DROPS / 181 / 6

Beloved by DROPS Design

Bluse med snoninger og raglan, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Nepal.

DROPS Design: ne-248
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
550-600-650-750-800-900 g farve 8907, tåge

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 5,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 16 masker og 20 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE nr 5 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker og 22 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
---------------------------------------------------------

DROPS Nepal DROPS Nepal
65% Uld, 35% Alpaca
fra 14.95 kr /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 14.95 kr /50g
YarnLiving
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 15.95 kr /50g
YarnLiving
Pinde & Hæklenåle
Garnet til denne opskrift koster fra 242kr. Læs mere.

Der tages ud til raglan på hver side af A.1 (= 8 nye masker per udtagnings omgang). Tag ud ved at slå om, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret, så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS:
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse masker), strik de 2 næste masker ret sammen.
----------------------------------------------------------

Arbejdet strikkes rundt på rundpind fra midt bagpå, ovenfra og ned.

BLUSE:
Slå 66-66-70-76-82-86 masker op på rundpind 5,5 med Nepal. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over. Omgangen starter midt bagpå. Næste omgang strikkes således: 13-13-14-16-17-18 masker ret, Samtidig med at der tages 2-2-2-2-4-6 masker ud jævnt fordelt over disse masker, *slå om, 1 ret *, strik fra *-* totalt 6 gange, 28-28-30-32-36-38 masker ret, Samtidig med at der tages 2-2-2-4-6-10 masker ud jævnt fordelt over disse masker, *slå om, 1 ret *, strik fra *-* totalt 6 gange, 13-13-14-16-17-18 masker ret, Samtidig med at der tages 2-2-2-2-4-6 masker ud jævnt fordelt over disse masker = 84-84-88-96-108-120 masker. Strik 1 omgang ret, omslagen strikkes drejet ret så der ikke bliver hul. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!

Strik næste omgang således: 10-10-11-13-16-19 masker ret (= halv bagstykke), A.1 (= 9 masker), strik 4 masker ret (= ærme), A.1 (= 9 masker), strik 20-20-22-26-32-38 masker ret (= forstykke), A.1, strik 4 masker ret (= ærme), A.1, strik 10-10-11-13-16-19 masker ret (= halv bagstykke). Fortsæt dette mønster, samtidig tages der 1 maske ud på hver side af hver A.1 til raglan – SE FORKLARING OVER. Tag ud på hver 2.omgang totalt 17-20-22-24-25-26 gange. Efter alle udtagninger er der 220-244-264-288-308-328 masker på pinden. Fortsæt med mønster og glatstrik (uden udtagninger) til arbejdet måler 18-21-23-25-26-28 cm fra opslåningskanten midt foran.

Strik næste omgang således: Strik 32-35-38-42-46-50 masker (= halv bagstykke), sæt de næste 46-52-56-60-62-64 masker på 1 tråd (= ærme), slå 6-6-8-8-8-10 nye masker op på pinden (= under ærmet), strik 64-70-76-84-92-100 masker (= forstykke), sæt de næste 46-52-56-60-62-64 masker på 1 tråd (= ærme), slå 6-6-8-8-8-10 nye masker op på pinden (= under ærmet) og strik de resterende 32-35-38-42-46-50 masker (= halv bagstykke).

RYG- OG FORSTYKKE:
= 140-152-168-184-200-220 masker. Fortsæt rundt i glatstrik og A.1 over de 9 midterste masker i hver side (under ærmerne). Sæt 1 mærke her, arbejdet måles videre herfra. Når arbejdet måler 3 cm tages der 1 maske ud på hver side af A.1 i hver side (= 4 masker taget ud). Tag ud på hver 5.cm totalt 5 gange = 160-172-188-204-220-240 masker. Når arbejdet måler 28-27-27-27-28-28 cm sættes maskerne på forstykket på en tråd, nu strikkes der kun over maskerne på bagstykket (= 80-86-94-102-110-120 masker). Fortsæt i glatstrik med 3 masker retstrik i hver side. Når arbejdet måler 36-35-35-35-36-36 cm (slidsen måler 8 cm) strikkes der 6 p retstrik frem og tilbage – se forklaring over. Luk derefter af.

Sæt maskerne fra forstykket tilbage på pinden, og strik på samme måde som bagstykket.

ÆRME:
Arbejdet strikkes rundt på lille rundpind/strømpepinde. Sæt de 46-52-56-60-62-64 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 5,5 og slå i tillæg 6-6-8-8-8-10 nye masker op midt under ærmet = 52-58-64-68-70-74 masker på pinden. Sæt en mærketråd midt i de nye masker – Arbejdet måles videre herfra! Strik rundt i glatstrik. SAMTIDIG efter 3 cm tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind på hver 4.-3.-2.-2.-2.-1½.cm totalt 10-12-15-16-16-17 gange = 32-34-34-36-38-40 masker. Når arbejdet måler 40-38-36-35-35-35 cm strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 4-5-5-6-7-8 masker ud jævnt fordelt = 36-39-39-42-45-48 masker. Skift til strømpepinde 5 og strik rib 1 ret/ 2 vrang. Fortsæt med rib i 7 cm, derefter lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang. Ærmet måler ca 47-45-43-42-42-42 cm. Strik det andet ærme på samme måde.

= vrang fra retsiden, ret fra vangen
= tag 1 maske løs af pinden, strik 2 masker ret, løft den løse maske over

Noellie 21.02.2018 - 22:46:

Bonjour, débutant le tricot j'ai des difficultés à comprendre à partir de quel moment commencer les augmentations de chaque côtés de A1. Dois-je les commencer au moment du 2eme rang du diagramme (9eme tour du modèle) ou plutôt au niveau du 3eme rang de A1 (10eme tour du modèle)? Par avance merci de votre réponse.

DROPS Design 22.02.2018 kl. 08:52:

Bonjour Noellie, augmentez de chaque côté de chaque A.1 à partir du 2ème tour tricoté avec A.1 à chaque transition, et répétez ainsi ces augmentations tous les 2 tours (= 1 tour sans augmentations, 1 tour avec augmentations). Bon tricot!

Chantal 13.11.2017 - 22:35:

Que signifie pas de maille, sauter cette case? Doit-on ignorer le symbole sur la grille et passer à l'autre case qui dit par exemple un maille endroit sur envers? Merci

DROPS Design 14.11.2017 kl. 09:16:

Bonjour Chantal, tout à fait, ignorez cette case, sur ce rang (ex. rang 2), il n'y a que 2 m que vous allez tricoter ainsi sur l'endroit (en rond): 1 m end, 1 jeté, 1 m end pour avoir de nouveau 3 m au tour suivant. Bon tricot!

Heather 07.11.2017 - 12:21:

I think I got it! The 2 cables merge into one as you increase the sleeve! I took out what I had done and re did it just counting the way the pattern says and it wors out. I was thrown off because the pattern doesn’t really state the cable moves. Love your patterns but hard to read sometimes and I am a pretty darn experienced knitter. Thanks for your help. Also not sure why saying Ireland cause I am in Canada. Click other but it isn’t working it seems.

Heather 07.11.2017 - 09:56:

I am not making the 4th size. I am making the 1st size. I have 220 stitches like the pattern states but when u knit 32 as indicated u stop in the middle of the cable pattern. It doesn’t seem right to me.

DROPS Design 07.11.2017 kl. 10:31:

Dear Heather, thanks for these further informations and feedback, we'll have a look and come back to you as soon as possible. Thanks in advance for your patience.

Heather 07.11.2017 - 03:19:

I believe the stitch count is wrong for the first size when you complete the raglan shaping. It says knit 32 stitches but there are only 27? The 64 for the front works out so I believe the first should be knit 27 and then wnding with knit 27.

DROPS Design 07.11.2017 kl. 09:30:

Dear Heather, in the 4th size you start with 76 sts and work these as follows increasing at the same time: K16 (increasing 2 sts evenly), (YO,K1) x 6, K32 (increasing 4 sts evenly), (YO, K1) x 6, K16 (increasing 2 sts evenly) = 16 + 6 + 32 + 1 + 16 = 76 st and you have now: 18+ 12 + 36 + 12 + 18 = 96 sts on needle. Happy knitting!

Heather 04.11.2017 - 10:39:

I am just starting but confused. Do I start with the 16 inch needles or 32? I cast on 66 stitches with 32 and too large but the 16 seems too small to start for the mid back?

DROPS Design 06.11.2017 kl. 10:13:

Dear Heather, you can start with the smaller needle (you should get just enough sts for the cable), but you can start the dpn if you rather. Happy knitting!

Edith 27.09.2017 - 14:46:

Je ne comprends pas le diagramme on doit glisser 1 maille tricoter 2 mailles et passer la maille glissée par dessus la maille tricotée. On se retrouve avec une seule maille et le rang après on doit faire 1 jeté entre 2 mailles. Pourriez-vous m'expliquer ?

DROPS Design 27.09.2017 kl. 15:36:

Bonjour Edith, il reste 2 m: glisser 1 maille, tricoter 2 mailles endroit, passer la maille glissée par-dessus la maille tricotée - la vidéo ci-dessous montre comment réaliser cette petite torsade ajourée. Bon tricot!

Conny 22.09.2017 - 23:24:

Telpatroon: betr. het middelste teken over 3 steken: 1 steek afhalen, 2 steken recht, haal de afgehaalde steek over de gebreide steek. Neem aan dat bedoeld wordt "over de gebreide steken" (meervoud)?

DROPS Design 24.09.2017 kl. 10:01:

Hallo Conny, Het is inderdaad 'over de gebreide steken, dus meervoud. Het is nu aangepast, dankjewel voor het doorgeven.

Linda 06.08.2017 - 21:15:

I teksten er det feil på bol-lengde og armlengde. Står at arm skal måle 47 cm på str S og 42 cm på str XXXL.

DROPS Design 09.08.2017 kl. 13:55:

Hei Linda. Det er ingen feil. Man har ikke lengre armer selv om man bruker XXXL. Når en bol er større blir ermene kortere.

Petra Jentsch 25.07.2017 - 14:11:

Ich finde dieses Modell wunderschön! Elegant und doch mit dem gewissen Pfiff! Gerne möchte ich diese Modell nachstricken, allerdings mit Cotton Merion: was Geht das? Und wie kann ich die Maschenprobe auf diese Wolle anpassen? Vielen Dank!

DROPS Design 25.07.2017 kl. 14:26:

Liebe Frau Jentsch, Cotton Merino gehört der Garngruppe B aber dieses Modell wird mit Nepal dh Garngruppe C gestsrickt, lieber finden Sie ein anderes Modell aus der Garngruppe B, da die Maschenprobe hier nicht stimmen wird, sonnst sollen Sie das Modell neu rechnen/anpassen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS 181-6