DROPS / 183 / 25

Rainbow Hugs by DROPS Design

Tröja med fana mönster, runt ok, ränder, stickad uppifrån och ner med sprund i sidan. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Nepal.

DROPS Design: Modell ne-247
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
550-600-650-750-800-900 g färg 0300, beige
50 g i alla storlekar i följande färger:
1709, marinblå
8906, skog
8905, havsdjupet
6314, jeansblå
4434, lila/violett
2923, ockra
8910, hallon ros
3608, djup röd

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 och 80 cm) NR 5 – eller de stickor du måste använda för att få 17 maskor och 22 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 och 80 cm) NR 4 till rätstickade kanter - eller de stickor du måste använda för att få 19 maskor och 25 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 24.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 474.05kr. Läs mer.

Instruktioner

INFORMATION TILL MÖNSTER:

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka – gäller framstycke/bakstycke):
Maskorna stickas räta på alla varv.

RÄTSTICKNING (stickas runt – gäller oket och ärmarna):
Sticka *1 varv rätt och 1 varv avigt*, upprepa *-*.

MOSS-STICKNING:
VARV 1: * 1 rätmaska, 1 avigmaska *, sticka *-*.
VARV 2: rätmaskor över avigmaskor och avigmaskor över rätmaskor.
Upprepa varv 2.

MÖNSTER:
Se diagram A.1. Hela mönstret stickas i slätstickning.

RUNT OK:
Det ökas på oket på varje sida av maskorna med markör (= 16 ökade maskor per ökningsvarv – se pil i A.1) så här: Gör 1 omslag på varje sida av maskan med markör. På nästa varv stickas omslagen vridet räta, det ska inte bli hål.

ÖKNINGSTIPS (gäller fram- och bakstycket):
Sticka tills det återstår 2 maskor före markören, gör 1 omslag om stickan (= 1 maska ökad), sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 1 maska ökad). Öka så vid båda markörerna (= totalt 4 maskor ökade). Omslagen stickas vridet räta på nästa varv, det ska inte bli hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), sticka de 2 nästa maskorna räta tillsammans.
Maskorna som inte går upp i mönstret stickas i bottenfärgen.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Arbetet stickas runt på rundsticka från mitt bak, uppifrån och ner.
Det kan stickas en förhöjning bak i nacken för att få en bättre passform så att oket blir lite högre i nacken. Denna förhöjningen kan gärna uteslutas, då blir halsen likadan fram och bak – se förklaring på förhöjning längre ner i beskrivningen. Efter oket stickas fram- och bakstycket runt på rundsticka. Ärmarna stickas runt på strumpstickor uppifrån och ner.

HALSKANT:
Lägg upp 74-78-82-86-90-96 maskor på rundsticka 4 med beige. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Byt till rundsticka 5. Sticka så här från mitt bak: Sticka 13-14-15-16-17-18 maskor slätstickning och öka 0-2-2-2-3-5 maskor jämnt fördelat, * 1 omslag, 1 rätmaska *, sticka *-* totalt 11 ggr, 26-28-30-32-34-37 maskor slätstickning och öka 0-4-4-4-6-9 maskor jämnt fördelat, * 1 omslag, 1 rätmaska *, sticka *-* totalt 11 ggr, 13-14-15-16-17-19 maskor slätstickning och öka 0-2-2-2-3-4 maska jämnt fördelat = 96-108-112-116-124-136 maskor. Omslagen stickas vridna, det ska inte bli hål.
Nu kan det stickas en förhöjning bak i nacken eller gå direkt vidare med att sticka oket om du inte vill ha en förhöjning.

FÖRHÖJNING BAK I NACKEN:
Hoppa över detta avsnitt om du inte vill ha en förhöjning.
Sätt 1 markör i början av varvet = mitt bak. Börja från rätsidan med beige och sticka rätmaskor till det har stickats 11-11-12-13-13-14 maskor förbi markören, vänd, strama tråden och sticka 22-22-24-26-26-28 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka 33-33-36-39-39-42 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 44-44-48-52-52-56 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka 55-55-60-65-65-70 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 66-66-72-78-78-84 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka räta till mitt bak.

OK:
Det sätts 8 markörer i arbetet så här: Sticka 5-7-6-8-9-8 maskor slätstickning, sätt 1 markör i nästa maska, * 11-12-13-13-14-16 maskor slätstickning, sätt 1 markör i nästa maska *, sticka *-* totalt 7 ggr, avsluta med 6-9-7-9-9-8 maskor slätstickning.
På nästa varv stickas A.1 (= 24-27-28-29-31-34 rapporter à 4 maskor) SAMTIDIGT som det ökas 1 maska på varje sida av varje markör – läs RUNT OK, på varven markerade med pil i diagram A.1. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Öka totalt 9-10-11-12-13-14 ggr (när det har ökats det totala antalet, ökas det inte längre på varven markerade med pil i diagrammet) = 240-268-288-308-332-360 maskor. Fortsätt mönstret utan ökning till arbetet mäter 21-22-23-25-27-29 cm från uppläggningskanten mitt fram.
Nästa varv stickas så här – se till att det är ett varv som stickas med beige: Sticka 34-38-40-44-49-54 maskor (= halva bakstycket), sätt de följande 52-58-64-66-68-72 maskorna på 1 tråd (= ärm), lägg upp 6-6-8-8-10-10 nya maskor på stickan (= under ärmen), sticka 68-76-80-88-98-108 maskor (= framstycke), sätt följande 52-58-64-66-68-72 maskorna på 1 tråd (= ärm), lägg upp 6-6-8-8-10-10 nya maskor på stickan (= under ärmen) och sticka de resterande 34-38-40-44-49-54 maskorna (= halva bakstycket).

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 148-164-176-192-216-236 maskor. Sätt 1 markör i arbetet, ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! Sätt 1 markör i varje sida, mitt i de nya 6-6-8-8-10-10 maskorna som lades upp. Låt markörerna följa med i arbetet.
Fortsätt med A.1. När A.1 är färdigstickat på höjden stickas det vidare med beige. När arbetet mäter 3 cm från där ärmarna sattes på 1 tråd, ökas det 1 maska på varje sida av varje markör (= 4 maskor ökade) – läs ÖKNINGSTIPS! Öka så med 5 cm mellanrum totalt 6 ggr = 172-188-200-216-240-260 maskor. När arbetet mäter 29-30-31-31-31-31 cm från där arbetet delades, delas arbetet vid markörerna och framstycket och bakstycket stickas färdiga för sig (= 8 cm sprund).

BAKSTYCKE:
= 86-94-100-108-120-130 maskor. Arbetet stickas sedan fram och tillbaka.
Sticka slätstickning med 5 maskor MOSS-STICKNING – se förklaring ovan, i varje sida av arbetet. När arbetet mäter 36-37-38-38-38-38 cm från markören, byt till rundsticka 4 och sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, över alla maskorna. Maska sedan av med rundsticka 5 (detta görs för att avmaskningskanten inte ska bli för stram). Arbetet mäter totalt ca 62-64-66-68-70-72 cm mätt från axeln.

FRAMSTYCKE:
Sticka som bakstycke.

ÄRM:
Arbetet stickas runt på strumpstickor. Sätt de 52-58-64-66-68-72 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på strumpstickor 5 och sticka dessutom upp 1 ny maska i var och en av de 6-6-8-8-10-10 nya maskorna som lades upp under ärmen = 58-64-72-74-78-82 maskor. HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB! Sätt en markör mitt i de nya maskorna. Fortsätt med slätstickning och A.1. När A.1 är färdigstickat på höjden stickas det vidare med beige. När arbetet mäter 3 cm minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 3-3-2-2-1½-1½ cm mellanrum totalt 10-12-16-16-17-18 ggr = 38-40-40-42-44-46 maskor. När arbetet mäter 41-40-40-38-37-35 cm, byt till strumpstickor 4 och sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, över alla maskor. Maska av med strumpstickor 5 (detta görs för att avmaskningskanten inte ska bli för stram). Ärmen mäter ca 42-41-41-39-38-36 cm från där det delades från fram- och bakstycket. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 24.04.2018
Måttskissen uppdaterat
Uppdaterad online: 29.04.2019
Rätelse- FÖRHÖJNING BAK I NACKEN: Vänd, strama tråden och sticka 55-55-60-65-65-70 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 66-66-72-78-78-84 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka räta till mitt bak.

Diagram

= beige
= marinblå
= skog
= havsdjupet
= jeansblå
= lila/violett
= ockra
= hallon ros
= djup röd
= ökningsvarv

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 183-25) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (13)

Isabelle Vavasour 17.01.2020 - 18:41:

I have just picked up the stitches to knit the sleeve, having finished the body of the jumper. I have 74 stitches as instructed in the pattern BUT the pattern requires a repeat of 4... and 74 is not a multiple of 4... what should i do?

DROPS Design 19.01.2020 kl. 00:53:

Dear Isabelle, for those stitches you cannot fit into the patter, knit with the color of the stripe's base(background color). Happy Knitting!

Birgitte 07.10.2019 - 09:57:

Hej Jeg skal til at strikke Drops 183-25 i str. M Jeg kan dog ikke få maskeantal til at gå op ved udtagninger i halskant. Der står flg. i opskriften Strik 14 m., tag 2 masker ud 11 gang. Strik 28 masker, tag4 masker ud 11 gange, strik 14 masker, tag 2 masker ud. Der står i opskriften at maskeantal nu er 108, jeg får maskeantal til 124. Hvad gør jeg forkert? Mvh Birgitte Juul

DROPS Design 07.10.2019 kl. 14:01:

Hei Birgitte. Du har 78 masker og strikkes slik: Strikk 14 masker, øk 2 masker jevnt fordelt, deretter strikkes det slik 11 ganger: *1 kast, 1 rett* (= 22 masker), strikk 28 masker, øk 4 masker, deretter strikkes det slik 11 ganger igjen: *1 kast, 1 rett (= 22 masker), strikk 14 masker, øk 2 masker (= 14+2+22+28+4+22+14+2) = 108 masker. God Fornøyelse!

Laurence 02.05.2019 - 21:48:

Bonjour, je ne comprends les explications pour les augmentations à faire après les 2 cotes mousse ? pouvez vous me donner des explications plus simples pour la taille M ? merci beaucoup

DROPS Design 03.05.2019 kl. 08:58:

Bonjour Laurence, cette leçon vous explique comment augmenter à intervalles réguliers. Bon tricot!

Susan 25.04.2019 - 08:19:

Die Nackenerhöhung ist unvollständig - wenn man es sich aufzeichnet, wie es beschrieben ist, hat man am Ende auf der einen Seite der Mitte 6 verkürzte Reihen und auf der anderen Seite der Mitte nur 4 verkürzte Reihen, so dass am Ende nochmal bis über die Mitte hinaus zum anderen Wendepunkt (66-66... Maschen) gestrickt werden muss, damit man am Ende auf beiden Seiten gleich viele verkürzte Reihen hat.

DROPS Design 29.04.2019 kl. 13:57:

Liebe Susan, Sie sind ja recht, eine Korrektur erflogt gleich. Viel Spaß beim stricken!

Eva Cisneros 09.03.2019 - 00:58:

Estoy haciendo el jersey en la talla S. En la parte de poner los marcadores no me cuadran los puntos. Tengo 96 puntos. Si tengo que hacer 5 puntos y marcar 7 veces cada 11 puntos y me quedan 6. Suman 88 puntos. Me sobran 8 puntos.

DROPS Design 10.03.2019 kl. 20:33:

Hola Eva. Los 8 puntos no sobran - son los puntos con los marcapuntos

Selva AKINCI 20.07.2018 - 18:55:

My question is about inserting 8 markets before the yoke. The pattern tells me to knit 8 stitches (for size XL) insert a marker and knit 13 stitches and insert a marker and repeat this 6 more times, after which I am supposed to knit 9 more stitches. But this falls short of the total of 116 stiches for 116 stitches of size XL by 8 stiches. Are those extra 8 stiches in the back? (8+(13×7)+9=108. 116-108=8.

DROPS Design 23.07.2018 kl. 09:00:

Dear Mrs Akinci, the 8 missing sts looks to be the sts with markers, ie you insert here markers in the next st and not between sts, so that your number of stitches will then match. Happy knitting!

Nuala Brummitt 25.01.2018 - 21:07:

Thank you for your reply. I had already done what you suggested, as it seemed to me to be the only way forward, glad I got it right! Unfortunately that particular 'turn' left a hole, even though I 'wrapped & turned' it, but hopefully I'll be able to 'draw' it together, when I 'block'. All else good! Thank You!

DROPS Design 26.01.2018 kl. 08:22:

Dear Mrs Brummitt, you can also use the technique of wrap & turns for the short rows on elevation - see here from RS and here from WS. Happy knitting!

Nuala Brummitt 24.01.2018 - 21:47:

As the last short row for the back of neck elevation, is a purl row, how do you get back to knit rows, or 'stocking stitch' on circular needles?

DROPS Design 25.01.2018 kl. 08:18:

Dear Mrs Brummitt, when you have worked the last short ro from RS, turn and P all sts to the end of row (= to mid back again). Turn and continue now from RS. Happy knitting!

Ramona Schmitt 14.01.2018 - 21:20:

Ich denke, Monika Westmeyer hat Recht, so wie es hier beschrieben ist, wird die Erhöhung schief. Man muss noch einmal wenden und 66 Maschen stricken, bevor man zur Mitte zurückkehrt. So hat man auf beiden Seiten der Mitte jeweils erst 11, dann 22 und dann 33 Maschen gestrickt.

Josephine Hillmann 11.01.2018 - 14:37:

Hallo, da ich sehr empfindlich bin, bevorzuge ich Baumwolle. Kann ich diesen Pulli auch mit der DROPS Paris stricken? Bzw. gibt es eine andere Alternative als Garn? Vielen Dank

DROPS Design 11.01.2018 kl. 15:04:

Liebe Frau Hillmann, gerne können Sie Paris auch als Alternativgarn stricken, beide Garne sind selben Garngruppe (= C) oder auch mit 2 Fäden Garngruppe A. Hier lessen Sie mehr über Garnalternativen. Sollten Sie Hilfe brauchen, um den gewünschten Farben zu wählen, hilft Ihnen gerne Ihr DROPS Laden mit, auch telefonisch oder per Mail. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 183-25