DROPS / 176 / 21

Good Luck by DROPS Design

Stickad sjal med bladmönster i DROPS BabyAlpaca Silk, stickad uppifrån och ner.

DROPS Design: Modell nr bs-119
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Mått: Bredd överst ca 144 cm. Höjd mitt på ca 72 cm.
Garnåtgång:
DROPS BABYALPACA SILK från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
250 g färg 1306, puder

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 3,5 – eller den sticka du måste använda för att få 23 maskor x 30 varv i slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

från 57.00 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 57.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 285kr. Läs mer.

Se diagram A.1 till A.7. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Lägg upp 3 maskor på rundsticka 3,5 med BabyAlpaca Silk.
Sticka 1 varv rätt från rätsidan över alla maskor. Sedan stickas nästa varv så här från avigsidan: sticka 2 rätmaskor i första maskan, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag och sticka 2 rätmaskor i sista maskan = 7 maskor på stickan.

Sticka sedan efter diagram A.1 så här: sticka 2 maskor RÄTSTICKNING – se förkl ovan, A.1 över nästa maska, 1 maska slätstickning (= mittmaskan, för att lättare se mittmaskan kan man sätta en markör i denna maska), A.1 över nästa maska, avsluta med 2 maskor rätstickning.
Sticka sedan efter diagrammet med 2 maskor rätstickning i varje sida och 1 mittmaska i slätstickning. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.1 har stickats 1 gång på höjden är det 83 maskor på varvet (= 41 maskor på varje sida av mittmaskan).

Sticka efter diagram A.2, A.3 och A.4 så här: sticka 2 maskor rätstickning, * A.2 över de nästa 9 maskorna, A.3 över de nästa 18 maskorna, A.4 över de nästa 12 maskorna *, 1 maska slätstickning (= mittmaskan), upprepa *-* 1 gång till, avsluta med 2 maskor rätstickning. När A.2 till A.4 har stickats 1 gång på höjden är det 119 maskor på varvet (= 59 maskor på varje sida av mittmaskan).

Fortsätt med att upprepa diagram A.2, A.3 och A.4 på höjden. för varje repetition på höjden stickas A.3 en gång mer mellan A.2 och A.4.
Sticka diagram A.2 till A.4. totalt 10 ggr på höjden = 443 maskor på varvet (= 221 maskor på varje sida av mittmaskan).

Sticka sedan efter diagram A.5, A.6 och A.7 så här: sticka 2 maskor rätstickning, * A.5 över de nästa 9 maskorna, A.6 upprepas fram till 12 maskor före mittmaskan (= 11 ggr), A7 över 12 maskor *, 1 maska slätstickning (= mittmaskan), upprepa *-* 1 gång till, avsluta med 2 maskor rätstickning. Sticka diagrammen 1 gång på höjden, det sista varvet är ett varv från rätsidan.

AVMASKNING:
För att avmaskningen inte ska strama maskas det av så här på nästa varv (= avigsidan): Maska av medan det stickas aviga maskor och gör ett omslag om stickan efter varje omslag från föregående varv. Omslagen maskas av som vanliga maskor. Arbetet mäter ca 72 cm mätt längs mittmaskan.

Diagram

= rätmaskor från rätsidan, avigmaskor från avigsidan
= avigmaskor från rätsidan, rätmaskor från avigsidan
= sticka 2 maskor räta tills
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över maskan som stickades
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans och drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans

Dagmar Glatz 03.10.2018 - 19:20:

Gibt es eine Möglichkeit das Tuch in der Höhe zu verlängern. MfG

DROPS Design 04.10.2018 kl. 10:06:

Liebe Frau Glatz, Sie können wahrscheinlich die Diagramme A.2-4 in der Höhe mehr als 10 x stricken, bevor Sie dann A.5-A.7 stricken. Sie werden aber mehr Wolle brauchen. Viel Spaß beim stricken!

Arja 23.07.2018 - 15:23:

Ska det vara 2 rätstickade maskor både i början och slutet av stickningen under hela arbetet? Och 2 aviga maskor på båda sidor av mittmaskan? Jag är nu på 8:e omgång av diagrammen på höjden och får inte maskorna att stämma på diagram A2 och A4, vilket sen innebär att det blir fel i även A3. Förstår inte vad jag gör fel?

DROPS Design 31.07.2018 kl. 11:18:

Hei Arja. Det skal være 2 masker i riller i hver side av arbeidet, og siden det strikkes mønster på hver side av rettmasken i midten blir det da også 2 vrangmasker på hver side av denne – per diagram A.1-A.4. Alle maskene telles med når det oppgis hvor mange masker som er på pinnen. Om du mener den 8 omgangen i diagram A.2-A.4 er denne vrang, uten økinger/fellinger, og den strikkes på samme måte som de tidligere vrange omgangene. Om du mener den 8 repetisjonen av A.2, A.3 og A.4 i høyden, skal dette også gå opp da det er 18 masker mer på slutten av hver repetisjon (i høyden) – disse strikkes i A.3. God fornøyelse

Maria M. Leinsle 22.06.2018 - 18:36:

Bin ratlos. Nachdem ich ohne Schwierigkeiten Diagramm A.1 gestrickt habe und mich sehr an der Wolle und dem Muster freue, komme ich nicht weiter. Seit ich nämlich A.2, A.3 und A. 4 stricke, hat mein Strickwerk keine Symmetrie mehr. Kann es wirklich sein, dass nach der Mittelmasche, die gleiche Reihenfolge, also A.2, A.3 und A. 4 kommt? Oder was mache ich falsch???

DROPS Design 25.06.2018 kl. 09:42:

Liebe Frau Leinsle, ja genau, so werden Sie A.2-A.4 stricken: 2 Randmaschen in Krausrippe, (A.2, A.3, A.4), die mittlere M glatt rechts stricken, dann (A.2, A.3, A.4) stricken, und mit 2 Randmaschen in Krausrippe enden. Viel Spaß beim stricken!

Beverly 02.03.2018 - 12:08:

After working charts A2, A3, A4 ten times vertically, I will only have 113 stitches on each side of the middle stitch, not 221 as stated in the pattern. Am I missing something?

DROPS Design 02.03.2018 kl. 14:17:

Dear Beverly, when repeating A.2,A.3,A.4 9 more times in height (= 10 times in total), you will increase a total of 18 sts (in A.2/A.4) x 2 (on each side of middle st) x 9 times = 324 sts will be increased, you had 119 sts = 119+324= 443 sts (= 221 sts on each side of middle st + 1 middle st). Happy knitting!

Abonyi 18.11.2017 - 10:33:

Vielen Dank!Das Tuch ist wunderschön geworden.Ich habe eine andere Wolle (Merino) von der Gruppe A genommen mit der Lauflänge 160 m.Habe 350 gr gebraucht.Danke für die schöne Modelle,habe schon viele nachgestrickt und es macht mir immer eine Freude die Drops Seite zu öffnen.

Abonyi 30.10.2017 - 22:42:

Guten Tag,für mich ist nicht ersichtlich wie bekomme ich am Anfang 2 Blattmuster.Ab welcher Masche wiederhole ich die Muster.Wenn ich nach A 1 die Muster stricke komme ich nur auf ein Blatt und nur auf 41 Maschen.HBe schon 20 mal abgetrennt und neu gestrickt aber ich verstehe das nicht. Vielen Dank LG Abonyi

DROPS Design 31.10.2017 kl. 10:03:

Liebe Abonyi, wenn A.1 1x in der Höhe gestrickt wird, sind es 39 M, so haben Sie: 2 M kraus re, A.1 (= 39 M), die mittlere Masche, A.1 (= 39 M), 2 M kraus re. = 2+39+1+39+2= 83 M. (dh 41 M, die mittlere M, 41 M). Viel Spaß beim stricken!

Véronique C. 31.07.2017 - 10:47:

Bonjour, Je viens de terminer ce châle mais que dois-je faire pour le mettre en forme : le bloquer ou un simple repassage à la patte-mouille ? Je n'ai pas trouvé de précision dans les explications. Merci de votre réponse

DROPS Design 31.07.2017 kl. 11:19:

Bonjour Véronique, vous pouvez le bloquer aux mesures finales pour mettre les motifs en valeur. Bonnes finitions!

Marleen 25.04.2017 - 10:16:

Ik brei correct volgens het telpatroon, maar toch klopt het niet aan de rechterkant van tricotst (en ook aan het uiteinde) krijg ik geen gaatjes. Ik doe de overhaal correct en de priem nadien geeft het op die twee plaatsen geen gaatjes. Kan u mij helpen a.u.b

DROPS Design 29.05.2017 kl. 11:28:

Hoi Marleen, Het heeft even geduurd (en hopelijk ben je inmiddels verder gekomen met dit patroon), maar er is nu een video gemaakt waarin je kunt zien hoe je begint met de omslagdoek. Daarin kun je ook zien hoe je de omslagen maakt tussen een rechte steek en een averechte steek. Bekijk hier de video

Marleen 24.04.2017 - 17:04:

Moet ik dan op de derde naald de midden steek rechts of links breien? Het telpatroon begint aan de goede kant dus moet ik normaal de midden steek rechts breien maar mijn resultaat ziet er niet uit of het juist is.

Marleen 24.04.2017 - 13:10:

Hallo, in de uitleg staat dat de middelste steek in tricotsteek moet (en dat is bij mijn weten aan de goede kant rechts en aan de verkeerde kant links breien) Maar als ik dan in het begin van het patroon lees bij de 1 ste naald alles rechts breien. De volgende naald is dan de verkeerde kant en daar zou ik de middelste steek weer rechts moeten breien. Graag u hulp !

DROPS Design 24.04.2017 kl. 15:16:

Ja, dat klopt, op de volgende (2e naald) brei je die ene steek nog in ribbel, deze maakt deel uit van de 2 ribbelsteken langs de lange kant, daarna ga je verder met patroon en brei je deze ene steek wel in tricotsteek.

Kommentér oppskrift DROPS 176-21