DROPS / 171 / 49

Alanna by DROPS Design

DROPS poncho i ”Air” stickad sidledes med flätor, hög krage och tofsar. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr ai-039
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS AIR från Garnstudio
600-700-800-800 g nr 10, dimma

DROPS RUNDST (80 cm) NR 5 – eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 22 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 och 80 cm) NR 4,5 – till rätst kanter och hög krage – eller det st.nr du måste använda för att få 18 m x 23 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS FLÄTST – till flätorna.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 599.4kr. Läs mer.

Se diag A.1 till A.4. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb stickas sidledes och det stickas fram och tillbaka på rundst i 2 delar.

FRAMST:
Lägg upp 112-120-126-132 m på rundst 4,5 med Air. Sticka 12 v RÄTST – se förkl ovan. Byt till rundst 5 och sticka nästa v så här från rätsidan: 6 kantm i rätst, 45-53-59-65 m slätst, A.1 (= 13 m), A.2 (= 30 m), A.3 (= 16 m) och 2 kantm i rätst. Sticka tillbaka från avigsidan på samma sätt = 118-126-132-138 m på st. Nästa v stickas så här från rätsidan: 6 kantm i rätst, 45-53-59-65 m slätst, fortsätt A.1 över de nästa 13 m, sticka A.4 över de nästa 36 m, fortsätt A.3 över de nästa 16 m och avsluta med 2 kantm i rätst. Fortsätt mönstret så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter ca 45-45-52-52 cm sätts det 1 markör i slutet på v från rätsidan, dvs om stickfastheten hålls på höjden ska det nu återstå 8 cm i stl S/M + L/XL till det har stickats färdigt en hel rapport A.4 på höjden och 9 cm i stl XXL + XXXL till det har stickats färdigt en halv rapport A.4 på höjden – dvs det återstår 8-8-9-9 cm till arb mäter 53-53-61-61 cm (= mitt fram).
Nu maskas det av till hals i början på varje v från avigsidan så här: Maska av 3 m 1 gång, 2 m 2 ggr och 1 m 3 ggr = 108-116-122-128 m. Fortsätt mönstret som förut med 1 kantm i rätst mot halsen tills arb mäter 8-8-9-9 cm från markören och sätt 1 ny markör (= mitt fram). Sticka sedan vidare tills arb mäter 2-2-3-3 cm från markören mitt fram.
Nu läggs det upp m till hals i slutet på varje v från rätsidan så här: Lägg upp 1 m 3 ggr, 2 m 2 ggr och 3 m 1 gång = 118-126-132-138 m på st (arb mäter nu ca 16-16-18-18 cm från första markören (= hals). Fortsätt mönstret över alla m som förut tills arb mäter ca 102-102-118-118 cm – avsluta efter en hel rapport A.4 på höjden (= totalt 6-6-7-7 rapporter med A.4 på höjden). Sticka 1 v från rätsidan som förut, men de 6 m i varje fläta stickas räta tills två och två = 112-120-126-132 m kvar på st. Byt till rundst 4,5, sticka 12 v rätst och maska av med rm från rätsidan (se till att avmaskningskanten inte stramar).

BAKST:
Lägg upp och sticka som framst. När det maskas av till hals görs det på samma sätt, men det maskas av så här: Maska av 1 m 1 gång och 2 m 1 gång = 115-123-129-135 m på st. När det har stickats 6-6-7-7 cm från markören mitt bak läggs det upp nya m till hals på samma sätt som på framst, men det läggs upp så här: Lägg upp 2 m 1 gång och 1 m 1 gång = 118-126-132-138 m på st. Sedan stickas det vidare på samma sätt som på framst.

MONTERING:
Sy ihop de 2 delarna på axeln – sy kant i kant i de yttersta maskbågarna så att sömmen blir flat. Sy ev ett stygn i varje sida ca 30-35 cm från axeln och ned.

HÖG KRAGE:
Sticka upp från rätsidan ca 68 till 78 m runt halsen på kort rundst 4,5. Sticka 1 v rätt där det ökas jämnt fördelat till 96-96-104-112 m (delbart med 4). Sticka resår runt (= 2 rm, 2 am). När resåren mäter 10 cm ökas varannan 2 rm till 3 rm = 108-108-117-126 m. När resåren mäter 18 cm ökas de resterande 2 rm till 3 rm = 120-120-130-140 m. Fortsätt runt med 3 rm, 2 am till kragen mäter ca 20-22-22-24 cm och maska av löst med rm över rm och am över am. Vik ner kragen.

TOFS:
Använd en pappbit eller liknande som mäter ca 15 cm. Snurra garnet 25 ggr runt denna (ev till önskad tjocklek). Använd en annan tråd till att binda stramt runt trådarna i den ena änden. Ta en ny tråd och trä genom “öglan” som nu har bildats överst på tofsen och använd tråden till att fästa tofsen på ponchon med. Klipp upp mellan trådarna i den andra änden av tofsen. Fäst en tofs i varje hörn på ponchon (= 4 tofsar).

= sticka 1 m fram och bak i samma m (= 1 m ökad)
= ingen m, hoppa över denna ruta
= 2 m räta tills
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över
= sätt 1 m på flätst bakom arb, 3 rm, 1 am från flätst
= sätt 3 m på flätst framför arb, 1 am, 3 rm från flätst
= sätt 3 m på flätst framför arb, 3 rm, 3 rm från flätst
= sätt 3 m på flätst bakom arb, 3 rm, 3 rm från flätst
= stickriktning

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 171-49) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (31)

Mieke 25.09.2020 - 11:06:

In aanvulling op mijn vraag over A4 en de 2 steken in het midden, ik brei dus in totaal 14 averechts op dat stukje?

DROPS Design 19.11.2020 kl. 00:11:

Dag Mieke,

Nee, je breit in totaal 12 averecht op dat stukje. Dus kabel, 12 averecht, kabel.

Mieke 25.09.2020 - 09:05:

Nog steeds vraag over A4 en de 2 steken in het midden. Dus ik moet de 2 "geen steek " averechts breien?

Mieke 23.09.2020 - 18:22:

In A4 moet ik 2 steken zien als geen steek, sla dit vierkant over maar dat snap ik niet. Moet ik de 2 steken zonder iets te doen gewoon naar de andere naald overzetten? Ziet dat er dan niet raar uit?

DROPS Design 24.09.2020 kl. 12:35:

Dag Mieke,

Nee, je hoeft niets te doen met de 2 steken op de linker naald, je slaat geen steken op de linker naald over, maar je gaat gewoon verder met het eerstvolgende symbool in het telpatroon, dus averecht aan de goede kant of recht aan de verkeerde kant.

Eli Halvorsen 22.08.2019 - 11:06:

Jeg er nesten "nybegynner", men denne oppskriften skjønner jeg ikke :( F.eks. hvorfor står det at jeg skal strikke mønster med en gang? På bildet ser det ikke slik ut. Hvorfor er det 2 km rille på en side og 6 km rille på den andre? Dette blir for vanskelig for meg :) Har kjøpt garn, så har dere en "lettere" versjon av denne ponsjoen så er jeg takknemlig. Trenger ikke være mye mønster. Tusen takk

DROPS Design 22.08.2019 kl. 12:09:

Hej. Denna ponchon stickas sidelengs, jag tror att det är därför du inte helt förstår mönstret. Om du söker på poncho så hittar du flera andra alternativ, bl.a. denna (den stickas ovenfra og ned). Lycka till!

Sharon 27.01.2019 - 11:40:

Work next row from RS as follows: 6 edge st in garter st, 45-53-59-65 sts in stockinette st, A.1 (= 13 sts), A.2 (= 30 sts), A.3 (= 16 sts) and 2 edge sts in garter st. Work back from WS the same way What does it mean by "work back from the WS the same way "? Does it mean knit 6 edge st in garter st, then in stockinette st, then A1, A2 and A3 respectively?

DROPS Design 28.01.2019 kl. 11:09:

Dear Sharon, from WS you will work: 2 sts garter st, A.3, A.2, A.1, stocking st, 6 sts in garter st - read now diagrams from the left towards the right (on every row from WS). Happy knitting!

Audrey ZIMMERMANN 04.10.2018 - 08:46:

Bonjour, il y a un détail que je n'arrive à comprendre Selon les explications, je démarre mon travail en cotes mousse puis je continue en faisant les différents diagrammes, or sur la photo les torsades sont plus hautes. Ne devrais je pas démarrer A4 vers 30cm de hauteur?

DROPS Design 04.10.2018 kl. 10:27:

Bonjour Mme Zimmermann, après les côtes mousse, on tricote le 1er rang de A.1, A.2 (on augmente le nombre de mailles dans A.2 pour les torsades de A.4) et A.3, puis le rang suivant sur l'envers (= 2ème rang de A.1 et A.3, 2ème et dernier rang de A.2). Au rang suivant, on tricote A.1, A.4 au-dessus de A.2 et A.3 comme avant. Bon tricot!

Carmen Couture 23.08.2018 - 03:15:

Bonjour, que signifie la case noire qui indique "pas de maille, sauter cette case", que dois-je faire à cet endroit. Merci!

DROPS Design 23.08.2018 kl. 08:45:

Bonjour Carmen. La case noire représente une maille qui a été diminuée avant. Vous devez sauter cette case et tricotez la première maille sur l’aiguille gauche selon le symbole suivant. En ce cas, si vous êtes sur l’endroit vous travaillez la maille à l’envers ; sur l’envers, vous travaillez la maille à l’endroit. Bon tricot !

Claudine Gigaud 12.05.2018 - 11:23:

Modèle magnifique. Je lai fait pour ma fille de 11 ans.

Petra Stammkötter 28.12.2017 - 18:03:

Hallo die Frage hat sich erledigt, ich hatte ein Brett vor dem Kopf. Trotzdem vielen Dank :-)

Petra Stammkötter 27.12.2017 - 14:49:

Hallo, die MP stimmt soweit. Allerdings bin ich nun beim Muster A4 bei R29 angelangt und habe 15 cm in der Höhe erreicht. Sind im Diagramm nur Hin-R eingezeichnet oder auch die RR? Ich würde das Teil gerne stricken, aber so funktioniert es scheinbar nicht. Vielleicht können Sie mir weiter helfen. Vielen Dank.

DROPS Design 02.01.2018 kl. 08:53:

Liebe Frau Stammkötter, Diagram zeigt alle Reihen, dh die Hin- sowie die Rückreihen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 171-49