DROPS / 180 / 35

Winter Serenity by DROPS Design

Settet består av: Stickad mössa med rätstickning och pulsvärmare. Settet är stickat i DROPS Alpaca.

DROPS Design: Modell z-807
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Till hela settet går det åt ca 150 g i båda storlekarna i DROPS Alpaca.
-----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: S/M - L/XL
Passar till huvudmått: ca 54/56 - 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio (tillhör Garngrupp A)
100 g i båda storlekar i färg 7323, aqua grå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STICKOR NR 3 – eller de stickor du måste använda för att få 24 maskor och 48 varv rätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STICKOR NR 2,5 till resår – eller de stickor du måste använda för att få 26 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS ALPACA från Garnstudio (tillhör Garngrupp A)
50 g i båda storlekar i färg 7323, aqua grå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 3 – eller de stickor du måste använda för att få 24 maskor och 32 varv i slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5 till resår – eller de stickor du måste använda för att få 26 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 78kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka – gäller mössa):
Maskorna stickas räta på alla varv.

ÖKNINGSTIPS (gäller pulsvärmare och mössa):
Alla ökningarna görs från rätsidan!
Det ökas 1 maska genom att göra 1 omslag, på nästa varv stickas omslaget vridet rätt så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller mössa):
Alla minskningar görs från rätsidan!
Det minskas 1 maska efter markören så här: Sticka 2 maskor räta tillsammans.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arbetet stickas fram och tillbaka på stickan och sys ihop mitt bak till slut.
Lägg löst upp 122-142 maskor (inklusive 1 kantmaska i varje sida) på stickor 2,5 med Alpaca. Sticka 1 varv avigt från avigsidan, sedan stickas det resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) med 1 kantmaska RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, i varje sida.
När arbetet mäter 6 cm, byt till stickor 3 och sätt 5 markörer i arbetet från rätsidan så här: Sätt 1 markör efter 1 maska, de 4 nästa sätts med 24-28 maskors mellanrum, efter sista markören är det 25-29 maskor. Arbetet stickas nu vidare i rätstickning. På nästa varv från rätsidan ökas det 1 maska efter alla markörerna (= 5 maskor ökade) – läs ÖKNINGSTIPS! KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Öka så på vartannat varv 3 ggr till och sedan på vart 4:e varv totalt 7 ggr = 177-197 maskor. När arbetet mäter 11-12 cm från resåren minskas det 1 maska efter varje markör på nästa varv från rätsidan (= 5 maskor minskade) – läs MINSKNINGSTIPS! Minska så på vartannat varv totalt 17-19 ggr = 92-102 maskor.
Sticka alla maskorna 2 och 2 tillsammans på varje varv från rätsidan totalt 3 ggr = 12-13 maskor. Mössan mäter ca 25-26 cm.
Drag 1 tråd genom de resterande maskorna och drag åt. Sy ihop mössan mitt bak innanför 1 kantmaska.
----------------------------------------------------------

HÖGER PULSVÄRMARE:
Arbetet stickas runt på strumpstickor.
Lägg upp 65-70 maskor på strumpstickor 2,5 med Alpaca. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 2 rätmaskor, 3 avigmaskor). Efter 4 varv resår minskas alla 3 avigmaskor till 2 avigmaskor genom att sticka de 2 första maskorna i varje avigt parti aviga tillsammans = 52-56 maskor. Fortsätt resåren med 2 rätmaskor, 2 avigmaskor till arbetet mäter 5-6 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 7-11 maskor jämnt fördelat = 45 maskor. Byt till strumpstickor 3 och sticka slätstickning. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 14 cm börjar ökningen till tumkil. Det ökas 1 maska på varje sida av näst sista maskan på varvet (dvs på insidan av handen) – LÄS ÖKNINGSTIPS! Öka så på varje sida av de ökade maskorna på vart 3:e varv totalt 6-7 ggr = 13-15 tummaskor och 57-59 maskor totalt. När arbetet mäter 19-20 cm sätts tummaskorna + 1 maska på varje sida av dessa på 1 tråd (= 15-17 maskor på tråden). Lägg upp 3 nya maskor bakom tummen på nästa varv = 45 maskor på varvet. När arbetet mäter 23-24 cm, ökas det 11-15 maskor jämnt fördelat på nästa varv = 56-60 maskor. Byt till strumpstickor 2,5. Sticka 8 varv resår runt (= 1 rätmaska, 1 avigmaska). Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Pulsvärmaren mäter ca 25-26 cm.

TUMME:
Arbetet stickas runt.
Sätt tillbaka maskorna från tråden på strumpstickor 3 och sticka dessutom upp 5-7 maskor i kanten på baksidan av tummaskorna = 20-24 maskor på varvet. Sticka 3 varv slätstickning. Byt till strumpstickor 2,5 och sticka 6 varv resår (= 1 rätmaska, 1 avigmaska). Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

VÄNSTER PULSVÄRMARE:
Sticka som höger, men öka till tumme på varje sida av andra maskan på varvet (i stället för på varje sida av näst sista maskan på varvet).

Frisotti 07.03.2019 - 22:56:

Bonjour. Lorsque vous dites pour le bonnet  « Quand l'ouvrage mesure 11-12 cm depuis les côtes » est-ce depuis le bord inférieur de l’ouvrage, c’est-à-dire depuis le début ou bien à partir du 1er rang point mousse ( dernier rang de côtes)? Merci 😊

DROPS Design 08.03.2019 kl. 08:07:

Bonjour Frisotti, on mesure ces 11-12 cm à partir du début point mousse (= après les côtes), pas à partir du rang de montage. Bon tricot!

Sylvie Allard 02.02.2019 - 15:55:

Bonjour ! Pouvez-vous m’expliquer cette partie de la mitaine ? Tricoter 1 tour endroit en diminuant 7-11 mailles à intervalles réguliers = 45 mailles. Je ne comprends pas comment je dois l’exécuter. Merci !

DROPS Design 04.02.2019 kl. 11:20:

Bonjour Mme Allard, vous tricotez un tour sur les 52-56 mailles et en même temps, tricotez 2 m ens à l'end à intervalles réguliers un total de 7-11 fois - cette leçon explique comment placer les diminutions. Bon tricot!

Maryanne 23.07.2018 - 07:20:

What is the best bind off method for the gloves?I've started a normal bind off but I'm worried it will be too tight.

DROPS Design 23.07.2018 kl. 08:10:

Hi Maryanne, If your binding off is too tight, you can use a size larger needle to bind off or make 1 yarn over regularly while binding off. The yarn overs are bound off as normal stitches. Happy knitting!

Janice Hite 15.07.2018 - 02:46:

I have been decreasing on the hat and got to this point: "Work all stitches together 2 and 2 on each row from the right side a total of 3 times = 12-13 stitches. The hat measures approx. 25-26 cm / 9 3/4"-10 1/4''." I don't know what this means. Thank you

DROPS Design 15.07.2018 kl. 14:30:

Hi Janice, You knit 2 stitches together, then knit 2 stitches together and so on to the end of the round and do this for 3 rounds. You are then left with 12-13 stitches depending on the size you are working. The measurements are from the cast-on edge to where you have worked so far. Happy knitting!

Christina Ghiasvand 26.12.2017 - 19:49:

Det går inte att skriva ut mönstret DROPS Serenity 180-35 på svenska. Det kommer inte med någon beskrivning, bara bild och info.

Screve Isabelle 19.11.2017 - 08:59:

Je débute en tricot... esy-il normal que le modele de bonnet soit d'un cote droit et de l'autre arrondi ? Un peu comme un D Merci

DROPS Design 20.11.2017 kl. 09:30:

Bonjour Mme Screve, on augmente d'abord dans la partie point mousse pour créer la forme du béret puis on va diminuer. En cas de doute, n'hésitez pas à montrer votre ouvrage à votre magasin (même par mail), un visuel leur permettra de vous aider. Bon tricot!

Irena 06.10.2017 - 14:07:

Wszystko jasne - dziękuję za pomoc :)))

Irena 05.10.2017 - 18:20:

Witam. Czapeczka zrobiona, ale mam dylemat z mitenką-z opisu wynika, że po zrobieniu 14 cm należy dodawać na kciuk po jednym oczku z każdej strony. 6 razy co 3 okrążenie. 6 razy dwa oczka daje mi 12 oczek. W opisie jest, że 13. Skąd to trzynaste oczko?

DROPS Design 05.10.2017 kl. 22:33:

Witaj Ireno! Na klinek kciuka dodajemy po 1 oczku z obu stron przedostatniego oczka w okrążeniu (mamy 3 oczka klinka). Dalej dodajemy oczka z obu stron dodanych oczek i powtarzamy dodawanie oczek jeszcze 6 razy. Na koniec mamy 12 dodanych oczek + 1 oczko na środku (przedostatnie oczko w okr.)= 13 oczek. Powodzenia!

Barbara 10.09.2017 - 11:41:

Sul ferro successivo dal diritto del lavoro, aumentare 1 maglia dopo tutti i segnapunti (= 5 aumenti) – leggere il pSUGGERIMENTO PER GLI AUMENTI! FARE ATTENZIONE ALLA TENSIONE DEL LAVORO! Aumentare in questo modo ogni 2 e 3 ferri e poi ogni 4 ferri per un totale di 7 volte = 177-197 maglie. Modello 180/35. Non riesco a capire quando aumentare le maglie??😱

DROPS Design 10.09.2017 kl. 11:50:

Buongiorno Barbara. Abbiamo corretto il testo. Dopo aver aumentato la prima volta, deve aumentare ogni 2 ferri altre 3 volte e poi ogni 4 ferri per un totale di 7 volte (quindi in tutto aumenta 11 volte per un totale di 55 maglie in più). Buon lavoro!

Guadalupe Villarreal Felix 03.08.2017 - 16:32:

Me encantan todos los tejidos pero este en especial me gusta para mi hija.

Kommentér oppskrift DROPS 180-35