DROPS / 182 / 35

Heidrun by DROPS Design

Sættet består af: Strikket hue og halstørklæde med forkortede pinde og retstrik. Sættet er strikket i DROPS Andes

Tags: huer, sæt, tørklæder,

DROPS Design: Model an-047
Garngruppe E eller C + C
-----------------------------------------------------------

HUE:
Størrelse: S/M – M/L
Passer hovedmål: 54/56 – 56/58 cm
Materialer:
DROPS ANDES fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
200 g farve 9020, lys grå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe E)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 cm) nr 8 – eller de pinde du skal bruge for at få 11 masker og 23 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
-----------------------------------------------------------

HALSTØRKLÆDE:
Mål: ca 22 x 180 cm
Materialer:
DROPS ANDES fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
400 g farve 9020, lys grå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe E)" – se link under.

DROPS PINDE nr 9 – eller den pind du skal bruge for at få 10 masker og 21 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

fra 26.95 kr /100g
DROPS Andes uni colour DROPS Andes uni colour 26.95 kr /100g
YarnLiving
Bestil
DROPS Andes mix DROPS Andes mix 27.95 kr /100g
Garnet til denne opskrift koster fra 161.7kr. Læs mere.

INDTAGNINGSTIPS (gælder huen):
Tag ind således efter hver mærketråd: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 1 maske taget ind).
----------------------------------------------------------

HUE:
Arbejdet strikkes rundt på lille rundpind, de forkortede pinde strikkes frem og tilbage på rundpind før der igen strikkes rundt, skift til strømpepinde efterhånden som der tages ind. Hele huen strikkes i retstrik, nedenfra og op.
Slå 52-56 masker op på rundpind 8 med Andes. Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen (= midt bagpå). Strik rundt i RETSTRIK – se forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 4 cm strikkes der forkortede pinde frem og tilbage således: Strik ret fra retsiden til der er 7-8 masker tilbage før mærket midt bagpå, vend arbejdet, stram tråden og strik ret fra vrangen til der er 7-8 masker tilbage før mærket midt bagpå. Vend arbejdet, stram tråden og strik ret fra retsiden til der er 9-10 masker tilbage før mærket, vend arbejdet, stram tråden og strik ret fra vrangen til der er 9-10 masker tilbage før mærket. Vend, stram tråden og strik ret fra retsiden til der er 11-12 masker tilbage før mærket, vend, stram tråden og strik ret til der er 11-12 masker tilbage før mærket i den anden side. Fortsæt frem og tilbage således og vend når der er 2 masker mere tilbage for hver gang der vendes, til der er 6-8 masker tilbage midt foran. Efter sidste vending fortsættes der med ret fra vrangen til mærket midt bagpå. Huen måler nu ca 4 cm midt bagpå og 11 cm foran. Vend arbejdet så der nu strikkes rundt fra retsiden.
Næste omgang strikkes således: * Strik 1 ret, slå om (stram tråden lidt så omslaget ikke bliver for løst) *, gentag fra *-* omgangen rundt.
Næste omgang strikkes således: * Strik 1 vrang, slip omslaget af pinden *, gentag fra *-* omgangen rundt. Fortsæt rundt i retstrik over alle masker.
Når arbejdet måler 22-23 cm fra opslåningskanten midt bagpå (der hvor arbejdet er kortest) strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 3-0 masker ind jævnt fordelt (strik ca hver 16. og 17.maske ret sammen i S/M) = 49-56 masker. Nu sættes der 7-8 mærketråde i arbejdet med 7-7 masker mellem hver mærketråd. Fortsæt i retstrik og tag 1 maske ind efter hver mærketråd på næste omgang med ret – læs INDTAGNINGSTIPS (= 7-8 masker taget ind). Tag ind således på hver 2.omgang totalt 5 gange i begge størrelser = 14-16 masker tilbage på pindene. På næste omgang med ret strikkes alle masker drejet ret sammen 2 og 2 = 7-8 masker. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt.
----------------------------------------------------------

HALSTØRKLÆDE:
Slå 22 masker op på pind 9 med Andes. Strik 4 p retstrik.
Derefter strikkes der retstrik med forkortede pinde således: Strik ret fra retsiden til der er 1 maske tilbage på pinden, vend arbejdet, stram tråden og strik ret fra vrangen pinden ud. Vend arbejdet, strik ret fra retsiden til der er 2 masker tilbage på pinden, vend arbejdet, stram tråden og strik ret fra vrangen pinden ud. Fortsæt frem og tilbage således og vend når der er 1 maske mere tilbage på hver pind fra retsiden til der ikke er flere masker at strikke over.
Vend arbejdet og strik 1 pind ret fra retsiden over alle masker. Nu strikkes der 1 pind ret fra vrangen over første maske, vend arbejdet og strik ret fra retsiden tilbage. Vend arbejdet, stram tråden og strik 2 masker ret, vend arbejdet, stram tråden og strik ret fra retsiden over begge masker. Fortsæt frem og tilbage således ved at strikke over 1 maske mere på hver pind fra vrangen til der er strikket over alle masker.
Fortsæt i retstrik frem og tilbage over alle masker til halstørklædet måler ca 157 cm.
Nu strikkes der forkortede pinde således: Strik ret fra retsiden til der er 1 maske tilbage på pinden, vend arbejdet, stram tråden og strik ret fra vrangen pinden ud. Vend arbejdet, strik ret fra retsiden til der er 2 masker tilbage på pinden, vend arbejdet, stram tråden og strik ret fra vrangen pinden ud. Fortsæt frem og tilbage således og vend når der er 1 maske mere tilbage på hver pind fra retsiden til der ikke er flere masker at strikke over.
Vend arbejdet og strik 1 pind ret fra retsiden over alle masker. Nu strikkes der 1 pind ret fra vrangen over første maske, vend arbejdet og strik ret fra retsiden tilbage. Vend arbejdet, stram tråden og strik 2 masker ret fra vrangen, vend arbejdet, stram tråden og strik ret fra retsiden over begge masker. Fortsæt frem og tilbage således ved at strikke over 1 maske mere på hver pind fra vrangen til der er strikket over alle masker.
Strik 4 p retstrik frem og tilbage over alle masker og luk derefter løst af med ret fra retsiden. Halstørklædet måler ca 180 cm.

POMPONER:
Lav 8 pomponer på ca 5 cm i diameter hver. Sy 4 pomponer på hver kortside af halstørklædet.

Catherine Woodward 25.01.2019 - 11:00:

What a brilliant pattern. I have a small head and very fine silky hair. Most hats I’ve made tend to keep falling over my face. This one however, despite feeling quite loose, stays in place because of its shaping. It’s really quite ingenious.

Kommentere opskrift DROPS 182-35