DROPS / 188 / 25

Cecina by DROPS Design

Kofta med rätstickning och raglan, stickad uppifrån och ner. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Delight

DROPS Design: Modell de-182
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
350-400-400-450-500-550 g färg 05, beige/grå/rosa

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 4 – eller de stickor du måste använda för att få 21 maskor och 41 varv rätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 3 till resår - eller de stickor du måste använda för att få 24 maskor och 32 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 521: 8 st i alla storlekar.
----------------------------------------------------------

DROPS Delight print DROPS Delight print 23.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 161kr. Läs mer.

RÄTSTICKNING (stickas runt – gäller ärmarna):
Sticka *1 varv rätt och 1 varv avigt*, upprepa *-*.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.3.
Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

RÄNDER:
För att plagget ska bli mer randigt stickas det växelvis med 2 nystan med samma färg, anpassa nystanen så att det börjas med 2 olika färger. * Sticka 2 varv med det första nystanet, sticka 2 varv med det andra nystanet *, sticka *-*. Första varvet med nytt nystan stickas från rätsidan. Trådarna dras med i arbetet.

ÖKNINGSTIPS (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Alla ökningar görs från rätsidan!
Sticka tills det återstår 1 maska före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). Upprepa vid båda markörerna (= totalt 4 maskor ökade). På nästa varv (avigsidan) stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Det minskas på varje sida av markören så här: Börja 4 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 4 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

KNAPPHÅL:
Maska av till knapphål på höger framkant (när plagget tas på). Maska av från rätsidan när det återstår 3 maskor på stickan så här: Gör 1 omslag om stickan, sticka de 2 nästa maskorna räta tillsammans och sticka sista maskan rät. På nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål.
Första knapphålet maskas av när resåren i kragen mäter ca 1½ cm. Sedan avmaskas de 7 nästa med ca 7-7½-8-8-8½-8½ cm mellan varje.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Oket och fram- och bakstycket stickas fram och tillbaka på rundsticka, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på strumpstickor.

OK:
Lägg upp 132-136-144-148-156-160 maskor på rundsticka 3 med Delight. Sticka 5 framkantsmaskor i RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) tills det återstår 7 maskor, avsluta med 2 rätmaskor och 5 framkantsmaskor i rätstickning. Sticka RÄNDER – se förklaring ovan, till färdigt mått. Kom ihåg KNAPPHÅL – se forkaring ovan. När resåren mäter 2 cm, byt till rundsticka 4. Sticka så här från rätsidan: Sticka 5 framkantsmaskor i rätstickning, 16-17-19-20-22-23 maskor rätstickning (= vänster framstycke), A.1 (= 7 maskor), 15 maskor rätstickning, A.1 över 7 maskor (= vänster ärm), 32-34-38-40-44-46 maskor rätstickning (= bakstycke), A.1 över 7 maskor, 15 maskor rätstickning, A.1 över 7 maskor (= höger ärm), 16-17-19-20-22-23 maskor rätstickning, 5 framkantsmaskor i rätstickning (= höger framstycke). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
De ökade maskorna i A.1 stickas i rätstickning, det ökas 2 maskor i varje A.1 på varje varv från rätsidan (= totalt 8 maskor ökade på vartannat varv). Sticka A.1 totalt 4-8-13-13-16-19 ggr på höjden = 164-200-248-252-284-312 maskor. Sedan stickas A.2 över A.1. Det ökas 2 maskor i varje A.2 på vart 4:e varv (= totalt 8 maskor ökade på vart 4:e varv). Sticka A.2 totalt 15-14-13-16-16-16 ggr = 284-312-352-380-412-440 maskor. Sedan stickas A.3 över A.2, de resterande maskorna stickas i rätstickning. När arbetet mäter 21-23-24-26-28-31 cm från uppläggningskanten delas arbetet så här från rätsidan: Sticka 43-46-52-57-63-69 maskor rätstickning (= vänster framstycke), sätt de följande 60-68-76-80-84-86 maskorna på en tråd till ärm (= vänster ärm), lägg upp 12 nya maskor under ärmen, 77-83-95-105-117-129 maskor rätstickning (= bakstycke), sätt de följande 60-68-76-80-84-86 maskorna på en tråd till ärm (= höger ärm), lägg upp 12 nya maskor under ärmen och avsluta med 44-47-53-58-64-70 maskor rätstickning.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 188-200-224-244-268-292 maskor. Sätt 1 markeringstråd i arbetet. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!
Sätt 1 markör 49-52-58-63-69-75 maskor in från varje sida av arbetet (= framstyckena = 90-96-108-118-130-142 maskor på bakstycket). Låt markeringstråden sitta i arbetet, markörerna följer med vidare i arbetet. Fortsätt med rätstickning och ränder. När arbetet mäter 2 cm, ökas det 1 maska på varje sida av varje markör (= 4 maskor ökade) – läs ÖKNINGSTIPS. Öka så med 4½-3-4-5-5-4 cm mellanrum totalt 6-8-7-6-6-7 ggr = 212-232-252-268-292-320 maskor. När arbetet mäter 32-32-33-33-33-32 cm ökas det 28-32-36-36-40-44 maskor jämnt fördelat på nästa varv (det ökas inte över framkanterna) = 240-264-288-304-332-364 maskor. Byt till rundsticka 3 och sticka resår (första varvet stickas från avigsidan) så här: Sticka 5 framkantsmaskor i rätstickning, sticka resår (= 2 avigmaskor, 2 rätmaskor) tills det återstår 7 maskor, 2 avigmaskor och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning.
Maska av med rätmaskor när resåren mäter 2 cm (arbetet mäter totalt 55-57-59-61-63-65 cm från halskanten). Se till att avmaskningskanten inte stramar, maska ev av med 1 sticknummer större.

ÄRM:
Sätt de 60-68-76-80-84-86 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor 4 och plocka upp 1 maska i var och en av de 12 maskorna som lades upp under ärmen = 72-80-88-92-96-98 maskor. Sätt 1 markeringstråd i arbetet, HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN! Arbetet stickas runt. Sätt 1 markör mitt i de 12 maskorna som plockades upp under ärmen. Låt markeringstråden sitta i arbetet, markörerna följer med vidare i arbetet! Sticka RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, och ränder. När arbetet mäter 2 cm minskas det 1 maska på varje sida av markören – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så på varje cm totalt 0-7-11-14-17-17 ggr, sedan på var 3:e cm totalt 13-9-8-6-4-4 ggr = 46-48-50-52-54-56 maskor.
När arbetet mäter 42-40-40-38-36-34 cm från markeringstråden ökas det 2-0-2-0-2-0 maskor jämnt fördelat = 48-48-52-52-56-56 maskor. Byt till strumpstickor 3 och sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor). När resåren mäter 2 cm (arbetet mäter totalt 65-65-66-66-66-67 cm från halskanten) maskas det av med rätmaskor, se till att avmaskningskanten inte stramar, maska ev av med 1 sticknummer större. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy i knapparna på vänster framstycke.

Diagram

= rätmaska från rätsidan
= rätmaska från avigsidan
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag, omslaget stickas inte vridet på nästa varv, det ska bli hål
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades

Nathalie 11.05.2018 - 03:13:

Je suis à figurer la boutonnière , si vous dites sur un rang endroit à la fin du rang on fait le jeté donc pour qu'elle soit à droite cela veut t'il dire que le tout premier rang est un rang envers?

DROPS Design 11.05.2018 kl. 08:12:

Bonjour Nathalie, ce gilet se tricote de haut en bas, en commençant par le devant gauche et en terminant par le devant droit (= sur l'endroit). On ouvre les boutonnières sur la bordure devant droit, sur l'endroit, donc en fin de rang sur l'endroit. Bon tricot!

Kari 26.04.2018 - 00:32:

Vil maskeantallet i raglanen forbli det samme hele veien? Skal man da flytte markøren inn en maske i hver side etter at økningen blir gjort? Kan ikke forstå ut av forklaringene men ved å se på bildet ser det ut som maskeantallet forblir det samme hele veien.

DROPS Design 26.04.2018 kl. 09:41:

Hej Kari, du øger på hver side af de 3 midterste masker i A.1 hele vejen op, god fornøjelse!

Josi 08.04.2018 - 14:57:

Die jacke ist wunderschön. Gibt es im gleichen Stil auch eine Anleitung für einen Pullover? Bzw kann ich der Anleitung folgen, rundstricken und einfach die Blende weglassen? Vielen Dank schon vorab und liebe Grüße

DROPS Design 09.04.2018 kl. 10:31:

Liebe Josi, hier finden Sie alle unsere Anleitungen für Pullover von oben nach unten. Es kann Ihnen damit helfen, diese Anleitung anzupassen. Für weitere auskünfte, nehmen Sie bitte Kontakt mir Ihrem Laden auf. Viel Spaß beim stricken!

Emily 07.04.2018 - 10:30:

Warum soll der Faden des 2. Knäuels mitgeführt werden? Kann ich nicht einfach am Anfang jeder 2. Reihe das Knäuel wechseln? Liebe Grüße :)

DROPS Design 09.04.2018 kl. 09:38:

Liebe Emily, ja genau, Knäuel wird immer am Anfang jeder 2. Reihe gewechselt. Viel Spaß beim stricken!

Olga 20.03.2018 - 23:25:

Hallo! Ich möchte diese Jacke mit Fabel Stricken, muss ich da auch mit zwei Knäueln arbeiten damit man schönere Muster bekommt?

DROPS Design 21.03.2018 kl. 09:25:

Liebe Olga, die Farbverläufen sind unterschiedlich im Fabel (Print oder Long Print) und Delight, das sollen Sie dann selbst entscheiden, wie Sie am besten möchten, Ihr DROPS Laden wird Ihnen auch gerne damit helfen. Viel Spaß beim stricken!

Billaudel Nathalie 11.03.2018 - 19:40:

Je viens de commencer le gilet Cecina et ne ne comprends absolument rien à vos explications pour le raglan. Où puis je trouver plus d’informations ?

DROPS Design 12.03.2018 kl. 11:03:

Bonjour Mme Billaudel, n'hésitez pas à bien expliquer ici ce que vous ne comprenez pas, en indiquant bien la taille que vous tricotez. Pour toute assistance personnalisée, vous pouvez également contacter le magasin où vous avez acheté votre laine, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Sara 05.03.2018 - 16:24:

What are the finished measurements - particularly bust size and length for this pattern?

DROPS Design 05.03.2018 kl. 16:32:

Dear Sara, you can find the diagram with the schematics and measurements at the bottom of the page, below the pattern. Happy Knitting!

Katrin 12.12.2017 - 19:26:

Die Farben des Garns auf diesem Foto gefallen mir so gut! Wenn sie in der Realität so aussehen, würde ich sie sofort kaufen. Auf der Garnqualitäten- Seite sind sie aber deutlich „schriller“ abgebildet.. :-(

Kommentér oppskrift DROPS 188-25