DROPS / 177 / 17

Naomi by DROPS Design

Strikket bluse med ¾-lange ærmer i DROPS Brushed Alpaca Silk. Størrelse S - XXXL

DROPS Design: Model as-071
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer:
DROPS BRUSHED ALPACA Garnstudio (tilhører garngruppe C)
200-200-200-250-250-300 g farve 15, lys søgrøn

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 80 cm) nr 5 – eller de pinde du skal bruge for at få 17 masker og 24 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 80 cm) nr 4 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 19 masker og 26 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 127.6kr. Læs mere.

Tag ud midt under ærmet – start 1 maske før mærketråden: Slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), slå om. På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Blusen strikkes rundt på rundpind op til ærmegabene, derefter strikkes forstykket og bagstykket frem og tilbage hver for sig.

RYG & FORSTK:
Slå 204-216-234-252-270-282 masker op på rundpinde 4 med Brushed Alpaca Silk. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der således: * 3 masker glatstrik, 3 masker RETSTRIK – se forklaring over *, gentag fra *-* omgangen rundt. Strik rib således 8 cm. Skift til rundpind 5, strik 1 omgang glatstrik hvor der tages 20-20-22-24-22-26 masker ind jævnt fordelt = 184-196-212-228-248-256 masker. Fortsæt i glatstrik. Når arbejdet måler 66-68-70-72-74-76 cm strikkes der kun over de første 92-98-106-114-124-128 masker på pinden, de sidste 92-98-106-114-124-128 masker sættes på en tråd.

FORSTYKKE:
= 92-98-106-114-124-128 masker. Fortsæt i glatstrik frem og tilbage. Når arbejdet måler 77-80-83-86-88-90 sættes de midterste 22-22-24-24-26-26 masker på en tråd til hals. Hver skulder strikkes nu færdig for sig. Luk af til hals på hver pind fra halsen således: Luk 2 masker af 1 gang og 1 maske 2 gange = 31-34-37-41-45-47 masker tilbage til skulder. Strik til arbejdet måler 82-85-88-91-94-97 cm, strik 2 p retstrik – se forklaring over, derefter lukkes der af. Strik den anden skulder på samme måde.

BAGSTYKKE:
= 92-98-106-114-124-128 masker. Fortsæt i glatstrik frem og tilbage. Når arbejdet måler 81-84-87-90-93-96 cm lukkes de midterste 28-28-30-30-32-32 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 1 maske af på næste pind fra halsen = 31-34-37-41-45-47 masker til skulder. Strik til arbejdet måler 82-85-88-91-94-97 cm, strik 2 p retstrik, derefter lukkes der af. Strik den anden skulder på samme måde.

ÆRME:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde. Gå over til lille rundpind når der er nok masker. Slå 42-42-42-48-48-48 masker op på strømpepind 4 med Brushed Alpaca Silk. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der således: * 3 masker glatstrik, 3 masker RETSTRIK – se forklaring over *, gentag fra *-* omgangen rundt. Strik rib således i 5 cm. Skift til strømpepind 5, strik 1 omgang glatstrik hvor der tages 6-4-4-8-6-4 masker ind jævnt fordelt = 36-38-38-40-42-44 masker. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen = midt under ærmet. Strik glatstrik og tag 1 maske ud på hver side af mærketråden – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud på hver 2½.-2.-2.-1½.-1½.-1½.cm totalt 11-12-13-14-15-15 gange = 58-62-64-68-72-74 masker. Luk af når arbejdet måler 34-33-32-31-29-29 cm. OBS! Kortere mål i de større størrelser pga bredere skuldervidde.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i.

HALSKANT:
Strik ca 85-100 masker op (inklusiv maskerne på tråden) rundt i halsen på lille rundpind 4 og sæt arbejdet sammen for at strikke rundt. Strik 4 omg retstrik, derefter lukkes der af med ret.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 24.05.2017
BAGSTYKKE: = 92-98-106-114-124-128 masker. Fortsæt i glatstrik frem og tilbage. Når arbejdet måler 81-84-87-90-93-96 cm lukkes de midterste 28-28-30-30-32-32 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig.

Diagram

Louise 09.10.2018 - 12:12:

Hej igen. Så jag kan behålla stickor nr 4 sålänge stickfastheten är densamma? Just denna tröja är ju en "oversized" modell och ska vara lite stor. Hur mycket större skulle den bli om jag stickar för löst?

Louise 09.10.2018 - 08:06:

Hej. Jag har precis startat på detta mönster. Måste jag byta till nr5 när jag är klar med resåren? Jag skulle gärna ha det lite tätare i själva tröjan då jag redan i resåren får intryck av att det kommer bli ganska "luftigt". Om jag håller mig till nr4, kommer det påverka resten av mönstret mycket? Tack för en bra sida!

DROPS Design 09.10.2018 kl. 10:49:

Hej Louise, stikca ett litet prov på 10 x 10 cm. Om du håller stickfastheten på 17m och 24 varv på 10 x 10 cm så får du måtten som är i måttskissen nederst i mönstret. Stickar du lösare får du inte så många maskor på 10 cm och då blir tröjan större än på måttskissen. Lycka till :)

Caroline Giddings 21.08.2017 - 06:25:

I'm worried that 4 x 50gm balls will not be enough to finish this pattern. I'm knitting the medium size.

DROPS Design 21.08.2017 kl. 09:45:

Hi Caroline, As long as your knitting tension is correct, the amounts of yarn given in the pattern will be enough to finish the jumper. Happy knitting!

Josette Boudreau 22.05.2017 - 14:02:

Merci beaucoup pour toute l'aide fournie.

Josette Boudreau 22.05.2017 - 12:52:

Merci beaucoup de l'info. Une dernière question: dans la section dos, on dit de rabattre l'encolure à 85 cm de hauteur et on dit aussi de continuer par la suite les épaules jusqu'à ce que l'ouvrage mesure 85 cm. Pouvez-vous m'indiquer lequel est ok. Merci pour tout et bon lundi

DROPS Design 22.05.2017 kl. 13:21:

Bonjour Mme Boudreau, cette information a été envoyée à nos stylistes pour qu'elle puisse être vérifiée. Je ferais l'encolure dos à 84 cm pour avoir 1 cm d'écart avec la hauteur totale comme en taille S. Bon tricot!

Josette Boudreau 21.05.2017 - 21:47:

Bonjour, pouvez-vous m'expliquer comment rabattre à l'encolure ? Je ne comprends pas le 2 fois une maille et 1 fois 2 mailles et ce à tous les rangs alors qu'on doit passer de 38 mailles à 34 mailles ce qui voudrait dire en 3 rangs seulement si je comprends bien. Pouvez-vous m'éclaircir ? De plus, est-ce ok que le devant et le dos ne soit pas de la même longueur (80 cm lors pour l'arrêt de mailles à l'avant et 85 cm pour le rabat du côté dos. Merci de m'aider, je suis pas mal embêtée.

DROPS Design 22.05.2017 kl. 09:27:

Bonjour Mme Boudreau, le dos et le devant ont la même longueur (= 85 cm en taille M), mais l'encolure devant se fait à 80 cm (plus échancrée) et celle du dos se fait plus haut. Pour l'encolure devant: tricotez 1 rang sur l'endroit et mettez les 22 m centrales en attente. Continuez l'épaule droite en rabattant côté encolure tous les 2 rangs: 1 x 2 m et 2 x 1 m et continuez jusqu'à 85 cm. Reprenez les m de l'épaule gauche et rabattez côté encolure tous les 2 rangs comme pour l'épaule droite. Bon tricot!

Evelyn Lygre 15.05.2017 - 02:17:

Jeg ønsker å strikke Naomi idobelt Lace garn. kan det bli et bra resultat?

DROPS Design 15.05.2017 kl. 07:49:

Hei Evelyn. DROPS Lace er et fantastisk garn, men det passer best til sjal og skjerf med hullmønster, da det skal blokkes/strekkes tilslutt for å få riktig fasong. Denne prosessen må også gjøres hver gang arbeidet vaskes. DROPS Lace vil heller ikke gi den «pusete» effekten som DROPS Brushed Alpaca Silk gir. Men om du absolutt vil strikke genseren i 2-tråder Lace, anbefaler jeg deg å strikke en prøvelapp, vaske og blokke den, for å se resultatet. God fornøyelse!

Abdelhafez Yolande 14.12.2016 - 11:59:

Vraiment très beau pull !

Abdelhafez Yolande 14.12.2016 - 11:57:

Vraiment très beau pull !

Kommentere opskrift DROPS 177-17