DROPS Baby / 31 / 14

Remmie by DROPS Design

Sættet består af: Strikket body og tøfler med hulmønster og retstrik til baby. Størrelse præmatur - 4 år. Sættet er strikket i DROPS BabyMerino

DROPS Design: Model nr bm-085-by
Garngruppe A
----------------------------------------------------------

TIL HELE SÆTTET GÅR DER:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm:
56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Passer fodlængde: 10-11-12 (14-16) cm
Materialer:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
150-150-150 (150-200) g farve 27, gammelrosa

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS PINDE nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 48 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE nr 2,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS PERLEMORKNAP, RUND (lys rosa), nr 618: (10) 12-12-14-14 (14-16) stk.
----------------------------------------------------------

BODY:
Størrelse: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Størrelsen modsvarer ca barnets højde i cm:
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Materialer:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
(100) 100-100-150-150 (150-150) g farve 27, gammelrosa

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS PINDE nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 48 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS PERLEMORKNAP, RUND (lys rosa), nr 618: (10) 12-12-14-14 (14-16) stk.
----------------------------------------------------------

TØFLER:
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Passer fodlængde: 10-11-12 (14-16) cm
Materialer:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
50-50-50 (50-50) g farve 27, gammelrosa

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE nr 2,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 56.85kr. Læs mere.

RETSTRIK (strikkes rundt således – gælder tøflerne):
Strik 1 omgang ret og 1 omgang vrang.

STRIKKETIPS (gælder body):
STRIK 4 MASKER DREJET RET SAMMEN SÅLEDES: Strik 4 masker ret, løft den næst sidste maske som blev strikket over den sidste maske, så denne maske ligger rundt om den sidste maske, gentag til alle 3 masker er løftet over (= 3 masker taget ind).
STRIK 4 MASKER RET SAMMEN SÅLEDES: Strik 4 masker ret, løft dem tilbage på venstre pind, løft den næst yderste maske over den yderste maske, så denne masken ligger rundt om den sidste maske, gentag til alle 3 masker er løftet over (= 3 masker taget ind), løft den sidste strikkede maske tilbage på højre pind.
STRIK 5 MASKER DREJET RET SAMMEN SÅLEDES: Strik 5 masker ret, løft den næst sidste maske som blev strikket over den sidste maske, så denne maske ligger rundt om den sidste maske, gentag til alle 4 masker er løftet over (= 4 masker taget ind).
STRIK 5 MASKER RET SAMMEN SÅLEDES: Strik 5 masker ret, løft dem tilbage på venstre pind, løft den næst yderste maske over den yderste mask, så denne maske ligger rundt om den sidste maske, gentag til alle 4 masker er løftet over (= 4 masker taget ind), løft den sidste strikkede maske tilbage på højre pind.

MØNSTER:
Body: Se diagram A.1. Se diagram for rigtig størrelse.
Tøfler: Se diagram A.2.
Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS (gælder body):
Alle udtagninger gøres fra retsiden. Der tages ud indenfor 3 masker retstrik i hver side af arbejdet.
Der tages 1 maske ud ved at slå om mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder body):
Alle indtagninger gøres fra retsiden.
Tag ind således før 3 masker retstrik: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over (= 1 maske taget ind).
Tag ind således efter 3 masker retstrik: Strik 2 masker ret sammen (= 1 maske taget ind).

KNAPHUL (gælder body):
Der lukkes af til knaphul på forstykke. 1 KNAPHUL = Strik tredje og fjerde maske fra kanten ret sammen og slå om. Luk af til knaphul i begge sider af arbejdet. På næste pind strikkes omslaget ret (= hul).
Luk af til knaphul når arbejdet måler totalt:
<0: 3, 9 og 15 cm.
0/1 MDR: 3, 8, 13 og 19 cm.
1/3 MDR: 4, 10, 16 og 23 cm.
6/9 MDR: 4, 9, 14, 19 og 25 cm.
12/18 MDR: 5, 10, 15, 21 og 27 cm.
2 ÅR: 6, 12, 18, 24 og 30 cm.
3/4 ÅR: 4, 10, 16, 22, 28 og 34 cm.
----------------------------------------------------------

BODY:
Arbejdet strikkes frem og tilbage. Der strikkes først forstykke ovenfra og ned til skridtet, derefter strikkes bagstykket videre nedenfra og op og til sidst strikkes stropperne. Alt strikkes i 1 stykke.

FORSTYKKE:
Slå (28) 34-38-44-48 (52-58) masker på pinde 3 med BabyMerino. Strik 4 p retstrik – se forrklaring over. På sidste pind tages der 1 maske ud = (29) 35-39-45-49 (53-59) masker. Derefter strikkes næste pind fra retsiden således: Strik (6) 9-11-12-14 (16-19) masker retstrik, A.1 over de næste (17) 17-17-21-21 (21-21) masker, afslut med (6) 9-11-12-14 (16-19) masker retstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 1 cm lukkes der af til 2 knaphuller jævnt fordelt over de (6) 9-11-12-14 (16-19) masker i hver side af arbejdet (= totalt 4 knaphuller). 1 knaphul = strik 2 masker ret sammen og slå om. Her skal knapperne lukkes senere.
Gentag A.1 og retstrik i højden.
Når arbejdet måler (3) 3-4-4-5 (6-4) cm lukkes der af til knaphul i hver side af arbejdet – læs KNAPHUL!
Når arbejdet måler (17) 21-25-27-29 (32-36) cm lukkes der af til skridt således – læs INDTAGNINGSTIPS: (OBS: Fortsæt med A.1 til maskeantallet ikke længere går op i mønsteret, da fortsættes der med vrang over vrang og ret over ret over maskerne i A.1). Tag 1 maske ind indenfor 3 masker retstrik i hver side af arbejdet (= 2 masker taget ind) på hver 4.pind totalt (5) 4-5-4-6 (6-5) gange, derefter på hver 2.pind totalt (2) 6-7-11-10 (12-16) gange, SAMTIDIG på sidste pind tages der 1 maske ind = (14) 14-14-14-16 (16-16) masker. Arbejdet måler nu ca (22) 27-32-35-38 (42-47) cm. Sæt 1 mærke i arbejdet. Forstykket er nu strikket færdig. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

BAGSTYKKE:
Nu strikkes arbejdet videre i retstrik til færdig mål.
Tag ud således – læs UDTAGNINGSTIPS: Tag 1 maske ud indenfor 3 masker retstrik i hver side af arbejdet (= 2 masker taget ud) på hver 2.pind totalt (12) 15-17-20-21 (23-26) gange = (38) 44-48-54-58 (62-68) masker. Arbejdet måler ca (5) 6-7-8-9 (10-11) cm fra mærket. Derefter slåes der 11 nye masker op i hver side af arbejdet i slutningen af de 2 næste pinde = (60) 66-70-76-80 (84-90) masker. Når arbejdet måler (19) 24-28-30-33 (37-41) cm lukkes der 16 masker af til ærmegab i starten af de 2 næste pinde (dvs i hver side af arbejdet) = (28) 34-38-44-48 (52-58) masker.
Når arbejdet måler (23) 28-33-36-40 (44-49) cm fra mærket, strikkes der ret over de første (6) 9-11-12-14 (16-19) masker (= 1 strop), sæt dem derefter på en tråd, luk de næste (16) 16-16-20-20 (20-20) masker af til hals, strik ret over de sidste (6) 9-11-12-14 (16-19) masker (= 1 strop). Fortsæt i retstrik over de (6) 9-11-12-14 (16-19) masker til arbejdet måler (29) 34-39-42-47 (51-56) cm fra mærket (stroppen måler ca (6) 6-6-6-7 (7-7) cm). Luk af. Strik den anden strop på samme måde.

MONTERING:
Sy knapper på stropperne. Sy knapper midt på de 6 yderste masker i hver side af bagstykket (= kant).
----------------------------------------------------------

TØFLER:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde.
Slå 51-51-51 (51-68) masker op på strømpepinde 2,5 med BabyMerino. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over. Derefter strikkes A.2 (= 17 masker) over alle masker (= 3-3-3 (3-4) gange i bredden). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.2 er strikket 3-4-4 (5-5) gange i højden måler arbejdet ca 4-5-5 (6-6) cm. Strik 1 omgang glatstrik og juster maskeantallet til 40-44-48 (52-56) masker. Strik rib (= 1 ret/1 vrang) i 2 cm. Derefter strikkes næste omgang således: Strik * 2 masker ret sammen, slå om *, strik fra *-*.
På næste omgang sættes de første 15-17-18 (20-21) masker på 1 tråd, behold de næste 10-10-12 (12-14) masker på pinden og sæt de sidste 15-17-18 (20-21) masker på 1 tråd. Arbejdet strikkes videre frem og tilbage. Strik RETSTRIK – se forklaring over- over maskerne på pinden i 3½-4-5 (6-7) cm (= overstykket).
Saml 9-11-13 (15-18) masker op på hver side af overstykket og sæt maskerne fra trådene tilbage på pinden = 58-66-74 (82-92) masker. Sæt et mærke efter 29-33-37 (41-46) masker (= midt i arbejdet).
Fortsæt med retstrik frem og tilbage fra midt bagpå - SAMTIDIG efter 2-2½-3 (3½-4) cm tages der ind således: Strik 2 ret sammen i begyndelsen og slutningen af pinden og på hver side af de 2 midterste masker, gentag denne indtagning på hver 2.pind til det retstrikkede parti måler 3-4-5 (5-6) cm. Luk af og sy sømmen under foden og op til hulrækken midt bagpå – sy i yderste led af yderst maske så sømmen ikke bliver tyk. Strik 1 tøffel til på samme måde. Lav evt 2 bindebånd som trækkes ind og ud gennem hulrækken på hver tøffel således:

BINDEBÅND:
Klip 3 tråde à ca 1 meter, sno dem hårdt sammen til de gør modstand, buk snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen, bind en knude i hver ende. Træk snoren ind og ud i hulrækken på tøflerne.

= 4 masker ret sammen - læs STRIKKETIPS
= 4 masker drejet ret sammen - læs STRIKKETIPS
= 5 masker ret sammen - læs STRIKKETIPS
= 5 masker drejet ret sammen - læs STRIKKETIPS
= 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over

Marie 06.09.2018 - 07:41:

Hvor på arbejdet skal det måles? Er det midt, langs retstrik eller der hvor det måler længst? Jeg får nemlig tre forskellige mål da arbejdet buer pga. mønstret.

DROPS Design 06.09.2018 kl. 10:35:

Hei Maria. Hullmønsteret blir nok såvidt litt løsere enn rillestrikken, det kan man også se på bildet. Du kan måle i rillestrikken: fra oppleggskanten til der du er kommet. Arbeidet vil etterhvert gå over til kun rillestrikk så dette vil stramme inn hullmønsteret litt i forhold til lengde. God fornøyelse.

Kommentere opskrift DROPS Baby 31-14