DROPS / 176 / 28

Dragon Heart by DROPS Design

Stickad sjal med ränder och taggar i DROPS Delight och Kid-Silk.

DROPS Design: Modell nr de-170
Garngrupp A + A
----------------------------------------------------------
Mått: Bredd överst ca 150 cm. Höjd ca 67 cm.
Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100 g nr 02, plommon/beige/ljung
Och använd:
DROPS KID-SILK från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
50 g nr 01, natur

DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 4 – eller den sticka du måste använda för att få 20 maskor och 40 varv rätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS Delight print DROPS Delight print 31.95 kr /50g

från 49.95 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 49.95 kr /25g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 49.95 kr /25g
Garnet till detta mönstret kostar 163.8kr. Läs mer.

Sticka * 2 räta varv med Kid-Silk, 2 räta varv med Delight *, upprepa *-* till färdigt mått.

----------------------------------------------------------

SJAL:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka. Hela sjalen stickas i RÄTSTICKNING - se förklaring ovan.
Lägg upp 4 maskor på rundsticka 4 med Delight.
VARV 1 (= avigsidan): Sticka alla maskor räta.
VARV 2 (= rätsidan): Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, 2 rätmaskor, sätt 1 markör före nästa maska och låt den följa med i arbetet, 1 omslag, 1 rätmaska = 6 maskor.
VARV 3 (= avigsidan): Sticka alla maskor räta, omslagen från föregående varv stickas vridet räta för att slippa hål.

Sedan ska det stickas efter diagram samtidigt som det stickas RÄNDER - se förklaring ovan. Byt till Kid-Silk och börja från rätsidan så här: Sticka A.1 över 4 maskor (markören sitter efter den sista av dessa 4 maskorna), sticka A.2 över 2 maskor. Fortsätt med att sticka efter diagram A.1 och A.2 och KOM IHÅG RÄNDER. När diagrammen har stickats 1 gång på höjden har det ökats 4 maskor i höger sida av arbetet = 10 maskor på stickan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

Fortsätt med att sticka efter diagram A.1 och A.2 så här: Sticka A.1 över 4 maskor, sticka fram till markören, sticka A.2 över 2 maskor. Fortsätt med att sticka diagrammen så, för varje gång diagrammen har stickats 1 gång på höjden har det ökats 4 maskor mellan markören och A.1. Sticka till diagrammen har stickats totalt 34 ggr på höjden. Sedan stickas diagrammen en sista gång på höjden och på det sista varvet från avigsidan maskas alla de 146 maskorna av. Det är 35 taggar i vänster sida, arbetet mäter ca 73 cm längs avmaskningen och ca 140 cm mätt längs markören. Klipp av trådarna och fäst dem.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 08.06.2017
Diagram A.1 har uppdaterats.

Diagram

= rätmaskor från rätsidan
= rätmaskor från avigsidan
= mellan 2 maskor görs 1 omslag om stickan, sticka omslaget vridet rätt på nästa varv
= maska som maskas av med rätmaska från avigsidan

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 176-28) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (19)

Kathi 05.03.2020 - 11:54:

"A.2 über 2 Maschen." Wird dann A2 nicht nur über 2 Maschen, sondern ständig zunehmend gestrickt? Das klingt in der Beschreibung nämlich anders. Dann ist mir jetzt klar, wie man am Ende auf die 10 M kommt. Danke!

Kathi 04.03.2020 - 17:28:

Ich meine etwas anderes. In der Anleitung heißt es: "1. R: Alle M re str. ; 2. R: 1 M re, 1 Umschlag, 2 M re, 1 Markierung, 1 Umschlag, 1 M re = 6 M. ; 3. R: Alle M re str. [...] A.1 über 4 Maschen [...] , A.2 über 2 Maschen." In A2 nehme ich aber doch schon in der ersten Reihe des Musters 1M zu? Somit habe ich danach 7 M (s. Diagramm, 2. Reihe = 7 M). In A1 werden noch 4M zugenommen = 11 Maschen am Ende von A1 bzw. A2 statt 10 wie in der Anleitung.

DROPS Design 05.03.2020 kl. 10:03:

Liebe Kathi, also das bedeutet hier, daß man bei der nächsten Reihe A.1 über die 4 ersten Maschen und A.2 über die 2 letzten Maschen strickt, und dann wird es so weitergestrickt und wie im Diagram zugenommen. Am Ende der 1. Reihe haben Sie dann (von der Vorderseite gesehen)4 M in A.1 und 3 M in A.2. Wenn Sie dann die Diagramme in der Höhe wiederholen, wird A.1 über die 4 ersten M gestrickt und A.2 über die 2 letzten Maschen gestrickt, aber ja genau, die Maschenanzahl in jedem Diagram wird wie gezeigt zunehmen. Viel Spaß beim stricken!

Kathi 04.03.2020 - 15:57:

Wenn ich in Reihe 4 A1 über vier Maschen stricke und dann A2 über zwei Maschen, dann muss ich einen Umschlag in A2 machen. Somit sind 7 Maschen auf der Nadel (4 für A1, Markierer, 3 für A2). Am Ende von A1/A2 habe ich dann 11 Maschen auf der Nadel. Es wird aber immer in der 1. Reihe A2 eine Masche zugenommen, somit stimmt die ganze Maschenzahl künftig nicht.

DROPS Design 04.03.2020 kl. 17:01:

Liebe Kathy, bei der 4. Reihe haben Sie 5 Maschen in A.1 (es ist 1 Umschlag bei der 3. Reihe, nach der 1. Masche). Also 3. Reihe ist eine Rückreihe und wird so gestrickt: A.2 = 4 Maschen Rechts, Markierung, A.1 = 4 Maschen rechts = es sind 8 Maschen. Bei der 5. Reihe werden Sie 1 Masche in A.2 zunehmen (es wird in A.2 in jede Hinreihe zugenommen und in A.1 ab 3. Reihe und dann in jede 4. Reihe zugenommen). Viel Spaß beim stricken!

Angela 16.10.2019 - 17:03:

Verwendet man von Kid-Silk einen oder zwei Fäden?

DROPS Design 17.10.2019 kl. 09:46:

Liebe Angela, nur 1 Faden Kid-Silk wird hier verwendet, dh die Streifen stricken Sie: *2 Reihen mit 1 Faden Kid-Silk, 2 Reihe mit 1 Faden Delight*, und von *-* wiederholen. Viel Spaß beim stricken!

BiBi 31.03.2019 - 18:53:

Merci pour ce très joli châle! J'ai de laine Drops Delight en violet/vert ( Purple-Green, No. 14). Quel couleur conseillez-vous pour la laine Drops Kid Silk pour réaliser un aussi joli châle? Pourriez-vous me donner deux alternatives? Merci beaucoup pour toutes vos idées et tous vos conseils! Cordialement, B.

DROPS Design 01.04.2019 kl. 14:01:

Bonjour Bibi, merci de bien vouloir contacter directement votre magasin DROPS, même par mail ou téléphone, on pourra vous conseiller la couleur exacte par rapport à vos préférences. Bon tricot!

Knitmaur 20.02.2019 - 21:50:

Pattern works , trust it...I have a lovely Dragon Heart Shawl

Monique Deraeve 30.01.2019 - 15:06:

Echt mooi maar kan je hem op 2 nld breien

Rosemarie Jarz 13.08.2018 - 12:06:

Also meiner Meinung nach, passen Beschreibung und Zeichnung am Anfang überhaupt nicht überein. Ich stricke aber schon etliche Jahre

DROPS Design 13.08.2018 kl. 12:54:

Liebe Frau Jarz, Anleitung stimmt: Sie stricken zuerst A.1 über die ersten 4 Maschen, dann haben Sie 1 Markierer, und A.2 stricken Sie über die 2 letzten Maschen. Markierer immer so lassen, nach A.1/A.2 1x in der Höhe gestrickt werden, stricken Sie A.1 über die 4 ersten Maschen, wie zuvor bis Markierer und A.2 über die letzten 2 Maschen. Immer so wiederholen, zwischen A.1 und dem Markierer gibt es immer wieder mehr Maschen. Viel Spaß beim stricken!

Cathy Morrison 13.06.2018 - 15:09:

I don\'t understand this patten. It should be very simple. I can\'t see how the zig zag effect is achieved on the edge of the scarf when only one or two stitch increase on each row. Can you please elaborate. I have already had to abandon one project from your site Lights Embrace as it turned out way too big even though my tension was fine.

DROPS Design 13.06.2018 kl. 16:31:

Dear Mrs Morrison, work from RS: A.1 over the first 4 sts, then work A.2 over the last 2 sts. When diagrams have been worked 1 time in height, repeat them in height the same way: A.1 over the first 4 sts and A.2 over the last 2 sts - until you have repeated the diagrams a total of 34 times in height = 146 sts and 35 tips on the left side of shawl (A.2). For any further individual assistance, you are welcome to contact the store where you bought the yarn, even per mail or telephone. Happy knitting!

Francine Marcil 08.06.2017 - 04:06:

Je ne comprends pas le diagramme A1. Les lignes suivant celles qui contiennent des jetés ne sont pas augmentées d' une maille contrairement à A2. Les jetés sont -elles à la bonne place ou quelque chose m'édhappe? Merci à l'avance.

DROPS Design 08.06.2017 kl. 09:40:

Bonjour Mme Marcil, les augmentations sont au bon endroit, mais il manque effectivement la case pour la maille supplémentaire aux rangs suivants. Le diagramme va être corrigé, merci. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 176-28