DROPS / 172 / 32

Touch of Heather by DROPS Design

Stickad DROPS tröja i ”Kid-Silk” med raglan och hålmönster, stickad uppifrån och ner. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr ks-114
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS KID-SILK från Garnstudio
125-125-150-150-175-175 g nr 05, gammalrosa

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 23 m x 30 v slätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 250kr. Läs mer.

Se diag A.1 och A.2.

RAGLAN:
Det ökas på vartannat v så här: Öka 4 m på bakst, 4 m på framst och 4 m på varje ärm (= totalt 16 m ökade).

Öka så här före markören – börja 2 m före markören:
Sticka 2 m i 1 m, 1 omslag, 1 rm, markör. Omslagen stickas räta på nästa v så att det blir hål.

Öka så här efter markören:
Markör, 1 rm, 1 omslag, Sticka 2 m i nästa m. Omslagen stickas räta på nästa v så att det blir hål.
Öka 16 m på detta sätt 1-1-2-2-1-1 ggr till (= 2-2-3-3-2-2 ggr totalt, första ökningen är förklarad i texten).

Sedan ökas det på vartannat v så här: Öka 2 m på bakst, 2 m på framst och 2 m på varje ärm (= totalt 8 m ökade)
Öka så här före markören – börja 1 m före markören:
1 omslag, 1 rm, markör.

Öka så här efter markören:
Markör, 1 rm, 1 omslag.
Omslagen stickas räta på nästa v så att det blir hål. Öka 8 m på detta sätt totalt 20-22-22-24-28-30 ggr.

ÖKNINGSTIPS (gäller ökningarna i sidorna på fram- och bakst):
Börja 1 m före markören, 1 omslag, 2 rm (markören sitter mitt emellan dessa 2 m), 1 omslag (= 2 m ökade). På nästa v stickas omslagen vridet räta, så att det inte blir hål.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Arb stickas runt på rundst från mitt bak, uppifrån och ner. Lägg upp 108-112-120-124-128-132 m på kort rundst 3,5 med 2 trådar Kid-Silk. Sticka 1 v rätt, sedan stickas det resår 2 rm, 2 am i 3 cm. Sticka 4 v rätst, på sista v i rätst ökas det 2-10-10-22-38-54 m jämnt fördelat = 110-122-130-146-166-186 m. Ta bort den ena tråden, sedan stickas det med 1 tråd Kid-Silk. Sticka så här från mitt bak och öka till RAGLAN – se förkl ovan: 16-19-21-25-30-35 m slätst, 2 m i nästa m, 1 omslag, 2 m slätst (sätt en markör mellan dessa m), 1 omslag, sticka 2 m i nästa m, A.1(= 3 m), A.2 över de nästa 12 m, 2 m i nästa m, 1 omslag, 2 m slätst (sätt en markör mellan dessa m), 1 omslag, 2 m i nästa m, 32-38-42-50-60-70 m slätst, 2 m i nästa m, 1 omslag, 2 m slätst (sätt en markör mellan dessa m), 1 omslag, sticka 2 m i nästa m, A.1, A.2 över de nästa 12 m, 2 m i nästa m, 1 omslag, 2 m slätst (sätt en markör mellan dessa m), 1 omslag, 2 m i nästa m, 16-19-21-25-30-35 m slätst ( = 126-138-146-162-182-202 m). Första ökningen är nu färdig. Fortsätt detta mönstret, och öka till raglan som förklarat ovan. De nya m på ärmarna stickas fortlöpande in i A.1 och A.2. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När alla ökningarna till raglan är färdiga är det 302-330-354-386-422-458 m på v. Arb mäter 23-24-25-26-28-30 cm från axeln (19-20-21-22-24-26 cm från uppläggningskanten). Nästa v stickas så här: Sticka 42-47-51-57-64-71 m (= halva bakst), sätt följande 67-71-75-79-83-87 m på en tråd (= ärm), lägg upp 8 m under ärmen, sticka de nästa 84-94-102-114-128-142 m (= framst), sätt följande 67-71-75-79-83-87 m på en tråd (= ärm), lägg upp 8 nya m under ärmen, sticka de sista 42-47-51-57-64-71 m (= halva bakst).

FRAM- OCH BAKST:
Det är nu 184-204-220-244-272-300 m på fram- och bakst. Fortsätt med slätst. Sätt en markör i varje sida, mitt i de 8 nya m som lades upp. HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB. När arb mäter 4 cm ökas det 1 m på varje sida av varje markör (= 4 m ökade) – LÄS ÖKNINGSTIPS, öka med 3 cm mellanrum totalt 9 ggr = 220-240-256-280-308-336 m. När arb mäter 36-37-38-39-39-39 cm stickas det 4 v rätst över alla m. Maska av, arb mäter ca 56-58-60-62-64-66 cm från uppläggningskanten.

ÄRM:
Ärmen stickas runt. Sätt tillbaka m från ärmen på kort rundst/strumpst 3,5, sticka upp 1 m i var och en av de 8 m under ärmen = 75-79-83-87-91-95 m. Sätt 1 markör mitt under ärmen = v börjar här. HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB! Fortsätt med A.1 och A.2, de m i varje sida som inte går jämnt upp i mönstret stickas i slätst. När arb mäter 4 cm minskas det 1 m på varje sida av markören. Minska med 3-2½-2-2-2-2 cm mellanrum totalt 10-11-12-12-13-14 ggr = 55-57-59-63-65-67 m. När arb mäter 40-40-39-39-37-36 cm stickas det 4 v RÄTST – se förkl ovan. Sedan maskas det av. OBS! pga hålmönstret kommer ärmen att töja sig på längden. Prova ev tröjan på och sticka ärmen till önskad längd. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

= lyft 1 m, sticka 2 m räta tills, drag den lyfta m över

Jessie 22.02.2019 - 21:32:

I sent in a question a bit ago, but maybe did not word it clearly. When I do the raglan increase every other row, DO I KNIT THE ROWS IN BETWEEN THE INCREASE ROWS? I know I have to continue the lace pattern in the sleeves. Many thanks for any help.

DROPS Design 22.02.2019 kl. 23:33:

Hello Jessie. Yes, you knit the rounds between the increase rounds. Happy knitting!

Jessie Davies 22.02.2019 - 18:57:

I have just finished the first increase on the jumper. Do I increase every row once for size medium and then every other row?

DROPS Design 22.02.2019 kl. 23:30:

Hello Jessie. You have to increase every other round. Happy knitting!

Mio 22.10.2018 - 20:39:

Thank you.

Mio 14.10.2018 - 18:07:

How many stiches are for the front of neck and how many for the back of the neck before begining increasing?

DROPS Design 15.10.2018 kl. 10:36:

Dear Mio, this depends on the size, you will add markers on the row with increases (when working 1st row in A.1) to "divide" piece into back, sleeves and front pieces, after this round, you should have a total of 126-138-146-162-182-202sts on needle. Happy knitting!

Maeve 24.08.2018 - 21:03:

What does "work 2 sts in next st" mean? Is that to knit front and back in one stitch in order to make an increase?

DROPS Design 25.08.2018 kl. 08:00:

Hi Maeve, Yes it is. Happy knitting!

Giulia 20.08.2018 - 16:17:

Buonasera, sono al secondo giro per gli aumenti raglan, nelle maniche devo ripetere A1+A2 o A1 una volta e A2 fino a che ci sono maglie prima degli aumenti? Grazie

DROPS Design 21.08.2018 kl. 09:04:

Buongiorno Giulia. Prosegue con i diagrammi A1 e A2 come impostato. Quando ci sono sufficienti nuove maglie, incorpora queste maglie nei diagrammi ponendo attenzione che il motivo prosegua correttamente. Buon lavoro!

Ina Boje 08.03.2018 - 16:14:

Hallo! Ich bin gerade angefangen, die Zunahmen für die Arme zu arbeiten, jetzt stellt sich mir die Frage: Was mache ich, wenn A1/A2 mit einem Umschlag beginnt/endet, aber zum Zunehmen der Maschen ebenfalls ein Umschlag gemacht werden soll? Viele Grüße, Ina Boje

DROPS Design 09.03.2018 kl. 08:39:

Liebe Frau Boje, die Zunahmen stricken Sie glatt, bis es genügend Maschen um einen kompletten Rapport zu stricken. Viel Spaß beim stricken!

Susanne Bundgaard 29.01.2018 - 20:27:

Når man på hver anden pind starter mønstret med A1, og dernæst A2 fremkommer flg. mønster: 3 ret, 3 ret, hulmønster. Næste gang: hulmønster, hulmønster, 3 ret. Og IKKE hulmønster, 3 ret, hulmønster, 3 ret osv. Hvad gør jeg galt?

DROPS Design 12.02.2018 kl. 16:08:

Hej Susanne, jo A.1 strikker du kun i kanten. Du har 6 masker i rapporten og har altid 3 masker imellem hulmönsteret, men du skal sörge for at du strikker hulmönsteret forskudt. God fornöjelse!

Susanne Bundgaard 29.01.2018 - 20:22:

Jeg strikker str. M, men har lidt problemer med mønstret og maskeantallet. 1. pind i mønstret A1(3 m) + A2 (12 m). 2. pind i mønstret ret. 3. pind i mønstret A1(1m løs af, strik 2 m ret sammen, løft den løse m over) ELLER skal man her starte med at slå om?

Guinevere 13.12.2017 - 14:45:

Hello again! I was wondering if you could tell me the best way to block this garment. Kid silk is so ethereal, I am scared of ruining it...

DROPS Design 14.12.2017 kl. 08:28:

Dear Guinevere, you can just wash it following the instructions on label + these ones and let it dry flat to the finished measurements. Your DROPS store will have some more tips & advices for you. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 172-32