DROPS / 183 / 17

Fuego de Dragon by DROPS Design

Strikket sjal med kant i hulmønster. Arbejdet er strikket i DROPS BabyAlpaca Silk

DROPS Design: Model bs-131
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: Ca 56 cm midt bagpå og ca 148 cm langs kanten øverst.
Materialer:
DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
300 g farve 3609, rød

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (80 cm) nr 3 – eller den pind du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

fra 26.95 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 26.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 161.7kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.6. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Slå 3 masker op på rundpind 3 med BabyAlpaca Silk.
Strik og tag ud således:
1.PIND: 1 kantmaske RETSTRIK - se forklaring over, slå om, 1 maske glatstrik, slå om, 1 kantmaske retstrik = 5 masker. Sæt et mærke i den midterste maske.
2.PIND og alle pinde fra vrangen: Strik 1 kantmaske retstrik i hver side (ret fra vrangen) og strik alle masker og omslag vrang.
3.PIND: 1 kantmaske retstrik, 1 maske ret, slå om, 1 maske ret, slå om, 1 maske ret og 1 kantmaske retstrik = 7 masker.
5.PIND: 1 kantmaske retstrik, slå om, 1 maske ret, slå om, 3 masker ret, slå om, 1 maske ret, slå om og 1 kantmaske retstrik = 11 masker.
7.PIND: 1 kantmaske retstrik, slå om, 3 masker ret, slå om, 3 masker ret, slå om, 3 masker ret, slå om og 1 kantmaske retstrik = 15 masker.
9.PIND: 1 kantmaske retstrik, slå om, 1 maske ret, slå om, 3 masker ret og sæt et mærke i den midterste af disse masker, slå om, 1 maske ret, slå om, 3 masker ret (i den midterste af disse masker sidder der allerede et mærke = midt-masken), slå om, 1 maske ret, slå om, 3 masker ret og sæt et mærke i den midterste af disse masker, slå om, 1 maske ret, slå om og 1 kantmaske retstrik = 23 masker.
11.PIND: 1 kantmaske retstrik, slå om, strik ret frem til midt-masken, slå om, strik 1 maske ret (= midt-masken), slå om og strik ret frem til 1 kantmaske, slå om og 1 kantmaske retstrik = 27 masker.

Strik efter MØNSTER efter diagram A.1 til A.5 fra retsiden således: Strik 1 kantmaske retstrik, A.1 over 3 masker, A.2 over 5 masker (første mærke sidder i midten af A.2), A.3 over 4 masker, 1 maske glatstrik (andet mærke sidder i denne maske = midt-masken), A.4 over 4 masker, A.2 over 5 masker (tredje mærke sidder i midten af A.2), A.5 over 3 masker og 1 kantmaske retstrik = 31 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når A.1 til A.5 er strikket 1 gang i højden er der 51 masker på pinden. Gentag udtagningerne som vist i A.x. Der tages skiftevis 4 og 8 masker ud på hver pind fra retsiden (dvs 12 masker for hver gentagelse i højden), de nye masker strikkes i glatstrik på hver side af hver A.2. Lad mærkerne følge med i arbejdet for at markere midt-masken og midten af A.2. Gentag som vist i A.x totalt 24 gange i højden, der er totalt 339 masker på pinden. Arbejdet måler ca 36 cm.

KANT:
Nu strikkes der en kant i hulmønster således:
1 kantmaske retstrik, A.6 (= 48 rapporter á 7 masker på første pind) til der er 2 masker tilbage på pinden, 1 maske glatstrik, 1 kantmaske retstrik. Fortsæt med mønsteret frem og tilbage til hele diagrammet er strikket færdig i højden. Der er nu 675 masker på pinden. Strik 4 pinde retstrik. Luk af. For at undgå en stram aflukningskant bruges evt en større pind eller lav omslag som også lukkes af efter ca hver 4.maske. Klip og hæft tråden.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 19.01.2018
Lagt til symbol i oversigten

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= lav et omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget vrang så der bliver hul
= mellem 2 masker laves der 1 omslag om pinden. På næste pind strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul.
= strik 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret, løft den løse maske over
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret sammen og løft den løse maske over

Marianne 22.09.2018 - 16:27:

Bonjour à toutes ! J' aurais aimé faire ce beau châle , je comprends les diagrammes mais pas la construction, il faut dire que je n' ai jamais fait de châle ajouré . Je vais donc utiliser ma laine pour faire une étole avec un point fantaisie . Merci à DROPS pour nous offrir tant de beaux modèles de pulls et autres . Moi, je continuerai à acheter vos fils même si je dois renoncer à un modèle .

DROPS Design 24.09.2018 kl. 11:09:

Bonjour Marianne, le châle se tricote de haut en bas, en augmentant comme indiqué dans les diagrammes pour obtenir l'envergure souhaitée. Suivez attentivement les explications et les diagrammes. Votre magasin DROPS pourra volontiers vous assister si besoin, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Guylaine Reid 22.09.2018 - 04:07:

Ce châle semble très beau, sauf que je suis déçue que vous n\\\'ayez pas fait tous les diagrammes des AX car il faut les faire et je ne comprend pas:\\\" tricoter les augmentations en jersey de chaque côté de chaque A-2\\\" comme il y est indiqué dans le patron.Pouvez-vous nous faire les diagrammes pour les 24 AX?. \\r\\nMerci, Guylaine Reid

DROPS Design 24.09.2018 kl. 11:13:

Bonjour Mme Reid, placez bien vos marqueurs comme indiqué et répétez les rangs de A.x en hauteur = vous augmentez dans A.1/A.3 et A.4/A.5, ces augmentations se tricotent en jersey. Tricotez toujours A.2 sur les mêmes mailles (délimitez ces mailles avec des marqueurs si besoin = A.2 se tricote toujours sur 5 mailles tout du long). Bon tricot!

Cat23 29.07.2018 - 21:48:

Lorsqu'on a fait une fois l'AX , que fait on? je comprend pas on repart sur la première ligne A1-A5? merci

DROPS Design 31.07.2018 kl. 09:24:

Bonjour Cat23, après avoir tricoté 1 fois A.1-A5 jusqu'au dernier rang de A.x, répétez la partie A.X en hauteur seulement (= les 4 derniers rangs des diagrammes). Bon tricot!

Amy 21.06.2018 - 13:05:

Ich verstehe nicht, wie nach der 1. Wiederholung von A.1 bis A.5 das Muster wiederholt wird. Eine Wiederholung von A.1 -A.5 benötigt 25 Maschen (24 Maschen im Muster + Mittelmasche zwischen A.3 und A.4) dann müsste 1 Masche folgen (Mittelmasche zwischen 1. Und 2. Musterwiederholung) dann noch einmal 25 Maschen =51. Allerdings fehlen zu diesem Zeitpunkt die Randmaschen? Werden diese also einfach weggelassen oder liegt mein Fehler an anderer Stelle?

DROPS Design 21.06.2018 kl. 15:39:

Liebe Amy, nach dem Sie A.1 bis A.5 gestrickt haben, haben Sie 24 M. zugenommen = 27+24=51 M. Dann wiederholen Sie A.1-A.5 aber nur die 4 letzten Reihen = A.x Die Zunahmen werden auf beiden Seiten von A.2 glatt rechts gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Sari 16.04.2018 - 09:43:

Mihin on hävinnyt kaaviokuvat tästä ohjeesta?

RAVASSAT 27.02.2018 - 12:22:

MERCI beaucoup pour la photo zoomée de la bordure.

RAVASSAT 25.02.2018 - 15:07:

Serait il possible d'avoir une photo en gros plan de la bordure comme pour le modèle 171-47 SVP ? car sur les photos actuelles, les détails ne sont pas visivbles ça aiderait beaucoup Merci

DROPS Design 26.02.2018 kl. 10:36:

Bonjour Mme Ravassat, nous avons ajouté une photo zoomé de la bordure. Bon tricot!

RAVASSAT 23.02.2018 - 13:03:

Bravo à Zaza ! Vraiment chapeau quelle galère ce modèle ! Mal expliqué et des photos qui n'aident pas pour le dessin de la bordure...

Zaza 10.02.2018 - 11:37:

Bonjour, Je viens vous informer que j'ai enfin terminé le modele. Cela n'a pas été facile, mais j'ai réussi Cordialement zaza

Christa Roggensack 04.01.2018 - 09:49:

Danke. Mein Fehler war eindeutig nur die Mustersätze einzeln zu betrachten. Dadurch sind mir die 2 Zunahmen im Mustersatz A.2 vollständig entgangen. Also Reihe 3: A.1 2 Umschläge, A.2 2 umschläge, A.3 1 Umschlag - 1 Abnahme -> 4 Zunahmen insgesamt in der Reihe. (Mustersatz A.4 - A.2 - A.5 genauso spiegelverkehrt, Reihe 7 dasselbe Prinzip mit mehr Maschen)

Kommentere opskrift DROPS 183-17