DROPS / 188 / 25

Cecina by DROPS Design

Jakke med retstrik og raglan, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Delight.

DROPS Design: Model de-182
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
350-400-400-450-500-550 g farve 05, beige/grå/rosa

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 41 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 3 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) nr 521: 8 stk i alle størrelser.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 196kr. Læs mere.

RETSTRIK (strikkes rundt således – gælder ærmerne):

For at tøjet skal blive mere stribet strikkes der skiftevis med 2 nøgler i samme farve, sørg for at der startes med 2 forskellige farver i nøglerne. * Strik 2 pinde med det første nøgle, strik 2 pinde med det andet nøgle *, strik fra *-*. Første pind med nyt nøgle strikkes fra retsiden. Trådene trækkes med arbejdet.

UDTAGNINGSTIPS (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Alle udtagninger sker fra retsiden!
Strik til der er 1 maske tilbage før mærket, slå om, strik 2 masker ret (mærket sidder mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud). Gentag ved begge mærker (= totalt 4 masker taget ud). På næste pind (vrangen) strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Der tages ind på hver side af mærketråden således: Start 4 masker før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, 4 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

KNAPHUL:
Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet tages på). Luk af fra retsiden når der er 3 masker tilbage på pinden således: Slå om, strik de 2 næste masker ret sammen og strik sidste maske ret. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Første knaphul lukkes når ribben i halsen måler ca 1½ cm. Derefter lukkes de 7 næste med ca 7-7½-8-8-8½-8½ cm mellem hver.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Bærestykket og ryg- og forstykke strikkes frem og tilbage på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

BÆRESTYKKE:
Slå 132-136-144-148-156-160 masker op på rundpind 3 med Delight. Strik 5 kantmasker RETSTRIK – se forklaring over, strik rib (= 2 ret/2 vrang) til der er 7 masker tilbage, afslut med 2 masker ret og 5 kantmasker retstrik. Strik STRIBER – se forklaring over, til færdigt mål. Husk KNAPHUL – se forklaring over. Når ribben måler 2 cm skiftes til rundpind 4. Strik således fra retsiden: Strik 5 kantmasker retstrik, 16-17-19-20-22-23 masker retstrik (= venstre forstykke), A.1 (= 7 masker), 15 masker retstrik, A.1 over 7 masker (= venstre ærme), 32-34-38-40-44-46 masker retstrik (= bagstykke), A.1 over 7 masker, 15 masker retstrik, A.1 over 7 masker (= højre ærme), 16-17-19-20-22-23 masker retstrik, 5 kantmasker retstrik (= højre forstykke). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
De nye masker i A.1 strikkes i retstrik, der tages 2 masker ud i hver A.1 på hver pind fra retsiden (= totalt 8 masker taget ud på hver 2.pind). Strik A.1 totalt 4-8-13-13-16-19 gange i højden = 164-200-248-252-284-312 masker. Derefter strikkes A.2 over A.1. Der tages 2 masker ud i hver A.2 på hver 4.pind (= totalt 8 masker taget ud på hver 4.pind). Strik A.2 totalt 15-14-13-16-16-16 gange = 284-312-352-380-412-440 masker. Derefter strikkes A.3 over A.2, de resterende masker strikkes i retstrik. Når arbejdet måler 21-23-24-26-28-31 cm fra opslåningskanten deles arbejdet således fra retsiden: Strik 43-46-52-57-63-69 masker retstrik (= venstre forstykke), sæt de næste 60-68-76-80-84-86 masker på en tråd til ærme (= venstre ærme), slå 12 nye masker op under ærmet, 77-83-95-105-117-129 masker retstrik (= bagstykke), sæt de næste 60-68-76-80-84-86 masker på en tråd til ærme (= højre ærme), slå 12 nye masker op under ærmet og afslut med 44-47-53-58-64-70 masker retstrik.

RYG- OG FORSTYKKE:
= 188-200-224-244-268-292 masker. Sæt 1 mærketråd i arbejdet. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!
Sæt 1 mærke 49-52-58-63-69-75 masker ind fra hver side af arbejdet (= forstykker = 90-96-108-118-130-142 masker på bagstykke). Lad mærketråden sidde i arbejdet, mærkerne følger med videre i arbejdet. Fortsæt i retstrik og striber. Når arbejdet måler 2 cm, tages der 1 maske ud på hver side af hvert mærke (= 4 masker taget ud) – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 4½.-3.-4.-5.-5.-4.cm totalt 6-8-7-6-6-7 gange = 212-232-252-268-292-320 masker. Når arbejdet måler 32-32-33-33-33-32 cm tages der 28-32-36-36-40-44 masker ud jævnt fordelt på næste pind (der tages ikke ud over forkanterne) = 240-264-288-304-332-364 masker. Skift til rundpind 3 og strik rib (første pind strikkes fra vrangen) således: Strik 5 kantmasker retstrik, strik rib (= 2 vrang/ 2 ret) til der er 7 masker tilbage, 2 masker vrang og afslut med 5 kantmasker retstrik.
Luk af med ret når ribben måler 2 cm (arbejdet måler totalt 55-57-59-61-63-65 cm fra halskanten). Sørg for at aflukningskanten ikke strammer, luk evt af med 1 pindenummer større.

ÆRME:
Sæt de 60-68-76-80-84-86 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 4 og saml 1 maske op i hver af de 12 masker som blev slået op under ærmet = 72-80-88-92-96-98 masker. Sæt 1 mærketråd i arbejdet, HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Arbejdet strikkes rundt. Sæt 1 mærke midt i de 12 masker som blev samlet op under ærmet. Lad mærketråden sidde i arbejdet, mærkerne følger med videre i arbejdet! Strik RETSTRIK – se forklaring over, og striber. Når arbejdet måler 2 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærket – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver cm totalt 0-7-11-14-17-17 gange, derefter på hver 3.cm totalt 13-9-8-6-4-4 gange = 46-48-50-52-54-56 masker.
Når arbejdet måler 42-40-40-38-36-34 cm fra mærketråden tages der 2-0-2-0-2-0 masker ud jævnt fordelt = 48-48-52-52-56-56 masker. Skift til strømpepinde 3 og strik rib (= 2 ret/ 2 vrang). Når ribben måler 2 cm (arbejdet måler totalt 65-65-66-66-66-67 cm fra halskanten) lukkes der af i ret, sørg for at aflukningskanten ikke strammer, luk evt af med 1 pindenummer større. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy knapperne på venstre forstykke.

= lav et omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes ikke drejet på næste pind, der skal blive hul

Lorna 21.06.2018 - 22:13:

To place the button holes the pattern says \"work from the right side until there are 3 stitches left on the row\". By doing this won\'t the button holes be on the left hand band and not the right?

DROPS Design 22.06.2018 kl. 08:12:

Dear Lorna, jacket is worked top down (= from RS you first work left front piece, and end with right front piece), so that buttonhole will be worked at the end of row from RS so that they will be on the right front band. Happy knitting!

Billaudel 02.06.2018 - 16:08:

Au premier lavage le tricot s’est beaucoup allongé et en plus la laine a perdu énormément de « bouloches ». Je suis extrêmement déçue par le modèle ET la laine qui est de très mauvaise qualité. Les deux sont à éviter

DROPS Design 04.06.2018 kl. 10:11:

Bonjour Mme Billaudel, pensez toujours à laver votre échantillon avant de le mesurer, afin d'avoir les bonnes mesures à la fin, et ajustez la taille des aiguilles en conséquence si nécessaire et respectez bien les consignes d'entretien en plus de celles de l'étiquette - n'hésitez pas à vous adresser à votre magasin pour toute information complémentaire, merci. Bon tricot!

Nathalie 11.05.2018 - 03:13:

Je suis à figurer la boutonnière , si vous dites sur un rang endroit à la fin du rang on fait le jeté donc pour qu'elle soit à droite cela veut t'il dire que le tout premier rang est un rang envers?

DROPS Design 11.05.2018 kl. 08:12:

Bonjour Nathalie, ce gilet se tricote de haut en bas, en commençant par le devant gauche et en terminant par le devant droit (= sur l'endroit). On ouvre les boutonnières sur la bordure devant droit, sur l'endroit, donc en fin de rang sur l'endroit. Bon tricot!

Kari 26.04.2018 - 00:32:

Vil maskeantallet i raglanen forbli det samme hele veien? Skal man da flytte markøren inn en maske i hver side etter at økningen blir gjort? Kan ikke forstå ut av forklaringene men ved å se på bildet ser det ut som maskeantallet forblir det samme hele veien.

DROPS Design 26.04.2018 kl. 09:41:

Hej Kari, du øger på hver side af de 3 midterste masker i A.1 hele vejen op, god fornøjelse!

Josi 08.04.2018 - 14:57:

Die jacke ist wunderschön. Gibt es im gleichen Stil auch eine Anleitung für einen Pullover? Bzw kann ich der Anleitung folgen, rundstricken und einfach die Blende weglassen? Vielen Dank schon vorab und liebe Grüße

DROPS Design 09.04.2018 kl. 10:31:

Liebe Josi, hier finden Sie alle unsere Anleitungen für Pullover von oben nach unten. Es kann Ihnen damit helfen, diese Anleitung anzupassen. Für weitere auskünfte, nehmen Sie bitte Kontakt mir Ihrem Laden auf. Viel Spaß beim stricken!

Emily 07.04.2018 - 10:30:

Warum soll der Faden des 2. Knäuels mitgeführt werden? Kann ich nicht einfach am Anfang jeder 2. Reihe das Knäuel wechseln? Liebe Grüße :)

DROPS Design 09.04.2018 kl. 09:38:

Liebe Emily, ja genau, Knäuel wird immer am Anfang jeder 2. Reihe gewechselt. Viel Spaß beim stricken!

Olga 20.03.2018 - 23:25:

Hallo! Ich möchte diese Jacke mit Fabel Stricken, muss ich da auch mit zwei Knäueln arbeiten damit man schönere Muster bekommt?

DROPS Design 21.03.2018 kl. 09:25:

Liebe Olga, die Farbverläufen sind unterschiedlich im Fabel (Print oder Long Print) und Delight, das sollen Sie dann selbst entscheiden, wie Sie am besten möchten, Ihr DROPS Laden wird Ihnen auch gerne damit helfen. Viel Spaß beim stricken!

Billaudel Nathalie 11.03.2018 - 19:40:

Je viens de commencer le gilet Cecina et ne ne comprends absolument rien à vos explications pour le raglan. Où puis je trouver plus d’informations ?

DROPS Design 12.03.2018 kl. 11:03:

Bonjour Mme Billaudel, n'hésitez pas à bien expliquer ici ce que vous ne comprenez pas, en indiquant bien la taille que vous tricotez. Pour toute assistance personnalisée, vous pouvez également contacter le magasin où vous avez acheté votre laine, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Sara 05.03.2018 - 16:24:

What are the finished measurements - particularly bust size and length for this pattern?

DROPS Design 05.03.2018 kl. 16:32:

Dear Sara, you can find the diagram with the schematics and measurements at the bottom of the page, below the pattern. Happy Knitting!

Katrin 12.12.2017 - 19:26:

Die Farben des Garns auf diesem Foto gefallen mir so gut! Wenn sie in der Realität so aussehen, würde ich sie sofort kaufen. Auf der Garnqualitäten- Seite sind sie aber deutlich „schriller“ abgebildet.. :-(

Kommentere opskrift DROPS 188-25