DROPS / 187 / 37

Sweet Pearl by DROPS Design

Tröja med rätstickning och raglan, stickad uppifrån och ner. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Air.

DROPS Design: Modell ai-120
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
300-300-350-400-400-450 g färg 01, natur

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 5,5 – eller de stickor du måste använda för att få 16 maskor och 20 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 4,5 till rätstickade kanter - eller de stickor du måste använda för att få 18 maskor och 35 varv rätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Sticka *1 varv rätt och 1 varv avigt*, upprepa *-'.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.5. Välj diagram för din storlek i A.2 och A.5.

ÖKNINGSTIPS (gäller fram- och bakstycket):
Sticka tills det återstår 2 maskor före markören, 1 omslag, sticka 4 maskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag (= 2 maskor ökade). Upprepa vid båda markörerna (= 4 maskor ökade).

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), sticka de 2 nästa maskorna räta tillsammans (= 2 maskor minskade).
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Oket och fram- och bakstycket stickas runt på rundsticka, uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på strumpstickor.

OK:
Lägg upp 76-80-84-88-92-96 maskor på rundsticka 4,5. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Byt till rundsticka 5,5. Sticka 1 varv rätt och öka 24 maskor jämnt fördelat med omslag = 100-104-108-112-116-120 maskor. Sticka 1 varv avigt, omslagen stickas vridna det ska inte bli hål.
Sedan stickas det mönster från mitt bak så här:
Sticka så här över halva bakstycket: Sticka A.1 (= 5 maskor) över de nästa 5-5-5-5-5-10 maskorna (= 1-1-1-1-1-2 ggr på bredden), A.2 (= 1-2-3-4-5-1 maskor).
Sticka så här över höger ärm: Sticka A.3 (= 16 maskor), A.4 (= 5 maskor), A.3 över 16 maskor.
Sticka så här över framstycket: Sticka A.5 (= 2-3-4-5-1-2 maskor), A.1 över 10-10-10-10-15-20 maskor, A.2 över 1-2-3-4-5-1 maskor.
Sticka så här över vänster ärm: Srikk A.3 över 16 maskor, A.4 över 5 maskor, A.3 över 16 maskor.
Sticka så här över halva bakstycket: Sticka A.5 över 2-3-4-5-1-2 maskor och A.1 över de sista 5-5-5-5-10-10 maskor.
Fortsätt mönstret och öka som visat i A.2, A.4 och A.5 (dvs det ökas 1 maska på varje sida av varje A.3 = totalt 8 maskor ökade på vartannat varv). De ökade maskorna stickas fortöpande vridna in i mönstret, det ska inte bli hål. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Diagram A.1 och A.3 repeteras på höjden. När A.2, A.4 och A.5 har stickats 1 gång på höjden fortsätter ökningarna på vartannat varv och de ökade maskorna stickaes fortlöpande in i mönstret som förut. Öka på varje sida av varje A.3 totalt 14-16-19-21-24-27 ggr (inklusive ökningarna i A.2, A.4 och A.5) = 212-232-260-280-308-336 maskor. Sedan fortsätts det med rätstickning över rätsticning och rätmaskor över rätmaskor till arbetet mäter 20-22-23-25-27-29 cm från halskanten.
Nu delas ärmar och fram- och bakstycke så här:
Sticka 31-33-36-40-45-51 avigmaskor (= halva bakstycket), sätt följande 43-49-57-59-63-65 maskor på en tråd (= ärm), lägg upp 8-10-10-10-10-8 maskor under ärmen, sticka 63-67-73-81-91-103 avigmaskor (= framstycke), sätt följande 43-49-57-59-63-65 maskor på en tråd (= ärm), lägg upp 8-10-10-10-10-8 maskor under ärmen, sticka 32-34-37-41-46-52 avigmaskor (= halva bakstycket). Fram- och bakstycke och ärmar stickas nu färdiga var för sig.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 142-154-166-182-202-222 maskor.
Nu stickas arbetet vidare i slätstickning, men med avigsidan ut, dvs vänd arbetet och sticka rätmaskor från avigsidan runt.
Sätt 1 markör mitt emellan de 8-10-10-10-10-8 maskorna under ärmen (= 71-77-83-91-101-111 maskor på varje sida av markörerna).
När arbetet mäter 4 cm från där fram- och bakstycket delades från ärmarna ökas det 1 maska på varje sida av markörerna (= 4 maskor ökade) – läs ÖKNINGSTIPS! Öka så med 4 cm mellanrum totalt 6-6-7-7-6-6 ggr = 166-178-194-210-226-246 maskor. När arbetet mäter 34-34-35-35-35-35 cm från där fram- och bakstycket delades från ärmarna byts det till rundsticka 4,5 och det stickas 6 varv rätstickning. Maska av. Se till att avmaskningskanten inte stramar, maska ev av med 1 sticknummer större. Arbetet mäter totalt ca 60-62-64-66-68-70 cm från axeln.

ÄRM:
Arbetet stickas runt på strumpstickor. Sätt de 43-49-57-59-63-65 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor 5,5 och plocka upp 1 maska i var och en av de 8-10-10-10-10-8 maskorna som lades upp på fram- och bakstycket mitt under ärmen = 51-59-67-69-73-73 maskor. Sätt en markör mitt i de nya maskorna.
Fortsätt med rätstickning över rätstickning och rätmaskor över rätmaskor, de 8-10-10-10-10-8 nya maskorna under ärmen stickas i rätstickning.
När arbeeet mäter 3 cm från där ärmen delades från fram- och bakstycket minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS! Minska med 5½-4-2½-2-2-2 cm mellanrum totalt 6-8-12-12-14-12 ggr = 39-43-43-45-45-49 maskor.
SAMTIDIGT när ärmen mäter 5 cm från där ärmen delades från fram- och bakstycket stickas det sedan i slätstickning från avigsidan, dvs vänd arbetet och sticka rätmaskor på avigsidan runt.
När arbetet mäter 38-37-36-34-33-31 cm byts det till strumpstickor 4,5 och det stickas resår (1 avigmaska, 2 maskor RÄTSTICKNING – se förklaring ovan) runt från avigsidan, SAMTIDIGT som det på första varvet minskas 0-1-1-0-0-1 maska = 39-42-42-45-45-48 maskor. Maska av när arbetet mäter 43-42-41-39-38-36 cm från där ärmen delades från fram- och bakstycket. Se till att avmaskningskanten inte stramar, maska ev av med 1 sticknummer större. Arbetet mäter totalt 63-64-64-64-65-65 cm från halskanten. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

= mellan 2 maskor görs det 1 omslag, omslaget stickas vridet på nästa varv, det ska inte bli hål.

Andrea 25.02.2019 - 19:26:

Hallo, würde das Modell gern stricken, habe aber eine dünnere Wolle, bei der die Maschenprobe mit 3,5er Nadeln ca 24 M x 32 R (10x10 cm) ergibt. Kann ich die Anleitung irgendwie auf meine Wolle umrechnen? Oder könnten Sie mir bitte andere Top down-Raglanärmel-Vorlägen für meine Wollstärke (Merino) empfehlen? Vielen Dank vorab! Andrea

DROPS Design 26.02.2019 kl. 10:45:

Liebe Andrea, hier finden Sie alle Pullover, von oben nach unten gestrickt, mit einem Garn der Garngruppe A. Viel Spaß beim stricken!

Berbett Marie 10.02.2019 - 15:44:

Je ne comprends pas comment tourner le tricot à l'envers et continuer au point mousse, le fil se retrouve du mauvais côté de l'aiguille. Merci

DROPS Design 11.02.2019 kl. 10:30:

Bonjour Mme Berbet, vous pouvez procéder comme pour les rangs raccourcis sur l'envers au début du 1er tour ou bien simplement tricoter le 1er tour à l'envers, et, à la fin du tour, relever le fil entre la dernière m et la 1ère m et le tricoter ensemble torse avec la m suivante pour cacher ce petit trou. Bon tricot!

Berbett Marie 08.02.2019 - 17:08:

Je bloque au moment de tricoter à l'endroit sur l'envers . Le fil se trouve du côté gauche.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 07:58:

Bonjour Mme Berbett, quand on tricote du point mousse en rond, on tricote alternativement 1 tour endroit (le fil est derrière l'ouvrage) et 1 tour envers (le fil est devant l'ouvrage). Quand Vous tricotez ensuite de nouveau 1 tour en mailles endroit, passez le fil derrière l'ouvrage (passez--le entre les 2 aiguilles) pour tricoter 1 maille endroit. cette vidéo montre comment tricoter du point mousse en rond. Bon tricot!

Silje D 12.11.2018 - 09:21:

Så A3 skal ikke økes i det hele tatt?

DROPS Design 16.11.2018 kl. 15:32:

Hej Silje, nej du øker ikke i A.3. God fornøjelse!

Monique Larochelle 12.11.2018 - 02:36:

D'après la photo, après 20cm de l'encolure, je couvre le buste, ce n'est pas mon cas du tout, je suis loin de ça, est-ce qu'il y a un problème avec le patron ? Merci

DROPS Design 12.11.2018 kl. 10:35:

Bonjour Mme Larochelle, Quand les augmentations sont faites, vous continuez à tricoter les mailles comme elles se présentent jusqu'à ce que l'empiècement mesure 22 cm depuis le col - (= 20 cm de point fantaisie + 2 cm de bordure d'encolure) - pensez à bien vérifier votre tension en hauteur également. Bon tricot!

Silje D 10.11.2018 - 21:38:

I oppskriften står det at etter at A2, A4 og A5 er strikket en gang så skal en fortsette å øke A2, A4 og A5 i tillegg til at A3 skal økes i hver side totalt 14 ganger. Men det klarer jeg ikke å få til å stemme - da ender jeg opp med mer enn 300 masker. Eneste jeg kan se som fungerer for å få 212 masker er å øke A2, A4 og A5 3 ganger og A3 6 ganger. Er det noe jeg leser feil ved oppskriften?

DROPS Design 12.11.2018 kl. 08:15:

Hei Silje, Du skal øke totalt 8 masker 2. hver omgang totalt 14-16-19-21-24-27 ganger som inkluderer økningene i A.2, A.4 og A.5. Da du er ferdig har du økt 112-128-152-168-192-216 masker og har 212-232-260-280-308-336 masker på pinnen. God fornøyelse!

Silje 04.11.2018 - 21:12:

Er det mulig å sende mail til dere med spørsmål? 🙂 Spørsmålet mitt er for langt for kommentarboksen 🙄

DROPS Design 06.11.2018 kl. 07:49:

Hei Silje. Vi har dessverre ingen mailadresse for dette, men om du skriver spørsmålet ditt over flere spørsmålsbokser på siden vår skal vi lese dem som 1 spørsmål. Det går helt fint

Susanne 02.10.2018 - 22:11:

Ang. bærestykke, forstår jeg det så rigtigt, at A.2, A.4 og A.5, kun skal strikkes en gang i højden?

DROPS Design 03.10.2018 kl. 08:04:

Hei Susanne. Du fortsetter å øke som i diagrammene (hver 2 omgang) til du har økt totalt 14-16-19-21-24-27 ganger (inkludert økningene i A.2, A.4 og A.5). Du strikker altså mønster som i diagrammene til det totale maskeantallet er 212-232-260-280-308-336. God fornøyelse

Shelley 19.08.2018 - 18:32:

What is meant by the "marker thread" in the Increase tip? I Have worked the pattern to the end of the diagrams and get those but now I will be working the increases w/o the diagram.

DROPS Design 21.08.2018 kl. 07:49:

Hi Shelley, The marker threads are inserted in the middle of the stitches cast on under the sleeves - 1 marker thread in each side. You increase 1 stitch on each side of both marker threads as described in the increase tip - 4 stitches increased each time. Happy knitting!

Nina 02.07.2018 - 10:38:

Liebes DROPS Design Team, danke für die Beantwortung meiner Frage. Leider funktioniert der von Ihnen angegebene Link nicht. Könnten Sie den bitte neu setzen? Danke!

DROPS Design 02.07.2018 kl. 10:47:

Liebe Nina, danke für den Hinweis, Link wurde korrigiert. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 187-37