DROPS / 188 / 25

Cecina by DROPS Design

Jakke med retstrik og raglan, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Delight.

DROPS Design: Model de-182
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
350-400-400-450-500-550 g farve 05, beige/grå/rosa

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 41 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 3 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) nr 521: 8 stk i alle størrelser.
----------------------------------------------------------

DROPS Delight print DROPS Delight print 19.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 139.65kr. Læs mere.

RETSTRIK (strikkes rundt således – gælder ærmerne):

For at tøjet skal blive mere stribet strikkes der skiftevis med 2 nøgler i samme farve, sørg for at der startes med 2 forskellige farver i nøglerne. * Strik 2 pinde med det første nøgle, strik 2 pinde med det andet nøgle *, strik fra *-*. Første pind med nyt nøgle strikkes fra retsiden. Trådene trækkes med arbejdet.

UDTAGNINGSTIPS (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Alle udtagninger sker fra retsiden!
Strik til der er 1 maske tilbage før mærket, slå om, strik 2 masker ret (mærket sidder mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud). Gentag ved begge mærker (= totalt 4 masker taget ud). På næste pind (vrangen) strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Der tages ind på hver side af mærketråden således: Start 4 masker før mærketråden, strik 2 masker ret sammen, 4 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

KNAPHUL:
Luk af til knaphul på højre forkant (når tøjet tages på). Luk af fra retsiden når der er 3 masker tilbage på pinden således: Slå om, strik de 2 næste masker ret sammen og strik sidste maske ret. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Første knaphul lukkes når ribben i halsen måler ca 1½ cm. Derefter lukkes de 7 næste med ca 7-7½-8-8-8½-8½ cm mellem hver.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Bærestykket og ryg- og forstykke strikkes frem og tilbage på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

BÆRESTYKKE:
Slå 132-136-144-148-156-160 masker op på rundpind 3 med Delight. Strik 5 kantmasker RETSTRIK – se forklaring over, strik rib (= 2 ret/2 vrang) til der er 7 masker tilbage, afslut med 2 masker ret og 5 kantmasker retstrik. Strik STRIBER – se forklaring over, til færdigt mål. Husk KNAPHUL – se forklaring over. Når ribben måler 2 cm skiftes til rundpind 4. Strik således fra retsiden: Strik 5 kantmasker retstrik, 16-17-19-20-22-23 masker retstrik (= venstre forstykke), A.1 (= 7 masker), 15 masker retstrik, A.1 over 7 masker (= venstre ærme), 32-34-38-40-44-46 masker retstrik (= bagstykke), A.1 over 7 masker, 15 masker retstrik, A.1 over 7 masker (= højre ærme), 16-17-19-20-22-23 masker retstrik, 5 kantmasker retstrik (= højre forstykke). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
De nye masker i A.1 strikkes i retstrik, der tages 2 masker ud i hver A.1 på hver pind fra retsiden (= totalt 8 masker taget ud på hver 2.pind). Strik A.1 totalt 4-8-13-13-16-19 gange i højden = 164-200-248-252-284-312 masker. Derefter strikkes A.2 over A.1. Der tages 2 masker ud i hver A.2 på hver 4.pind (= totalt 8 masker taget ud på hver 4.pind). Strik A.2 totalt 15-14-13-16-16-16 gange = 284-312-352-380-412-440 masker. Derefter strikkes A.3 over A.2, de resterende masker strikkes i retstrik. Når arbejdet måler 21-23-24-26-28-31 cm fra opslåningskanten deles arbejdet således fra retsiden: Strik 43-46-52-57-63-69 masker retstrik (= venstre forstykke), sæt de næste 60-68-76-80-84-86 masker på en tråd til ærme (= venstre ærme), slå 12 nye masker op under ærmet, 77-83-95-105-117-129 masker retstrik (= bagstykke), sæt de næste 60-68-76-80-84-86 masker på en tråd til ærme (= højre ærme), slå 12 nye masker op under ærmet og afslut med 44-47-53-58-64-70 masker retstrik.

RYG- OG FORSTYKKE:
= 188-200-224-244-268-292 masker. Sæt 1 mærketråd i arbejdet. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!
Sæt 1 mærke 49-52-58-63-69-75 masker ind fra hver side af arbejdet (= forstykker = 90-96-108-118-130-142 masker på bagstykke). Lad mærketråden sidde i arbejdet, mærkerne følger med videre i arbejdet. Fortsæt i retstrik og striber. Når arbejdet måler 2 cm, tages der 1 maske ud på hver side af hvert mærke (= 4 masker taget ud) – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 4½.-3.-4.-5.-5.-4.cm totalt 6-8-7-6-6-7 gange = 212-232-252-268-292-320 masker. Når arbejdet måler 32-32-33-33-33-32 cm tages der 28-32-36-36-40-44 masker ud jævnt fordelt på næste pind (der tages ikke ud over forkanterne) = 240-264-288-304-332-364 masker. Skift til rundpind 3 og strik rib (første pind strikkes fra vrangen) således: Strik 5 kantmasker retstrik, strik rib (= 2 vrang/ 2 ret) til der er 7 masker tilbage, 2 masker vrang og afslut med 5 kantmasker retstrik.
Luk af med ret når ribben måler 2 cm (arbejdet måler totalt 55-57-59-61-63-65 cm fra halskanten). Sørg for at aflukningskanten ikke strammer, luk evt af med 1 pindenummer større.

ÆRME:
Sæt de 60-68-76-80-84-86 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 4 og saml 1 maske op i hver af de 12 masker som blev slået op under ærmet = 72-80-88-92-96-98 masker. Sæt 1 mærketråd i arbejdet, HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! Arbejdet strikkes rundt. Sæt 1 mærke midt i de 12 masker som blev samlet op under ærmet. Lad mærketråden sidde i arbejdet, mærkerne følger med videre i arbejdet! Strik RETSTRIK – se forklaring over, og striber. Når arbejdet måler 2 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærket – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver cm totalt 0-7-11-14-17-17 gange, derefter på hver 3.cm totalt 13-9-8-6-4-4 gange = 46-48-50-52-54-56 masker.
Når arbejdet måler 42-40-40-38-36-34 cm fra mærketråden tages der 2-0-2-0-2-0 masker ud jævnt fordelt = 48-48-52-52-56-56 masker. Skift til strømpepinde 3 og strik rib (= 2 ret/ 2 vrang). Når ribben måler 2 cm (arbejdet måler totalt 65-65-66-66-66-67 cm fra halskanten) lukkes der af i ret, sørg for at aflukningskanten ikke strammer, luk evt af med 1 pindenummer større. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy knapperne på venstre forstykke.

= lav et omslag mellem 2 masker, omslaget strikkes ikke drejet på næste pind, der skal blive hul

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 188-25) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (22)

Zabeth 17.06.2019 - 09:54:

Pour votre adresse Drops workshop, la page n'est pas disponible!

DROPS Design 17.06.2019 kl. 12:28:

Bonjour Zabeth, juste une erreur de codage dans le lien, vous trouverez le groupe DROPS Workshop ici. Merci!

Zabeth 14.06.2019 - 17:20:

Y-a-t il un galerie sur votre site où mettre des photos de nos réalisations?

DROPS Design 17.06.2019 kl. 06:49:

Bonjour Zabeth, si vous avez un blog, vous pouvez nous envoyez le lien via ce formulaire, vous pouvez également nous taguer avec #dropsfan sur les réseaux sociaux, et rejoignez notre groupe DROPS Workshop. Bon tricot!

AGUDO PARMAIN LYDIA 09.06.2019 - 16:25:

Re bonjour ! j'ai trouvé l'erreur, je n'avais pas marqué le moment où il me fallait changer de point endroit et envers ! donc je continue......

AGUDO PARMAIN LYDIA 09.06.2019 - 14:09:

Bonjour, je pense avoir suivi toutes les explications pour relever les mailles pour reprendre les manches avec les aiguilles doubles pointes. Mais je suis très surprise car en tricotant toujours du point mousse à tous les rangs j'ai du jersey sur l'endroit du travail. C'est magique mais ce n'est pas le résultat que j'espérais.... merci de m'indiquer où j'ai manqué qqchose. A très bientôt. Lydia

DROPS Design 11.06.2019 kl. 11:10:

Bonjour Mme Agudo Parmain, pour tricoter du point mousse en rond, on doit alterner *1 tour en mailles endroit et 1 tour en mailles envers* - voir vidéo, autrement dit, comme expliqué au début des explications sous POINT MOUSSE (en rond – pour les manches). Bon tricot!

Zabeth 27.05.2019 - 13:38:

Merci, c'est bien ce que j'avais compris.

Zabeth 27.05.2019 - 09:03:

Pour A2, sur le 1er rg on fait 2 m endroit, 2 m ensembles, 1 jeté, 3 m endroit, 1 jeté 1 surjet simple, en fait il n'y a pas d'augmentations sur ce rang? Elles se font sur le 3 ième rg c'est bien ça? Je ne comprends pas à quoi sert le 1er rg?

DROPS Design 27.05.2019 kl. 11:56:

Bonjour Zabeth, dans A.2 on augmente tous les 4 rangs (= à chaque fois que l'on tricote le rang 3 de A.2), mais pour conserver les jours tous les 2 rangs comme avant, on tricote le 1er rang comme indiqué (= 2 diminutions, 2 jetés = on a toujours 1 jour comme avant de part et d'autre des 3 m du milieu). Bon tricot!

Zabeth 23.05.2019 - 10:24:

C'est nettement plus clair comme ça. Je vous remercie.

Zabeth 22.05.2019 - 18:48:

Les premières augmentations A1, ça représente à la fin : 24 m pour le devant gauche,(A1=33m+15m+A1=33 manche gauche), 38 m dos, (A1=33m+15+A1=33m manche droite), 24 m devant droit=248m. A1 c'était : 1er rg 2m 1 jeté, 3m, 1 jeté, 2m, bien sûr ces 7 mailles ce sont agrandies jusqu'à 33 m à la fin des augmentations. Donc au milieu les 3 m on pris de l'ampleur, c'est bien comme ça qu'il fallait comprendre!

DROPS Design 23.05.2019 kl. 09:11:

Bonjour Zabeth, les jetés de A.1 sont les augmentations pour le raglan, la 2ème fois que vous répétez A.1, vous aurez: 25 m pour le devant, A.1 (= 7 m + 2 jetés), 17 m pour la manche, A.1 (= 7 M + 2 jetés), 40 m pour le dos, etc... les 3 m du milieu de A.1 et les 2 jetés doivent être toujours alignés. Bon tricot!

Elisabeth BOURGUIGNON 22.05.2019 - 18:45:

J'ai une question, trop longue, je fais comment? Vos explications ne sont pas clairs du tout et je ne peux pas demander au magasin où j'ai acheté la laine, il a fermé définitivement!!

DROPS Design 23.05.2019 kl. 09:00:

Bonjour Mme Bourguignon, essayez de reformuler votre question ou d'en poser plusieurs en plusieurs commentaires - peut-être trouverez vous une réponse dans la FAQ, dans nos leçons ou vidéos.

Wiola 02.02.2019 - 10:14:

Dzień dobry. Jestem na początku robienia karczmy, rozmiar S I proszę o pomoc. Nie rozumiem Jak należy powtarzać w kolejnych rzędach schemat A1. Pierwszy rząd jest dla mnie jasny Ale nie rozumiem jak to jest w kolejnych rzędach powtarzania. Ile oczek należy zrobić żeby narzucić oczka jak na schemacie. Dziękuję

DROPS Design 04.02.2019 kl. 07:23:

Cześć Wiolu! Umieść maker w oczko środkowe każdego schematu A.1 (będzie to 4-te oczko), a wykonując kolejne narzuty (co 2 rzędy) zawsze wykonuj 1 narzut o 1 oczko wcześniej przed oczkiem z markerem i o 1 oczko później za oczkiem z markerem> przez cały czas będą 3 oczka między 2 narzutami, one utworzą równą (skośną) oś reglanu. Powodzenia!

Kommentere opskrift DROPS 188-25