DROPS / 171 / 49

Alanna by DROPS Design

DROPS poncho i ”Air” strikket sidelengs med fletter, høy hals og dusker. Str S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr ai-039
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
600-700-800-800 g f.nr 10, tåke

DROPS RUNDP (80 cm) NR 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 og 80 cm) NR 4,5 – til rillekanter og høy hals – eller det p.nr du må bruke for å få 18 m x 23 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS FLETTEP – til flettene.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 420kr. Les mer.

Se diag A.1 til A.4. Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb strikkes sidelengs og det strikkes frem og tilbake på rundp i 2 deler.

FORSTK:
Legg opp 112-120-126-132 m på rundp 4,5 med Air. Strikk 6 RILLER – se forkl over. Bytt til rundp 5 og strikk neste p slik fra retten: 6 kant-m i rille, 45-53-59-65 m glstrikk, A.1 (= 13 m), A.2 (= 30 m), A.3 (= 16 m) og 2 kant-m i rille. Strikk tilbake fra vrangen på samme måte = 118-126-132-138 m på p. Neste p strikkes slik fra retten: 6 kant-m i rille, 45-53-59-65 m glstrikk, fortsett A.1 over de neste 13 m, strikk A.4 over de neste 36 m, fortsett A.3 over de neste 16 m og avslutt med 2 kant-m i rille. Fortsett mønsteret slik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler ca 45-45-52-52 cm settes det 1 merke på slutten av p fra retten, dvs dersom strikkefastheten er overholdt i høyden skal det nå gjenstå 8 cm i str S/M + L/XL før det er strikket ferdig en hel rapport A.4 i høyden og 9 cm i str XXL + XXXL før det er strikket ferdig en halv rapport A.4 i høyden – dvs det gjenstår 8-8-9-9 cm før arb måler 53-53-61-61 cm (= midt foran).
Nå felles det av til hals på beg av hver p fra vrangen slik: Fell av 3 m 1 gang, 2 m 2 ganger og 1 m 3 ganger = 108-116-122-128 m. Fortsett mønsteret som før med 1 kant-m i rille mot halsen til arb måler 8-8-9-9 cm fra merket og sett 1 nytt merke (= midt foran). Strikk videre til arb måler 2-2-3-3 cm fra merket midt foran.
Nå legges det opp m til hals på slutten av hver p fra retten slik: Legg opp 1 m 3 ganger, 2 m 2 ganger og 3 m 1 gang = 118-126-132-138 m på p (arb måler nå ca 16-16-18-18 cm fra første merke (= hals). Fortsett mønsteret over alle m som før til arb måler ca 102-102-118-118 cm – avslutt etter en hel rapport A.4 i høyden (= totalt 6-6-7-7 rapporter med A.4 i høyden). Strikk 1 p fra retten som før, men de 6 m i hver flette strikkes rett sammen to og to = 112-120-126-132 m tilbake på p. Bytt til rundp 4,5, strikk 6 riller og fell av med rett fra retten (pass på at avfellingskanten ikke strammer).

BAKSTK:
Legg opp og strikk som forstk. Når det felles av til hals gjøres det på samme måte, men det felles av slik: Fell av 1 m 1 gang og 2 m 1 gang = 115-123-129-135 m på p. Når det er strikket 6-6-7-7 cm fra merket midt bak legges det opp nye m til hals på samme måte som på forstk, men det legges opp slik: Legg opp 2 m 1 gang og 1 m 1 gang = 118-126-132-138 m på p. Deretter strikkes det videre på samme måte som på forstk.

MONTERING:
Sy de 2 delene sammen på skulderen – sy kant i kant i ytterste ledd av ytterste m slik at sømmen blir flat. Sy evt et sting i hver side ca 30-35 cm fra skulderen og ned.

HØY HALS:
Strikk opp fra retten ca 68 til 78 m rundt halsen på liten rundp 4,5. Strikk 1 omg rett der det økes jevnt fordelt til 96-96-104-112 m (delelig med 4). Strikk vrbord rundt (= 2 rett / 2 vrang). Når vrborden måler 10 cm økes annenhver 2 rett til 3 rett = 108-108-117-126 m. Når vrborden måler 18 cm økes de resterende 2 rett til 3 rett = 120-120-130-140 m. Fortsett rundt med 3 rett / 2 vrang til halsen måler ca 20-22-22-24 cm og fell løst av med rett over rett og vrang over vrang. Brett halsen ned.

DUSK:
Bruk en pappbit el.l som måler ca 15 cm. Surr garnet 25 ganger rundt denne (evt til ønsket tykkelse). Bruk en annen tråd til å binde stramt rundt trådene i den ene enden. Ta en ny tråd og tre gjennom “løkken” som nå er laget øverst på dusken og bruk tråden til å feste dusken til ponchoen med. Klipp opp mellom trådene i den andre enden av dusken. Det festes én dusk i hvert hjørne på ponchoen (= 4 dusker).

= strikk 1 m foran og bak i samme m (= 1 m økt)
= ingen m, hopp over denne ruten
= 2 rett sammen
= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over
= sett 1 m på flettep bak arb, 3 rett, 1 vrang fra flettep
= sett 3 m på flettep foran arb, 1 vrang, 3 rett fra flettep
= sett 3 m på flettep foran arb, 3 rett, 3 rett fra flettep
= sett 3 m på flettep bak arb, 3 rett, 3 rett fra flettep
= strikkeretning

Eli Halvorsen 22.08.2019 - 11:06:

Jeg er nesten "nybegynner", men denne oppskriften skjønner jeg ikke :( F.eks. hvorfor står det at jeg skal strikke mønster med en gang? På bildet ser det ikke slik ut. Hvorfor er det 2 km rille på en side og 6 km rille på den andre? Dette blir for vanskelig for meg :) Har kjøpt garn, så har dere en "lettere" versjon av denne ponsjoen så er jeg takknemlig. Trenger ikke være mye mønster. Tusen takk

DROPS Design 22.08.2019 kl. 12:09:

Hej. Denna ponchon stickas sidelengs, jag tror att det är därför du inte helt förstår mönstret. Om du söker på poncho så hittar du flera andra alternativ, bl.a. denna (den stickas ovenfra og ned). Lycka till!

Sharon 27.01.2019 - 11:40:

Work next row from RS as follows: 6 edge st in garter st, 45-53-59-65 sts in stockinette st, A.1 (= 13 sts), A.2 (= 30 sts), A.3 (= 16 sts) and 2 edge sts in garter st. Work back from WS the same way What does it mean by "work back from the WS the same way "? Does it mean knit 6 edge st in garter st, then in stockinette st, then A1, A2 and A3 respectively?

DROPS Design 28.01.2019 kl. 11:09:

Dear Sharon, from WS you will work: 2 sts garter st, A.3, A.2, A.1, stocking st, 6 sts in garter st - read now diagrams from the left towards the right (on every row from WS). Happy knitting!

Audrey ZIMMERMANN 04.10.2018 - 08:46:

Bonjour, il y a un détail que je n'arrive à comprendre Selon les explications, je démarre mon travail en cotes mousse puis je continue en faisant les différents diagrammes, or sur la photo les torsades sont plus hautes. Ne devrais je pas démarrer A4 vers 30cm de hauteur?

DROPS Design 04.10.2018 kl. 10:27:

Bonjour Mme Zimmermann, après les côtes mousse, on tricote le 1er rang de A.1, A.2 (on augmente le nombre de mailles dans A.2 pour les torsades de A.4) et A.3, puis le rang suivant sur l'envers (= 2ème rang de A.1 et A.3, 2ème et dernier rang de A.2). Au rang suivant, on tricote A.1, A.4 au-dessus de A.2 et A.3 comme avant. Bon tricot!

Carmen Couture 23.08.2018 - 03:15:

Bonjour, que signifie la case noire qui indique "pas de maille, sauter cette case", que dois-je faire à cet endroit. Merci!

DROPS Design 23.08.2018 kl. 08:45:

Bonjour Carmen. La case noire représente une maille qui a été diminuée avant. Vous devez sauter cette case et tricotez la première maille sur l’aiguille gauche selon le symbole suivant. En ce cas, si vous êtes sur l’endroit vous travaillez la maille à l’envers ; sur l’envers, vous travaillez la maille à l’endroit. Bon tricot !

Claudine Gigaud 12.05.2018 - 11:23:

Modèle magnifique. Je lai fait pour ma fille de 11 ans.

Petra Stammkötter 28.12.2017 - 18:03:

Hallo die Frage hat sich erledigt, ich hatte ein Brett vor dem Kopf. Trotzdem vielen Dank :-)

Petra Stammkötter 27.12.2017 - 14:49:

Hallo, die MP stimmt soweit. Allerdings bin ich nun beim Muster A4 bei R29 angelangt und habe 15 cm in der Höhe erreicht. Sind im Diagramm nur Hin-R eingezeichnet oder auch die RR? Ich würde das Teil gerne stricken, aber so funktioniert es scheinbar nicht. Vielleicht können Sie mir weiter helfen. Vielen Dank.

DROPS Design 02.01.2018 kl. 08:53:

Liebe Frau Stammkötter, Diagram zeigt alle Reihen, dh die Hin- sowie die Rückreihen. Viel Spaß beim stricken!

Caroline 19.08.2017 - 09:50:

Ik begrijp "geen steek, sla dit vierkant over" niet... worden deze 2 steken dan afgenomen en niet gebreid?

DROPS Design 20.08.2017 kl. 22:14:

Hoi Caroline, Nee, je neemt de steken niet af maar je gaat gewoon verder met de steken die volgen op een zwart blokje. (Later in het telpatroon zijn er meerderingen, waardoor die blokjes weer opgevuld worden met steken)

Grand Véronique 11.08.2017 - 14:21:

Bonjour, je débute sur vos diagrammes et j'ai du mal , pouvez-vous me conseiller. Pour le A1 le diagramme montre t'il que les rangs aller ?

DROPS Design 11.08.2017 kl. 14:36:

Bonjour Mme Grand, les diagrammes montrent tous les rangs du point fantaisie, vus sur l'endroit. Commencez en bas à droite du diagramme et lisez les rangs sur l'endroit de droite à gauche, et les rangs sur l'envers de gauche à droite. 1 case = 1 m x 1 rang. Bon tricot!

Nancy 07.03.2017 - 21:18:

Ik ga beginnen aan de hoge col,maar wat bedoelen jullie met 2r,om en om en na 18 cm met de overgebleven delen 2 r totv3 r?

DROPS Design 08.03.2017 kl. 13:47:

Hoi Nancy. Je breit boordsteek 2 r, 2 av. Je meerdert dan elke tweede 2 r naar 3 r (dus je hebt 2 r, 2 av, 3 r, 2 av, 2 r enzovoort). En bij 18 cm meerder je de overgebleven 2 r naar 3 r.

Kommentér oppskrift DROPS 171-49