DROPS / 176 / 25

Inayah by DROPS Design

Stickad poncho med hålmönster i DROPS Bomull-Lin. Storlek S - XXXL

DROPS Design: Modell l-145
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Mått: Längd före montering: 112-121-130 cm.
Omkrets hals: 69-72-75 cm.
Garnåtgång:
DROPS BOMULL-LIN från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
350-350-400 g färg 03, ljus beige

DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 5 – eller de stickor du måste använda för att få 17 maskor och 22 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 27.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 231kr. Läs mer.

----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arbetet stickas fram och tillbaka som en halsduk och sys ihop till en poncho till slut.

Lägg upp 71-81-91 maskor på rundsticka 5 med Bomull-Lin. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, sedan stickas det så här – från rätsidan: A.1 (= 5 maskor), A.2 A (= 3 maskor), A.2 B över de nästa 50-60-70 maskorna, A.2 C (= 8 maskor), avsluta med A.1.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Upprepa mönstret på höjden. Fortsätt så till arbetet mäter 43-49-55 cm. Sätt 1 markör i sidan av arbetet, avmaskningskanten ska sys fast härifrån senare. Sticka sedan med mönster som förut till arbetet mäter 112-121-130 cm. Maska av.

MONTERING:
Sy ihop kortsidan (= avmaskningskanten) med långsidan, från markören och ner till uppläggningskanten. Sy i de yttersta maskbågarna. Motsatt långsida bildar nu en spets mitt fram.

Detta mönster har uppdaterats. .

Diagram A.2 är rättat.
Uppdaterad online: 21.02.2017

Diagram

= rätmaskor från rätsidan, avigmaskor från avigsidan
= avigmaskor från rätsidan, rätmaskor från avigsidan
= mellan 2 maskor görs 1 omslag
= 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades
= lyft 2 maskor som om de skulle stickas räta tillsammans, sticka 1 rätmaska, drag de 2 lösa maskorna över maskan som stickades

Kommentarer (18)

Skriv din kommentar här!

Nicoletta 13.07.2018 - 09:54:

Ho visto che nelle risposte è indicato di iniziare con i diagramma A1 (12 ferri) e continuare con A2 (16 ferri) Quindi non capisco se gli ultimi o i primi 4 ferri sono da considerare come le caselline vuote Grazie

DROPS Design 13.07.2018 kl. 10:24:

Buongiorno Nicoletta. I diagrammi A1 e A2 vanno lavorati insieme. A1 sulle prime e ultime 5 maglie; A2 sulle altre maglie. Al 13° ferro, lavora il primo ferro di A1 e il 13 ferro di A2 e così via. Il diagramma A1 è il bordo ai due lati del poncho. Buon lavoro!

Marina 29.04.2018 - 21:56:

Grazie, appena finiti i lavori che ho in cantiere inizierò questo, mi piace troppo!!!!

Marina 29.04.2018 - 13:17:

Buongiorno sono Marina, purtroppo io non so lavorare con i ferri circolari, è possibile lavorare il poncho con i ferri diritti o fare due rettangoli e poi cucirli, o viene n lavoro "brutto"? Grazie, buona giornata

DROPS Design 29.04.2018 kl. 18:51:

Buonasera Marina, questo modello è lavorato in piano, non in tondo, per cui può seguire le istruzioni e cucirlo alla fine. Buon lavoro!

Chiara Cellamare 13.04.2018 - 17:16:

Grazie ancora Drops. Temo che ci sia un errore nelle istruzioni allora. Il disegno del diagramma A1 non inizia insieme al diagramma A2. Forse dovrebbe essere corretto. Grazie mille

Chiara Cellamare 13.04.2018 - 17:16:

Grazie ancora Drops. Temo che ci sia un errore nelle istruzioni allora. Il disegno del diagramma A1 non inizia insieme al diagramma A2. Forse dovrebbe essere corretto. Grazie mille

Chiara Cellamare 13.04.2018 - 08:29:

Grazie Drops per la risposta. Ma ho un problema con diagramma A1. Quando si inizia a lavorare? Dal disegno sembrerebbe più tardi rispetto al diagramma A2. Grazie mille Ciao

DROPS Design 13.04.2018 kl. 08:41:

Buongiorno Chiara. Inizia a lavorare i diagrammi A1 e A2 sullo stesso ferro. Quindi dopo aver lavorato i 4 ferri a diritto, lavora le prime e le ultime 5 maglie seguendo il diagramma A1 e le altre maglie seguendo il diagramma A2. Buon lavoro!

CHIARA CELLAMARE 12.04.2018 - 18:29:

Buongiorno, sto lavorando il poncho. Non ho capito però, se il diagrama A1 va lavorato subito o dal quarto ferro. Dal diagramma sembrerebbe che inizi dopo, dalle istruzioni si capisce che si inizia subito. Grazie mille! ciaooo

DROPS Design 12.04.2018 kl. 19:06:

Buongiorno Chiara. Dopo aver avviato le maglie, lavora 4 ferri a diritto e poi inizia a lavorare il diagramma. Buon lavoro!

Elke 13.03.2018 - 20:07:

Ich verstehe nicht ganz, wo der Rapport anfängt und endet? A2B ist doch als Rapport gedacht... Greift aber laut Diagramm in A2A und A2C durch zusammen Stricken über?

DROPS Design 14.03.2018 kl. 09:14:

Liebe Elke, die Reihe wird mit A.2A anfangen, dann A.2B wiederholen und mit A.2C schliessen = die letzte Masche in A.2 A/A.2B/A.2C wird manchmal mit der ersten Masche in A.2B/A.2C gestrickt. Beachten Sie nur, daß Sie immer die richtige Maschenanzahl in jedem Rapport haben (= 3 M für A.2A, 10 M für A.2B und 8 M für A.2C), Markierungen können damit helfen. Viel Spaß beim stricken!

Yasmine 05.04.2017 - 10:17:

Sur le modèle poncho 176-25 : pourriez-vous m'indiquer le nombre de mailles à rabattre. D'avance merci. Meilleures salutations. Yasmine

DROPS Design 05.04.2017 kl. 10:26:

Bonjour Yasmine, vous tricotez un long rectangle que vous assemblerez comme dans la vidéo ci-dessous. Quand vous avez tricoté la longueur souhaitée, rabattez toutes les mailles. Bon tricot!

Chatarina Malmberg 20.02.2017 - 12:48:

TACK Ingrid för att du har klurat och fått rätt på mönstret. Jag höll på att bli tokig och kunde inte förstå vad jag gjorde för fel. Nu ska jag strax sätta mig och börja om med ett mönster som funkar. MVH Chatarina

Kommentér oppskrift DROPS 176-25