DROPS Extra / 0-1175

Linn by DROPS Design

Settet består av: Virkad DROPS mössa och halsvärmare i ”Nepal” med hålmönster

DROPS Design: Modell nr ne-188
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: S/M – M/L - L/XL
Passar huvudmått: 54/56 – 56/58 - 58/60 cm.
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio
150 g i alla stl i nr 0300, beige

DROPS VIRKNÅL NR 4,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 16 st x 9 v på 10 x 10 cm.

HALSVÄRMARE:
Storlek: S /M – L/XL
Mått: Omkrets nedtill: 74-83 cm. Omkrets upptill: 60-65 cm Höjd: 32-34 cm.
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio
150 g i alla stl i nr 0300, beige

DROPS VIRKNÅL NR 5,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 13 st x 8 v på 10 x 10 cm.

----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 156kr. Läs mer.

I början på varje v med hst, ersätts första hst med 2 lm, v avslutas med 1 sm i 2:a lm.
I början på varje v med fm, ersätts första fm med 1 lm, v avslutas med 1 sm i första lm.
I början på varje v med st, ersätts första st med 3 lm, v avslutas med 1 sm i 3:e lm.

RELIEF HALVSTOLPE:
Virka 1 hst runt 1 hst på föregående v (dvs det virkas inte i maskbågarna utan runt hst) så här: 1 omslag om nålen (på samma sätt som när du virkar 1 vanlig hst), stick ner nålen mellan den som är virkad och den som ska virkas runt, och upp mellan den som ska virkas runt och nästa hst (dvs mellan 2 hst och runt hst), hämta tråden, virka resten av hst som vanligt.

MUSCH:
Virka 1 st i bakre maskbågen av fm men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka 2 st i samma m på samma sätt, dra tråden genom alla m på nålen.

MÖNSTER A.1:
VARV 1: Virka 1 lm, hoppa över 3 fm, i nästa fm virkas så här: MUSCH – se förkl ovan, 3 lm, i samma fm virkas en ny musch, 1 lm, hoppa över 3 fm.
VARV 2: Virka 1 fm om lm, 1 fm i muschen, 3 fm om lm-bågen, 1 fm i muschen, 1 fm om lm.

MÖNSTER-1:
VARV 1: Virka 1 st i bakre maskbågen av varje fm.
VARV 2: Virka 1 fm i bakre maskbågen av varje st.
Upprepa v 1-2 till färdigt mått.

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 st genom att virka 2 st tills så här: Virka 1 st i bakre maskbågen av nästa fm, men vänta med sista genomdragningen, virka 1 st i bakre maskbågen av nästa fm på samma sätt, gör 1 omslag och dra tråden genom alla 3 m på nålen.

3 ST TILLS:
Virka 3 st tills så här: Virka 1 st om lm, men vänta med sista genomdragningen, virka 2 st om lm på samma sätt, gör 1 omslag och dra tråden genom alla m på nålen.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Virka 79-86-91 lm med nål 4,5 med Nepal, och sätt ihop dem till en ring med 1 sm i första lm. Virka 2 lm – LÄS VIRKINFO, virka 1 hst i var och en av de första 2-2-0 lm, * virka 1 hst i var och en av de nästa 6 lm, hoppa över 1 lm*, upprepa *-* runt v, avsluta med 1 sm i 2:a lm = 68-74-78 hst.

Sedan virkas det så här: Virka * 1 hst, 1 RELIEF HST – se förkl ovan *, upprepa *-* runt v. Fortsätt så, se till att relief hst kommer över varandra på höjden. När arb mäter 4 cm virkas det vidare så här:
VARV 1: Virka 1 fm i bakre maskbågen av varje hst SAMTIDIGT som det ökas 7-6-7 fm jämnt fördelat = 75-80-85 fm.
VARV 2: Virka * MÖNSTER-1 - se förkl ovan – över de nästa 8-9-10 fm, MÖNSTER A.1 – se förkl ovan - över de nästa 7 fm *, upprepa *-* totalt 5 ggr. Fortsätt med mönster-1 och A.1 tills arb mäter 14-16-17 cm, anpassa så att nästa v är med st. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

Sedan virkas det så här:
VARV 1: Virka * 2 st tills (= 1 m minskad) – LÄS MINSKNTIPS, 1 st i var och en av de nästa 4-5-6 fm, 2 st tills, A.1 som förut *, upprepa *-* totalt 5 ggr.
VARV 2: Virka * 1 fm i var och en av de nästa 6-7-8 st, A.1 som förut *, upprepa *-* totalt 5 ggr = 30-35-40 fm och A.1.
VARV 3: Virka * 2 st tills, 1 st i var och en av de nästa 2-3-4 fm, 2 st tills, A.1 som förut *, upprepa *-* totalt 5 ggr.
VARV 4: Virka * 1 fm i var och en av de nästa 4-5-6 st, A.1 som förut *, upprepa *-* totalt 5 ggr = 20-25-30 fm och A.1.
VARV 5: Virka * 2 st tills, 1 st i var och en av de nästa 0-1-2 fm, 2 st tills, A.1 som förut *, upprepa *-* totalt 5 ggr
VARV 6: Virka * 1 fm i var och en av de nästa 2-3-4 st, A.1 som förut *, upprepa *-* totalt 5 ggr = 10-15-20 fm och A.1 (= totalt 45-50-55 fm).

Sedan virkas det 1 v med 1 st i bakre maskbågen av varje m SAMTIDIGT som det minskas 15-20-19 st jämnt fördelat = 30-30-36 st. Virka * 1 st i bakre maskbågen av nästa st, virka 2 st tills *, upprepa *-* v runt = 20-20-24 st. Virka 2 och 2 st tills = 10-10-12 st. Klipp av tråden, tråckla den upp och ned genom m, drag åt och fäst tråden. Mössan mäter ca 23-25-26 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Virka 112-126 lm med nål 5,5 med Nepal och fäst dem till en ring med 1 sm i första lm. Virka 2 lm – LÄS VIRKINFO, * virka 1 hst i var och en av de nästa 6 lm, hoppa över 1 lm *, upprepa *-* runt v, avsluta med 1 sm i 2:a lm = 96-108 hst.

Sedan virkas det så här: Virka * 1 hst, 1 RELIEF HST – se förkl ovan *, upprepa *-* runt v. Fortsätt så, se till att relief hst kommer över varandra på höjden. När arb mäter 3 cm virkas det vidare så här:
VARV 1: Virka 1 fm i bakre maskbågen av varje hst = 96-108 fm.
VARV 2: Virka * MÖNSTER-1 - se förkl ovan – över de nästa 9-11 fm, MÖNSTER A.1 – se förkl ovan - virkas över de nästa 7 fm *, upprepa *-* totalt 6 ggr. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!

Fortsätt med mönster-1 och A.1. När arb mäter 9 cm, anpassa så att nästa v är med st, virkas det så här:
VARV 1: Virka * 2 st tills (= 1 m minskad) – LÄS MINSKNTIPS, 1 st i var och en av de nästa 7-9 fm, A.1 som förut *, upprepa *-* totalt 6 ggr.
VARV 2: Virka * 1 fm i var och en av de 8-10 st, A.1 som förut *, upprepa *-* = 90-102 fm.
Virka sedan vidare som förut (= utan minskn) tills arb mäter 15-13 cm, anpassa så att nästa v är med st. Virka så här:
VARV 3: Virka * 1 st i var och en av de nästa 6-8 fm, virka 2 st tills, A.1 som förut *, upprepa *-* totalt 6 ggr.
VARV 4: Virka * 1 fm i var och en av de 7-9 st, A.1 som förut *, upprepa *-* = 84-96 fm.
När arb mäter 20 cm, anpassa så att nästa v är med st, virkas det så här:
VARV 1: Virka * 2 st tills, 1 st i var och en av de nästa 5-7 fm, A.1 som förut *, upprepa *-* totalt 6 ggr.
VARV 2: Virka * 1 fm i var och en av de 6-8 st, A.1 som förut *, upprepa *-* = 78-90 fm.

Sedan virkas det så här i stl L/XL:
När arb mäter 25 cm, anpassa så att nästa v är med st, virkas det så här:
VARV 1: Virka * 2 st tills, 1 st i var och en av de nästa 6 fm, A.1 som förut *, upprepa *-* totalt 6 ggr.
VARV 2: Virka * 1 fm i var och en av de 7 st, A.1 som förut *, upprepa *-* = 84 fm.

BÅDA STL:
Fortsätt med mönster-1 och A.1 tills arb mäter 29-31 cm, anpassa så att sista v är med fm. Virka 1 hst i bakre maskbågen av varje fm. Sedan virkas * 1 hst, 1 relief hst *, upprepa *-* runt v. Klipp av och fäst tråden när arb mäter 32-36 cm.

= första v är förkl i mönstret
= Musch: Virka 1 st i bakre maskbågen av m men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka 2 st i samma m på samma sätt, dra tråden genom alla m på nålen. Virka 3 lm, virka 1 musch till i samma m.

Belen 15.02.2016 - 20:31:

Estoy intentando hacer este patrón pero me pierdo al principio del gorro, no entiendo bien , me pone trabajar 1 pma en cada una de 2-2-0 cadenetas que quiere decir?? Se como hacer el pma no entiendo lo de 2-2-0 Tampoco entiendo esto de repetir de *a*

DROPS Design 23.02.2016 kl. 18:00:

Hola Belen. Todos los modelos de drops están preparados para varias tallas Los números 2-2-0 son las indicaciones para las diferente tallas (es decir, trabajar 1 p.m.a. en cada una de las primeras 2 (para la tallas S/M) - 2 (para la talla M/L ) - 0 (para la talla L/XL). Antés de empezar el trabajo tienes que elegir la talla que quieres según las medidas en el apartado de Materiales - ver arriba del patrón. Repetir de * a * quiere decir repetir a lo largo de la fila o vuelta la secuencia que está dentro de los "* -*".

Toni 06.01.2016 - 00:48:

I had no problem with the instruction on hat but the mitten is a different story. Read it so many times and still can't understand. The instruction states to crochet A.1 in most of rounds. Having A.1 pattern through out would mean the mitten is full of open space for chill air to enter. The mitten picture certainly has no A.1 pattern at all. I'm totally confused at the mitten instruction. Please advise.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1175