DROPS / 181 / 36

Lavender Sky by DROPS Design

Sættet består af: Strikket hue med hulmønster og retstrik og hals med retstrik. Sættet er strikket i DROPS Kid-Silk.

DROPS Design: Model ks-130
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------

HUE:
Størrelse: S/M - M/L
Passer hovedmål: ca 54/56 - 56/58 cm
Materialer:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
25 g i begge størrelser i farve 11, lavendel

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (40 eller 60 cm) nr 3,5 – eller den pind du skal bruge for at få 23 masker og 45 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS RUNDPINDE (40 eller 60 cm) nr 2,5 – til rib.
-----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 33.95kr. Læs mere.
HALS:
Størrelse: S/M - M/L
Mål: Omkreds: 70-80 cm. Højde: 35-40 cm.
Materialer:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
50 g i begge størrelser i farve 11, lavendel

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 4 – eller den pind du skal bruge for at få 21 masker og 41 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

INDTAGNINGSTIPS (gælder huen):
For at beregne hvordan det skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal (f.eks 124 masker), minus kantmaskerne (f.eks 2 masker) og deler de resterende masker med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 17) = 7,1. I dette eksempel strikkes hver 6. og 7.maske ret sammen. Der tages ikke ind i kantmaskerne.

MØNSTER (gælder huen):
Se diagram A.1 til A.3. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.
----------------------------------------------------------

HUE:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind, nedenfra og op.
Slå 124-132 masker op (inklusiv 1 kantmaske i hver side) på rundpind 2,5 med 2 tråde Kid-Silk. Strik 1 pind vrang (= vrangen). Næste pind strikkes således fra retsiden: 1 kantmaske RETSTRIK – se forklaring over, * 2 ret, 2 vrang *, gentag fra *-* til der er 3 masker tilbage på pinden, strik 2 ret og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt ribben således i 4-5 cm. Skift til rundpind 3,5. Fjern den ene tråd, strik videre med 1 tråd Kid-Silk således: Strik 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 17 masker ind jævnt fordelt i begge størrelser – læs INDTAGNINGSTIPS = 107-115 masker. Strik 1 pind ret fra vrangen. Næste pind strikkes således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, A.1 (= 8 masker), strik A.2 til der er 10 masker tilbage på pinden (= 11-12 rapporter à 8 masker), strik A.3 (= 9 masker) og afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFSTHETEN! Når arbejdet måler ca 18-19 cm – afslut efter en hel eller halv rapport i mønsteret, strikkes der 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 17-15 masker ind jævnt fordelt = 90-100 masker. Sæt 10 mærketråde i arbejdet med 9-10 masker mellem hver mærketråd.
Nu strikkes der retstrik frem og tilbage over alle masker. SAMTIDIG på første pind fra retsiden tages der 1 maske ind efter hver mærketråd ved at strikke 2 masker drejet ret sammen (= 10 masker taget ind). Tag ind således på hver 4.pind (dvs på hver 2. pind fra retsiden) totalt 8-9 gange = 10 masker tilbage i begge størrelser. På næste pind fra retsiden strikkes alle masker ret sammen 2 og 2 = 5 masker. Klip tråden, træk den gennem de resterende masker, stram tråden og hæft godt. Huen måler ca 25-27 cm fra toppen og ned.

MONTERING:
Sy huen sammen midt bagpå – sy i yderste led af yderste maske så sømmen bliver flad.
----------------------------------------------------------

HALS:
Slå 148-168 masker op på rundpind 4 med 2 tråde Kid-Silk. Fjern den ene tråd og strik RETSTRIK frem og tilbage – se forklaring over, med 1 tråd Kid-Silk. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 35-40 cm lukkes der LØST af med 2 tråde Kid-Silk.

MONTERING:
Sy kortside mod kortside – sy i yderste led af yderste maske så sømmen bliver flad.

Anne Kathrine Vestergaard Lauridsen 22.12.2017 - 07:10:

Er det rigtigt at BÅDE blank rude og rude med streg (-) i mønstret betyder ret fra retsiden vrang fra vrangsiden? - Tak :)

DROPS Design 22.12.2017 kl. 08:32:

Hei Anne Kathrine. Her har det blitt en feil i den danske oppskriften. Samme linje har blitt kopiert 2 ganger. Ruten med strek skal ha denne forklaringen: = vrang fra retsiden, ret fra vrangen. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette. Det er nå ordnet. mvh Drops design

Marianne 24.09.2017 - 20:08:

Hallo, Warum kann man die Mütze nicht rund stricken? Danke, Marianne

DROPS Design 25.09.2017 kl. 10:52:

Liebe Marianne, es wird hier einfacher Krausrechts hin- und zurück stricken als in der Runde (= alle Maschen rechts stricken) Viel Spaß beim stricken!

Farmor 14.09.2017 - 14:31:

Färgen på modellens mössa o halsvärmare är ju inte grå som i mönstret. Vilken av färgerna är det?

DROPS Design 20.09.2017 kl. 10:36:

Hei Farmor. Fargene kan unnvike fra PC skjerm fra PC skjerm, men denne fargen ser mer ut som farge nr. 11 lilla enn farge 10 grå. God Fornøyelse med å strikke dette settet.

Kiki Svee 19.06.2017 - 18:42:

Fint mönster på mössan och en tänkbar kandidat att stickas och användas under senhösten. Kanske en mössa i sprakande höstfärger, t ex honungsgul för att pigga upp det annalkande mörkret.

Kommentere opskrift DROPS 181-36