DROPS Baby / 31 / 13

Spring Princess by DROPS Design

Strikket firkantbluse med hulmønster til baby. Størrelse 1 mdr – 4 år. Arbejdet er strikket i DROPS BabyMerino

Tags: bluser, firkant,

DROPS Design: Model bm-081-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Størrelse i cm: 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Materialer:
DROPS BABYMERINO fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
150-150-200 (200-200) g farve 44, pudder

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS HÆKLENÅL nr 3 – til løkke til knapp.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) nr 521: 1 stk i alle størrelser.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 56.85kr. Læs mere.

Tag 1 maske ind på hver side af mærket således:
Tag 1 maske ind efter mærket således: Strik 1 maske ret, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over (= 1 maske taget ind)
Tag 1 maske ind før mærket således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærket, strik 2 masker ret sammen (= 1 maske taget ind = totalt 2 masker taget ind).
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes først rundt i en firkant fra midten af forstykket og ud mod hals og sider, derefter strikkes arbejdet videre frem og tilbage. Der strikkes videre over til bagstykket, skuldrene sættes sammen og der strikkes nedad bagstykket. Til slut strikkes der en kant nederst på blusen rundt på rundpind. Til ærmerne strikkes der masker op, de strikkes ovenfra og ned, rundt på strømpepinde.

FORSTYKKE:
Arbejdet strikkes rundt. Slå 6 masker op på strømpepinde 3 med BabyMerino, skift til rundpind når der er nok masker. Strik 1 omgang ret. På næste omgang tages der ud således: Strik * 1 ret, slå om *, strik fra *-* = 12 masker, omslagen strikkes drejet ret på næste omgang, der skal ikke blive hul. Derefter strikkes A.1 totalt 4 gange, sæt 1 mærke mellem hver A.1 (= 4 mærker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 er strikket 1 gang i højden er der 204 masker på pinden (= 51 masker på hver side). Arbejdet måler nu ca 24 cm på det bredeste.
Nu lukkes der af til hals således:

Strik A.2 (= 6 masker), strik 7-6-6 (5-4) masker glatstrik, luk de næste 25-27-27 (29-31) masker af til hals, strik 7-6-6 (5-4) masker glatstrik, strik A.3 (= 6 masker), A.2 over de næste 6 masker, * strik glatstrik til der er 6 masker tilbage før næste mærke, A.3 over de næste 6 masker, A.2 over de næste 6 masker *, strik fra *-* totalt 2 gange, strik glatstrik til der er 6 masker tilbage før sidste mærke, A.3 over de sidste 6 masker, klip tråden. Forskyd omgangen så næste pind starter fra halsen.
Nu strikkes arbejdet videre frem og tilbage. Strik totalt 10-10-12 (12-16) pinde af A.2, A.3 og glatstrik. Diagram A.2 og A.3 gentages i højden over de yderste 6 masker på hver side af mærkerne i hvert hjørne = 235-233-249 (247-269) masker. Arbejdet måler nu ca 30-30-32 (32-34) cm på det bredeste.
Nu strikkes næste pind således fra retsiden:
Strik 20-19-21 (20-22) masker ret (= til 1.mærke = højre skulder), strik ret over de næste 22-24-26 (29-31) masker, sæt dem derefter på en tråd (= masker til højre ærme), luk de næste 43-41-43 (40-44) masker af (= til 2.mærke = højre side), strik 65-65-69 (69-75) masker ret, sæt dem derefter på en tråd (= til 3.mærke = nederste kant). Disse masker skal senere sættes sammen med maskerne fra bagstykket og der strikkes et hulmønster over disse), luk de næste 43-41-43 (40-44) masker af (= venstre side), strik ret over de næste 22-24-26 (29-31) masker, sæt dem derefter på en tråd (= til 4.mærke = masker til venstre ærme), strik ret over de resterende 20-19-21 (20-22) masker (= venstre skulder). Nu strikkes bagstykket videre over maskerne således:

BAGSTYKKE:
VENSTRE SKULDER:
Sæt 1 mærke i arbejdet, HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Slå 1 maske op på næste pind fra vrangen = 21-20-22 (21-23) masker. Den nye maske strikkes i RETSTRIK – se forklaring over, (indenfor denne maske skal der senere samles masker op til ærme). Strik 2 cm glatstrik med 1 kantmaske retstrik mod skulder, derefter slåes der 13-14-14 (15-16) masker op til hals i slutningen af næste pind fra retsiden = 34-34-36 (36-39) masker. Strik videre i glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side af arbejdet. Når arbejdet måler 8 cm (= 6 cm slids), sørg for at der afsluttes med 1 pind fra retsiden, lægges arbejdet til side og højre skulder strikkes således:

HØJRE SKULDER:
Strik som venstre skulder, men modsat, dvs der slåes 1 maske op mod ærmet i slutningen af første pind fra retsiden og der slåes 13-14-14 (15-16) masker op til hals i slutningen af pinden fra vrangen. Når arbejdet måler 8 cm, sørg for at der afsluttes med 1 pind fra retsiden, strikkes skuldrene sammen således:

Der strikkes først over maskerne fra højre skulder således: Strik 1 kantmaske retstrik, 32-32-34 (34-37) masker vrang, 1 maske retstrik, derefter strikkes der således over maskerne fra venstre skulder, 1 maske retstrik, 32-32-34 (34-37) masker vrang, 1 kantmaske retstrik = 68-68-72 (72-78) masker. Derefter strikkes arbejdet videre i glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side af arbejdet. Når arbejdet måler 9-10-11 (12-13) cm slåes der 2 nye masker op til ærmegab i slutningen af de 2 næste pinde = 72-72-76 (76-82) masker. Derefter strikkes arbejdet videre i glatstrik over alle masker. Strik til bagstykket måler 30-30-32 (32-34) cm på det længste, afpas målet med forstykket, bagstykke og forstykke skal nu være lige langt. Behold maskerne på pinden.

MONTERING:
Sy sidesømmene i yderste led af yderste maske. Derefter strikkes der en kant nederst på blusen over maskerne fra både forstykke og bagstykke således:

NEDERKANT:
Sæt maskerne fra tråden nederst på forstykket på samme rundpind som maskerne fra bagstykket = 137-137-145 (145-157) masker. Nu strikkes arbejdet videre rundt. Strik 1 omgang ret og tag 7 masker ud jævnt fordelt over forstykket = 144-144-152 (152-164) masker. Strik 0-0-0 (3-4) cm glatstrik. Derefter strikkes A.4 over alle masker. Luk af med ret når A.4 er strikket 1 gang i højden. Kanten måler ca 2-2-2 (5-6) cm. Arbejdet måler totalt ca 32-32-34 (37-40) cm fra skulderen.

ÆRME:
Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde ovenfra og ned. Sæt maskerne fra tråden på forstykket i den ene side på strømpepinde 3 (= 22-24-26 (29-31) masker) og strik 22-24-26 (29-31) masker op fra retsiden jævnt fordelt over bagstykket indenfor 1 kantmaske, fra skulderen og ned til og med hvor der blev slået 2 nye masker op (dvs der strikkes ca 1 maske op i hver af de 2 masker som blev slået op til ærmegab på bagstykket) = 44-48-52 (58-62) masker. Sæt 1 mærke midt under ærmet. Strik glatstrik. Når ærmet måler 2 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærket – læs INDTAGNINGSTIPS! Tag ind således på hver 4.-3.-2½. (2½.-3.) cm totalt 3-5-6 (8-9) gange = 38-38-40 (42-44) masker. Når arbejdet måler 15-18-21 (26-31) cm, strikkes der 6 omgange retstrik over alle masker. Luk af med ret og sørg for at aflukningskanten ikke strammer, luk evt af med 1 pindenummer større. Ærmet måler ca 16-19-22 (27-32) cm. Strik det andet ærme på samme måde.

HALSKANT:
Arbejdet strikkes frem og tilbage fra midt bagpå. Dvs der strikkes masker op fra retsiden fra højre skulder på bagstykket, over forstykket og videre over venstre skulder på bagstykket. Strik ca 55 til 74 masker op. Strik 6 p retstrik. Luk af med ret og sørg for at aflukningskanten ikke strammer, luk evt af med 1 pinde nr større.

LØKKE:
Der hækles nu en løkke, til at lukke knappen i, øverst i halsen på bagstykket. Hækl 1 kædemaske på venstre skulder i sidste maske som blev slået op i halsen, hækl 6 luftmasker og afslut med 1 kædemaske i samme maske som den første. Klip og hæft alle tråde. Sy knappen i indenfor 1 kantmaske retstrik øverst i halsen på bagstykket på højre skulder.

= lav et omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes ret på næste omgang, der skal blive hul
= lav et omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes drejet ret på næste omgang, der skal IKKE blive hul
= lav et omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes vrang på næste omgang, der skal blive hul
= tag 2 masker løs af pinden som om de skulle strikkes ret sammen, 1 ret løft de 2 løse masker over
= strikkeretning

Josie Jestis 14.06.2019 - 17:13:

Hi, I am making the DROPS Baby31-13 sweater with the drops baby merino yarn. I’ve made several swatches & my gauge is wrong. I swatched with US size 4 (3.5mm) & 5 (3.75mm). My gauges are 27 st x 36.75 rows(size 4) and 26.25 st x 32.5 rows (size 5) after washing & blocking a 6” square. You are calling for 24 st x 34 rows. For this, I’ll need to go up to size 6 or 7 and then my row gauge will be all wrong. Is the pattern gauge correct? How can I figure out what I am doing wrong?

DROPS Design 17.06.2019 kl. 09:25:

Dear Mrs Jestis, you should try with larger needles, you might work somewhat tight - read more about tension here. Happy knitting!

Renate 30.03.2019 - 09:53:

Die Anleitung lässt sich nicht vollständig ausdrucken, es wird nur eine Seite gedruckt.

DROPS Design 01.04.2019 kl. 12:07:

Liebe Renate, alle Seiten sollten ausgedruckt werden, prüfen Sie mal die Druckeinstellungen, damit alle Seiten gedruckt werden. Viel Spaß beim stricken!

Maria B. Martens 19.02.2019 - 15:00:

Hej. Jeg er igang med den skønne Spring Princess sweater, men er nu jeg gået i stå. Jeg har strikket A.1 en gang i højden og har 204 masker på pinden. I følge opskriften skal jeg nu lukke af til hals - når jeg har gjort det, hvor mange masker skal der så være på pinden? Jeg spørger fordi jeg ikke kan få det til at passe med det antal masker jeg skal have tilbage efter at have strikket 12 pinde af diagram A.2, A.3 og glatstrik i højden over de yderste 6 masker (247 m).

Milada Stočková 10.02.2019 - 18:56:

I do not understand where to start after binding off for neck. i am back in the last corner and now I should cut the yarn and start from the neck, but where: on the left side, because when I stay on the left side of the neck, I will go on knitting A2 and 4 stiches, ( i am working the biggest size), and then I start knitting from the wrong side, why should I cut the yarn? and from the wrong side purl most stiches?? thanks a lot for answer.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 10:58:

Dear Mrs Stočková, after you have cut the yarn, slipe the next 10 sts (= A.2 + 4 sts in stocking st worked at the beg of the previous round) on the right needle (= the sts worked before the cast off for neck), turn piece join yarn and work now from WS beg from the left shoulder (when worn) along the 3 whole sides of square and finishing with the right shoulder of piece. Happy knitting!

Noel 09.11.2018 - 07:36:

Bonjour, Merci pour les explications mais je ne comprends toujours pas. Je tricote avec des aiguilles droites. J'ai commencé avec 6 mailles. J'ai maintenant 204 mailles (1marqueur tout les 51 m). Mon 1er rang avec l'encolure je l'ai tricoté sur l'endroit. et là je ne comprends pas comment je vais pouvoir continuer. Merci

DROPS Design 09.11.2018 kl. 08:14:

Bonjour Mme Noel, ce pull se tricote normalement en rond à partir du centre du carré - et les explications sont décrites pour un ouvrage tricoté ainsi. Vous devez maintenant rabattre des mailles pour l'encolure sur l'un des côtés du carré, et continuer à partir de l'un des côtés de l'encolure, tout le tour du carré jusqu'à l'autre côté de l'encolure. Bon tricot!

Noel 08.11.2018 - 09:36:

Bonjour, je ne comprends pas comment faire pour le modèle Baby 3113. Quand on coupe le fil et que l'on doit reprendre à l'encolure. On reprend à gauche sur le petit nombre de maille ou à droite sur le plus grand nombre ? Ensuite pour les marqueurs on fait comment ? avez-vous un schéma cela m'aiderai à mieux comprendre. Merci.

DROPS Design 08.11.2018 kl. 11:58:

Bonjour Mme Noel, après avoir tricoté le 1er tour en rabattant les mailles de l'encolure, vous terminez dans le coin de l'épaule gauche (à droite vu sur l'endroit). Vous continuez maintenant en allers et retours en commençant par le côté encolure à droite (vu sur l'endroit) des mailles rabattues = tournez le carré et tricotez sur l'envers en commençant par les m jersey, A.2, (ancien début des tours), A.3 et ainsi de suite jusqu'à l'autre côté de l'encolure. Bon tricot!

Vanessa 06.11.2018 - 14:20:

Bei mir leiert Merinowolle nach dem Waschen immer furchtbar aus und ich waschen schon immer extra vorsichtig. Ist das normal? Stricke ich zu locker? Aber dann müsste ich ja mehr Wollen verbrauchen und das ist nicht der Fall. Oder sollte ich dann einfach eine Größe kleiner stricken? Ich bitte um Rat! Herzliche Grüße, Vanessa

DROPS Design 07.11.2018 kl. 08:09:

Liebe Vanessa, am besten stricken Sie immer zuerst eine Maschenprobe - lieber etwas zu fest als zu locker - waschen Sie die Maschenprobe (nicht zu warm und nicht einweichen) und trocknen lassen. Danach prüfen Sie noch Ihre Maschenprobe und die Nadelgröße anpassen wenn nötig ist. Nehmen Sie bitte Kontakt mit Ihrem DROPS Laden auf, sie werden Ihnen persönnliche Hilfen anbieten. Viel Spaß beim stricken!

Rosa López 19.10.2018 - 13:11:

Se puede hacer con agujas rectas en vez de circulares?

DROPS Design 20.10.2018 kl. 19:50:

Hola Rosa. En este modelo se usa una aguja circular debido al elevado número de puntos. Puedes sustituir la aguja circular por agujas de doble punta pero no resulta muy cómodo para trabajar.

Paulina 10.08.2018 - 03:32:

Hola, estoy confundida con la indicación del frente, luego de desplazar la vuelta y comenzar desde el escote ida y vuelta, dice que se debe tejer 12 hileras de A2 , A3 y punto jersey, pues A2 y A3 sólo tienen 8 hileras en vertical. Y luego dice tejer A2 y A3 en vertical en los puntos de los extremos ¿aquí hay que tejerlos denuevo? ... me confunde esta explicación... si me pueden ayudar lo agradezco mucho.

DROPS Design 14.08.2018 kl. 19:58:

Hola Paulina. Si e diagrama tiene 8 filas, para continuar en vertical repites el diagrama a partir de la fila 1 tantas filas hacia arriba como sean necesarias para completar el patrón ( en tu caso 4 filas más). En cuanto a tu otra pregunta, sí, en los 6 puntos más externos se trabajan los diagramas A.2 y A.3 de nuevo (uno a un lado y el otro en el otro).

Marjolein 05.08.2018 - 09:57:

I am having difficulties finding out what the right an wrong rows are in the diagram, could i get some help?

DROPS Design 05.08.2018 kl. 10:13:

Dear Marjolein, pattern A.1 is knitted on the round, so every row is knitted from teh right side. For the other patterns, the first row (where you have yarnovers and knitted together stitches) is from the right side andthe rows, where you only knit knitted and puled stitches are knitted form the wrong side. I hope this helps. Happy Knitting!

Kommentere opskrift DROPS Baby 31-13