DROPS / 183 / 25

Rainbow Hugs by DROPS Design

Genser med rundfelling, striper, flerfarget mønster, strikket ovenfra og ned med splitt i siden. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Nepal.

DROPS Design: Modell ne-247
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
550-600-650-750-800-900 g farge 0300, beige
50 g i alle størrelser i følgende farger:
1709, marineblå
8906, skog
8905, havdypet
6314, jeansblå
4434, lilla/fiolett
2923, oker
8910, bringebær rose
3608, dyp rød

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 og 80 cm) NR 5 – eller de pinnene du må bruke for å få 17 masker og 22 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 og 80 cm) NR 4 til rillekanter - eller de pinnene du må bruke for å få 19 masker og 25 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

fra 17.50 kr /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 17.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 17.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 342kr. Les mer.
INFORMASJON TIL OPPSKRIFT:

RILLE (strikkes frem og tilbake – gjelder forstykke/bakstykke):
1 rille = Strikk 2 pinner rett.

RILLE (strikkes rundt – gjelder bærestykke og ermene):
1 rille = 2 omganger. Strikk 1 omgang rett og 1 omgang vrang.

PERLESTRIKK:
1.PINNE: * 1 rett, 1 vrang *, strikk fra *-*.
2.PINNE: Rett over vrang og vrang over rett.
Gjenta 2.pinne.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Hele mønsteret strikkes i glattstrikk.

RUNDFELLING (gjelder bærestykke):
Det økes på bærestykket på hver side av maskene med merke (= 16 økte masker per økeomgang – se pil i A.1) slik: Lag 1 kast på hver side av masken med merke. På neste omgang strikkes kastet vridd rett, det skal ikke bli hull.

ØKETIPS (gjelder bolen):
Strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, lag 1 kast om pinnen (= 1 maske økt), strikk 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), lag 1 kast om pinnen (= 1 maske økt). Øk slik ved begge merketrådene (= totalt 4 masker økt). Kastene strikkes vridd rett på neste omgang, det skal ikke bli hull.

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), strikk de 2 neste maskene rett sammen.
Maskene som ikke går opp i mønsteret strikkes i bunnfargen.
----------------------------------------------------------

GENSER:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne fra midt bak, ovenfra og ned.
Det kan strikkes en forhøyning bak i nakken for å få en bedre passform slik at bærestykket blir litt høyere i nakken. Denne forhøyningen kan gjerne utelates, da blir halsen lik foran og bak – se forklaring på forhøyning lengre ned i oppskriften. Etter bærestykket strikkes bolen rundt på rundpinne. Ermene strikkes rundt på settpinner ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 74-78-82-86-90-96 masker på rundpinne 4 med beige. Strikk 2 RILLER – se forklaring over. Bytt til rundpinne 5. Strikk slik fra midtbak: Strikk 13-14-15-16-17-18 masker glattstrikk og øk 0-2-2-2-3-5 masker jevnt fordelt, * 1 kast, 1 rett *, strikk fra *-* totalt 11 ganger, 26-28-30-32-34-37 masker glattstrikk og øk 0-4-4-4-6-9 masker jevnt fordelt, * 1 kast, 1 rett *, strikk fra *-* totalt 11 ganger, 13-14-15-16-17-19 masker glattstrikk og øk 0-2-2-2-3-4 maske jevnt fordelt = 96-108-112-116-124-136 masker. Kastene strikkes vridd, det skal ikke bli hull.
Nå kan det strikkes en forhøyning bak i nakken eller gå direkte videre med å strikke bærestykket dersom det ikke ønskes forhøyning.

FORHØYNING BAK I NAKKEN:
Hopp over dette avsnittet dersom det ikke ønskes forhøyning.
Sett 1 merke på begynnelsen av omgangen = midt bak. Start fra retten med beige og strikk rett til det er strikket 11-11-12-13-13-14 masker forbi merket, snu, stram tråden og strikk 22-22-24-26-26-28 masker vrang. Snu, stram tråden og strikk 33-33-36-39-39-42 masker rett, snu, stram tråden og strikk 44-44-48-52-52-56 masker vrang. Snu, stram tråden og strikk 55-55-60-65-65-70 masker rett, snu, stram tråden og strikk vrang til midt bak.

BÆRESTYKKE:
Det settes 8 merketråder i arbeidet slik: Strikk 5-7-6-8-9-8 masker glattstrikk, sett 1 merke i neste maske, * 11-12-13-13-14-16 masker glattstrikk, sett 1 merke i neste maske *, strikk fra *-* totalt 7 ganger, avslutt med 6-9-7-9-9-8 masker glattstrikk.
På neste omgang strikkes A.1 (= 24-27-28-29-31-34 rapporter à 4 masker) SAMTIDIG som det økes 1 maske på hver side av hvert merke – les RUNDFELLING, på omgangene markert med pil i diagram A.1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Øk totalt 9-10-11-12-13-14 ganger (når det er økt det totale antallet, økes det ikke lengre på omgangene markert med pil i diagrammet) = 240-268-288-308-332-360 masker. Fortsett mønsteret uten økning til arbeidet måler 21-22-23-25-27-29 cm fra oppleggskanten midt foran.
Neste omgang strikkes slik – pass på at det er en omgang som strikkes med beige: Strikk 34-38-40-44-49-54 masker (= halve bakstykket), sett de neste 52-58-64-66-68-72 maskene på 1 tråd (= erme), legg opp 6-6-8-8-10-10 nye masker på pinnen (= under ermet), strikk 68-76-80-88-98-108 masker (= forstykke), sett de neste 52-58-64-66-68-72 maskene på 1 tråd (= erme), legg opp 6-6-8-8-10-10 nye masker på pinnen (= under ermet) og strikk de resterende 34-38-40-44-49-54 maskene (= halve bakstykket).

BOLEN:
= 148-164-176-192-216-236 masker. Sett 1 merke i arbeidet, ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA! Sett 1 merketråd i hver side, midt i de nye 6-6-8-8-10-10 maskene som ble lagt opp. La merketrådene følge arbeidet videre.
Fortsett med A.1. Når A.1 er strikket ferdig i høyden strikkes det videre med beige. Når arbeidet måler 3 cm fra der ermene ble satt på 1 tråd, økes det 1 maske på hver side av hver merketråd (= 4 masker økt) – les ØKETIPS! Øk slik på hver 5.cm totalt 6 ganger = 172-188-200-216-240-260 masker. Når arbeidet måler 29-30-31-31-31-31 cm fra der arbeidet ble delt, deles arbeidet ved merketrådene og forstykket og bakstykket strikkes ferdig for seg (= 8 cm splitt).

BAKSTYKKE:
= 86-94-100-108-120-130 masker. Arbeidet strikkes videre frem og tilbake.
Strikk glattstrikk med 5 masker PERLESTRIKK – se forklaring over, i hver side av arbeidet. Når arbeidet måler 36-37-38-38-38-38 cm fra merket, bytt til rundpinne 4 og strikk 2 RILLER – se forklaring over, over alle maskene. Fell deretter av med rundpinne 5 (dette gjøres for at avfellingkanten ikke skal bli for stram). Arbeidet måler totalt ca 62-64-66-68-70-72 cm målt fra skulderen.

FORSTYKKE:
Strikk som bakstykke.

ERME:
Arbeidet strikkes rundt på settpinner. Sett de 52-58-64-66-68-72 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på settpinner 5 og strikk i tillegg opp 1 ny maske i hver av de 6-6-8-8-10-10 nye maskene som ble lagt opp under ermet = 58-64-72-74-78-82 masker. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Sett en merketråd midt i de nye maskene. Fortsett med glattstrikk og A.1. Når A.1 er strikket ferdig i høyden strikkes det videre med beige. Når arbeidet måler 3 cm felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 3.-3.-2.-2.-1½.-1½.cm totalt 10-12-16-16-17-18 ganger = 38-40-40-42-44-46 masker. Når arbeidet måler 41-40-40-38-37-35 cm, bytt til settpinner 4 og strikk 2 RILLER – se forklaring over, over alle masker. Fell av med settpinner 5 (dette gjøres for at avfellingskanten ikke skal bli for stram). Ermet måler ca 42-41-41-39-38-36 cm fra der det ble delt fra bolen. Strikk det andre ermet på samme måte.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert målskisse
Oppdatert online: 24.04.2018

Diagram

= beige
= marineblå
= skog
= havdypet
= jeansblå
= lilla/fiolett
= oker
= bringebær rose
= dyp rød
= økeomgang

Kommentarer (8)

Legg inn en kommentar!

Selva AKINCI 20.07.2018 - 18:55:

My question is about inserting 8 markets before the yoke. The pattern tells me to knit 8 stitches (for size XL) insert a marker and knit 13 stitches and insert a marker and repeat this 6 more times, after which I am supposed to knit 9 more stitches. But this falls short of the total of 116 stiches for 116 stitches of size XL by 8 stiches. Are those extra 8 stiches in the back? (8+(13×7)+9=108. 116-108=8.

DROPS Design 23.07.2018 kl. 09:00:

Dear Mrs Akinci, the 8 missing sts looks to be the sts with markers, ie you insert here markers in the next st and not between sts, so that your number of stitches will then match. Happy knitting!

Nuala Brummitt 25.01.2018 - 21:07:

Thank you for your reply. I had already done what you suggested, as it seemed to me to be the only way forward, glad I got it right! Unfortunately that particular 'turn' left a hole, even though I 'wrapped & turned' it, but hopefully I'll be able to 'draw' it together, when I 'block'. All else good! Thank You!

DROPS Design 26.01.2018 kl. 08:22:

Dear Mrs Brummitt, you can also use the technique of wrap & turns for the short rows on elevation - see here from RS and here from WS. Happy knitting!

Nuala Brummitt 24.01.2018 - 21:47:

As the last short row for the back of neck elevation, is a purl row, how do you get back to knit rows, or 'stocking stitch' on circular needles?

DROPS Design 25.01.2018 kl. 08:18:

Dear Mrs Brummitt, when you have worked the last short ro from RS, turn and P all sts to the end of row (= to mid back again). Turn and continue now from RS. Happy knitting!

Ramona Schmitt 14.01.2018 - 21:20:

Ich denke, Monika Westmeyer hat Recht, so wie es hier beschrieben ist, wird die Erhöhung schief. Man muss noch einmal wenden und 66 Maschen stricken, bevor man zur Mitte zurückkehrt. So hat man auf beiden Seiten der Mitte jeweils erst 11, dann 22 und dann 33 Maschen gestrickt.

Josephine Hillmann 11.01.2018 - 14:37:

Hallo, da ich sehr empfindlich bin, bevorzuge ich Baumwolle. Kann ich diesen Pulli auch mit der DROPS Paris stricken? Bzw. gibt es eine andere Alternative als Garn? Vielen Dank

DROPS Design 11.01.2018 kl. 15:04:

Liebe Frau Hillmann, gerne können Sie Paris auch als Alternativgarn stricken, beide Garne sind selben Garngruppe (= C) oder auch mit 2 Fäden Garngruppe A. Hier lessen Sie mehr über Garnalternativen. Sollten Sie Hilfe brauchen, um den gewünschten Farben zu wählen, hilft Ihnen gerne Ihr DROPS Laden mit, auch telefonisch oder per Mail. Viel Spaß beim stricken!

Marit Solvang 22.11.2017 - 17:16:

Vi får ikke denne oppskrifta til å stemme. Halskant (L): har lagt opp 82 masker, skal videre øke 2 masker 11 ganger=22 masker, videre øke 4 masker 11 ganger=44 masker, til slutt øke 2 masker. Alt dette skal i følge oppskrifta bli 112 masker. Hvordan er dette mulig? Skal all øking skje i en omgang ? Håper på snarlig svar, Marit S

DROPS Design 27.11.2017 kl. 08:41:

Hei Marit. Når du har lagt opp 82 masker (str L) og strikket 2 riller, bytter du til rundpinne 5 og strikker slik: 15 masker glattstrikk samtidig som det økes med 2 masker (= 17 masker), så strikker du 1 kast, 1 rett totalt 11 ganger (= 22 masker), strikk 30 masker samtidig som det økes med 4 masker (= 34 masker), så strikker du 1 kast, 1 rett totalt 11 ganger (= 22 masker), deretter strikker du 15 masker glattstrikk samtidig som det økes med 2 masker (= 17 masker). Da har du 17+22+34+22+17 = 112 masker. God Fornøyelse!

Monika Westmeyer 16.11.2017 - 18:26:

Hallo, die Erhöhung am Rückenteil ist bei diesem Modell meiner Meinung nach nicht richtig beschrieben. So wie es erklärt ist, wird es schief. Kann das sein? Lieben Gruß Monika

DROPS Design 17.11.2017 kl. 09:02:

Liebe Frau Westmeyer, das Video unten zeigt wie man eine solche Erhöhung strickt. Viel Spaß beim stricken!

Jeanne 14.11.2017 - 16:49:

Bravo pour votre choix de mannequin plus âgé. Je m'identifie beaucoup plus à cette dame qu'à la jeune fille tellement menue et sans formes. Du coup je me rends compte que ce pull et le gilet assorti me plaisent énormément et me font très envie.

Kommentér oppskrift DROPS 183-25