DROPS / 181 / 33

Blue Fountain by DROPS Design

Hæklet bluse med vifter. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er hæklet i DROPS Big Delight.

DROPS Design: Model db-086
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
600-600-700-700-800-900 g farve 12, jeansblå/teal

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 6 – eller den nål du skal bruge for at få 12 stangmasker og 7 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden. Diagram A.1b måler ca 5,5 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

fra 35.95 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 35.95 kr /100g
Garnet til denne opskrift koster fra 672kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT:

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.4. Vælg diagram for din størrelse.

HÆKLETIPS (gælder ærmet):
Hver række starter med 4 luftmasker, rækken afsluttes med 1 stangmaske i 4.luftmaske i starten af forrige række.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Forstykket og bagstykket hækles frem og tilbage, uden aflukning til ærmegab. Ærmerne hækles frem og tilbage, de sys sammen midt under ærmet.

BAGSTYKKE:
Hækl 101-111-121-131-141-151 luftmasker på hæklenål 6 med Big Delight. Hækl mønster efter diagram således: A.1a over de første 5 luftmasker, gentag A.1b totalt 9-10-11-12-13-14 gange i bredden og hækl A.1c over de sidste 6 luftmasker. Når hele diagram A.1 er færdig i højden gentages de 2 sidste rækker til færdig mål. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 35-36-37-38-39-40 cm sættes 1 mærke i hver side som markerer slidsen. Når arbejdet måler 48-49-50-51-52-53 cm sættes 1 mærke i hver side som markerer ærmegabet. Når arbejdet måler 64-66-68-70-72-74 cm - afsluttes der efter en række fra retsiden i størrelse S-L-XXL og afslut efter en række fra vrangen i størrelse M-XL-XXXL, klip og hæft tråden.

FORSTYKKE:
Hækl som bagstykket til arbejdet måler ca 57-59-61-63-64-66 cm - afslut efter en række fra retsiden i størrelse S-L-XXL og afslut efter en række fra vrangen i størrelse M-XL-XXXL. Derefter hækles der skulder således:

STØRRELSE S-L-XXL:
Der hækles ikke længere over de midterste 3-3-3 rapporter af A.1b = hals.
Næste række (= fra vrangen) hækles således: A.1c, A.1b totalt 2-3-4 gange i bredden, afslut med A.2a = mod halsen - læs MØNSTER over. Hækl til der er 2-2-0 rækker tilbage af A.2a i højden, klip og hæft tråden.
Hækl den anden skulder, dvs næste række (= fra vrangen) hækles således: Spring over de midterste 3-3-3 rapporter af A.1b og hækl A.2b = mod halsen, A.1b totalt 2-3-4 gange i bredden, afslut med A.1a. Hækl til der er 2-2-0 rækker tilbage af A.2b i højden, klip og hæft tråden.

STØRRELSE M-XL-XXXL:
Der hækles ikke længere over de midterste 2-2-2 rapporter af A.1b = hals.
Næste række (= fra retsiden) hækles således: A.1a som før, A.1b totalt 3-4-5 gange i bredden, afslut med A.2a = mod halsen - læs MØNSTER over. Hækl til der er 2-2-0 rækker tilbage af A.2a i højden, klip og hæft tråden.
Hækl den anden skulder, dvs næste række (= fra retsiden) hækles således: Spring over de midterste 2-2-2 rapporter af A.1b og hækl A.2b = mod halsen, A.1b totalt 3-4-5 gange i bredden, afslut med A.1c. Hækl til der er 2-2-0 rækker tilbage af A.2b i højden, klip og hæft tråden.

ÆRME:
Ærmet hækles frem og tilbage ovenfra og ned.
Hækl 61-61-71-71-81-81 luftmasker. Hækl mønster efter diagram således: A.1a over de første 5 luftmasker, gentag A.1b totalt 5-5-6-6-7-7 gange i bredden og A.1c over de sidste 6 luftmasker. Når hele diagram A.1 er færdig lukkes der 1 rapport af, dvs der hækles således: Læs HÆKLETIPS! Hækl A.3a, A.3b totalt 5-5-6-6-7-7 gange i bredden og A.3c. Når hele diagram A.3 er færdig i højden hækles der videre således: A.4a, A.4b totalt 4-4-5-5-6-6 gange i bredden og A.4c. Gentag A.4 i højden. Når arbejdet måler 25-25-10-25-10-10 cm - afslut efter 1.række i A.4, lukkes der 1 rapport af, dvs der hækles således: A.3c, A.3b totalt 4-4-5-5-6-6 gange i bredden og A.3a. Når hele diagram A.3 er færdig i højden hækles der videre således: A.4c, A.4b totalt 3-3-4-4-5-5 gange i bredden og A.4a. Gentag A.4 i højden. Nu er aflukningen færdig i størrelse S-M-XL, og der fortsættes således til færdig mål - se ALLE STØRRELSER under.

STØRRELSE L-XXL-XXXL:
Når arbejdet måler 25-25-25 cm - afslut efter 1.række i A.4, lukkes der 1 rapport af, dvs der hækles således:
Hækl A.3c, A.3b totalt 4-5-5 gange i bredden og A.3a. Når hele diagram A.3 er færdig i højden hækles der videre således: A.4c, A.4b totalt 3-4-4 gange i bredden og A.4a. Gentag A.4 i højden til færdig mål.

ALLE STØRRELSER:
Når arbejdet måler ca 44-43-42-40-38-36 cm (kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde) klippes og hæftes tråden. Hækl et ærme til på samme måde.

MONTERING:
Læg bagstykket og forstykket vrang mod vrang. Hækl skulderen sammen gennem begge lag således: Hækl 1 fastmaske, * 3 luftmasker, 1 fastmaske om næste luftmaskebue *, gentag fra *-* langs med hele skulderen, afslut med 1 fastmaske. Klip og hæft tråden. Hækl den anden skulder sammen på samme måde. Hækl sammen i siden gennem begge lag fra mærket til ærmegab ned til mærket til slids således: Hækl 1 fastmaske, * 3 luftmasker, 1 fastmaske om næste række *, gentag fra *-* fra ærmegab til slids, afslut med 1 fastmaske. Klip og hæft tråden. Hækl den anden side på samme måde.
Sy ærmerne i og sy underærmesømmen i kanten.

HALSKANT:
Start på skulderen og hækl første omgang således: 1 fastmaske, * 3 luftmasker, 1 fastmaske om næste række/luftmaskebue *, gentag fra *-* rundt om hele halsen, afslut med 3 luftmasker og 1 kædemaske i første fastmaske. Hækl kædemasker til midten af første luftmaskebue, 3 luftmasker, * 1 fastmaske om næste luftmaskebue, 2 luftmasker *, gentag fra *-* omgangen rundt, afslut med 1 kædemaske i første luftmaske i begyndelsen af omgangen. Klip og hæft tråden.

= halvstangmaske i masken
= halvstangmaske om luftmaskebuen
= stangmasker i masken
= dobbeltstangmaske i masken
= viser sidste række fra forrige diagram. Rækken er allerede hæklet - start på næste række!

Andrea 29.12.2017 - 06:56:

Hi, die Preisangabe stimmt aber nicht, die hat mich nämlich ziemlich erschreckt, auch bei 900 g kommt man nur auf 43,11 € oder 53,10 €. Solltet Ihr vielleicht ändern. Die Anleitung finde ich toll. Der Pulli ist genau mein Stil. Gruß Andrea

Anny 27.07.2017 - 08:41:

I really want to knit this jumper, but in the schemes I do not see the scheme A.3.

DROPS Design 27.07.2017 kl. 09:18:

Dear Anny, thanks for your feedback, A.3 has been added. Happy crocheting!

Birgitta Annelin 16.07.2017 - 14:20:

Mönstret saknar diagram för A.3a, A.3b och A.3c eller?

DROPS Design 08.08.2017 kl. 14:26:

Hei Birgitta. Diagrammene A.3a, A.3b og A.3c (disse er tegnet sammen) ligger under diagramteksten og de 3 første diagrammene, men ligger over målskissen. God Fornøyelse!

Chrissie 01.07.2017 - 20:32:

Toller Pulli, tolles Muster, toller Farbverlauf. So einen Pulli würde ich mir gerne häkeln.

Gabriela 01.07.2017 - 05:27:

Schöner Häkelpulli. Von wegen im Winter bleibt die Häkelnadel unbenutzt links liegen ..

Gerda 15.06.2017 - 15:29:

Sieht super aus, läßt sich über viele Teile tragen; möchte ich unbedingt nacharbeiten

Carol Brown 09.06.2017 - 10:15:

A tranquil design. I can imagine crocheting many of these in a broad range of colours.

Dianne Assheton 01.06.2017 - 23:02:

Love it, will have to do this one.

Kommentere opskrift DROPS 181-33