DROPS Baby / 31 / 14

Remmie by DROPS Design

Settiin kuuluu: Vauvan pitsineuleiset body ja tohvelit. Koot keskonen - 4 vuotta. Setti neulotaan DROPS BabyMerino -langasta.

DROPS Design: Malli nro bm-085-by
Lankaryhmä A
----------------------------------------------------------

KOKO SETTIIN TARVITSET:
Koko: 1/3 - 6/9 - 12/18 kuukautta (2 - 3/4) vuotta
Lapsen pituus: 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104) cm
Jalkapohjan pituus: 10-11-12 (14-16) cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BABYMERINO (kuuluu lankaryhmään A):
150-150-150 (150-200) g väriä 27, vanharoosa

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä A)". Katso alla oleva linkki.

DROPS PUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 24 silmukkaa ja 48 kerrosta ainaoikeaa puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
26 silmukkaa ja 34 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 2,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

DROPS HELMIÄISNAPPI, PYÖREÄ (vaalea roosa), NRO 618: (10) 12-12-14-14 (14-16) kpl.
----------------------------------------------------------

BODY:
Koko: (<0) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 kuukautta (2 - 3/4) vuotta
Lapsen pituus:
(40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104) cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BABYMERINO (kuuluu lankaryhmään A):
(100) 100-100-150-150 (150-150) g väriä 27, vanharoosa

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä A)". Katso alla oleva linkki.

DROPS PUIKOT NRO 3 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 24 silmukkaa ja 48 kerrosta ainaoikeaa puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

DROPS HELMIÄISNAPPI, PYÖREÄ (vaalea roosa), NRO 618: (10) 12-12-14-14 (14-16) kpl.
----------------------------------------------------------

TOHVELIT:
Koko: 1/3 - 6/9 - 12/18 kuukautta (2 - 3/4) vuotta
Jalkapohjan pituus: 10-11-12 (14-16) cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BABYMERINO (kuuluu lankaryhmään A):
50-50-50 (50-50) g väriä 27, vanharoosa

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä A)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5 tai käsialan mukaan. NEULETIHEYS: 26 silmukkaa ja 34 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 2,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

Saat tämän mallin langat alkaen 11.40€. Lue lisää.

AINAOIKEINNEULE suljettuna neuleena (tohvelit):
Neulo vuorotellen 1 kerros oikein ja 1 kerros nurin.

NEULOMISVINKKI (body):
NEULO 4 SILMUKKAA KIERTÄEN OIKEIN YHTEEN NÄIN: Neulo 4 silmukkaa oikein, vedä toiseksi viimeinen silmukka viimeiseksi neulotun silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu viimeisen silmukan ympäri, toista kunnes olet vetänyt kaikki 3 silmukkaa viimeisen silmukan yli (= työstä kapeni 3 silmukkaa).
NEULO 4 SILMUKKAA OIKEIN YHTEEN NÄIN: Neulo 4 silmukkaa oikein, siirrä nämä silmukat takaisin vasemman käden puikolle, vedä toiseksi reunimmainen silmukka reunimmaisen silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu viimeisen silmukan ympäri, toista kunnes olet vetänyt kaikki 3 silmukkaa reunimmaisen silmukan yli (= työstä kapeni 3 silmukkaa), ota viimeiseksi neulottu silmukka takaisin oikean käden puikolle.
NEULO 5 SILMUKKAA KIERTÄEN OIKEIN YHTEEN NÄIN: Neulo 5 silmukkaa oikein, vedä toiseksi viimeinen silmukka viimeiseksi neulotun silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu viimeisen silmukan ympäri, toista kunnes olet vetänyt kaikki 4 silmukkaa viimeisen silmukan yli (= työstä kapeni 4 silmukkaa).
NEULO 5 SILMUKKAA OIKEIN YHTEEN NÄIN: Neulo 5 silmukkaa oikein, siirrä nämä silmukat takaisin vasemman käden puikolle, vedä toiseksi reunimmainen silmukka reunimmaisen silmukan yli siten, että tämä silmukka laskeutuu viimeisen silmukan ympäri, toista kunnes olet vetänyt kaikki 4 silmukkaa reunimmaisen silmukan yli (= työstä kapeni 4 silmukkaa), ota viimeiseksi neulottu silmukka takaisin oikean käden puikolle.

MALLINEULE:
Body: Katso ruutupiirros A.1. Katso halutun koon piirros.
Tohvelit: Katso ruutupiirros A.2.
Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI (body):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella. Tee lisäykset kummankin reunan 3 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella.
Lisää 1 silmukka tekemällä 2 silmukan väliin 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (body):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella.
Kavenna 3 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella seuraavasti: Kerroksen lopussa ennen 3 ainaoikeinneulottua silmukkaa: Nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli (= työstä kapeni 1 silmukka).
Kerroksen alussa 3 ainaoikeinneulotun silmukan jälkeen: Neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka).

NAPINLÄPI (body):
Tee napinlävet etukappaleeseen. 1 NAPINLÄPI = neulo reunan kolmas ja neljäs silmukka oikein yhteen ja tee 1 langankierto. Tee tällaiset napinlävet työn kumpaankin reunaan. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein (= reikä).
Tee napinlävet, kun työn pituus on yhteensä:
<0: 3, 9 ja 15 cm.
0/1 KK: 3, 8, 13 ja 19 cm.
1/3 KK: 4, 10, 16 ja 23 cm.
6/9 KK: 4, 9, 14, 19 ja 25 cm.
12/18 KK: 5, 10, 15, 21 ja 27 cm.
2 V: 6, 12, 18, 24 ja 30 cm.
3/4 V: 4, 10, 16, 22, 28 ja 34 cm.
----------------------------------------------------------

BODY:
Neulotaan tasona. Aluksi neulotaan etukappale ylhäältä alkaen, alas haaraan asti, tämän jälkeen takakappale neulotaan alhaalta ylös ja lopuksi tehdään olkanauhat. Koko työ neulotaan yhtenä kappaleena.

ETUKAPPALE:
Luo (28) 34-38-44-48 (52-58) silmukkaa puikoille nro 3 BabyMerino -langalla. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Lisää viimeisellä kerroksella 1 silmukka = (29) 35-39-45-49 (53-59) silmukkaa. Neulo sitten seuraava kerros (= oikea puoli) näin: Neulo (6) 9-11-12-14 (16-19) silmukkaa ainaoikeaa, neulo seuraavilla (17) 17-17-21-21 (21-21) silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, neulo lopuksi (6) 9-11-12-14 (16-19) silmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 1 cm, tee tasavälein kummankin reunan (6) 9-11-12-14 (16-19) silmukan kohdalle 2 napinläpeä (= yhteensä 4 napinläpeä). 1 napinläpi = neulo 2 silmukkaa oikein yhteen ja tee 1 langankierto. Olkanauhat kiinnitetään myöhemmin tähän.
Toista piirroksen A.1 mallikertaa ja jatka ainaoikein -neuletta kuten aiemmin.
Kun työn pituus on (3) 3-4-4-5 (6-4) cm, tee kumpaankin reunaan napinläpi (lue NAPINLÄPI).
Kun työn pituus on (17) 21-25-27-29 (32-36) cm, kavenna haaraa varten seuraavasti (lue KAVENNUSVINKKI): (HUOM: Jatka piirroksen A.1 mallineuletta, kunnes silmukat eivät enää riitä kokonaiseen mallikertaan. Neulo sitten piirroksen A.1 silmukat siten miltä ne näyttävät). Kavenna kummankin reunan 3 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolella 1 silmukka (= työstä kapeni 2 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset joka 4.kerros yhteensä (5) 4-5-4-6 (6-5) kertaa, sitten joka 2.kerros yhteensä (2) 6-7-11-10 (12-16) kertaa. Kavenna SAMALLA viimeisellä kerroksella 1 silmukka = (14) 14-14-14-16 (16-16) silmukkaa. Työn pituus on nyt n. (22) 27-32-35-38 (42-47) cm. Kiinnitä 1 merkki työhön. Etukappale on nyt valmis. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

TAKAKAPPALE:
Neulo nyt ainaoikeaa lopulliseen mittaan asti.
Tee lisäykset seuraavasti (lue LISÄYSVINKKI): Lisää kummankin reunan 3 ainaoikeinneulotun silmukan sisäpuolelle 1 silmukka (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset joka 2.kerros yhteensä (12) 15-17-20-21 (23-26) kertaa = (38) 44-48-54-58 (62-68) silmukkaa. Työn pituus merkistä mitattuna on n. (5) 6-7-8-9 (10-11) cm. Luo sitten kumpaankin reunaan 2 seuraavan kerroksen loppuun 11 silmukkaa = (60) 66-70-76-80 (84-90) silmukkaa. Kun työn pituus on (19) 24-28-30-33 (37-41) cm, päätä 2 seuraavan kerroksen alusta (eli kummastakin reunasta) kädenteitä varten 16 silmukkaa = (28) 34-38-44-48 (52-58) silmukkaa.
Kun työn pituus merkistä mitattuna on (23) 28-33-36-40 (44-49) cm, neulo ensimmäiset (6) 9-11-12-14 (16-19) silmukkaa oikein (= 1 olkanauha), siirrä sitten nämä silmukat apulangalle, päätä seuraavat (16) 16-16-20-20 (20-20) silmukkaa pääntietä varten, neulo viimeiset (6) 9-11-12-14 (16-19) silmukkaa oikein (= 1 olkanauha). Neulo työn (6) 9-11-12-14 (16-19) silmukalla ainaoikeaa, kunnes työn pituus merkistä mitattuna on (29) 34-39-42-47 (51-56) cm (olkanauhan pituus on n. (6) 6-6-6-7 (7-7) cm). Päätä silmukat. Neulo toinen olkanauha samoin.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä napit olkanauhoihin. Kiinnitä napit takakappaleen kummankin reunan reunimmaisten 6 silmukan keskelle (= nappilista).
----------------------------------------------------------

TOHVELIT:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo 51-51-51 (51-68) silmukkaa sukkapuikoille nro 2,5 BabyMerino -langalla. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä). Neulo sitten kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.2 (= 17 silmukkaa) mukaisesti (= 3-3-3 (3-4) mallikertaa kerroksella). TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työssä on 3-4-4 (5-5) piirroksen A.2 mallikertaa, työn pituus on n. 4-5-5 (6-6) cm. Neulo 1 kerros sileää neuletta ja säädä silmukkaluku 40-44-48 (52-56) silmukkaan. Neulo 2 cm joustinneuletta (= 1 silmukka oikein/1 silmukka nurin). Neulo sitten seuraava kerros näin: Neulo *2 silmukkaa oikein yhteen, 1 langankierto*, toista *-*.
Siirrä seuraavalla kerroksella ensimmäiset 15-17-18 (20-21) silmukkaa apulangalle, jätä seuraavat 10-10-12 (12-14) silmukkaa työhön ja siirrä loput 15-17-18 (20-21) silmukkaa apulangalle. Jatka neulomista tasona. Neulo 3½-4-5 (6-7) cm AINAOIKEAA (katso selitys yllä) (= yläosa).
Poimi yläosan kummastakin reunasta 9-11-13 (15-18) silmukkaa ja ota apulangoilla odottavat silmukat takaisin työhön = 58-66-74 (82-92) silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki 29-33-37 (41-46) silmukan päähän kerroksen alusta (= työn keskikohta).
Neulo tasona ainaoikeaa, keskeltä takaa alkaen. Kun olet neulonut 2-2½-3 (3½-4) cm, tee kavennukset seuraavasti: Neulo kerroksen alussa ja lopussa sekä 2 keskimmäisen silmukan molemmin puolin 2 silmukkaa oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2.kerros, kunnes olet neulonut yhteensä 3-4-5 (5-6) cm ainaoikeaa. Päätä silmukat. Ompele sauma jalan alta ja ylös keskellä takana olevaan reikäkerrokseen asti (ompele uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu). Neulo toinen tohveli samoin. Tee halutessasi 2 solmimisnauhaa näin:

SOLMIMISNAUHA:
Leikkaa 3 kpl n. 1 metrin pituista lankaa, kierrä langat tiukasti yhteen, aseta nyöri kaksinkerroin ja anna sen kiertyä uudestaan yhteen. Tee nyörin kumpaankin päähän solmu. Pujota nyöri tohvelin reikäkerrokseen.

= 4 silmukkaa oikein yhteen (lue NEULOMISVINKKI)
= 4 silmukkaa kiertäen oikein yhteen (lue NEULOMISVINKKI)
= 5 silmukkaa oikein yhteen (lue NEULOMISVINKKI)
= 5 silmukkaa kiertäen oikein yhteen (lue NEULOMISVINKKI)
= 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli

Kommentit (1)

Marie 06.09.2018 - 07:41:

Hvor på arbejdet skal det måles? Er det midt, langs retstrik eller der hvor det måler længst? Jeg får nemlig tre forskellige mål da arbejdet buer pga. mønstret.

DROPS Design 06.09.2018 kl. 10:35:

Hei Maria. Hullmønsteret blir nok såvidt litt løsere enn rillestrikken, det kan man også se på bildet. Du kan måle i rillestrikken: fra oppleggskanten til der du er kommet. Arbeidet vil etterhvert gå over til kun rillestrikk så dette vil stramme inn hullmønsteret litt i forhold til lengde. God fornøyelse.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Baby 31-14