fra retsiden.
Der tages ud ved at slå om. Omslaget strikkes drejet ret på næste pind, de skal ikke lave hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder sparkedragten):
Der tages ind indenfor 1 kantmaske. Alle indtagninger gøres fra retsiden.
Tag ind således efter 1 kantmaske: tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over.
Tag ind således før 1 kantmaske: Strik 2 masker ret sammen.
----------------------------------------------------------

SPARKEDRAGTEN:
Arbejdet strikkes nedenfra og op. Der strikkes først 2 ben, derefter strikkes benene sammen og der strikkes videre frem og tilbage op til ærmet. Der slåes masker op til ærme i hver side af arbejdet, og forstykket og bagstykket strikkes færdig hver for sig. Skulder- og ærmesømmene sys og der hækles en kant rundt om åbningerne af dragten med natur til sidst. Hele sparkedragten strikkes i RETSTRIK – se forklaring over.

BEN:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind for at få plads til alle masker.
Slå 46-50-54-58 (66-70) masker op (inklusiv 1 kantmaske i hver side) på rundpind 3 med lys grå. Strik retstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 6 cm tages der 1 maske ud i hver side af arbejdet indenfor 1 kantmaske retstrik (= 2 masker taget ud). Tag ud således på hver 3.-4.-5.-5.(8.-8.) pind totalt 11-11-12-14 (13-16) gange = 68-72-78-86 (92-102) masker. Når arbejdet måler 15-18-21-24 (29-34) cm lukkes der 5 masker af i begyndelsen af de 2 næste pinde til skridt (dvs der lukkes masker af i hver side af arbejdet) = 58-62-68-76 (82-92) masker. Læg arbejdet til side og strik et ben til på samme måde.

DRAGT:
Sæt begge ben ind på samme rundpind 3 med aflukningerne mod hinanden = 116-124-136-152 (164-184) masker. Sæt 1 mærketråd i arbejdet. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Strik 6 p retstrik, frem og tilbage, med start midt foran.
Fortsæt således: Slå 3 nye kantmasker op i slutningen af de 2 næste pinde = 122-130-142-158 (170-190) masker. Sæt 1 mærke 32-34-37-41 (44-49) masker ind fra hver side. Lad mærkerne følge med arbejdet, de markerer forstykkerne og bagstykket.
Nu tages der ud midt foran (dvs i hver side af arbejdet) så forstykkerne vil overlappe hinanden: Tag 1 maske ud indenfor 1 kantmaske i hver side af arbejdet (= 2 masker taget ud) – læs UDTAGNINGSTIPS! Tag ud på hver 4.pind 3-2-0-3 (2-13) gange til, derefter på hver 6.pind 8-11-16-17 (21-15) gange (= totalt 12-14-17-21 (24-29) masker taget ud i hver side af arbejdet) = 44-48-54-62 (68-78) masker på hvert forstykke = 146-158-176-200-218-248 masker totalt.

LÆS HELE AFSNITTET FØR DET STRIKKES! DER TAGES IND MIDT FORAN TIL HALS INDENFOR 1 KANTMASKE SAMTIDIG MED AT ARBEJDET DELES OG DER SLÅES MASKER OP TIL ÆRME.
DER TAGES IND MIDT FORAN TIL HALS SÅLEDES:
Strik retstrik over alle masker til arbejdet måler 17-20-25-28 (32-34) cm fra mærketråden. Derefter tages der 1 maske ind indenfor 1 kantmaske til hals i hver side af arbejdet (= 2 masker taget ind) – læs INDTAGNINGSTIPS! Tag ind således på hver 2.pind 20-24-27-31 (35-41) gange til, derefter på hver 4.pind 2 gange (= totalt 23-27-30-34 (38-44) masker taget ind i hver side af arbejdet).
ARBEJDET DELES OG DER SLÅES MASKER OP TIL ÆRMER SÅLEDES:
HØJRE FORSTYKKE:
Når arbejdet måler 21-26-30-35 (40-43) cm fra mærketråden, deles arbejdet ved de 2 mærker og for- og bagstykke strikkes færdig hver for sig. Sørg for at næste pind er fra retsiden. Nu strikkes der over maskerne til første mærke (= højre forstykke). Sæt de resterende masker på en tråd. Nu slåes der masker op til ærme i slutningen af hver pind fra retsiden således (OBS: Fortsæt med at tage ind indenfor 1 kantmaske i starten af pinden som før): Slå 4-6-6-6 (6-6) masker op totalt 4-4-5-6 (7-8) gange, derefter 17-17-16-16 (18-20) masker totalt 1 gang (= totalt 33-41-46-52 (60-68) masker slået op til ærme).
Når alle masker er slået op og indtagningerne er færdig er der 54-62-70-80 (90-102) masker på pinden. Strik retstrik til arbejdet måler 45-53-62-70 (81-90) cm, målt fra ben til skulder. Luk af.

VENSTRE FORSTYKKE:
Strik over de sidste masker som blev sat på en tråd, frem til mærket.
Strik som højre forstykke, men modsat. Dvs der slåes masker op til ærme i slutningen af pinden fra vrangen. Der fortsættes at tage ind indenfor 1 kantmaske i slutningen af pinden som før til hals.

BAGSTYKKE:
= 58-62-68-76 (82-92) masker. Slå nye masker op i slutningen af hver pind i hver side til ærmer således: Slå 4-6-6-6 (6-6) masker op totalt 4-4-5-6 (7-8) gange, derefter 17-17-16-16 (18-20) masker totalt 1 gang (= totalt 33-41-46-52 (60-68) masker slået op til ærme i hver side af arbejdet) = 124-144-160-180 (202-228) masker.
Når arbejdet måler totalt 44-52-61-69 (80-89) cm lukkes de midterste 16-20-20-20 (22-24) masker af til hals og hver skulder/ærme strikkes færdig for sig (= 54-62-70-80 (90-102) masker tilbage på hver skulder). Strik til arbejdet måler totalt 45-53-62-70 (81-90) cm, målt fra ben til skulder, afpas målet med forstykkerne. Luk af. Strik den anden skulder på samme måde.

MONTERING:
Sy overærme-/skuldersømmene med maskesting fra retsiden.
Sy sømmen under ærmerne kant i kant i yderste led af yderste maske. Sy benene sammen indenfor 1 kantmaske, og sy de 5 masker som blev lukket af mellem benene sammen. Sy slidsen op til hvor der blev slået 3 nye masker op i hver side til kantmasker og sy de 3 kantmasker sammen i hver side af arbejdet til dragten.

HÆKLEKANT:
Hækles på nål 2,5 med natur rundt om hele åbningen midt foran på dressen således:
1.RÆKKE (= fra vrangen): Start midt foran nederst på venstre forstykke, hækl 1 fastmaske i første maske hvor der blev slået 3 kantmasker op, * 1 luftmaske, spring over ca 1 cm, 1 fastmaske i næste maske *, hækl fra *-* (sørg for at kanten ikke strammer arbejdet), fortsæt hæklekanten rundt om dragten frem til hjørnet hvor aflukningen til hals starter på venstre forstykke, hækl bindebånd således: 1 fastmaske i spidsen, hækl derefter luftmasker i ca 20-25 cm, vend og hækl 1 kædemaske i hver luftmaske tilbage, derefter hækles 1 fastmaske i spidsen på forstykket igen, hækl videre rundt til næste spids (dvs på højre forstykke), hækl bindebånd, fortsæt som før rundt om resten af dragten ned til hvor der blev slået 3 kantmasker op, sørg for at der afsluttes med 1 fastmaske.
2.RÆKKE (= fra retsiden): Hækl 1 luftmaske, 1 fastmaske om første luftmaske, * 4 luftmasker, 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, spring over 1 fastmaske + 1 luftmaske + 1 fastmaske, hækl 1 fastmaske om næste luftmaske *, hækl fra *-* (sørg for at der hækles over bindebåndene så de bliver liggende under kanten, dvs der hækles ikke i masken i bindebåndet), afslut med 1 kædemaske i første fastmaske på forrige række. Klip og hæft tråden.

Hækl på nål 2,5 med natur nederst rundt om begge ben således:
1.OMGANG: Start ved sømmen. Hækl 1 fastmaske i første maske, * 1 luftmaske, spring over ca 2 masker, 1 fastmaske i næste maske *, strik fra *-* og afslut med 1 kædemaske i første fastmaske i begyndelsen af omgangen.
2.OMGANG: Hækl 1 luftmaske, 1 fastmaske om første luftmaske, * 4 luftmasker, 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, spring over 1 fastmaske + 1 luftmaske + 1 fastmaske, hækl 1 fastmaske om næste luftmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt, afslut med 1 kædemaske i første fastmaske i begyndelsen af omgangen.

Hækl på nål 2,5 med natur yderst rundt begge ærmer således:
1.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i første maske nederst på ærmet, * 1 luftmaske, spring over ca 1 cm, 1 fastmaske i næste maske *, hækl fra *-* (sørg for at kanten ikke strammer arbejdet) og afslut med 1 kædemaske i første fastmaske i begyndelsen af omgangen.
2.OMGANG: Hækl 1 luftmaske, 1 fastmaske om første luftmaske, * 4 luftmasker, 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, spring over 1 fastmaske + 1 luftmaske + 1 fastmaske, hækl 1 fastmaske om næste luftmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt, afslut med 1 kædemaske i første fastmaske i begyndelsen af omgangen.
Derefter hækles der 1 bindebånd tilsvarende det i spidsen på højre og venstre forstykke, på ydersiden af venstre forstykke, under ærmet (dvs i siden) og på indersiden af højre forstykket – sørg for at båndene kommer i samme højde som spidserne på forstykkerne.
----------------------------------------------------------

HUE:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde. Slå (68) 82-94-100-104 (112-116) masker op på strømpepinde 2,5 med natur. Strik rundt i RETSTRIK – se forklaring over, til arbejdet måler 3,5 cm (= kanten). På næste omgang med ret skiftes til strømpepinde 3 og der tages 8 masker ind jævnt fordelt = (60) 74-86-92-96 (104-108) masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt i retstrik til arbejdet måler (17) 18-19-20-21 (22-23) cm. Luk af. Læg huen fladt og sy sammen på toppen.

POMPON:
Lav 2 tætte pomponer med en diameter på 5 cm med lys grå og sy dem fast i hver ende af sømmen.

HÆKLEKANT:
Vend huen så kanten hækles fra vrangen, denne skal senere bukkes.
Hækl på nål 2,5 med lys grå rundt om kanten på huen således:
1.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i første maske, * 2 luftmasker, spring over ca 2 masker, 1 fastmaske i næste maske *, hækl fra *-* og afslut med 1 kædemaske i første fastmaske i begyndelsen af omgangen.
2.OMGANG: Hækl 1 luftmaske, 1 fastmaske om første luftmaske, * 4 luftmasker, 1 stangmaske i 4.luftmaske fra nålen, spring over 1 fastmaske + 1 luftmaske + 1 fastmaske, hækl 1 fastmaske om næste luftmaske *, hækl fra *-* omgangen rundt. Afslut med 1 kædemaske i første fastmaske i begyndelsen af omgangen. Vend huen med retsiden ud og buk kanten op.
----------------------------------------------------------

SOKKER:
Sokkerne strikkes frem og tilbage fra midt bagpå.

SKAFTET:
Slå 48-52-56 (56) masker op på rundpind 2,5 med natur. Strik rib (= 2 ret/ 2 vrang) i 5-6-6 (7) cm – sørg for at næste pind strikkes fra vrangen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Strik 1 pind vrang fra vrangen Samtidig med at der tages 14-14-18 (14) masker ind jævnt fordelt = 34-38-38 (42) masker.

MED HULKANT:
Næste pind strikkes således fra retsiden: 1 ret, * 2 ret sammen, slå om *, strik fra *-* og afslut med 1 ret. Strik 1 pind vrang fra vrangen.

UDEN HULKANT:
Strik 1 pind ret fra retsiden og 1 pind vrang fra vrangen.

FODEN:
Nu sættes de yderste 12-13-13 (15) masker i hver side på 1 tråd. Strik 4-4½-5½ (6½) cm RETSTRIK – se forklaring over, over de midterste 10-12-12 (12) masker (= midtstykket). Sæt maskerne fra trådene tilbage på pinden og strik 10-11-13 (16) masker op på hver side af midtstykket = 54-60-64 (74) masker. Sæt 1 mærke 27-30-32 (37) masker ind = midt i arbejdet.
Strik retstrik i 3-4-5 (5) cm Samtidig med at der efter 1½-2-2½ (3) cm lukkes af på hver 2.pind til færdig mål, således: Luk 1 maske af i begyndelsen og slutningen af arbejdet og strik 2 masker ret sammen på hver side af de 2 midterste masker. Luk af og sy sømmen under foden og op midt bagpå i yderste led af yderste maske så sømmen ikke bliver tyk.
Træk evt et silkebånd gennem hulrækken hvis man ønsker.

Lisa 03.12.2018 - 14:59:

Thanks for the response! That makes perfect sense when knitting in the round, but I was under the impression that the socks were knit back and forth since the first line of the sock instructions says: The sock is worked back and forth from mid back. Oh well, time to restart - thankfully the sock is small. :o)

DROPS Design 03.12.2018 kl. 16:13:

Dear Lisa, you can work the same way, ie work the first 12 sts to avoid cutting the yarn then work the next 10 sts (= middle stitches) and slip the remaining 12 sts on a st holder. You can also cut the yarn, then slip the first 12 sts at the beg of row on a thread, join the yarn to work the next 10 sts and slip the remaining 12 sts on a thread. Happy knitting!

Lisa 03.12.2018 - 04:56:

Hi! I'm confused about the foot part of the sock where it says to "slip the outermost 12 stitches in each side on 1 stitch holder". Do I cut the yarn after slipping the starting 12 so that I can knit the middle 10 stitches otherwise the yarn is still connected to the 1st stitch that is on the stitch holder? Thanks for your help!

DROPS Design 03.12.2018 kl. 10:41:

Dear Lisa, you can work the first 12 sts on the round and slip them on to a thread/stitch holder, then work the next 10 sts (= middle stitches) and slip the remaining stitches of the round of a thread/stitch holder = there are now only the 10 middle sts on the needle and this way you don't have to cut the yarn. Happy knitting!

Vialin 26.11.2018 - 19:57:

Bonjour, pourriez vous me donner plus détail, voir un diagramme pour le point au crochet de bordure. Merci beaucoup de votre aide. Cordialement

DROPS Design 27.11.2018 kl. 08:13:

Bonjour Mme Vialin, le 1er rang de la bordure de la combinaison se fait comme dans cette vidéo (la vidéo montre la technique, suivez bien les indications du modèle) puis le 2ème rang se fait comme dans cette vidéo (avec 4 ml et non pas 3 comme dans la vidéo et en sautant le nombre de mailles indiqué). Bon crochet!

Catrin 05.11.2018 - 23:06:

Hej. I dressen efter att stickat benen och 6 v r, då ska man öka 3m på 2v, hur gör man då? Tacksam för svar.

DROPS Design 07.11.2018 kl. 11:10:

Hej Catrin, se i vår video här hur man gör:

How to cast on new stitches at side of work from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Mimi Routh 15.06.2018 - 20:56:

I asked my question because there is a discrepancy in text at the beginning of the pattern. See first paragraph. Then read after \"FOR THE ENTIRE SET USE\". Nothing has been corrected.

Mimi Routh 15.06.2018 - 05:05:

I like this little suit for a September baby gift. One problem: is the size range preemie to 4 years or 1/3 mos to 2 years?

DROPS Design 15.06.2018 kl. 08:43:

Dear Mrs Routh, the suit is available from size 0/1 month to 3/4 years - ie for a baby from approximatively 48/52 cm to 98/104 cm tall - see all finished measurements in each size under measurement chart. Happy knitting!

Heidi 28.03.2018 - 14:22:

Hej. Når i under "ben" skriver luk 5 masker af i begyndelsen af de næste to pinde til skridt. Er det så ikke kun i den side der vender ind mod skridtet i mener? Det er bare fordi i bagefter skriver det der lukkes af i hver side af arbejdet, men på tegningen går den lige op ude i siden, og er kun taget ind i skridtet. Eller skal den tages symmetrisk ind så der er indtagninger både på højre og venstre side af benet?

DROPS Design 26.04.2018 kl. 10:54:

Hej Heidi, du tager ind i hver side, da begge sider vender ind mod indersiden af benet/låret. God fornøjelse!

Britta 07.03.2018 - 20:36:

Ein sehr süßes Set!

Kommentere opskrift DROPS Baby 31-15