DROPS Baby / 29 / 7

My Sweetie Slippers by DROPS Design

Virkad baby toffel till dop eller namngivningsfest i DROPS BabyAlpaca Silk. Storlek 15 - 23

Tags: tofflor,

DROPS Design: Modell bs-015-by
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: 15/17 - 18/19 - 20/21 - 22/23
Passar fotlängd: 10-11-12-13 cm
Garnåtgång:
DROPS BABYALPACA SILK från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50 g i alla storlekar i färg 1101, vit

DROPS VIRKNÅL NR 3 – eller det nålnr du måste använda för att få 24 stolpar på bredden och 13 varv på höjden på 10 x 10 cm.
DROPS PÄRLEMORKNAPP: Välvd (vit) NR 521: 2 st i alla storlekar.
----------------------------------------------------------

DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 47.00 kr /50g
I början på varje varv med fastmaskor ersätts första fastmaskan med 1 luftmaska. När det virkas runt avslutas varvet med 1 smygmaska i luftmaskan från början av varvet. När det virkas fram och tillbaka avslutas varvet med 1 fastmaska i 3:e luftmaskan från början av föregående varv.
I början på varje varv med stolpar ersätts första stolpen med 3 luftmaskor. När det virkas runt avslutas varvet med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan från början av varvet. När det virkas fram och tillbaka avslutas varvet med 1 stolpe i luftmaskan från början av föregående varv.
Det virkas i varje maska (inte mellan maskorna).

MINSKNINGSTIPS:
Minska i början på varvet så här: Ersätt 1 fastmaska/stolpe med 1 smygmaska.
Minska i slutet på varvet så här: Vänd arb när det återstår det antal fastmaskor/stolpar som ska minskas och virka tillbaka.

2 STOLPAR TILLSAMMANS:
Virka 1 stolpe, men vänta med sista omslaget och genomdragingen (= 2 maskor på nålen), virka sedan nästa stolpe, men när sista genomdragningen görs, dras tråden genom alla maskorna på nålen (det har nu minskats 1 stolpe).

KRÄFTGÅNG:
Virka fastmaskor från vänster mot höger.

MÖNSTER:
Se diag A.1.
----------------------------------------------------------

VÄNSTER TOFFEL:
LÄS VIRKINFO och börja med sulan. Virka 18-20-22-26 luftmaskor (inklusive 1 luftmaska att vända med) med nål 3 med BabyAlpaca Silk.
Första varvet virkas så här: 1 fastmaska i 2:a luftmaskan från nålen, 1 fastmaska i var och en av de nästa 16-18-20-24 luftmaskor = 18-20-22-26 fastmaskor, vänd arb. På nästa varv virkas det 3 fastmaskor i första fastmaskan, 1 fastmaska i varje fastmaska tills det återstår 1 fastmaska på varvet och 3 fastmaskor i sista fastmaskan = 22-24-26-30 fastmaskor på varvet. Sedan virkas det fastmaskor fram och tillbaka (med 1 fastmaska i varje fastmaska) tills det återstår 1 varv till arb mäter 3-4-4-5 cm. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! Nu minskas det 2 fastmaskor i varje sida - LÄS MINSKNINGSTIPS = 18-20-22-26 fastmaskor på varvet och arb mäter ca 3-4-4-5 cm. Klipp av tråden och fäst den. Sätt 1 markör i varje hörn = 4 markörer. Sedan virkas det stolpar runt sulan så här:
VARV 1: Börja mitt bak (= mitt på den ena kortsidan) - Virka 1 smygmaska i första maskan, 3 luftmaskor (motsvarar 1 stolpe), virka 2-3-3-4 stolpar fram till hörnet, 2 stolpar i hörnet, 18-20-22-26 stolpar längs sidan, 2 stolpar i hörnet, 5-7-7-9 stolpar längs den andra kortsidan (= tån), 2 stolpar i hörnet, 18-20-22-26 stolpar längs sidan, 2 stolpar i hörnet och 2-3-3-4 stolpar fram till mitt bak, avsluta med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början på varvet = 54-62-66-78 stolpar.
VARV 2: Virka som 1:a varvet, men vid de 2 stolparna i varje hörn framtill på toffeln (vid tån) virkas 2 STOLPAR TILLSAMMANS – se förklaring ovan = 52-60-64-76 stolpar.
Sedan virkas det 2-2-3-3 varv med stolpar (virka 1 stolpe i varje stolpe) utan att minska. Arb mäter nu ca 3-3-4-4 cm på höjden.

ANKELREM:
Kom ihåg VIRKINFO! Börja från rätsidan, virka 2 varv med stolpar fram och tillbaka över de mittersta 5-5-5-7 stolparna mitt bak på toffeln och avsluta med att virka 33-34-35-36 luftmaskor i slutet på sista varvet, vänd arb. Virka 1 stolpe i 4:e luftmaskan från nålen, 1 stolpe i nästa stolpe, 1 luftmaska, hoppa över 1 stolpe (= knapphål), sedan virkas det 1 stolpe i var och en av de resterande 27-28-29-30 luftmaskorna och 1 stolpe i var och en av de 5-5-5-7 sista stolparna. Klipp av tråden och fäst den.

ÖVERDEL:
Kom ihåg VIRKINFO! Börja från rätsidan och virka 1 stolpe i var och en av de mittersta 7-9-9-11 stolparna mitt fram på toffeln. Sedan virkas det mönster fram och tillbaka som visat i A.1. Upprepa varv 1 och 2 i A.1 till överdelen mäter ca 4-4-5-5 cm. Klipp av tråden och fäst den. Sy fast överdelen i varje sida på toffeln med små fina stygn.

KANT:
Virka 1 varv med KRÄFTGÅNG – se förkl ovan, längs hela öppningen på toffeln och runt hela ankelremmen. Klipp av tråden och fäst den.

MITTREM:
Virka 1 fastmaska i var och en av de mittersta 5 fastmaskorna mitt fram på toffeln (första varvet virkas på baksidan av kräftgången). Virka fastmaskor fram och tillbaka till remmen mäter ca 6 cm. Vik remmen dubbel mot avigsidan och sy fast på insidan av toffeln med små fina stygn.
Sy i en knapp mitt bak på toffeln ca 0,5 cm från toppen.

HÖGER TOFFEL:
Virka som vänster toffel, men spegelvänt. Dvs det virkas lika ända till de 2 första varven med stolpar på ankelremmen har virkats. Nu virkas det 1 varv med smygmaskor tillbaka från rätsidan innan det virkas 33-34-35-36 luftmaskor till ankelrem. Resten av toffeln virkas som vänster toffel.

Diagram

= första varvet är förklarat i beskrivningen
= 1 rapport på höjden
= luftmaska
= stolpe i maskan
= stolpe om luftmaskan

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer till detta mönster. Skriv din kommentar!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 29-7