DROPS / 187 / 21

Early May by DROPS Design

Stickad kofta med hålmönster och raglan. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Muskat.

DROPS Design: Modell r-717
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
500-550-600-650-750-800 g färg 10, persika

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 4 – eller de stickor du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 3,5 till resår - eller den sticka du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 521: 8 st i alla storlekar.
---------------------------------------------------------

Hjälp oss med den nya DROPS kollektionen! Välj dina favoritdesigns här!

Garnet till detta mönstret kostar 230kr. Läs mer.

RÄTSTICKNING (runt – gäller ärmen):
*1 varv rätt och 1 varv avigt*, upprepa *-*.

Det avmaskas för knapphål på höger framkant. 1 KNAPPHÅL = sticka tredje och fjärde maskan från kanten räta tillsammans och gör 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget rätt = hål.
Maska av till knapphål när arbetet mäter:
S: 2, 8, 14, 20, 27, 34, 41 och 48 cm
M: 2, 8, 15, 22, 29, 36, 43 och 50 cm
L: 2, 9, 16, 23, 30, 37, 44 och 52 cm
XL: 2, 9, 16, 23, 30, 38, 46 och 54 cm
XXL: 2, 9, 16, 24, 32, 40, 48 och 56 cm
XXXL: 2, 10, 18, 26, 34, 42, 50 och 58 cm

MINSKNINGSTIPS-1:
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 223 maskor), minus framkanterna (t.ex 10 maskor) och delar de resterande maskorna med deta ntal minskningar som ska göras (t.ex 29) = 7,3. I detta exempel stickas ca var 6:e och var 7:e maska tillsammans och det minskas inte över framkanterna.

MINSKNINGTIPS-2 (gäller sidorna):
Börja 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

ÖKNINGSTIPS (gäller ärmen):
Sticka tills det återstår 2 maskor före markören, 1 omslag, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridet räta, så att det inte blir hål.

RAGLAN:
Det minskas 2 maskor i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar.
Minska så här från rätsidan:
Börja 3 maskor före markören och sticka så här: 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Fram- och bakstycket stickas fram och tillbaka på rundsticka, nerifrån och upp. Ärmarna stickas runt på strumpstickor, sedan sätts delarna tillsammans och oket stickas fram och tillbaka med raglanminskning.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp 223-241-259-289-313-343 maskor (inklusive 5 framkantsmaskor i varje sida) på rundsticka 3,5 med Muskat. Sticka 1 varv avigt från avigsidan, sedan stickas det så här – från rätsidan: 5 maskor RÄTSTICKNING– se förklaring ovan, resår 3 rätmaskor, 3 avigmaskor tills det återstår 8 maskor på stickan, sticka 3 rätmaskor och 5 maskor rätstickning. Det avmaskas för KNAPPHÅL på höger framkant – se förklaring ovan. Fortsätt med resår till arbetet mäter 3 cm, sticka 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 29-31-33-39-39-45 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS-1 = 194-210-226-250-274-298 maskor på varvet. Byt till rundsticka 4. Sedan stickas det slätstickning med 5 maskor rätstickning i varje sida (= framkanter). Sätt 2 markörer i arbetet, 51-55-59-65-71-77 maskor in från varje sida (bakstycket = 92-100-108-120-132-144 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 6 cm minskas det 1 maska på varje sida av markörerna (= 4 maskor minskade), minska med 7 cm mellanrum totalt 4 ggr – läs MINSKNINGSTIPS-2 = 178-194-210-234-258-282 maskor. När arbetet mäter 30-30-31-32-32-32 cm maskas det av för ärmhål i varje sida så här: Sticka tills det återstår 4-4-5-5-6-6 maskor före första markören i sidan, maska av de nästa 8-8-10-10-12-12 maskorna, sticka tills det återstår 4-4-5-5-6-6 maskor före markören i den andra sidan, maska av de nästa 8-8-10-10-12-12 maskorna och sticka varvet ut. Det är nu 76-84-90-102-112-124 maskor på bakstycket och 43-47-50-56-61-67 maskor på varje framstycke. Lägg arbetet åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arbetet stickas runt på strumpstickor. Lägg upp 47-49-51-53-55-57 maskor på strumpstickor 4 med Muskat. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Sätt 1 markör i början av varvet. Sedan stickas det så här: 9-10-11-12-13-14 rätmaskor, A.1 (= 29 maskor), 9-10-11-12-13-14 rätmaskor. Fortsätt detta mönstret, SAMTIDIGT när arbetet mäter 6-6-8-8-8-6 cm ökas det 1 maska på varje sida av markören – läs ÖKNINGSTIPS. Öka med 3½-2½-1½-1½-1½-1½ cm mellanrum totalt 10-14-18-18-19-20 ggr = 67-77-87-89-93-97 maskor. De ökade maskorna stickas i slätstickning. När arbetet mäter 42-41-40-40-38-37 cm (OBS! Kortare mått i de större storlekarna pga längre raglanminskning och större halsvidd) maskas det av 4-4-5-5-6-6 maskor på varje sida av markören = 59-69-77-79-81-85 maskor. Lägg arbetet åt sidan och sticka 1 ärm till.

OK:
Sätt ärmarna på samma rundsticka som fram- och bakstycket där det maskades av maskor för ärmhål = 280-316-344-372-396-428 maskor. Sätt 1 markör i alla övergångarna mellan fram- och bakstycket och ärmarna (= 4 markörer). Fortsätt med slätstickning över maskorna på fram- och bakstycket, rätstickning på framkanterna och mönster och slätstickning som förut på ärmarna, SAMTIDIGT på nästa varv börjar minskningen till RAGLAN – se förklaring ovan (= 8 maskor minskade). Minska på vart 4:e varv 11-10-8-8-9-8 ggr, sedan på vartannat varv 7-12-17-19-20-24 ggr (totalt 18-22-25-27-29-32 ggr). Efter alla minskningar till raglan är det 136-140-144-156-164-172 maskor kvar på varvet. Sticka 4 varv rätstickning, SAMTIDIGT som det på första varvet minskas 30-30-30-36-38-42 maskor jämnt fördelat – kom ihåg MINSKNINGSTIPS-1 = 106-110-114-120-126-130 maskor. Maska av.

MONTERING:
Sy ihop öppningen under ärmarna. Sy i knapparna på vänster framstycke.

Diagram

= rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan
= rätmaska från avigsidan, avigmaska från rätsidan
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 2 rätmaskor, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag
= 4 maskor vridet räta tillsammans
= 4 maskor räta tillsammans
= ingen maska, hoppa över denna rutan

Kommentarer (6)

Skriv din kommentar här!

Christina 07.03.2018 - 20:20:

Die angegebene Maschenanzahl scheint wirklich nicht zu stimmen! Ich habe eine Maschenprobe gemacht (passte genau mit 10 cm) und habe dann mal die kleinste Größe begonnen (ich stricke immer Gr. S, das passte bisher immer). Als das Bündchen fertig war, habe ich mal nachgemessen - viel zu weit! Beim zweiten Anlauf habe ich 30 Maschen weniger angeschlagen, nun scheint es zu passen!

Kate Andersen 22.02.2018 - 23:05:

Jeg er lige blevet færdig med denne skønne cardigan. Den er bare SÅ sød altså. Kan jeg varmt anbefale til andre.

Kate Andersen 19.02.2018 - 11:17:

Det er en SUPER FLOT model som jeg straks gik igang med da jeg så den Men ak, jeg kan simpelthen ikke få ærmet over på pinden med ryggen og forstykkerne, de 10 aflukkede masker er slet ikke nok til jeg kan få maskerne over på pinden, altså ligesom det skal flades ud og ikke kun være rundt Hvordan i al verden er det muligt Håber på hurtig hjælp da jeg ikke kan komme videre nu. HJÆLP!!!! Mvh Kate

DROPS Design 19.02.2018 kl. 14:40:

Hej Kate, Se her hvordan du sætter ærmerne ind på samme rundpind

How to put a sleeve (knitted in the round) with front and back piece from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Anna 12.02.2018 - 23:09:

Habe die Jacke exakt nach Anleitung nachgestrickt. Sie passt nicht!!! Der Halsausschnitt oben ist viel zu weit. Schade um die Arbeit und die Vorfreude auf eine vermeintlich schöne Jacke. Es ist ein wirklich schönes Design, aber wenn obenherum alles zu weit ist, dann hilft einem leider auch das schönste Design nichts.

DROPS Design 16.02.2018 kl. 14:45:

Liebe Anna, Halsausschnitt wurde noch mal kalkuliert und Anleitung stimmt. Gerne können Sie Maschenanzahl nach Ihrem Geschmack anpassen, wenn Sie ihn lieber enger wollen.

Gudrun 15.12.2017 - 15:50:

Einfacher Schnitt, aber tolle Verzierung am Ärmel. Einfach reizend. Werde ich auf jeden Fall nacharbeiten und freue mich darauf.

Véronique 14.12.2017 - 09:43:

Très beau travail d'emmanchure, et couleur seyante au teint des blondes .

Kommentér oppskrift DROPS 187-21