DROPS / 181 / 6

Beloved by DROPS Design

Bluse med snoninger og raglan, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Nepal.

DROPS Design: ne-248
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
550-600-650-750-800-900 g farve 8907, tåge

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 5,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 16 masker og 20 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE nr 5 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker og 22 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
---------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 170.5kr. Læs mere.

Der tages ud til raglan på hver side af A.1 (= 8 nye masker per udtagnings omgang). Tag ud ved at slå om, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret, så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS:
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), strik de 2 næste masker ret sammen.
----------------------------------------------------------

Arbejdet strikkes rundt på rundpind fra midt bagpå, ovenfra og ned.

BLUSE:
Slå 66-66-70-76-82-86 masker op på rundpind 5,5 med Nepal. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over. Omgangen starter midt bagpå. Næste omgang strikkes således: 13-13-14-16-17-18 masker ret, Samtidig med at der tages 2-2-2-2-4-6 masker ud jævnt fordelt over disse masker, *slå om, 1 ret *, strik fra *-* totalt 6 gange, 28-28-30-32-36-38 masker ret, Samtidig med at der tages 2-2-2-4-6-10 masker ud jævnt fordelt over disse masker, *slå om, 1 ret *, strik fra *-* totalt 6 gange, 13-13-14-16-17-18 masker ret, Samtidig med at der tages 2-2-2-2-4-6 masker ud jævnt fordelt over disse masker = 84-84-88-96-108-120 masker. Strik 1 omgang ret, omslagen strikkes drejet ret så der ikke bliver hul. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

Strik næste omgang således: 10-10-11-13-16-19 masker ret (= halv bagstykke), A.1 (= 9 masker), strik 4 masker ret (= ærme), A.1 (= 9 masker), strik 20-20-22-26-32-38 masker ret (= forstykke), A.1, strik 4 masker ret (= ærme), A.1, strik 10-10-11-13-16-19 masker ret (= halv bagstykke). Fortsæt dette mønster, samtidig tages der 1 maske ud på hver side af hver A.1 til raglan – SE FORKLARING OVER. Tag ud på hver 2.omgang totalt 17-20-22-24-25-26 gange. Efter alle udtagninger er der 220-244-264-288-308-328 masker på pinden. Fortsæt med mønster og glatstrik (uden udtagninger) til arbejdet måler 18-21-23-25-26-28 cm fra opslåningskanten midt foran.

Strik næste omgang således: Strik 32-35-38-42-46-50 masker (= halv bagstykke), sæt de næste 46-52-56-60-62-64 masker på 1 tråd (= ærme), slå 6-6-8-8-8-10 nye masker op på pinden (= under ærmet), strik 64-70-76-84-92-100 masker (= forstykke), sæt de næste 46-52-56-60-62-64 masker på 1 tråd (= ærme), slå 6-6-8-8-8-10 nye masker op på pinden (= under ærmet) og strik de resterende 32-35-38-42-46-50 masker (= halv bagstykke).

RYG- OG FORSTYKKE:
= 140-152-168-184-200-220 masker. Fortsæt rundt i glatstrik og A.1 over de 9 midterste masker i hver side (under ærmerne). Sæt 1 mærke her, arbejdet måles videre herfra. Når arbejdet måler 3 cm tages der 1 maske ud på hver side af A.1 i hver side (= 4 masker taget ud). Tag ud på hver 5.cm totalt 5 gange = 160-172-188-204-220-240 masker. Når arbejdet måler 28-27-27-27-28-28 cm sættes maskerne på forstykket på en tråd, nu strikkes der kun over maskerne på bagstykket (= 80-86-94-102-110-120 masker). Fortsæt i glatstrik med 3 masker retstrik i hver side. Når arbejdet måler 36-35-35-35-36-36 cm (slidsen måler 8 cm) strikkes der 6 p retstrik frem og tilbage – se forklaring over. Luk derefter af.

Sæt maskerne fra forstykket tilbage på pinden, og strik på samme måde som bagstykket.

ÆRME:
Arbejdet strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde. Sæt de 46-52-56-60-62-64 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 5,5 og slå i tillæg 6-6-8-8-8-10 nye masker op midt under ærmet = 52-58-64-68-70-74 masker på pinden. Sæt en mærketråd midt i de nye masker – Arbejdet måles videre herfra! Strik rundt i glatstrik. SAMTIDIG efter 3 cm tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind på hver 4.-3.-2.-2.-2.-1½.cm totalt 10-12-15-16-16-17 gange = 32-34-34-36-38-40 masker. Når arbejdet måler 40-38-36-35-35-35 cm strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 4-5-5-6-7-8 masker ud jævnt fordelt = 36-39-39-42-45-48 masker. Skift til strømpepinde 5 og strik rib 1 ret/ 2 vrang. Fortsæt med rib i 7 cm, derefter lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang. Ærmet måler ca 47-45-43-42-42-42 cm. Strik det andet ærme på samme måde.

= vrang fra retsiden, ret fra vangen
= tag 1 maske løs af pinden, strik 2 masker ret, løft den løse maske over
= lav et omslag mellem 2 masker
= ingen maske, spring over denne rude

Brumelot Gab 03.02.2019 - 16:20:

Je n'arrive pas au nombre de mailles prévu pour la plus petite taille avec 66 mailles si a 13 maille je fais 6x2 mailles d’augmentation puis à 28 mailles 6x2mailles d’augmentation puis encore à 13 mailles 6x2 mailles d'augmentation , j'arrive à 90 mailles et non 84 où me suis je trompée

DROPS Design 03.02.2019 kl. 23:57:

Bonjour Brumelot Gab. Vous tricotez 13 mailles endroit en augmentant EN MÊME TEMPS 2 mailles à intervalles réguliers (13+2=15), ensuite on a 6 jetes (6 nouvelles mailles), tricotez 28 mailles endroit en augmentant EN MÊME TEMPS 2 mailles à intervalles réguliers (28+2=30), 6 jetes, 13 mailles endroit en augmentant EN MÊME TEMPS 2 mailles à intervalles réguliers (13+2=15). Au total vous avez 3x2 mailles augmentees et 2x6 mailles augmentees > 6+12=18 > 66+18=84. Bon tricot!

Susanne Rijnen 24.01.2019 - 17:15:

Wat is maat xxxl?

DROPS Design 27.01.2019 kl. 14:12:

Dag Susanne,

Onderaan in het schema kun je zien wat de afmetingen zijn van maat xxxl. Om de juiste maat te kiezen kan het handig zijn om een bestaand kledingstuk erbij te pakken en dan de maten te vergelijken.

Cécile Thirifays 18.12.2018 - 12:52:

Bonjour les explications pour réaliser ce modèle avec des aiguilles classiques existent-elles ? est-ce facile d\'adapter ?

DROPS Design 19.12.2018 kl. 09:37:

Bonjour Mme Thirifays, vous trouverez ici comment adapter un modèle sur aiguilles droites - il est parfois bien plus facile de tricoter en rond, n'hésitez pas à "dompter" les aiguilles circulaires à l'aide de nos vidéos. Bon tricot!

AliceBetty 16.08.2018 - 22:55:

Jeg forstår ikke begyndelsen med at strikke 13 masker og tage 2m på.

DROPS Design 21.08.2018 kl. 15:16:

Hej Alice, jo du strikker de 13 masker samtidig som du tager 2 masker ud (i de 13) = 15, fortsætter som der står mellem stjernerne 6 gange og så 28 masker ret samtidig som du tager 2 masker ud (i de 28) og så videre :)

Noellie 21.02.2018 - 22:46:

Bonjour, débutant le tricot j'ai des difficultés à comprendre à partir de quel moment commencer les augmentations de chaque côtés de A1. Dois-je les commencer au moment du 2eme rang du diagramme (9eme tour du modèle) ou plutôt au niveau du 3eme rang de A1 (10eme tour du modèle)? Par avance merci de votre réponse.

DROPS Design 22.02.2018 kl. 08:52:

Bonjour Noellie, augmentez de chaque côté de chaque A.1 à partir du 2ème tour tricoté avec A.1 à chaque transition, et répétez ainsi ces augmentations tous les 2 tours (= 1 tour sans augmentations, 1 tour avec augmentations). Bon tricot!

Chantal 13.11.2017 - 22:35:

Que signifie pas de maille, sauter cette case? Doit-on ignorer le symbole sur la grille et passer à l'autre case qui dit par exemple un maille endroit sur envers? Merci

DROPS Design 14.11.2017 kl. 09:16:

Bonjour Chantal, tout à fait, ignorez cette case, sur ce rang (ex. rang 2), il n'y a que 2 m que vous allez tricoter ainsi sur l'endroit (en rond): 1 m end, 1 jeté, 1 m end pour avoir de nouveau 3 m au tour suivant. Bon tricot!

Heather 07.11.2017 - 12:21:

I think I got it! The 2 cables merge into one as you increase the sleeve! I took out what I had done and re did it just counting the way the pattern says and it wors out. I was thrown off because the pattern doesn’t really state the cable moves. Love your patterns but hard to read sometimes and I am a pretty darn experienced knitter. Thanks for your help. Also not sure why saying Ireland cause I am in Canada. Click other but it isn’t working it seems.

Heather 07.11.2017 - 09:56:

I am not making the 4th size. I am making the 1st size. I have 220 stitches like the pattern states but when u knit 32 as indicated u stop in the middle of the cable pattern. It doesn’t seem right to me.

DROPS Design 07.11.2017 kl. 10:31:

Dear Heather, thanks for these further informations and feedback, we'll have a look and come back to you as soon as possible. Thanks in advance for your patience.

Heather 07.11.2017 - 03:19:

I believe the stitch count is wrong for the first size when you complete the raglan shaping. It says knit 32 stitches but there are only 27? The 64 for the front works out so I believe the first should be knit 27 and then wnding with knit 27.

DROPS Design 07.11.2017 kl. 09:30:

Dear Heather, in the 4th size you start with 76 sts and work these as follows increasing at the same time: K16 (increasing 2 sts evenly), (YO,K1) x 6, K32 (increasing 4 sts evenly), (YO, K1) x 6, K16 (increasing 2 sts evenly) = 16 + 6 + 32 + 1 + 16 = 76 st and you have now: 18+ 12 + 36 + 12 + 18 = 96 sts on needle. Happy knitting!

Heather 04.11.2017 - 10:39:

I am just starting but confused. Do I start with the 16 inch needles or 32? I cast on 66 stitches with 32 and too large but the 16 seems too small to start for the mid back?

DROPS Design 06.11.2017 kl. 10:13:

Dear Heather, you can start with the smaller needle (you should get just enough sts for the cable), but you can start the dpn if you rather. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 181-6