DROPS / 187 / 21

Early May by DROPS Design

Strikket jakke med hulmønster og raglan. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Muskat.

DROPS Design: Model r-717
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
500-550-600-650-750-800 g farve 10, fersken

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 3,5 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 22 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) nr 521: 8 stk i alle størrelser.
---------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 129.5kr. Læs mere.

RETSTRIK (rundt således – gælder ærmet):
1 omgang ret og 1 omgang vrang.

Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 KNAPHUL = strik tredje og fjerde maske fra kanten ret sammen og slå om pinden. På næste pind strikkes omslaget ret = hul.
Luk af til knaphul når arbejdet måler:
S: 2, 8, 14, 20, 27, 34, 41 og 48 cm
M: 2, 8, 15, 22, 29, 36, 43 og 50 cm
L: 2, 9, 16, 23, 30, 37, 44 og 52 cm
XL: 2, 9, 16, 23, 30, 38, 46 og 54 cm
XXL: 2, 9, 16, 24, 32, 40, 48 og 56 cm
XXXL: 2, 10, 18, 26, 34, 42, 50 og 58 cm

INDTAGNINGSTIPS-1:
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 223 masker), minus forkanterne (f.eks 10 masker) og deler de resterende masker med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 29) = 7,3. I dette eksempel strikkes ca hver 6. og 7.maske sammen og der tages ikke ind over forkanterne.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder siderne):
Start 3 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

UDTAGNINGSTIPS (gælder ærmet):
Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om. På næste omgang strikkes omslaget drejet ret, så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Der tages 2 masker ind i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer.
Tag ind således fra retsiden:
Start 3 masker før mærket og strik således: 2 ret sammen, 2 ret (mærket sidder midt mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Ryg- og forstykke strikkes frem og tilbage på rundpind, nedenfra og op. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde, delene sættes sammen og bærestykket strikkes frem og tilbage med raglanindtagning.

RYG & FORSTYKKE:
Slå 223-241-259-289-313-343 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side) på rundpind 3,5 med Muskat. Strik 1 pind vrang fra vrangen, derefter strikkes der således – fra retsiden: 5 masker RETSTRIK– se forklaring over, rib 3 ret/3 vrang til der er 8 masker tilbage på pinden, strik 3 ret og 5 masker retstrik. Der lukkes af til KNAPHUL på højre forkant – se forklaring over. Fortsæt med rib til arbejdet måler 3 cm, strik 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 29-31-33-39-39-45 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1 = 194-210-226-250-274-298 masker på pinden. Skift til rundpind 4. Fortsæt i glatstrik med 5 masker retstrik i hver side (= forkant). Sæt 2 mærketråde i arbejdet, 51-55-59-65-71-77 masker ind fra hver side (bagstykket = 92-100-108-120-132-144 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 6 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketrådene (= 4 masker taget ind), tag ind på hver 7.cm totalt 4 gange – læs INDTAGNINGSTIPS-2 = 178-194-210-234-258-282 masker. Når arbejdet måler 30-30-31-32-32-32 cm lukkes der af til ærmegab i hver side således: Strik til der er 4-4-5-5-6-6 masker tilbage før første mærketråd i siden, luk de næste 8-8-10-10-12-12 masker af, strik til der er 4-4-5-5-6-6 masker tilbage før mærketråden i den anden side, luk de næste 8-8-10-10-12-12 masker af og strik p ud. Der er nu 76-84-90-102-112-124 masker på bagstykket og 43-47-50-56-61-67 masker på hvert forstykke. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde. Slå 47-49-51-53-55-57 masker op på strømpepinde 4 med Muskat. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen. Fortsæt således: 9-10-11-12-13-14 masker ret, A.1 (= 29 masker), 9-10-11-12-13-14 masker ret. Fortsæt dette mønster, SAMTIDIG når arbejdet måler 6-6-8-8-8-6 cm tages der 1 maske ud på hver side af mærketråden – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud på hver 3½.-2½.-1½.-1½.-1½.-1½.cm totalt 10-14-18-18-19-20 gange = 67-77-87-89-93-97 masker. De nye masker strikkes i glatstrik. Når arbejdet måler 42-41-40-40-38-37 cm (OBS! Kortere mål i de større størrelser pga længere raglanindtagning og større halsvidde) lukkes der 4-4-5-5-6-6 masker af på hver side af mærketråden = 59-69-77-79-81-85 masker. Læg arbejdet til side og strik 1 ærme til.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 280-316-344-372-396-428 masker. Sæt 1 mærke i alle overgange mellem ryg- og forstykke og ærmer (= 4 mærker). Fortsæt i glatstrik over maskerne på ryg- og forstykke, retstrik på forkanterne og mønster og glatstrik som før på ærmerne, SAMTIDIG på næste pind starter indtagningen til RAGLAN – se forklaring over (= 8 masker taget ind). Tag ind på hver 4.pind 11-10-8-8-9-8 gange, derefter på hver 2.pind 7-12-17-19-20-24 totalt gange (totalt 18-22-25-27-29-32 gange). Efter alle indtagninger til raglan er der 136-140-144-156-164-172 masker tilbage på pinden. Strik 4 pinde retstrik, Samtidig med at der på første pind tages 30-30-30-36-38-42 masker ind jævnt fordelt – husk INDTAGNINGSTIPS-1 = 106-110-114-120-126-130 masker. Luk af.

MONTERING:
Sy åbningen sammen under ærmerne. Sy knapperne i på venstre forstykke.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= ret fra vrangen, vrang fra retsiden
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 2 ret, løft den løse maske over maskerne som blev strikket
= lav et omslag mellem 2 masker
= 4 masker drejet ret sammen
= 4 masker ret sammen
= ingen maske, spring over denne rude

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 187-21) for mål og udregninger.

Katka 22.09.2019 - 09:50:

Dobrý deň, vo vzore A1 jeden riadok u pletiem podľa vzoru v diagrame a druhy len prepletiem alebo idem presne podľa diagramu?

DROPS Design 22.09.2019 kl. 20:47:

Dobrý den, postupujete podle schématu - jsou v něm zakresleny lícové i rubové řady. Vzor je zobrazen tak, jak vypadá při pohledu z lícové strany. Hodně pohody při pletení! Hana

Fatterné Adamek Ildikó 09.09.2019 - 19:18:

A minta leírásában a testrész kezdésénél az első szaporítás valójában fogyasztás?

Debbie Legault 31.03.2019 - 00:47:

As far as I can make out, you only present finished measurements. I don't know how to figure out what size to make for a Canadian Size Large, any advise would help. I really don't want to put so much time into knitting it and it not fit.

DROPS Design 01.04.2019 kl. 13:00:

Dear Mrs Legault, measure a similar garment you have and like the shape and compare these measurements to the ones in the chart to find out the matching size. read more about sizing here. Happy knitting!

Pani 07.01.2019 - 23:02:

Die Passe bin ich dabei und es sieht gut aus. Aber 316 maschen zu 140 maschen ist es für mich schwierig, weil nur maximal 17x Raglanabnahmen gestrickt werden. Sonst die Raglanabnahmen das Ärmel-muster überlappen. Oder habe ich Raglanabnahmen falsch gestrickt, im vergleich zu bilder? Können Sie mir bitte erklären und empfehlen, wie ich reibungslos weiter stricken kann?

DROPS Design 08.01.2019 kl. 09:20:

Liebe Pani, Sie nehmen 8 Maschen für den Raglan ab - siehe RAGLANABNAHMEN: in jede 4. Reihe 10 x und in jede 2. Reihe 12 x = es werden 10+12= 22 x 8 M = 176 Maschen abgenommen, so haben Sie 316 - 176 = 140 M übrig. Viel Spaß beim stricken!

Angatahi 08.11.2018 - 19:31:

Bonjour, combien mesure le gilet?

DROPS Design 09.11.2018 kl. 08:02:

Bonjour Angatahi, vous trouverez toutes les mesures pour chaque taille dans le schéma des mesures à la fin des explications - d'autres infos sur les tailles et les mesures ici. Bon tricot!

PS 17.10.2018 - 22:09:

Ich bin am Anfang oder 1. Reihe der Passe (316 Maschen sind auf meinem Nadel).Aber ich kann die Anleitung nicht nachvollziehbaren,wie ich zu 140 Maschen kommen kann.Mit der größe M sollte die 22 mal (22×8=176 maschen abzunehmen) Raglanabnahmen gestrickt werden, ich kann leider nur bis einer länge von 16 cm, NICHT 22 cm. Sollte ich die 316 Maschen ohne abnehmen bis einer Länge von 6 cm weiterstricken und danach fange ich Raglanabnahmen an? Ich bitte bei Ihnen um die detaillierte Erklärung.

DROPS Design 18.10.2018 kl. 10:01:

Liebe PS, wenn Ihre Maschenprobe in der Höhe nicht genau stimmt, dann können Sie regelmäßig Reihen ohne Abnahmen zwischen den Raglanabnahmen Reihen stricken. Viel Spaß beim stricken!

Edith 23.09.2018 - 19:54:

Mit jelent az SZO? Nem ertem az alabbi akat...mit jelent sikban kotve? BORDA / LUSTAKÖTÉS (oda-vissza haladva - síkban - kötve). 1 borda= 2 sima szemekkel kötött sor. ? BORDA/ LUSTAKÖTÉS: (körben kötve a kéthegyű kötőtűkön- a két ujjához.) 1 borda = 1 kör sima szemekkel, 1 kör fordított szemekkel.

DROPS Design 30.09.2018 kl. 09:04:

Kedves Edit, a SZO = színe oldal. A borda a lustakötés során kialakult bordára utal, ami két sima szemekkel kötött sorból alakul ki, ugyanez körben kötve egy sima szemekkel és egy fordított szemekkel kötött sorból alakul ki. Sikeres kézimunkázást!

Fabienne 07.09.2018 - 12:35:

Bonjour, j'ai les bras plutôt courts et je voulais faire les manches un peu plus courtes (71 cm est beaucoup trop long, il me faudrait 4 cm de moins). Où est-ce que je dois faire ce "raccourci" ? Est-ce que je commence les augmentations plus tard et je les fais plus rapprochées ? Est-ce que je m'arrête plus tôt avant la fin de la manche ? Merci d'avance de vos conseils.

DROPS Design 07.09.2018 kl. 13:52:

Bonjour Fabienne, les manches mesurent 42-41-40-40-38-37 cm depuis la séparation d'avec l'empiècement (71 cm depuis le milieu de l'encolure dos jusqu'au poignet) - si vous lez voulez plus courtes, vous pouvez ajuster les diminutions en les faisant plus tôt ou plus fréquemment. Vous pouvez vérifier les mesures finales d'après un vêtement similaire que vous avez et dont vous aimez la forme et ajuster en fonction. Bon tricot!

Borel 16.08.2018 - 09:44:

Merci pour la précision, j'avais mal compris le rang 3 et pensais qu'il fallait tricoter ensemble les mailles endroit et non séparément. Dès lors tout rentre dans l'ordre 😉. Je trouve votre site vraiment indispensable et votre rapidité de réaction très professionnelle, merci pour tout.

Borel 15.08.2018 - 17:08:

J'ai un soucis avec le diagramme. A la 4e ligne aux mailles 4, 5, 6 je n'ai qu'une maille et pas deux pour faire le jeté entre deux. Où dois-je le faire ? Avant la maille tricotée ou après ? Je ne peux pas avoir deux mailles puisque au rang précédent on fait un surjet sur deux mailles ensemble il n'en reste donc qu'une. Merci pour vos éclaircissements.

DROPS Design 16.08.2018 kl. 09:16:

Bonjour Mme Borel, au 3ème rang, on doit avoir 2 mailles au lieu de 3 (on ne diminue qu'une seule maille: glissez 1 m à l'end, tricotez les 2 m suivantes à l'endroit et passez la m glissée par-dessus les 2 mailles tricotées), au rang suivant, faites 1 jeté entre ces 2 m = vous avez de nouveau 3 m. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 187-21