DROPS / 180 / 35

Winter Serenity by DROPS Design

Sættet består af: Strikket hue med retstrik og pulsvanter. Sættet er strikket i DROPS Alpaca.

DROPS Design: Model z-807
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Til hele sættet går der ca 150 g i begge størrelser i DROPS Alpaca.
-----------------------------------------------------------

HUE:
Størrelse: S/M - L/XL
Passer til hovedmål: ca 54/56 - 58/60 cm
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
100 g i begge størrelser i farve 7323, aqua grå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS PINDE nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 48 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS PINDE nr 2,5 til rib – eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
50 g i begge størrelser i farve 7323, aqua grå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE nr 2,5 til rib – eller den pind du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 41.9kr. Læs mere.

Instruktioner

INFORMATION TIL OPSKRIFT:

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage – gælder hue):
Strik ret på hver pind.

UDTAGNINGSTIPS (gælder pulsvanter og hue):
Alle udtagningerne gøres fra retsiden!
Der tages 1 maske ud ved at slå om, på næste omgang/pind strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder hue):
Alle indtagninger gøres fra retsiden!
Der tages 1 maske ind efter mærketråden således: Strik 2 masker ret sammen.
----------------------------------------------------------

HUE:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på pinden og sys sammen midt bagpå til sidst.
Slå 122-142 masker løst op (inklusiv 1 kantmaske i hver side) på pinde 2,5 med Alpaca. Strik 1 pind vrang fra vrangen, derefter strikkes der rib (= 2 ret/ 2 vrang) med 1 kantmaske RETSTRIK – se forklaring over, i hver side.
Når arbejdet måler 6 cm, skiftes til pind 3 og der sættes 5 mærketråde i arbejdet fra retsiden således: Sæt 1 mærketråd efter 1 maske, de 4 næste sættes med 24-28 masker imellem, efter sidste mærketråd er der 25-29 masker. Arbejdet strikkes nu videre i retstrik. På næste pind fra retsiden tages der 1 maske ud efter alle mærketråde (= 5 masker taget ud) – læs UDTAGNINGSTIPS! HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Tag ud således på hver 2.pind 3 gange til og derefter på hver 4.pind totalt 7 gange = 177-197 masker. Når arbejdet måler 11-12 cm fra ribben tages der 1 maske ind efter hver mærketråd på næste pind fra retsiden (= 5 masker taget ind) – læs INDTAGNINGSTIPS! Tag ind således på hver 2.pind totalt 17-19 gange = 92-102 masker.
Strik alle masker sammen 2 og 2 på hver pind fra retsiden totalt 3 gange = 12-13 masker. Huen måler ca 25-26 cm.
Træk 1 tråd gennem de resterende masker og træk sammen. Sy huen sammen midt bagpå indenfor 1 kantmaske.
----------------------------------------------------------

HØJRE PULSVANTE:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde.
Slå 65-70 masker op på strømpepinde 2,5 med Alpaca. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes der rib (= 2 ret/ 3 vrang). Efter 4 omgange rib tages alle 3 vrang ind til 2 vrang ved at strikke de 2 første masker i hvert vrang-parti vrang sammen = 52-56 masker. Fortsæt ribben med 2 ret/ 2 vrang til arbejdet måler 5-6 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 7-11 masker ind jævnt fordelt = 45 masker. Skift til strømpepinde 3 og strik glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 14 cm starter udtagningen til tommelfinger-kile. Der tages 1 maske ud på hver side af næst sidste maske på omgangen (dvs på indersiden af hånden) – læs UDTAGNINGSTIPS! Tag ud således på hver side af de nye masker på hver 3.omgang totalt 6-7 gange = 13-15 tommelfinger-masker og 57-59 masker totalt. Når arbejdet måler 19-20 cm sættes tommelfinger-maskerne + 1 maske på hver side af disse på 1 tråd (= 15-17 masker på tråden). Slå 3 nye masker op bag tommelfingeren på næste omgang = 45 masker på pinden. Når arbejdet måler 23-24 cm, tages der 11-15 masker ud jævnt fordelt på næste omgang = 56-60 masker. Skift til strømpepinde 2,5. Strik 8 omgange rib (= 1 ret/ 1 vrang). Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Pulsvanten måler ca 25-26 cm.

TOMMELFINGER:
Arbejdet strikkes rundt.
Sæt maskerne fra tråden tilbage på strømpepinde 3 og strik i tillæg 5-7 masker op i kanten på bagsiden af tommelfinger-maskerne = 20-24 masker på pinden. Strik 3 omgange glatstrik. Skift til strømpepinde 2,5 og strik 6 omgange rib (= 1 ret/ 1 vrang). Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

VENSTRE PULSVANTE:
Strik som højre, men tag ud til tommelfinger på hver side af anden maske på omgangen ( i stedet for på hver side af næst sidste maske på omgangen).

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 180-35) for mål og udregninger.

Frisotti 07.03.2019 - 22:56:

Bonjour. Lorsque vous dites pour le bonnet  « Quand l'ouvrage mesure 11-12 cm depuis les côtes » est-ce depuis le bord inférieur de l’ouvrage, c’est-à-dire depuis le début ou bien à partir du 1er rang point mousse ( dernier rang de côtes)? Merci 😊

DROPS Design 08.03.2019 kl. 08:07:

Bonjour Frisotti, on mesure ces 11-12 cm à partir du début point mousse (= après les côtes), pas à partir du rang de montage. Bon tricot!

Sylvie Allard 02.02.2019 - 15:55:

Bonjour ! Pouvez-vous m’expliquer cette partie de la mitaine ? Tricoter 1 tour endroit en diminuant 7-11 mailles à intervalles réguliers = 45 mailles. Je ne comprends pas comment je dois l’exécuter. Merci !

DROPS Design 04.02.2019 kl. 11:20:

Bonjour Mme Allard, vous tricotez un tour sur les 52-56 mailles et en même temps, tricotez 2 m ens à l'end à intervalles réguliers un total de 7-11 fois - cette leçon explique comment placer les diminutions. Bon tricot!

Maryanne 23.07.2018 - 07:20:

What is the best bind off method for the gloves?I've started a normal bind off but I'm worried it will be too tight.

DROPS Design 23.07.2018 kl. 08:10:

Hi Maryanne, If your binding off is too tight, you can use a size larger needle to bind off or make 1 yarn over regularly while binding off. The yarn overs are bound off as normal stitches. Happy knitting!

Janice Hite 15.07.2018 - 02:46:

I have been decreasing on the hat and got to this point: "Work all stitches together 2 and 2 on each row from the right side a total of 3 times = 12-13 stitches. The hat measures approx. 25-26 cm / 9 3/4"-10 1/4''." I don't know what this means. Thank you

DROPS Design 15.07.2018 kl. 14:30:

Hi Janice, You knit 2 stitches together, then knit 2 stitches together and so on to the end of the round and do this for 3 rounds. You are then left with 12-13 stitches depending on the size you are working. The measurements are from the cast-on edge to where you have worked so far. Happy knitting!

Christina Ghiasvand 26.12.2017 - 19:49:

Det går inte att skriva ut mönstret DROPS Serenity 180-35 på svenska. Det kommer inte med någon beskrivning, bara bild och info.

Screve Isabelle 19.11.2017 - 08:59:

Je débute en tricot... esy-il normal que le modele de bonnet soit d'un cote droit et de l'autre arrondi ? Un peu comme un D Merci

DROPS Design 20.11.2017 kl. 09:30:

Bonjour Mme Screve, on augmente d'abord dans la partie point mousse pour créer la forme du béret puis on va diminuer. En cas de doute, n'hésitez pas à montrer votre ouvrage à votre magasin (même par mail), un visuel leur permettra de vous aider. Bon tricot!

Irena 06.10.2017 - 14:07:

Wszystko jasne - dziękuję za pomoc :)))

Irena 05.10.2017 - 18:20:

Witam. Czapeczka zrobiona, ale mam dylemat z mitenką-z opisu wynika, że po zrobieniu 14 cm należy dodawać na kciuk po jednym oczku z każdej strony. 6 razy co 3 okrążenie. 6 razy dwa oczka daje mi 12 oczek. W opisie jest, że 13. Skąd to trzynaste oczko?

DROPS Design 05.10.2017 kl. 22:33:

Witaj Ireno! Na klinek kciuka dodajemy po 1 oczku z obu stron przedostatniego oczka w okrążeniu (mamy 3 oczka klinka). Dalej dodajemy oczka z obu stron dodanych oczek i powtarzamy dodawanie oczek jeszcze 6 razy. Na koniec mamy 12 dodanych oczek + 1 oczko na środku (przedostatnie oczko w okr.)= 13 oczek. Powodzenia!

Barbara 10.09.2017 - 11:41:

Sul ferro successivo dal diritto del lavoro, aumentare 1 maglia dopo tutti i segnapunti (= 5 aumenti) – leggere il pSUGGERIMENTO PER GLI AUMENTI! FARE ATTENZIONE ALLA TENSIONE DEL LAVORO! Aumentare in questo modo ogni 2 e 3 ferri e poi ogni 4 ferri per un totale di 7 volte = 177-197 maglie. Modello 180/35. Non riesco a capire quando aumentare le maglie??😱

DROPS Design 10.09.2017 kl. 11:50:

Buongiorno Barbara. Abbiamo corretto il testo. Dopo aver aumentato la prima volta, deve aumentare ogni 2 ferri altre 3 volte e poi ogni 4 ferri per un totale di 7 volte (quindi in tutto aumenta 11 volte per un totale di 55 maglie in più). Buon lavoro!

Guadalupe Villarreal Felix 03.08.2017 - 16:32:

Me encantan todos los tejidos pero este en especial me gusta para mi hija.

Kommentere opskrift DROPS 180-35