DROPS / 181 / 10

Lofoten Jacket by DROPS Design

Kofta med runt ok, flerfärgat norskt mönster och A-form, stickad uppifrån och ner. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Lima.

DROPS Design: Modell li-086
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS LIMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
600-700-750-800-900-1000 g färg 4305, mörk blå
150-150-150-200-200-200 g färg 0100, natur

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 + 80 cm) NR 4 – eller de stickor du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (80 cm) NR 3 till resår - eller de stickor du måste använda för att få 23 maskor och 32 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS METALLKNAPP, Rund (silver) NR 529: 6-6-6-7-7-7 st.
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 26.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 26.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 390kr. Läs mer.

För att beräkna hur det ska minskas/ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 118 maskor), minus framkanterna (t.ex 12 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal minskningar/ökningar som ska göras (t.ex 13) = 8,1.
I detta exempel stickas var 7:e och var 8:e maska räta tillsammans när det minskas. Det minskas inte över framkanterna.
Om det ska ökas görs det 1 omslag om stickan efter ca var 8:e maska, på nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

FÖRHÖJNING:
Sätt 1 markör i den mittersta maskan på varvet (= mitt bak). Börja från rätsidan med mörk blå och sticka rätmaskor till det har stickats 11-11-12-13-13-14 maskor förbi markören, vänd, strama tråden och sticka 22-22-24-26-26-28 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka 33-33-36-39-39-42 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 44-44-48-52-52-56 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka 55-55-60-65-65-70 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka avigmaskor varvet ut (framkanten stickas rät).

FRAMKANTSTIPS:
For att hela framkanten ska bli mörk blå när det stickas mönster med två färger, används det ett eget nystan mörk blå till själva framkanten (använd tråden både inuti och utanpå ett nystan till höger och vänster framkant). Framkanterna stickas endast med dessa trådarna till färdigt mått, men för att undvika att det blir hål i övergången mellan framkant och plagg tvinnas trådarna på insidan av framkanten varje gång (från rätsidan och avigsidan).

STICKTIPS-1:
För att stickfastheten inte ska bli stramare när det stickas mönster är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet. Byt ev till större st-nr när det stickas mönster om mönstret stramar lite.

STICKTIPS-2 (gäller oket på koftan):
Om stickfastheten inte stämmer på höjden och det blir fler varv på höjden på 10 cm än det som uppges i beskrivningen, kommer oket att bli för kort och ärmhålet för litet. Detta kan kompenseras genom att sticka 1 extra varv slätstickning med jämna mellanrum på oket.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.6. Välj diagram för din storlek. Hela mönstret stickas i slätstickning.

ÖKNINGSTIPS (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Alla ökningar görs från rätsidan!
Börja 2 maskor före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 4 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv (avigsidan) stickas omslagen vridet aviga så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmen):
Börja 2 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, markör, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

KNAPPHÅL:
Maska av till knapphål på höger framkant (när plagget has på). Sticka från rätsidan tills det återstår 4 maskor på stickan, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor räta tillsammans och avsluta med 2 rätmaskor. På nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål.
Första knapphål maskas av när halskanten mäter 1½-2 cm, sedan avmaskas de 5-5-5-6-6-6 nästa knapphålen med ca 10-10-10-9-9-9 cm mellan varje.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram och det stickas uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på kort rundsticka, uppifrån och nrd. Byt till strumpstickor när det behövs.

HALSKANT:
Lägg upp 118-122-130-138-142-150 maskor (inklusive 6 framkantsmaskor i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 3 med mörk blå. Sticka 1 varv avigt (= amsidan). Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka 6 framkantsmaskor i RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, upprepa *-* tills det återstår 8 maskor på stickan, sticka 2 rätmaskor och avsluta med 6 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt resåren så – kom ihåg KNAPPHÅL på höger framkant – se förklaring ovan.
När resåren mäter 2-2-2-3-3-3 cm stickas det 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 13-13-17-17-17-17 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS = 105-109-113-121-125-133 maskor.
Sedan stickas oket som förklarat nedan.

OK:
Byt till rundsticka 4. Sticka 1 varv avigt från avigsidan, men de 6 framkantsmaskorna i varje sida stickas räta. För bättre passform kan det nu stickas en FÖRHÖJNING bak i nacken – se förklaring ovan.
När förhöjningen är färdigstickad stickas nästa varv så här från rätsidan: 6 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.1A tills det återstår 7 maskor på stickan (= 23-24-25-27-28-30 rapporter à 4 maskor), sticka A.1B (= 1 maska) och avsluta med 6 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret så och öka som visat i diagrammet. Läs FRAMKANTSTIPS, STICKTIPS-1 och STICKTIPS-2 och KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När A.1 är färdigstickat är det 174-181-188-202-209-223 maskor på varvet.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 6 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.2A tills det återstår 7 maskor på stickan och öka samtidigt 31-36-47-51-56-60 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna (markerat med pil-1 i A.2A), sticka A.2B (= 1 maska) och avsluta med 6 framkantsmaskor i rätstickning = 205-217-235-253-265-283 maskor på varvet. Fortsätt mönstret så. På varvet markerat med pil-2 i A.2A ökas det 28-36-38-40-48-50 maskor jämnt fördelat = 233-253-273-293-313-333 maskor.
När A.2 är färdigstickat stickas nästa varv så här från rätsidan: 6 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.3A tills det återstår 7 maskor på stickan (= 11-12-13-14-15-16 rapporter à 20 maskor), sticka A.3B (= 1 maska) och avsluta med 6 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret så och öka som visat i diagrammet. Efter sista ökningen i A.3A är det 288-313-338-363-388-413 maskor på varvet. På varvet markerat med pil-3 i A.3A ökas det 1-8-11-10-9-8 maskor jämnt fördelat = 289-321-349-373-397-421 maskor.
När A.3 är färdigstickat stickas nästa varv så här från rätsidan: 6 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.4A tills det återstår 7 maskor på stickan (välj diagram för din storlek = 69-77-84-90-96-102 rapporter à 4 maskor), sticka A.4B (= 1 maska) och avsluta med 6 framkantsmaskor i rätstickning. På varvet markerat med pil-4 i A.4A ökas det 10-8-14-8-12-16 maskor jämnt fördelat = 299-329-363-381-409-437 maskor.
När A.4 är färdigstickat mäter arbetet ca 25-25-26-27-29-31 cm från uppläggningskanten mitt fram.
Nästa varv stickas så här från rätsidan med mörk blå: 49-53-57-61-66-71 rätmaskor (= framstycke), sätt följande 58-64-74-74-78-82 masko på en tråd till ärm, lägg upp 8-8-10-10-12-14 maskor (= i sidan under ärmen), sticka 85-95-101-111-121-131 rätmaskor (= bakstycke), sätt följande 58-64-74-74-78-82 maskor på en tråd till ärm, lägg upp 8-8-10-10-12-14 nya maskor på stickan (= i sidan under ärmen) och sticka de resterande 49-53-57-61-66-71 maskorna räta (= framstycke).
Fram- och bakstycke och ärmar stickas färdiga var för sig. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
= 199-217-235-253-277-301 maskor.
STORLEK S, M, L, XL och XXL:
Första varvet stickas så här från avigsidan: 6 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.5B (= 1 maska), sticka A.5A tills det återstår 6 maskor på stickan (= 31-34-37-40-44 rapporter à 6 maskor – OBS: diagrammet läses från vänster mot höger när det stickas från avigsidan), avsluta med 6 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret så. På varvet markerat med pil-5 i A.5A ökas det 6-4-2-0-0 maskor jämnt fördelat = 205-221-237-253-277 maskor.
När A.5 är färdigstickat stickas nästa varv så här från rätsidan: 6 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.6A tills det återstår 7 maskor på stickan (= 24-26-28-30-33 rapporter à 8 maskor), sticka A.6B (= 1 maska) och avsluta med 6 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret så till A.6 är färdigstickat. Sedan stickas det som förklarat under ALLA STORLEKAR.
STORLEK XXXL = 301 maskor. Första varvet stickas så här från avigsidan: 6 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.6B (= 1 maska), sticka A.6A tills det återstår 6 maskor på stickan (= 36 rapporter à 8 maskor – OBS: diagrammet läses från vänster mot höger när det stickas från avigsidan) och avsluta med 6 framkantsmaskor i rätstickning. OBS: i denna storlek stickas inte A.5 eftersom rapporten är stickad i A.4. Fortsätt mönstret så till A.6 är färdigstickat.

ALLA STORLEKAR:
Det är 205-221-237-253-277-301 maskor på varvet och arbetet mäter ca 8-8-6-6-4-3 cm från delningen vid ärmhålen. Sätt 1 markör 54-58-62-66-72-78 maskor in från varje sida (= 97-105-113-121-133-145 maskor mellan markörerna på bakstycket).
Sedan stickas det slätstickning med mörk blå och 6 framkantsmaskor i rätstickning i varje sida.
SAMTIDIGT på första varvet från rätsidan ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS (= 4 maskor ökade). Öka så med 5-5-6-4-5-5 cm mellanrum totalt 4-4-4-6-6-6 ggr i varje sida = 221-237-253-277-301-325 maskor. När arbetet mäter 27-29-30-31-31-31 cm från delningen stickas det 1 varv avigt från avigsidan där det ökas 49-57-65-65-73-81 maskor jämnt fördelat (framkanterna stickas i rätstickning och det ökas inte över framkanterna) = 270-294-318-342-374-406 maskor.
Byt till rundsticka 3 och sticka resår så här från rätsidan: 6 framkantsmaskor i rätstickning, * 2 rätmaskor, 2 avigmaskor *, upprepa *-* tills det återstår 8 maskor på stickan, sticka 2 rätmaskor och avsluta med 6 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt resåren så, men efter 2 cm ökas alla 2 avigmaskor (sett från rätsidan) till 3 avigmaskor genom att göra 1 omslag om stickan i varje övergång mellan 2 rätmaskor och 2 avigmaskor = 334-364-394-424-464-504 maskor. Fortsätt till resåren mäter 8 cm (på första varvet stickas omslagen vridna så att det inte blir hål). Byt till rundsticka 4 och maska av med rätstickning över rätstickning, rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Hela koftan mäter ca 60-62-64-66-68-70 cm från axeln och ner.

ÄRM:
Sätt de 58-64-74-74-78-82 maskorna från tråden i den ena sidan av arbetet på kort rundsticka 4 och sticka dessutom 1 maska i var och en av de 8-8-10-10-12-14 maskorna som lades upp under ärmen = 66-72-84-84-90-96 maskor. Sätt 1 markör mitt i de 8-8-10-10-12-14 maskorna och börja varvet vid markören (= mitt under ärmen).
LÄS RESTEN AV ÄRMEN INNAN DU STICKAR VIDARE!
STORLEK S, M, L, XL och XXL:
Sticka A.5A runt (= 11-12-14-14-15 rapporter à 6 maskor). När A.5A är färdigstickat stickas A.6A runt, men var uppmärksam på att A.6A inte går jämnt upp mitt under ärmen i alla storlekar. När A.6A börjar har det minskats 1-1-2-2-0 ggr mitt under ärmen som förklarat under ALLA STORLEKAR = 64-70-80-80-90 maskor på varvet. Dvs att i S, L och XL börjas A.6A med första maskan i diagrammet och det stickas 8-10-10 rapporter à 8 maskor. I storlek M börjas A.6A med 2:a maskan i diagrammet och i XXL börjas A.6A med 8:e maskan i diagrammet.
STORLEK XXXL: Sticka A.6A runt (= 12 rapporter à 8 maskor – OBS: i denna storlek stickas inte A.5A eftersom rapporten är stickad i A.4A).

ALLA STORLEKAR:
När A.5A och A.6A är färdigstickade stickas det sedan slätstickning med mörk blå. SAMTIDIGT när arbetet mäter 2-2-2-2-3-3 cm från delningen under ärmen minskas det 2 maskor mitt under ärmen – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med 2½-2-1½-1½-1-1 cm mellanrum totalt 11-13-18-18-19-21 ggr = 44-46-48-48-52-54 maskor.
Sticka sedan vidare till ärmen mäter 32-32-32-32-31-29 cm från delningen (kortare mått i de större storlekarna pga längre ok). Sticka 1 varv rätt där det ökas 12-10-12-12-12-14 maskor jämnt fördelat = 56-56-60-60-64-68 maskor. Byt till strumpstickor 3 och sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 8 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, men för att avmaskningskanten inte ska strama görs det 1 omslag om stickan efter var 8:e maska samtidigt som det maskas av (omslagen maskas av som vanliga maskor). Ärmen mäter ca 40-40-40-40-39-37 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy i knapparna.

Diagram

= mörk blå
= natur
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan med bottenfärgen i mönsterranden, på nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål
= ökningsvarv

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 181-10) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (12)

Amina 24.10.2018 - 19:42:

Can I have the pattern of Lofoten Jacket for men ,Please? :)

DROPS Design 25.10.2018 kl. 08:18:

Dear Amina, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every request, but you can take inspiration from the Lofoten Jumper for men to adjust the pattern. For any further individual assistance you are welcome to request help from your DROPS store, even per mail or telephone. Happy knitting!

Birgitte Tenstrand 14.10.2018 - 21:00:

Skal man strikke de 12 masker, der skal slås op i hver side af bagstykket med i bagstykket? Hvis man skal det, hvordan kan de så også blive stikket med i ærmerne?

DROPS Design 29.10.2018 kl. 15:40:

Hej Birgitte, start ved halskanten og slå op ifølge den størrelse du følger. Nu er det bare at følge opskriften. De 12 masker som bliver slået op under ærmerne bliver forklaret tydeligt igen når du kommer ned til ærmerne. God fornøjelse!

Birgitte Tenstrand 09.09.2018 - 15:12:

Jeg er i tvivl om hvilken størrelse jeg skal strikke i når jeg måler 110 cm rundt om barmen (brystet) Mvh Birgitte Tenstrand

DROPS Design 10.09.2018 kl. 12:58:

Hei Birgitte. Størrelse XL måler 57 cm over brystet (=114 cm rundt). Det er vanligvis en målskisse av plagget nederst på siden. Men akkurat for øyeblikket har vi tekniske probelmer med siden våre, som gjør at bilder og diagrammer ikke lastes ordentlig. Vi jobber med å fikse dette og siden vil være tilbake til normalt snarlig. Du kan da se på målskissen for å se alle målene til plagget. Beklager denne forsinkelsen, og god fornøyelse.

Karin Reuting 10.01.2018 - 11:25:

Hallo drops team wie fasse ich die 10 unter den arm angeschlagenen maschen auf?

DROPS Design 10.01.2018 kl. 13:39:

Liebe Frau Reuting, dieses Video zeigt, wie man die Maschen an einer Anschlagskante (z.B. die unter den Ärmeln angeschlagenen Maschen) auffasst. Viel Spaß beim stricken!

Quentin Sandra 02.01.2018 - 11:16:

Ich glaube die Beschreibung des Halsbundes ist ein Fehler unterlaufen. Dort steht kraus rechts stricken aber ich sehe auf dem Bild das dort bundmuster gestrickt ist.

DROPS Design 04.01.2018 kl. 15:07:

Liebe Frau Quentin, der Hals wird im Rippenmuster 2 M re/2 M li gestrickt, mit 6 Maschen kraus rechts am Anfang und am Ende der Reihe (also wie im Foto gezeigt). Viel Spaß beim stricken!

Quentin Sandra 11.11.2017 - 10:14:

Ob man die Jacke auch rundstricken könnte und am ende aufschneiden?

DROPS Design 13.11.2017 kl. 09:24:

Liebe Frau Quentin, wenn Sie die Technnik der Steek Maschen gut beherrschen, können Sie auch wahrscheinlich so stricken. Viel Spaß beim stricken!

Judy 25.07.2017 - 18:59:

Beautiful sweater. I am waiting for the sweater to be published so I can make it. Sorry I can't think of an appropriate name but love the pattern.

Laila Haraldseid 06.07.2017 - 09:57:

Hei! Denne var helt nydelig! Når vil oppskriften bli tilgjengelig? Skulle gjerne strikket denne i gave til min svigermor som fyller 60 år i august :)

OLIVON 01.07.2017 - 16:46:

Jacquard tout en finesse. Belle association de blanc et bleu. Magnifique !

Gabriele 03.06.2017 - 15:31:

Wirklich sehr,sehr schöne Jacke - das Muster in dieser Farbkombination sieht einach nur toll aus!

Kommentér oppskrift DROPS 181-10