DROPS / 171 / 49

Alanna by DROPS Design

DROPS poncho i ”Air” strikket sidelæns med snoninger, høj hals og kvaste. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr ai-039
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
600-700-800-800 g f.nr 10, tåge

DROPS RUNDP (80 cm) nr 5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 og 80 cm) nr 4,5 – til kanter i retstrik og høj hals – eller det p.nr du skal bruge for at få 18 m x 23 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS SNONINGSP – til snoningerne.
----------------------------------------------------------

fra 29.95 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 29.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 29.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 359.4kr. Læs mere.

Se diag A.1 til A.4. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb strikkes sidelæns og det strikkes frem og tilbage på rundp i 2 dele.

FORSTK:
Slå 112-120-126-132 m op på rundp 4,5 med Air. Strik 12 p RETSTRIK – se forkl over. Skift til rundp 5 og strik næste p således fra retsiden: 6 kantm retstrik, 45-53-59-65 m glatstrik, A.1 (= 13 m), A.2 (= 30 m), A.3 (= 16 m) og 2 kantm retstrik. Strik tilbage fra vrangen på samme måde = 118-126-132-138 m på p. Næste p strikkes således fra retsiden: 6 kantm retstrik, 45-53-59-65 m glatstrik, fortsæt A.1 over de næste 13 m, strik A.4 over de næste 36 m, fortsæt A.3 over de næste 16 m og afslut med 2 kantm retstrik. Fortsæt mønsteret således. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler ca 45-45-52-52 cm sættes der 1 mærke i slutningen af p fra retsiden, dvs hvis strikkefastheden er overholdt i højden skal der nu være 8 cm tilbage i str S/M + L/XL før der er strikket en hel rapport af A.4 færdig i højden og 9 cm i str XXL + XXXL før der er strikket en halv rapport af A.4 færdig i højden – dvs der er 8-8-9-9 cm tilbage før arb måler 53-53-61-61 cm (= midt foran).
Nu lukkes der af til hals i beg af hver p fra vrangen således: Luk 3 m af 1 gang, 2 m 2 gange og 1 m 3 gange = 108-116-122-128 m. Fortsæt mønsteret som før med 1 kantm retstrik mod halsen til arb måler 8-8-9-9 cm fra mærket og sæt 1 nyt mærke (= midt foran). Strik videre til arb måler 2-2-3-3 cm fra mærket midt foran.
Nu slåes der m op til hals i slutningen af hver p fra retsiden således: Slå 1 m op 3 gange, 2 m 2 gange og 3 m 1 gang = 118-126-132-138 m på p (arb måler nu ca 16-16-18-18 cm fra første mærke (= hals). Fortsæt mønsteret over alle m som før til arb måler ca 102-102-118-118 cm – afslut efter en hel rapport A.4 i højden (= totalt 6-6-7-7 rapporter med A.4 i højden). Strik 1 p fra retsiden som før, men de 6 m i hver snoning strikkes ret sammen to og to = 112-120-126-132 m tilbage på p. Skift til rundp 4,5, strik 12 p retstrik og luk af med ret fra retsiden (sørg for at aflukningskanten ikke strammer).

RYGSTK:
Slå op og strik som forstk. Når der lukkes af til hals gøres det på samme måde, men der lukkes af således: Luk 1 m af 1 gang og 2 m 1 gang = 115-123-129-135 m på p. Når der er strikket 6-6-7-7 cm fra mærket midt bagpå slåes der nye m op til hals på samme måde som på forstk, men der slåes op således: 2 m 1 gang og 1 m 1 gang = 118-126-132-138 m på p. Derefter fortsættes der på samme måde som på forstk.

MONTERING:
Sy de 2 dele sammen på skulderen – sy i yderste led af yderste m så sømmen bliver flad. Sy evt et sting i hver side ca 30-35 cm fra skulderen og ned.

HØJ HALS:
Strik ca 68 til 78 m op fra retsiden rundt i halsen på lille rundp 4,5. Strik 1 omg ret hvor der tages ud jævnt fordelt til 96-96-104-112 m (delbart med 4). Strik rundt i Rib (= 2 ret / 2 vrang). Når Ribben måler 10 cm tages der ud i hver 2. ret fra 2 ret til 3 ret = 108-108-117-126 m. Når Ribben måler 18 cm tages der ud i de resterende 2 ret til 3 ret = 120-120-130-140 m. Fortsæt rundt med 3 ret / 2 vrang til halsen måler ca 20-22-22-24 cm og luk løst af med ret over ret og vrang over vrang. Buk halsen ned.

KVAST:
Brug et stykke pap som måler ca 15 cm. Vind garnet 25 gange rundt om denne (eller til ønsket tykkelse). Brug en ny tråd til at sno stramt rundt om trådene i den ene ende. Tag en ny tråd og træk igennem “løkken” som nu er lavet øverst på kvasten og brug tråden til at sy kvasten til ponchoen med. Klip op imellem trådene i den anden ende af kvasten. Der hæftes én kvast i hvert hjørne på ponchoen (= 4 kvaste).

= strik 1 m foran og bag i samme m (= 1 m taget ud)
= ingen m, spring over denne rude
= 2 ret sammen
= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over
= sæt 1 m på snoningsp bag arb, 3 ret, 1 vrang fra snoningsp
= sæt 3 m på snoningsp foran arb, 1 vrang, 3 ret fra snoningsp
= sæt 3 m på snoningsp foran arb, 3 ret, 3 ret fra snoningsp
= sæt 3 m på snoningsp bag arb, 3 ret, 3 ret fra snoningsp
= strikkeretning

Sharon 27.01.2019 - 11:40:

Work next row from RS as follows: 6 edge st in garter st, 45-53-59-65 sts in stockinette st, A.1 (= 13 sts), A.2 (= 30 sts), A.3 (= 16 sts) and 2 edge sts in garter st. Work back from WS the same way What does it mean by "work back from the WS the same way "? Does it mean knit 6 edge st in garter st, then in stockinette st, then A1, A2 and A3 respectively?

DROPS Design 28.01.2019 kl. 11:09:

Dear Sharon, from WS you will work: 2 sts garter st, A.3, A.2, A.1, stocking st, 6 sts in garter st - read now diagrams from the left towards the right (on every row from WS). Happy knitting!

Audrey ZIMMERMANN 04.10.2018 - 08:46:

Bonjour, il y a un détail que je n'arrive à comprendre Selon les explications, je démarre mon travail en cotes mousse puis je continue en faisant les différents diagrammes, or sur la photo les torsades sont plus hautes. Ne devrais je pas démarrer A4 vers 30cm de hauteur?

DROPS Design 04.10.2018 kl. 10:27:

Bonjour Mme Zimmermann, après les côtes mousse, on tricote le 1er rang de A.1, A.2 (on augmente le nombre de mailles dans A.2 pour les torsades de A.4) et A.3, puis le rang suivant sur l'envers (= 2ème rang de A.1 et A.3, 2ème et dernier rang de A.2). Au rang suivant, on tricote A.1, A.4 au-dessus de A.2 et A.3 comme avant. Bon tricot!

Carmen Couture 23.08.2018 - 03:15:

Bonjour, que signifie la case noire qui indique "pas de maille, sauter cette case", que dois-je faire à cet endroit. Merci!

DROPS Design 23.08.2018 kl. 08:45:

Bonjour Carmen. La case noire représente une maille qui a été diminuée avant. Vous devez sauter cette case et tricotez la première maille sur l’aiguille gauche selon le symbole suivant. En ce cas, si vous êtes sur l’endroit vous travaillez la maille à l’envers ; sur l’envers, vous travaillez la maille à l’endroit. Bon tricot !

Claudine Gigaud 12.05.2018 - 11:23:

Modèle magnifique. Je lai fait pour ma fille de 11 ans.

Petra Stammkötter 28.12.2017 - 18:03:

Hallo die Frage hat sich erledigt, ich hatte ein Brett vor dem Kopf. Trotzdem vielen Dank :-)

Petra Stammkötter 27.12.2017 - 14:49:

Hallo, die MP stimmt soweit. Allerdings bin ich nun beim Muster A4 bei R29 angelangt und habe 15 cm in der Höhe erreicht. Sind im Diagramm nur Hin-R eingezeichnet oder auch die RR? Ich würde das Teil gerne stricken, aber so funktioniert es scheinbar nicht. Vielleicht können Sie mir weiter helfen. Vielen Dank.

DROPS Design 02.01.2018 kl. 08:53:

Liebe Frau Stammkötter, Diagram zeigt alle Reihen, dh die Hin- sowie die Rückreihen. Viel Spaß beim stricken!

Caroline 19.08.2017 - 09:50:

Ik begrijp "geen steek, sla dit vierkant over" niet... worden deze 2 steken dan afgenomen en niet gebreid?

DROPS Design 20.08.2017 kl. 22:14:

Hoi Caroline, Nee, je neemt de steken niet af maar je gaat gewoon verder met de steken die volgen op een zwart blokje. (Later in het telpatroon zijn er meerderingen, waardoor die blokjes weer opgevuld worden met steken)

Grand Véronique 11.08.2017 - 14:21:

Bonjour, je débute sur vos diagrammes et j'ai du mal , pouvez-vous me conseiller. Pour le A1 le diagramme montre t'il que les rangs aller ?

DROPS Design 11.08.2017 kl. 14:36:

Bonjour Mme Grand, les diagrammes montrent tous les rangs du point fantaisie, vus sur l'endroit. Commencez en bas à droite du diagramme et lisez les rangs sur l'endroit de droite à gauche, et les rangs sur l'envers de gauche à droite. 1 case = 1 m x 1 rang. Bon tricot!

Nancy 07.03.2017 - 21:18:

Ik ga beginnen aan de hoge col,maar wat bedoelen jullie met 2r,om en om en na 18 cm met de overgebleven delen 2 r totv3 r?

DROPS Design 08.03.2017 kl. 13:47:

Hoi Nancy. Je breit boordsteek 2 r, 2 av. Je meerdert dan elke tweede 2 r naar 3 r (dus je hebt 2 r, 2 av, 3 r, 2 av, 2 r enzovoort). En bij 18 cm meerder je de overgebleven 2 r naar 3 r.

Birgitte Linnet 01.03.2017 - 21:48:

Jeg forstår ikke hvad jeg skal i diagram A4, hvor der står ingen m, spring over denne rude!

DROPS Design 02.03.2017 kl. 09:15:

Hej Birgitte, du hopper bare over til den anden side, det vil sige du strikke 12 vrangmasker på første pind imellem snoningerne. Bare følg diagrammet - god fornøjelse!

Kommentere opskrift DROPS 171-49