DROPS / 187 / 21

Early May by DROPS Design

Strikket jakke med hulmønster og raglan. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Muskat.

DROPS Design: Model r-717
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
500-550-600-650-750-800 g farve 10, fersken

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 3,5 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 22 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) nr 521: 8 stk i alle størrelser.
---------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 190kr. Læs mere.

RETSTRIK (rundt således – gælder ærmet):
1 omgang ret og 1 omgang vrang.

Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 KNAPHUL = strik tredje og fjerde maske fra kanten ret sammen og slå om pinden. På næste pind strikkes omslaget ret = hul.
Luk af til knaphul når arbejdet måler:
S: 2, 8, 14, 20, 27, 34, 41 og 48 cm
M: 2, 8, 15, 22, 29, 36, 43 og 50 cm
L: 2, 9, 16, 23, 30, 37, 44 og 52 cm
XL: 2, 9, 16, 23, 30, 38, 46 og 54 cm
XXL: 2, 9, 16, 24, 32, 40, 48 og 56 cm
XXXL: 2, 10, 18, 26, 34, 42, 50 og 58 cm

INDTAGNINGSTIPS-1:
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 223 masker), minus forkanterne (f.eks 10 masker) og deler de resterende masker med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 29) = 7,3. I dette eksempel strikkes ca hver 6. og 7.maske sammen og der tages ikke ind over forkanterne.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder siderne):
Start 3 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.

UDTAGNINGSTIPS (gælder ærmet):
Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), slå om. På næste omgang strikkes omslaget drejet ret, så der ikke bliver hul.

RAGLAN:
Der tages 2 masker ind i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer.
Tag ind således fra retsiden:
Start 3 masker før mærket og strik således: 2 ret sammen, 2 ret (mærket sidder midt mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Ryg- og forstykke strikkes frem og tilbage på rundpind, nedenfra og op. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde, delene sættes sammen og bærestykket strikkes frem og tilbage med raglanindtagning.

RYG & FORSTYKKE:
Slå 223-241-259-289-313-343 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side) på rundpind 3,5 med Muskat. Strik 1 pind vrang fra vrangen, derefter strikkes der således – fra retsiden: 5 masker RETSTRIK– se forklaring over, rib 3 ret/3 vrang til der er 8 masker tilbage på pinden, strik 3 ret og 5 masker retstrik. Der lukkes af til KNAPHUL på højre forkant – se forklaring over. Fortsæt med rib til arbejdet måler 3 cm, strik 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 29-31-33-39-39-45 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1 = 194-210-226-250-274-298 masker på pinden. Skift til rundpind 4. Fortsæt i glatstrik med 5 masker retstrik i hver side (= forkant). Sæt 2 mærketråde i arbejdet, 51-55-59-65-71-77 masker ind fra hver side (bagstykket = 92-100-108-120-132-144 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 6 cm tages der 1 maske ind på hver side af mærketrådene (= 4 masker taget ind), tag ind på hver 7.cm totalt 4 gange – læs INDTAGNINGSTIPS-2 = 178-194-210-234-258-282 masker. Når arbejdet måler 30-30-31-32-32-32 cm lukkes der af til ærmegab i hver side således: Strik til der er 4-4-5-5-6-6 masker tilbage før første mærketråd i siden, luk de næste 8-8-10-10-12-12 masker af, strik til der er 4-4-5-5-6-6 masker tilbage før mærketråden i den anden side, luk de næste 8-8-10-10-12-12 masker af og strik p ud. Der er nu 76-84-90-102-112-124 masker på bagstykket og 43-47-50-56-61-67 masker på hvert forstykke. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde. Slå 47-49-51-53-55-57 masker op på strømpepinde 4 med Muskat. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen. Fortsæt således: 9-10-11-12-13-14 masker ret, A.1 (= 29 masker), 9-10-11-12-13-14 masker ret. Fortsæt dette mønster, SAMTIDIG når arbejdet måler 6-6-8-8-8-6 cm tages der 1 maske ud på hver side af mærketråden – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud på hver 3½.-2½.-1½.-1½.-1½.-1½.cm totalt 10-14-18-18-19-20 gange = 67-77-87-89-93-97 masker. De nye masker strikkes i glatstrik. Når arbejdet måler 42-41-40-40-38-37 cm (OBS! Kortere mål i de større størrelser pga længere raglanindtagning og større halsvidde) lukkes der 4-4-5-5-6-6 masker af på hver side af mærketråden = 59-69-77-79-81-85 masker. Læg arbejdet til side og strik 1 ærme til.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 280-316-344-372-396-428 masker. Sæt 1 mærke i alle overgange mellem ryg- og forstykke og ærmer (= 4 mærker). Fortsæt i glatstrik over maskerne på ryg- og forstykke, retstrik på forkanterne og mønster og glatstrik som før på ærmerne, SAMTIDIG på næste pind starter indtagningen til RAGLAN – se forklaring over (= 8 masker taget ind). Tag ind på hver 4.pind 11-10-8-8-9-8 gange, derefter på hver 2.pind 7-12-17-19-20-24 totalt gange (totalt 18-22-25-27-29-32 gange). Efter alle indtagninger til raglan er der 136-140-144-156-164-172 masker tilbage på pinden. Strik 4 pinde retstrik, Samtidig med at der på første pind tages 30-30-30-36-38-42 masker ind jævnt fordelt – husk INDTAGNINGSTIPS-1 = 106-110-114-120-126-130 masker. Luk af.

MONTERING:
Sy åbningen sammen under ærmerne. Sy knapperne i på venstre forstykke.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= ret fra vrangen, vrang fra retsiden
= tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 2 ret, løft den løse maske over maskerne som blev strikket
= lav et omslag mellem 2 masker
= 4 masker drejet ret sammen
= 4 masker ret sammen

Fabienne 07.09.2018 - 12:35:

Bonjour, j'ai les bras plutôt courts et je voulais faire les manches un peu plus courtes (71 cm est beaucoup trop long, il me faudrait 4 cm de moins). Où est-ce que je dois faire ce "raccourci" ? Est-ce que je commence les augmentations plus tard et je les fais plus rapprochées ? Est-ce que je m'arrête plus tôt avant la fin de la manche ? Merci d'avance de vos conseils.

DROPS Design 07.09.2018 kl. 13:52:

Bonjour Fabienne, les manches mesurent 42-41-40-40-38-37 cm depuis la séparation d'avec l'empiècement (71 cm depuis le milieu de l'encolure dos jusqu'au poignet) - si vous lez voulez plus courtes, vous pouvez ajuster les diminutions en les faisant plus tôt ou plus fréquemment. Vous pouvez vérifier les mesures finales d'après un vêtement similaire que vous avez et dont vous aimez la forme et ajuster en fonction. Bon tricot!

Borel 16.08.2018 - 09:44:

Merci pour la précision, j'avais mal compris le rang 3 et pensais qu'il fallait tricoter ensemble les mailles endroit et non séparément. Dès lors tout rentre dans l'ordre 😉. Je trouve votre site vraiment indispensable et votre rapidité de réaction très professionnelle, merci pour tout.

Borel 15.08.2018 - 17:08:

J'ai un soucis avec le diagramme. A la 4e ligne aux mailles 4, 5, 6 je n'ai qu'une maille et pas deux pour faire le jeté entre deux. Où dois-je le faire ? Avant la maille tricotée ou après ? Je ne peux pas avoir deux mailles puisque au rang précédent on fait un surjet sur deux mailles ensemble il n'en reste donc qu'une. Merci pour vos éclaircissements.

DROPS Design 16.08.2018 kl. 09:16:

Bonjour Mme Borel, au 3ème rang, on doit avoir 2 mailles au lieu de 3 (on ne diminue qu'une seule maille: glissez 1 m à l'end, tricotez les 2 m suivantes à l'endroit et passez la m glissée par-dessus les 2 mailles tricotées), au rang suivant, faites 1 jeté entre ces 2 m = vous avez de nouveau 3 m. Bon tricot!

Christina 07.03.2018 - 20:20:

Die angegebene Maschenanzahl scheint wirklich nicht zu stimmen! Ich habe eine Maschenprobe gemacht (passte genau mit 10 cm) und habe dann mal die kleinste Größe begonnen (ich stricke immer Gr. S, das passte bisher immer). Als das Bündchen fertig war, habe ich mal nachgemessen - viel zu weit! Beim zweiten Anlauf habe ich 30 Maschen weniger angeschlagen, nun scheint es zu passen!

Kate Andersen 22.02.2018 - 23:05:

Jeg er lige blevet færdig med denne skønne cardigan. Den er bare SÅ sød altså. Kan jeg varmt anbefale til andre.

Kate Andersen 19.02.2018 - 11:17:

Det er en SUPER FLOT model som jeg straks gik igang med da jeg så den Men ak, jeg kan simpelthen ikke få ærmet over på pinden med ryggen og forstykkerne, de 10 aflukkede masker er slet ikke nok til jeg kan få maskerne over på pinden, altså ligesom det skal flades ud og ikke kun være rundt Hvordan i al verden er det muligt Håber på hurtig hjælp da jeg ikke kan komme videre nu. HJÆLP!!!! Mvh Kate

DROPS Design 19.02.2018 kl. 14:40:

Hej Kate, Se her hvordan du sætter ærmerne ind på samme rundpind

How to put a sleeve (knitted in the round) with front and back piece from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Anna 12.02.2018 - 23:09:

Habe die Jacke exakt nach Anleitung nachgestrickt. Sie passt nicht!!! Der Halsausschnitt oben ist viel zu weit. Schade um die Arbeit und die Vorfreude auf eine vermeintlich schöne Jacke. Es ist ein wirklich schönes Design, aber wenn obenherum alles zu weit ist, dann hilft einem leider auch das schönste Design nichts.

DROPS Design 16.02.2018 kl. 14:45:

Liebe Anna, Halsausschnitt wurde noch mal kalkuliert und Anleitung stimmt. Gerne können Sie Maschenanzahl nach Ihrem Geschmack anpassen, wenn Sie ihn lieber enger wollen.

Gudrun 15.12.2017 - 15:50:

Einfacher Schnitt, aber tolle Verzierung am Ärmel. Einfach reizend. Werde ich auf jeden Fall nacharbeiten und freue mich darauf.

Véronique 14.12.2017 - 09:43:

Très beau travail d'emmanchure, et couleur seyante au teint des blondes .

Kommentere opskrift DROPS 187-21