DROPS / 181 / 5

On the Horizon by DROPS Design

Strikket bluse med striber. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Nepal.

DROPS Design: Model ne-260
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
550-600-650-700-750-850 g farve 0501, grå
250-300-300-350-350-400 g farve 8907, tåge

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPIND (80 cm) nr 5,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 16 masker og 20 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPIND (40 og 80 cm) nr 4,5 til perlestrikket rib - eller de pinde du skal bruge for at få 18 masker og 23 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 248kr. Læs mere.

1.PIND/OMGANG: * 1 ret, 1 vrang *, gentag fra *-*.
2.PIND/OMGANG: ret over vrang og vrang over ret. Gentag 2.pind/omgang.

STRIBER:
* Strik 10 cm med tåge, strik 10 cm med grå *, gentag fra *-* 1 gang til, strik 10 cm med tåge, derefter strikkes der med grå til færdig mål.

UDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Start 1 maske før mærket, slå om, strik 2 ret (mærket sidder mellem disse 2 masker), slå om. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

BAGSTYKKE:
Slå 123-123-133-143-153-163 masker op på rundpind 4,5 med grå. Strik 1 pind vrang. Næste pind strikkes således fra retsiden: 4 masker RETSTRIK - se forklaring over, * 5 masker glatstrik, 5 masker PERLESTRIK - se forklaring over *, gentag fra *-* til der er 9 masker tilbage på pinden, strik 5 masker glatstrik og 4 masker retstrik. Fortsæt således til arbejdet måler 9 cm og afslut efter en pind fra vrangen - HUSK PÅ STRIKKEFATHETEN! Skift til rundpind 5,5 og strik 1 pind ret og tag 11-5-9-11-13-15 masker ind jævnt fordelt (tag ikke ind over de yderste 4 masker) = 112-118-124-132-140-148 masker. Strik 1 pind vrang med 4 masker retstrik i hver side. Skift til tåge og strik STRIBER - se forklaring over, og glatstrik med 4 masker retstrik i hver side. Når arbejdet måler 30 cm sættes der 1 mærke i hver side (mærkerne markerer slidsen). Slå 1 kantmaske op i slutningen af de 2 næste pinde = 114-120-126-134-142-150 masker. Fortsæt i glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side. Når arbejdet måler 50-51-52-53-54-55 cm sættes der 1 mærke i hver side (mærkerne markerer ærmegabene). Strik videre til arbejdet måler 66-68-70-72-74-76 cm. Nu lukkes der af til skrå skulder, SAMTIDIG lukkes der af til hals når arbejdet måler 68-70-72-74-76-78 cm, strik således:
SKRÅ SKULDER:
Luk af på hver 2.pind i hver side således: Luk 8-9-9-10-10-11 masker af 4 gange, luk de resterende 11-10-12-12-15-15 masker af (= totalt 43-46-48-52-53-57 masker lukket af til skrå skulder i hver side).
HALS:
Luk de midterste 26-26-28-28-30-30 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 1 maske af på næste pinde fra halsen.

FORSTYKKE:
Forstykket strikkes på samme måde som bagstykket, men halslukningen starter før der startes med skrå skulder, strik således:
Slå op og strik som bagstykket. Når arbejdet måler 64-66-68-70-71-73 cm lukkes der af til hals, SAMTIDIG lukkes der af til skrå skulder når arbejdet måler 66-68-70-72-74-76 cm, strik således:
HALS:
Luk de midterste 20-20-22-22-24-24 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der af fra halsen således: 2 masker 1 gang og 1 maske 2 gange.
SKRÅ SKULDER:
Luk af som på bagstykket.

ÆRME:
Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.
Slå 40-40-40-40-48-48 masker op på strømpepinde 4,5 med grå. Strik 1 omgang ret. Strik * 5-5-5-5-4-4 masker perlestrik, 5-5-5-5-4-4 masker ret *, gentag fra *-* omgangen rundt. Fortsæt således til arbejdet måler 5 cm. Skift til strømpepinde 5,5 og strik 1 omgang ret og hvor der tages 6-4-4-2-8-6 masker ind jævnt fordelt = 34-36-36-38-40-42 masker. Sæt 1 mærke i begyndelsen af omgangen (= midt under ærmet). Fortsæt i glatstrik. Når arbejdet måler 8-8-6-8-5-6 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet - læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 3½.-3½.-3.-2½.-2½.-2.cm totalt 9-9-11-11-12-13 gange = 52-54-58-60-64-68 masker. Når arbejdet måler 40-39-38-37-35-34 cm (OBS: Kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde), lukkes der af - for at undgå at aflukningskanten strammer kan der lukkes af med ½ pindenummer større. Strik et ærme til på samme måde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy sidesømmene fra mærket ved ærmegabet og ned til mærket til slids – sy indenfor 1 kantmaske retstrik. Sy ærmerne i.

HALSKANT:
Strik ca 70-80 masker op rundt i halsen på lille rundpind 4,5 med grå. Strik 1 omgang ret hvor maskeantallet justeres til 70-70-70-80-80-80 masker. Strik * 5 masker ret, 5 masker perlestrik *, gentag fra *-* omgangen rundt. Fortsæt således til halskanten måler 6 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

Diagram

Camilla 08.02.2019 - 20:05:

Hvor mange pakker garn skal man bruge? Og passer den fra str. S-xxxl?

Lena Gørges 05.01.2019 - 04:41:

Hej - jeg vil helst helt undgå slidserne, så hvordan gør jeg så? Altså så den er lukket hele vejen ned i siderne. Mvh Lena

DROPS Design 07.01.2019 kl. 08:44:

Hei Lena. Om du ikke ønsker splitten i sidene kan du legge til 1 kantmaske i rille i hver side fra starten av - i steden for å legge de til når arbeidet måler 30 cm. Etter vrangborden kan de 4 maskene med rillestrikk i hver side strikkes glattstrikk slik som resten av arbeidet. Det opp til deg om du vil beholde disse 4 rillemaskene i hver side når du strikker vrangborden, eller om du ønsker å justere dette slik at alle maskene strikkes i glattstrikk og perlestrikk. Hvordan du løser dette blir opp til deg. God fornøyelse

Mw. Steffens 27.02.2018 - 14:03:

Kleinste maat, diagonale schouder achterpand: 114 - (2 x 42) = 30. Dan de middelste 26 st. afkanten en nogmaals 1 x 1. Ik houd daarna toch echt 2 st. over. Hetzelfde geldt voor het voorpand, dus ik vermoed dat ik een denkfout maak. Kunt u mij verder helpen?

DROPS Design 07.03.2018 kl. 20:30:

Hallo Mw. Steffens, Inderdaad je hebt gelijk, er blijven 2 steken over. Waarschijnlijk zijn de kantsteken niet meegerekend. Ik zal het doorgeven aan designafdeling. In dit geval zou je de overgebleven 11 steken af kunnen kanten, zodat je verder kunt.

Maartje De Boer 05.01.2018 - 15:43:

Ik heb een vraag over het achterpand, na 30 cm moet ik 1 kantsteek opzetten aan het einde van de volgende 2 naalden, en hiermee 2 steken meerderen. Nou snap ik hoe ik van een bestaande steek een kantsteek moet maken, maar hoe maak ik er een kantsteek bij zodat ik meteen een steek meerder? Bij voorbaat dank!

DROPS Design 12.01.2018 kl. 19:05:

Hoi Maartje, Je meerdert niet aan het eind van de naald, maar je zet extra steken op. Dit kun je eenvoudig doen door a.h.w. lussen op te zetten aan het eind van de naald. In deze video is dat uitgelegd

Federica 08.11.2017 - 11:58:

Non capisco l'intreccio per le spalle e il collo, è possibile una spiegazione più dettagliata per principianti? Grazie

DROPS Design 08.11.2017 kl. 12:46:

Buongiorno Federica. P.es per la taglia S, intreccia all’inizio del ferro sul diritto del lavoro le prime 8 maglie per la spalla, poi intreccia le 26 m centrali per lo scollo e lavora fino alla fine del ferro. Lavora ora le spalle separatamente. Gira, e sul rovescio del lavoro, intreccia le prime 8 m, lavora le altre m della spalla, gira e sul diritto del lavoro intreccia 1 m per lo scollo e prosegue sulle maglie della spalla. Su questa spalla intreccia poi all’inizio del ferro sul rovescio del lavoro 8 m altre 3 volte e poi intreccia le 10 m rimaste. Analogamente per l’altra spalla, intrecciando le 8 m all’inizio del ferro sul diritto del lavoro. Buon lavoro!

Asencio 04.10.2017 - 18:56:

Bonjour, je ne comprends pas bien les réductions sur le biais des épaules et l'encolure. Pourriez-vous m'expliquer plus clairement s'il vous plaît

DROPS Design 05.10.2017 kl. 08:55:

Bonjour Mme Asencio, vous rabattez d'abord 1 x 8-9-10-11 m (cf taille) en début de rang sur l'endroit, et, en même temps rabattez les 26-28-30 m centrales, vous terminez le rang et vous continuez maintenant chaque épaule séparément. Au rang suivant sur l'envers, rabattez 8-9-10-11 m, terminez le rang, tournez et rabattez 1 m pour l'encolure, terminez ce rang. Continuez à rabattre pour l'épaule encore 3 x 8-9-10-11 m puis les 10-9-11-14 m restantes. Reprenez les mailles de la 1ère épaule et procédez de la même façon en rabattant les mailles pour l'épaule + 1 m côté encolure. Bon tricot!

LaShyla Moore 05.09.2017 - 15:26:

When using 123 sts I had 8 sts remaining instead of 9 sts.

DROPS Design 05.09.2017 kl. 15:40:

Dear Mrs Moore, work the 123 sts as follows: 5 sts in garter st, *K5, 5 sts in seed st*, repeat from *-* a total of 11 times (= over the next 110 sts), finish with K5 and 4 sts in garter st = 5 + (5+5)x11= 110 + 5 + 4 = 123 sts. Happy knitting!

Dea 07.08.2017 - 20:56:

"550-600-650-700-750-850 g colore n° 0501, grey 250-300-300-350-350-400 g colour no 8907, fog" Sistemate la frase alcune parole sono ancora in inglese.

DROPS Design 07.08.2017 kl. 22:10:

Buonasera Dea. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Ellen 22.07.2017 - 09:05:

Flott fasong. Trange ermer med vidde rundt overkroppen. Virker slankende for oss med litt ekstra kurver.😉

Karin 16.06.2017 - 19:42:

I'm loving the return to looser fitting and oversize sweaters... after all some of us are built that way. ;-) And it doesn't hurt that these patterns will sell more yarn! Win-win.

Kommentere opskrift DROPS 181-5