DROPS / 181 / 35

Silver Leaf by DROPS Design

Settet består av: Stickad mössa, halsvärmare och pulsvärmare med bladmönster och rätstickning. Settet är stickat i DROPS Merino Extra Fine

DROPS Design: Modell me-114
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Till hela settet går det åt ca 350-400 g DROPS Merino Extra Fine.
-----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: S/M – M/L
Passar huvudmått: 54/56 - 56/58 cm.
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100-150 g färg 08, ljus beige

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STICKOR NR 4 – eller de stickor du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STICKOR NR 3,5 till resår – eller de stickor du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
-----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Storlek: S/M – M/L
Mått: Omkrets upptill: ca 38-42 cm. Omkrets nedtill: ca 114-129 cm. Höjd: 28 cm.
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
200 g i båda storlekarna i färg 08, ljus beige

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (60 cm) NR 4 – eller den sticka du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (40 cm) NR 3,5 till resår – eller den sticka du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
-----------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE:
Storlek: S/M – M/L
Mått: Omkrets: 16-18 cm. Längd: ca 20 cm.
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100 g i båda storlekar i färg 08, ljus beige

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STICKOR NR 4 – eller de stickor du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 231kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka – gäller mössa och pulsvärmare):
Maskorna stickas räta på alla varv.

MINSKNINGSTIPS:
Alla minskningar görs från rätsidan.
Det minskas 1 maska efter markören så här: Sticka 2 maskor räta tillsammans.

MÖNSTER:
Mössa: Se diagram A.1 och A.2 – välj diagram för din storlek.
Halsvärmare: Se diagram A.3.
Pulsvärmare: Se diagram A.1.
Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Mössan stickas fram och tillbaka på stickan och sys ihop till slut.
Lägg upp 99-105 maskor på stickor 3,5 med Merino Extra Fine. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. Sticka A.2 (= 9-7 rapporter a 11-15 maskor) till arbetet mäter 4 cm. Byt till stickor 4. Sticka så här: Sticka RÄTSTICKNING - se förklaring ovan - över de första 44-45 maskorna, sticka A.1 (= 11-15 maskor), sticka rätstickning över de sista 44-45 maskorna. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Fortsätt sedan fram och tillbaka till det har stickats 3 rapporter av A.1 på höjden. Arbetet mäter ca 20-23 cm. Nu stickas arbetet vidare i rätstickning över alla maskorna. Sticka 2 varv rätstickning och minska 0-6 maskor jämnt fördelat på första varvet = 99 maskor. Nu sätts det 11 markörer från rätsidan så här: Sticka 1 maska rätstickning, sätt 1 markör, * sticka 9 maskor rätstickning, sätt 1 markör *, sticka *-* tills det återstår 8 maskor (= totalt 10 ggr), avsluta med 8 maskor rätstickning. Sticka 1 varv rätt från avigsidan.
På nästa varv från rätsidan minskas det 1 maska efter varje markör (= 11 maskor minskade) – läs MINSKNINGSTIPS! Minska så på vart 6:e varv 2 ggr till, sedan på vart 4:e varv 4 ggr = 22 maskor. På nästa varv från rätsidan stickas 2 och 2 maskor räta tillsammans = 11 maskor. Mössan mäter ca 28-31 cm.

MONTERING:
Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, drag åt och fäst ordentligt. Sy ihop mössan mitt bak innanför 1 kantmaska.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arbetet stickas runt på rundsticka.
Lägg upp 128-144 maskor på rundsticka 3,5 med Merino Extra Fine. Sticka resår (= 1 rätmaska, 1 avigmaska) till arbetet mäter 12 cm. Byt till rundsticka 4, och sticka sedan efter A.3 (= 8-9 rapporter à 16 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt mönstret till A.3 har stickats 1 gång på höjden = 240-270 maskor. Maska sedan av med rätmaskor.
----------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE:
Arbetet stickaes fram och tillbaka på stickan och sys ihop till slut.
Lägg upp 34-37 maskor på sticka 4 med Merino Extra Fine. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, sedan stickas det så här – från rätsidan: 12-13 maskor rätstickning, A.1 (= 11 maskor), 11-13 maskor rätstickning. Fortsätt detta mönstret. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter ca 20 cm (anpassa efter en hel rapport av A.1 på höjden), stickas det 4 varv rätstickning över alla maskor. Maska sedan av med rätmaskor från rätsidan. Sticka 1 pulsvärmare till på samma sätt.

MONTERING:
Sy ihop pulsvärmaren i de yttersta maskbågarna.

= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans.
= ingen maska, hoppa över denna ruta
= 2 maskor aviga tillsammans

Line Jørgensen 15.02.2019 - 21:57:

Hej, Jeg har prøvet den opskrift flere gange. jeg synes resultatet er meget fint og opskriften er meget let at forstår når man er nybegynder :) Jeg har ellers ledet efter så nemt opskrift lige som den, men svært fine andre.

PATRIZIA 31.01.2019 - 21:37:

Per lo scaldacollo, vorrei sapere come si arriva a 30 maglie finali se si parte con 16 maglie? e come e' possibile che 128/144 maglie d'avvio, diventino 240/270 a fine schema A3. GRAZIE

DROPS Design 31.01.2019 kl. 22:20:

Buongiorno Patrizia. Nel diag.A3, su alcuni ferri, vengono lavorate delle maglie gettate senza che queste siano compensate da delle diminuzioni. P.es ai ferri 4,8,12 vengono aumentate 2 maglie su ogni ferro (nella parte più a sinistra del diagramma). Analogamente su altri ferri. Si passa così da 16 m a 30 m (14 m in più) per ogni ripetizione del diagramma. Il diag. viene ripetuto 8/9 volte sul giro portando così il numero delle maglie a 240/270. Buon lavoro!

Lizeth 23.10.2018 - 17:09:

Sorry, ik zag het inmiddels al: zowel de eerste als de laatste steek moet averecht zijn (van het eerste deel van nld 28). Heb het gezien bij hetzelfde punt in het blaadje dat al af is (nld 16, tweede deel).

Lizeth 23.10.2018 - 14:26:

Goedemiddag, zojuist ben ik begonnen met naald 28 van het A3-patroon van de silver leaf halswarmer en ik zie een afwijking: het eerste stukje van nld 28 is (in tegenstelling tot álle overige patroondelen) asymmetrisch, de eerste en laatste steek is verschillend. Klopt het dat beide steken recht zouden moeten zijn? Vriendelijke groet, Lizeth

DROPS Design 23.10.2018 kl. 18:42:

Dag Lizeth,

Mooi dat je het gevonden hebt en bedankt voor de terugkoppeling in het bericht hierboven. Veel breiplezier!

Eunice 21.03.2018 - 15:07:

Hola! Les escribo desde México. Soy una fiel seguidora de su página y deseo comentarles que, en la traducción al español, la fotografía que aparece para tejer el cuello con patrón de hojas Silver Leaf, no corresponde al patrón. Aparece la foto de el suéter a rayas tejido a ganchillo. La foto del conjunto del cuello, gorro y mitones aparece en las explicaciones del suéter a rayas. Es decir, están invertidas. Saludos!

Eunice 21.03.2018 - 15:06:

Hola! Les escribo desde México. Soy una fiel seguidora de su página y deseo comentarles que, en la traducción al español, la fotografía que aparece para tejer el cuello con patrón de hojas Silver Leaf, no corresponde al patrón. Aparece la foto de el suéter a rayas tejido a ganchillo. La foto del conjunto del cuello, gorro y mitones aparece en las explicaciones del suéter a rayas. Es decir, están invertidas. Saludos!

Gitte Glendorf 06.03.2018 - 17:02:

Hej. Jeg er ved at strikke Hals (halsedise) jeg kan ikke få mønsteret til at passe, når jeg når til række 15. Mvh Gitte

DROPS Design 13.03.2018 kl. 16:08:

Hej Gitte, jo række 15 strikker du således: 2vr, 3r, 2vr, hopper over til næste og strikker 1vr, 11r, 1vr, nu starter du forfra i diagrammet igen og fortsætte således hele vejen rundt. God fornøjelse!

Caroline Kvinge 26.11.2017 - 20:25:

Hvordan skal man strikke pulsvantene? Skal strikke M/L, har lagt opp 37 masker, strikker 13 masker riller, mønsteret går ikke opp, skjønner ingenting.

DROPS Design 27.11.2017 kl. 10:14:

Hei Caroline. Du legger opp 37 masker, strikk 2 RILLER (1 rille = alle maskene på 1.pinne strikkes rett, snu arbeidet, strikk alle maskene på 2.pinne rett. Strikk 1 rille til (2 riller = 4 pinner frem og tilbake)). Nå strikkes det mønster, start pinnen med 13 masker rett (1. pinne av en rille), strikk 1. rad av A.1 ( = 11 masker), avslutt pinnen med 13 masker rett (1. pinne av en rille) = 13+11+13 = 37 masker. Snu arbeidet og strikk 13 masker rett (2. pinne av en rille), strikk 2.rad av A.1 ( = 11 masker), avslutt pinnen med 13 masker rett (2. pinne av en rille). Fortsett dette mønsteret oppover. God Fornøyelse!

Ellinor Olsson 13.11.2017 - 13:53:

Jag tycker inte att mönster A2 stämmer med bilden. Om man följer mönstret så finns det ingen ensam rät maska från rätsidan som man ser på bilden. Det blir vanlig resår med två räta och två aviga.

DROPS Design 13.11.2017 kl. 16:03:

Hej Ellinor, Jo den ser du på kanten på mössan. Lycka till!

Lilyj 01.11.2017 - 02:29:

Salve, in questi giorni sto lavorando a questo scaldacollo, e mi sono accorta che nello schema A3 al ferro 28, maglia 13 (quella dopo il secondo gettato), dovrebbe esserci un rovescio, non un diritto… almeno stando al resto del motivo. Buona giornata.

DROPS Design 01.11.2017 kl. 08:13:

Buongiorno Lilyj. Invieremo una segnalazione alla casa madre per far correggere lo schema. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 181-35