DROPS / 170 / 23

Candy Daze by DROPS Design

Virkad DROPS grytlapp i ”Paris” med ränder och spiral.

Tags: grytlapp, kök, spiral,

DROPS Design: Modell nr w-609
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
Garnåtgång:
DROPS PARIS från Garnstudio
100 g nr 01, aprikos
50 g nr 17, natur
50 g nr 27, persika
50 g nr 38, korall

Eller använd:
100 g nr 35, vaniljgul
50 g nr 17, natur
50 g nr 19, ljus gul
50 g nr 14, klar gul

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 18 st på 10 cm på bredden
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 45kr. Läs mer.
RÄNDER GRYTLAPP 1:
Färg1: natur
Färg 2: persika
Färg 3: aprikos
Färg 4: korall

RÄNDER GRYTLAPP 2:
Färg1: natu
Färg 2: ljus gul
Färg 3: vaniljgul
Färg 4: klar gul
----------------------------------------------------------
Virka en grytlapp av varje färgkombination.

GRYTLAPP:
Varje grytlapp består av 2 spiraler som virkas ihop till slut.

När arb ska virkas runt börjar man med denna teknik för att slippa hål i mitten (i stället för en lm-ring) – använd färg 1: Använd virknål 3,5 och håll i garnänden, surra garnet en gång runt vänster pekfinger för att göra en ögla. Håll i öglan med vänster tumme och långfinger, tråden läggs över vänster pekfinger. Stick nålen genom öglan, gör ett omslag med tråden och drag tråden genom öglan, virka 1 lm, sedan virkas det så här runt öglan:
VARV 1: 1 fm, 1 hst, 1 st. Sätt 1 markör i öglan på den sista st så att det inte repas upp och lägg garnet åt sidan. Byt till färg 2 och virka sedan så här om öglan: 1 fm, 1 hst, 1 st. Sätt 1 markör i öglan på den sista st så att det inte repas upp och lägg garnet åt sidan. Byt till färg 3 och virka sedan så här om öglan: 1 fm, 1 hst, 1 st. Sätt 1 markör i öglan på den sista st så att det inte repas upp och lägg garnet åt sidan. Byt till färg 4 och virka sedan så här om öglan: 1 fm, 1 hst, 1 st. Dra i garnänden (färg 1) så att du drar ihop öglan. Fäst garnänden på baksidan. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

VARV 2: Fortsätt med färg 4. Virka 2 st i var och en av de 3 nästa m (= 1 fm, 1 hst + 1 st som virkades med färg 1). Sätt 1 markör i öglan på den sista st så att det inte repas upp och lägg garnet åt sidan. Fortsätt med färg 1. Virka 2 st i var och en av de 3 nästa m (= 1 fm, 1 hst + 1 st som virkades med färg 2). Sätt 1 markör i öglan på den sista st så att det inte repas upp och lägg garnet åt sidan. Fortsätt med färg 2. Virka 2 st i var och en av de 3 nästa m (= 1 fm, 1 hst + 1 st som virkades med färg 3). Sätt 1 markör i öglan på den sista st så att det inte repas upp och lägg garnet åt sidan. Fortsätt med färg 3. Virka 2 st i var och en av de 3 nästa m (= 1 fm, 1 hst + 1 st som virkades med färg 4) = 24 st

VARV 3: Fortsätt med färg 3. * Virka 1 st i nästa st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* 2 ggr till, sätt 1 markör i öglan på den sista st så att det inte repas upp och lägg garnet åt sidan. Fortsätt med färg 4. * Virka 1 st i nästa st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* 2 ggr till, sätt 1 markör i öglan på den sista st så att det inte repas upp och lägg garnet åt sidan. Fortsätt med färg 1. * Virka 1 st i nästa st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* 2 ggr till, sätt 1 markör i öglan på den sista st så att det repas upp och lägg garnet åt sidan. Fortsätt med färg 2. * Virka 1 st i nästa st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* 2 ggr till = 36 st.

VARV 4: Fortsätt med färg 2. * Virka 1 st i var och en av de 2 nästa st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* 2 ggr till, sätt 1 markör i öglan på den sista st så att det inte repas upp och lägg garnet åt sidan. Fortsätt med färg 3. * Virka 1 st i var och en av de 2 nästa st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* 2 ggr till, sätt 1 markör i öglan på den sista st så att det inte repas upp och lägg garnet åt sidan. Fortsätt med färg 4. * Virka 1 st i var och en av de 2 nästa st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* 2 ggr till, sätt 1 markör i öglan på den sista st så att det inte repas upp och lägg garnet åt sidan. Fortsätt med färg 1. * Virka 1 st i var och en av de 2 nästa st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* 2 ggr till = 48 st.

Fortsätt som på VARV 4 i fortsättningen, dvs det virkas 1 st mer mellan varje ökning för varje v, och det byts färg som förut. Fortsätt till cirkeln mäter ca 20 cm i diameter. Nu avslutas cirkeln så här (detta görs med varje färg). Virka 1 st, 1 hst, 1 fm, 1 sm, klipp av och fäst tråden.

ENFÄRGAD SPIRAL:

När arb ska virkas runt börjar man med denna teknik för att slippa hål i mitten (i stället för en lm-ring) – använd färg 3: håll i garnänden och surra garnet en gång runt vänster pekfinger för att göra en ögla. håll i öglan med vänster tumme och långfinger, tråden läggs över vänster pekfinger. Stick nålen genom öglan, gör ett omslag med tråden och drag tråden genom öglan, virka 1 lm, sedan virkas det så här runt öglan:
VARV 1: 1 fm, 1 hst, 10 st = 12 m. varje v fortsätts nu utan att avslutas, det virkas runt.
VARV 2: Virka 2 st i varje m = 24 m.
VARV 3: * Virka 1 st i första st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* 6 ggr = 36 m.
VARV 4: * Virka 1 st i var och en av de 2 första st, 2 st i nästa st *, upprepa *-* 6 ggr = 48 m.
Fortsätt som på VARV 4 i fortsättningen, dvs det virkas 1 st mer mellan vartjeökning för varje v. Fortsätt till cirkeln mäter ca 20 cm i diameter. Nu avslutas cirkeln så här. Virka 1 st, 1 hst, 1 fm, 1 sm, klipp av och fäst tråden.

MONTERING:
Lägg avigsidan från den flerfärgade spiralen mot rätsidan av den enfärgade spiralen och virka ihop dem med färg nr 3:
Virka 1 fm genom båda lagren, virka 25 lm (= ögla), sedan virkas det 1 fm i varje fm v runt, virka 25 fm om öglan och avsluta med 1sm i första fm på v.

Lone Christiansen 20.01.2016 - 08:15:

Billede og opskrift passer ikke sammen på de nye hæklede håndklæder i Paris. Det er de hæklede grydelapper, der er sqat på som billede! Jeg venter spændt på at i snart får lagt opskrift ud på grydelapperne!

DROPS Design 20.01.2016 kl. 14:11:

Hej Lone. Ja, det var en lille fejl, grydelapperne er ny tilföjet i stedet!

Katrin 14.01.2016 - 12:44:

Squirl

Lauren McRoberts 23.12.2015 - 17:56:

Love these! Great use of color!

Kommentér oppskrift DROPS 170-23