DROPS / 181 / 10

Lofoten Jacket by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu A-muotoinen kuviollinen kaarrokejakku. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS Lima-langasta.

DROPS Design: Malli li-086
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
Koko: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS LIMA (kuuluu lankaryhmään B):
600-700-750-800-900-1000 g väriä 4305, tummansininen
150-150-150-200-200-200 g väriä 0100, luonnonvalkoinen

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä B)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 + 80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (80 cm) NRO 3 (joustinneuleeseen) tai käsialan mukaan
NEULETIHEYS: 21 silmukkaa ja 28 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
23 silmukkaa ja 32 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

DROPS METALLINAPPI, Pyöreä (hopea) NRO 529: 6-6-6-7-7-7 kpl.

Kommentit (12)

65% Villaa, 35% Alpakkaa
alkaen 1.90 € /50g
DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 1.90 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 2.05 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 28.50€. Lue lisää.

Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 118 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 12 silmukkaa) ja jaa loput silmukat kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 13) = 8,1.
Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla joka 7. ja joka 8.silmukka oikein yhteen. Älä tee kavennuksia etureunojen kohdalla.
Lisäykset tehdään 1 langankierrolla n. joka 8.silmukan jälkeen. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää.

KOROTUS:
Kiinnitä 1 merkki kerroksen keskimmäiseen silmukkaan (= keskitaka). Neulo työn oikealta puolelta tummansinisellä langalla oikeaa, kunnes olet neulonut 11-11-12-13-13-14 silmukkaa merkin ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 22-22-24-26-26-28 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 33-33-36-39-39-42 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 44-44-48-52-52-56 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 55-55-60-65-65-70 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo kaikki kerroksen silmukat nurin (etureunan silmukat neulotaan oikein).

ETUREUNAVINKKI:
Kun neulot mallineuletta kahdella värillä, koko etureuna neulotaan tummansinisellä langalla. Tee tästä syystä etureunaa varten oma pieni tummansininen kerä (ota oikeaa ja vasenta etureunaa varten 1 lanka kerän sisältä ja 1 lanka kerän ulkoa). Etureunat neulotaan näillä kahdella langalla lopulliseen mittaan asti, kierrä aina langat (sekä työn oikealla että nurjalla puolella) toistensa ympärille etureunan sisäpuolella, jottei etureunan ja neuleen väliin syntyisi reikiä).

NEULOMISVINKKI 1:
Kun neulot mallineuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirrokset A.1-A.6. Katso halutun koon piirros. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

LISÄYSVINKKI (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki lisäykset tehdään oikealla puolella!
Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 4 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 4 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierrot neulotaan kiertäen nurin, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, merkkilanka, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). Neulo työn oikealta puolelta, kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen ja neulo lopuksi 2 silmukkaa oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen pituus on 1½-2 cm, seuraavat 5-5-5-6-6-6 napinläpeä tehdään aina n. 10-10-10-9-9-9 cm:n välein.
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 118-122-130-138-142-150 silmukkaa (sisällyttäen 6 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 3 tummansinisellä langalla. Neulo 1 kerros nurin (= nurja puoli). Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 6 AINAOIKEINNEULOTTUA (katso selitys yllä) reunasilmukkaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 8 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (katso selitys yllä).
Kun joustinneuleen pituus on 2-2-2-3-3-3 cm, neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja kavenna tasavälein 13-13-17-17-17-17 silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 105-109-113-121-125-133 silmukkaa.
Neulo sitten kaarroke alla olevan ohjeen mukaisesti.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta, neulo kuitenkin kummankin etureunan 6 reunasilmukkaa oikein. Tee nyt KOROTUS taakse niskaan, jotta työstä tulisi istuvampi (katso selitys yllä).
Kun korotus on valmis, neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1A mukaisesti, kunnes jäljellä on 7 silmukkaa (= 23-24-25-27-28-30 kpl 4 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.1B mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirroksen mukaisesti. Lue ETUREUNAVINKKI, NEULOMISVINKKI 1 ja TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun olet neulonut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 174-181-188-202-209-223 silmukkaa.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.2A mukaisesti, kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, ja lisää samalla tasavälein näiden silmukoiden kohdalle 31-36-47-51-56-60 silmukkaa (merkitty piirrokseen A.2A nuolella 1), neulo mallineuletta piirroksen A.2B mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa = 205-217-235-253-265-283 silmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Lisää tasavälein piirrokseen A.2A nuolella 2 merkityllä kerroksella 28-36-38-40-48-50 silmukkaa = 233-253-273-293-313-333 silmukkaa.
Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.3A mukaisesti, kunnes jäljellä on 7 silmukkaa (= 11-12-13-14-15-16 kpl 20 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.3B mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirroksen mukaisesti. Kun olet tehnyt piirroksen A.3A viimeisen lisäyskerroksen, työssä on 288-313-338-363-388-413 silmukkaa. Lisää tasavälein piirrokseen A.3A nuolella 3 merkityllä kerroksella 1-8-11-10-9-8 silmukkaa = 289-321-349-373-397-421 silmukkaa.
Kun olet neulonut piirroksen A.3 loppuun, neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.4A mukaisesti, kunnes jäljellä on 7 silmukkaa (katso halutun koon piirros = 69-77-84-90-96-102 kpl 4 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.4B mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Lisää tasavälein piirrokseen A.4A nuolella 4 merkityllä kerroksella 10-8-14-8-12-16 silmukkaa = 299-329-363-381-409-437 silmukkaa.
Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, työn pituus keskeltä edestä luomisreunasta mitattuna on n. 25-25-26-27-29-31 cm.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan tummansinisellä langalla näin: Neulo 49-53-57-61-66-71 silmukkaa oikein (= etukappale), siirrä seuraavat 58-64-74-74-78-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla), neulo 85-95-101-111-121-131 silmukkaa oikein (= takakappale), siirrä seuraavat 58-64-74-74-78-82 silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 8-8-10-10-12-14 silmukkaa (= sivussa hihan alla) ja neulo loput 49-53-57-61-66-71 silmukkaa oikein (= etukappale).
Neulo etu-/takakappaleet ja hihat erikseen. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
= 199-217-235-253-277-301 silmukkaa.
KOOT S, M, L, XL ja XXL:
Ensimmäinen kerros (= nurja puoli) neulotaan seuraavasti: 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.5B mukaisesti (= 1 silmukka), neulo mallineuletta piirroksen A.5A mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (= 31-34-37-40-44 kpl 6 silmukan mallikertaa, HUOM: Nurjan puolen kerroksilla piirros luetaan vasemmalta oikealle), neulo lopuksi 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Lisää tasavälein piirrokseen A.5A nuolella 5 merkityllä kerroksella 6-4-2-0-0 silmukkaa = 205-221-237-253-277 silmukkaa.
Kun olet neulonut piirroksen A.5 loppuun, neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.6A mukaisesti, kunnes jäljellä on 7 silmukkaa (= 24-26-28-30-33 kpl 8 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.6B mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes olet neulonut piirroksen A.6 loppuun. Jatka sitten neulomista otsikon KAIKKI KOOT alla olevan ohjeen mukaisesti.
KOKO XXXL = 301 silmukkaa. Ensimmäinen kerros (= nurja puoli) neulotaan seuraavasti: 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.6B mukaisesti (= 1 silmukka), neulo mallineuletta piirroksen A.6A mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (= 36 kpl 8 silmukan mallikertaa, HUOM: Nurjan puolen kerroksilla piirros luetaan vasemmalta oikealle) ja neulo lopuksi 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. HUOM: Tässä koossa ei neulota piirroksen A.5 mallineuletta, koska tämä mallikerta neulottiin jo piirroksessa A.4. Jatka mallineuletta, kunnes olet neulonut piirroksen A.6 loppuun.

KAIKKI KOOT:
Työssä on nyt 205-221-237-253-277-301 silmukkaa ja työn pituus kädenteiden jakokohdasta mitattuna on n. 8-8-6-6-4-3 cm. Kiinnitä 1 merkkilanka 54-58-62-66-72-78 silmukan päähän kummastakin reunasta (= 97-105-113-121-133-145 silmukkaa merkkilankojen välissä takakappaleessa).
Jatka sileää neuletta tummansinisellä langalla ja neulo kummassakin etureunassa 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa.
Lisää SAMALLA ensimmäisellä oikean puolen kerroksella kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (LUE LISÄYSVINKKI) (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset 5-5-6-4-5-5 cm välein yhteensä 4-4-4-6-6-6 kertaa = 221-237-253-277-301-325 silmukkaa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 27-29-30-31-31-31 cm, neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta ja lisää tasavälein 49-57-65-65-73-81 silmukkaa (etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa, älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla) = 270-294-318-342-374-406 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo joustinneuletta seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 8 silmukkaa, neulo 2 silmukkaa oikein ja neulo lopuksi 6 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan, mutta kun joustinneuleen pituus on 2 cm, lisää jokaiseen 2 nurjan silmukan raitaan (oikealta puolelta katsottuna) 1 silmukka, tekemällä jokaisen oikean ja nurjan raidan rajakohtaan 1 langankierto puikolle = 334-364-394-424-464-504 silmukkaa. Jatka neulomista, kunnes joustinneuleen pituus on 8 cm (ensimmäisellä kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää). Vaihda pyöröpuikkoon nro 4 ja päätä silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen. Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on yhteensä n. 60-62-64-66-68-70 cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat 58-64-74-74-78-82 silmukkaa lyhyelle pyöröpuikolle nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 8-8-10-10-12-14 silmukasta 1 silmukka = 66-72-84-84-90-96 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen 8-8-10-10-12-14 silmukan keskelle, kerroksen vaihtumiskohta on merkkilangan kohdalla (= keskellä hihan alla).
LUE LOPUT HIHAN OHJEESTA ENNEN KUIN JATKAT NEULOMISTA!
KOOT S, M, L, XL ja XXL:
Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.5A mukaisesti (= 11-12-14-14-15 kpl 6 silmukan mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A.5A loppuun, neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.6A mukaisesti. HUOM: Kaikissa koissa keskellä hihan alla ei voida neuloa kokonaista piirroksen A.6A mallikertaa. Kun aloitetaan piirroksen A.6A mallineule, keskellä hihan alla on kavennettu 1-1-2-2-0 kertaa otsikon KAIKKI KOOT ohjeen mukaisesti = 64-70-80-80-90 silmukkaa. Eli koissa S, L ja XL piirroksen A.6A mallineule aloitetaan piirroksen ensimmäisen silmukan kohdalta ja 8 silmukan mallikertaa toistetaan 8-10-10 kertaa. Koossa M piirroksen A.6A mallineule aloitetaan piirroksen 2.silmukan kohdalta ja koossa XXL piirroksen A.6A mallineule aloitetaan piirroksen 8.silmukan kohdalta.
KOKO XXXL: Neulo mallineuletta suljettuna neuleena piirroksen A.6A mukaisesti (= 12 kpl 8 silmukan mallikertaa). HUOM: Tässä koossa ei neulota piirroksen A.5A mallineuletta, koska tämä mallikerta neulottiin jo piirroksessa A.4A).

KAIKKI KOOT:
Kun olet neulonut piirrokset A.5A ja A.6A loppuun, jatka sileää neuletta tummansinisellä langalla. SAMANAIKAISESTI kun työn pituus hihan alapuolella olevasta jakokohdasta mitattuna on 2-2-2-2-3-3 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset 2½-2-1½-1½-1-1 cm välein yhteensä 11-13-18-18-19-21 kertaa = 44-46-48-48-52-54 silmukkaa.
Neulo kunnes hihan pituus jakokohdasta mitattuna on 32-32-32-32-31-29 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on korkeammat kaarrokkeet). Neulo 1 kerros oikein ja lisää tasavälein 12-10-12-12-12-14 silmukkaa = 56-56-60-60-64-68 silmukkaa. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3 ja neulo 8 cm joustinneuletta (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin). Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Tee n. joka 8.silmukan jälkeen 1 langankierto puikolle samalla kun päätät silmukat (langankierrot päätetään kuten muut silmukat), jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 40-40-40-40-39-37 cm. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Kiinnitä napit.

Piirros

= tummansininen
= luonnonvalkoinen
= tee 2 silmukan väliin kuvioraidan pohjavärillä 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää
= lisäyskerros

Kommentit (12)

Näppäile kommenttisi tähän!

Amina 24.10.2018 - 19:42:

Can I have the pattern of Lofoten Jacket for men ,Please? :)

DROPS Design 25.10.2018 kl. 08:18:

Dear Amina, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every request, but you can take inspiration from the Lofoten Jumper for men to adjust the pattern. For any further individual assistance you are welcome to request help from your DROPS store, even per mail or telephone. Happy knitting!

Birgitte Tenstrand 14.10.2018 - 21:00:

Skal man strikke de 12 masker, der skal slås op i hver side af bagstykket med i bagstykket? Hvis man skal det, hvordan kan de så også blive stikket med i ærmerne?

DROPS Design 29.10.2018 kl. 15:40:

Hej Birgitte, start ved halskanten og slå op ifølge den størrelse du følger. Nu er det bare at følge opskriften. De 12 masker som bliver slået op under ærmerne bliver forklaret tydeligt igen når du kommer ned til ærmerne. God fornøjelse!

Birgitte Tenstrand 09.09.2018 - 15:12:

Jeg er i tvivl om hvilken størrelse jeg skal strikke i når jeg måler 110 cm rundt om barmen (brystet) Mvh Birgitte Tenstrand

DROPS Design 10.09.2018 kl. 12:58:

Hei Birgitte. Størrelse XL måler 57 cm over brystet (=114 cm rundt). Det er vanligvis en målskisse av plagget nederst på siden. Men akkurat for øyeblikket har vi tekniske probelmer med siden våre, som gjør at bilder og diagrammer ikke lastes ordentlig. Vi jobber med å fikse dette og siden vil være tilbake til normalt snarlig. Du kan da se på målskissen for å se alle målene til plagget. Beklager denne forsinkelsen, og god fornøyelse.

Karin Reuting 10.01.2018 - 11:25:

Hallo drops team wie fasse ich die 10 unter den arm angeschlagenen maschen auf?

DROPS Design 10.01.2018 kl. 13:39:

Liebe Frau Reuting, dieses Video zeigt, wie man die Maschen an einer Anschlagskante (z.B. die unter den Ärmeln angeschlagenen Maschen) auffasst. Viel Spaß beim stricken!

Quentin Sandra 02.01.2018 - 11:16:

Ich glaube die Beschreibung des Halsbundes ist ein Fehler unterlaufen. Dort steht kraus rechts stricken aber ich sehe auf dem Bild das dort bundmuster gestrickt ist.

DROPS Design 04.01.2018 kl. 15:07:

Liebe Frau Quentin, der Hals wird im Rippenmuster 2 M re/2 M li gestrickt, mit 6 Maschen kraus rechts am Anfang und am Ende der Reihe (also wie im Foto gezeigt). Viel Spaß beim stricken!

Quentin Sandra 11.11.2017 - 10:14:

Ob man die Jacke auch rundstricken könnte und am ende aufschneiden?

DROPS Design 13.11.2017 kl. 09:24:

Liebe Frau Quentin, wenn Sie die Technnik der Steek Maschen gut beherrschen, können Sie auch wahrscheinlich so stricken. Viel Spaß beim stricken!

Judy 25.07.2017 - 18:59:

Beautiful sweater. I am waiting for the sweater to be published so I can make it. Sorry I can't think of an appropriate name but love the pattern.

Laila Haraldseid 06.07.2017 - 09:57:

Hei! Denne var helt nydelig! Når vil oppskriften bli tilgjengelig? Skulle gjerne strikket denne i gave til min svigermor som fyller 60 år i august :)

OLIVON 01.07.2017 - 16:46:

Jacquard tout en finesse. Belle association de blanc et bleu. Magnifique !

Gabriele 03.06.2017 - 15:31:

Wirklich sehr,sehr schöne Jacke - das Muster in dieser Farbkombination sieht einach nur toll aus!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 181-10