DROPS Extra / 0-1159

Aberdeen by DROPS Design

Strikket bluse til herre i DROPS Air med raglan og sjalskrave. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr ai-008
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
350-400-400-450-500-550 g f.nr 04, mellemgrå

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 og 80 cm) nr 6 – eller det p.nr du skal bruge for at få 15 m x 19 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP OG RUNDP (80 cm) nr 5 – til Rib.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (139)

65% Alpaca, 28% Polyamid, 7% Uld
fra 27.50 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 27.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 27.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 192.5kr. Læs mere.

Se diag A.1. Diag viser alle omg/p i mønsteret set fra retsiden.

RAGLAN:
Alle indtagninger sker fra retsiden!
Der tages 1 m ind på hver side af hver A.1 (= 8 m taget ind pr omg/p):
Tag ind således før A.1: Strik til 2 m før A.1, 2 r sm (= 1 m taget ind).
Tag ind således efter A.1: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over (= 1 m taget ind).

Der tages 2 m ind på hver side af hver A.1 således (= 16 m taget ind pr p):
Tag ind således før A.1: Strik til 3 m før A.1, tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes r, 2 m r sm, løft den løse m over (= 2 m taget ind).
Tag ind således efter A.1: Tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes r, 2 m r sm, løft den løse m over (= 2 m taget ind).

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at slå om, på næste omg strikkes omslaget drejet r (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste) for at undgå hul.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages ind indenfor 1 kantm retstrik. Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således før 1 kantm: 2 r sm.
Tag ind således efter 1 kantm: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Blusen strikkes rundt på rundp op til halsen. Når der lukkes af til hals fortsættes der frem og tilbage. Omg start = midt bagpå.

RYG & FORSTK:
Slå 176-188-204-224-244-268 m op på rundp 5 med Air. Strik Rib (2 r/ 2 vr) rundt i 6 cm. Derefter strikkes der glatstrik til færdigt mål. På næste omg skiftes det til rundp 6 og der tages 32-32-36-40-44-48 m ind jævnt fordelt = 144-156-168-184-200-220 m. HUSK PÅ STRIKKESFASTHEDEN! Når arb måler 42-43-44-45-46-47 cm lukkes der af til ærmegab i hver side således: Strik 31-34-37-41-45-50 m glatstrik (= halve rygstk), luk 10 m af under ærmet, 62-68-74-82-90-100 m glatstrik (= forstk), luk 10 m af under ærmet, strik de resterende 31-34-37-41-45-50 m (= halve rygstk). Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRMER:
Ærmerne strikkes rundt på strømpep/rundp.
Slå 40-40-44-44-44-48 m op på strømpep 5. Strik Rib (2 r/2 vr) i 4 cm. Fortsæt i glatstrik til færdigt mål. På næste omg skiftes det til strømpep/rundp 6, og der tages 5-3-5-3-3-7 m ind jævnt fordelt = 35-37-39-41-41-41 m. Når ærmet måler 8 cm i alle str, sættes der et mærke i starten af omg (= midt under ærmet). På næste omg tages der 1 m ud på hver side af mærket – læs UDTAGNINGSTIPS! Gentag udtagningen på hver 6.-6.-6.-6.-5.-5.omg 8-7-3-3-14-7 gange til, derefter på hver 5.-5.-5.-5.-4.-4. omg 6-7-12-12-2-11 gange = 65-67-71-73-75-79 m. De nye m strikkes i glatstrik. Når arb måler 54-53-53-53-53-53 cm lukkes der 10 m af under ærmet (= 5 m på hver side af mærket) = 55-57-61-63-65-69 m tilbage til ærme.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der blev lukket m af til ærmegab = 234-250-270-290-310-338 m. Nu fortsættes der med glatstrik og mønster i hver overgang mellem for- og rygstk og ærmerne fra starten på omg: Fortsæt med glatstrik over de første 28-31-34-38-42-47 m, A.1 (= 7 m), glatstrik over de næste 47-49-53-55-57-61 m, A.1, 56-62-68-76-84-94 m glatstrik, A.1, 47-49-53-55-57-61 m glatstrik, A.1, 28-31-34-38-42-47 m glatstrik. Fortsæt således, SAMTIDIG tages der ind til RAGLAN - se forkl over, og der lukkes af til hals således: LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES VIDERE:

RAGLAN:
OBS: Der fortsættes rundt til der lukkes m af til hals. Derefter strikkes resten af bærestk frem og tilbage. For at opnå de rigtige mål skal man altid sørge for at overholde strikkefastheden i både bredden og højden når man strikker raglan.
Gentag indtagningen til raglan på hver 2.omg/hver p fra retsiden 15-16-16-17-18-18 gange til (= 8 m pr omgang), derefter tages der 2 m ind på hver side af hver raglan(= 16 m pr omgang). Gentag indtagningen 1-1-2-2-2-3 gange til.
HALSLUKNING:
Når arb måler 44-45-46-47-48-49 cm lukkes de midterste 14-16-16-16-18-20 m på forstk af til hals. Videre strikkes arb frem og tilbage og den yderste m mod halsen strikkes i RETSTRIK - se forkl over. Videre tages der 1 m ind indenfor 1 kantm retstrik i hver side af halsen - læs INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen på hver 2.p til færdig mål. OBS: Halslukningen overlapper aflukningen til raglan på forstk. Dvs, når der ikke er nok m at tage ind til raglan på forstk, fortsætter indtagningen til hals over A.1.

Når raglan- og halslukningen er færdig måler arb ca 66-68-70-72-74-76 cm.
Nu strikkes der en forhøjning i nakken: Start fra retsiden og strik som før til der er 7 m tilbage, vend, stram tråden, strik til der er 7 m tilbage, vend, stram tråden, strik til der er 10 m tilbage, vend stram tråden, strik til der er 10 m tilbage, vend, stram tråden, strik til der er 13 m tilbage, vend, stram tråden, strik til der er 13 m tilbage, vend stram tråden, strik til der er 16 m tilbage, vend stram tråden, strik til der er 16 m tilbage. Luk af.

SJALSKRAVE:
Start midt foran på højre side af m som er lukket af til hals. Strik m op på rundp 5 med Air: 43-45-46-48-50-52 m op til skulderen, fortsæt med 26-27-27-27-29-29 m bag i nakken, og til sidst 43-45-46-48-50-52 m ned langs venstre side af halslukningen = 112- 117-119-123-129-133 m. (Der strikkes ikke m op hvor der blev lukket af foran i halsen). Strik 1 p r fra vrangen Samtidig med at der tages 4-7-5-5-7-7 m ud jævnt fordelt = 116-124-124-128-136-140 m. Fortsæt med Rib således (fra retsiden): 1 kantm retstrik, * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-* til der er 3 m tilbage og afslut med 2 r og 1 kantm retstrik. Fortsæt Ribben således til kraven måler ca 6 cm. Nu tages der 1 m ud i hver af de midterste 14 vr-partier, set fra retsiden (= bag i nakken) = 130-138-138-142-150-154 m. Strik videre til kraven måler 10-11-11-11-12-13 cm, luk løst af med r over r og vr over vr.

MONTERING:
Læg kraven dobbelt (venstre side over højre side) nederst i halsåbningen og sy pænt fast til halsudskæringen foran gennem begge lag. Sy åbningerne sammen under ærmerne.

Diagram

= r fra retsiden, vr fra vrangen
= vr fra retsiden, r fra vrangen

Nerea 10.05.2019 - 02:02:

Yo no entiendo para una talla L, de donde salen los últimos 50 pt aprox que dice el patrón, si tengo 270 pt - 16 pt del escote son 254 pt, - 160 de las 18 vueltas del raglan son 94 pt, como mucho 36 pt de las disminuciones del escote darían 58 pt, pero es que esto tampoco es asi porque cuando se superpone el escote al raglan perdemos las disminuciones de este

Stefanie 13.04.2019 - 10:22:

An Oliver, ich stricke gerne für andere gegen Bezahlung von Wolle und eine Aufwandsentschädigung. LG Stefanie

Zubács Gézáné 01.04.2019 - 22:00:

Jó napot kívánok! Nagyon sok kérdésem van a pulóver kötésének a menetéhez. Jelenlegi munkafázisban a pulóver ujjait és törzset összekapcsoltam és fogyasztom a raglánt. Az eleje nyak kivágás kezdetéül megadott cm- az utolsó méretnél nagyon eltérő, azaz nem tudom elképzelni, hogy egy méretnél ilyen nagyságú eltérés legyen. , Az eleje fogyasztás ütemének a leírását nem találom. Szeretném kérni a segítséget a továbbiakhoz. köszönöm

DROPS Design 27.05.2019 kl. 22:20:

Kedves Zubács Gézáné! Köszönjük, hogy hozzánk fordult kérdésével. A pulóver elején a széles gallér miatt olyan sokkal rövidebb a vállrész. Sikeres Kézimunkázást Kívánunk!

Oliver 24.03.2019 - 14:18:

Ich kann nicht stricken, habe das Foto gerade eben gesehen und suche jemanden, der mir diesen Pullover (so einen mit Raglanärmeln suche ich schon lange) gegen Entgelt stricken würde. ich komme für Material, Zeitaufwand etc. natürlich auf. Freue mich über Kontaktaufnahme.

DROPS Design 25.03.2019 kl. 11:38:

Liebe Oliver, wir haben hier nur die Anleitung, gerne nehmen sie aber Konkat mit Ihrem DROPS Laden auf, veilleicht finden Sie jemanden, der für Sie stricken kann. Viel Spaß beim stricken!

Tamara 11.03.2019 - 22:45:

I'm coming to the end of this sweater and have a question regarding decreases - the pattern says NOTE: Neck dec overlaps dec for raglan on front piece. I.e. when there is not enough sts to dec for raglan on front piece, continue dec for neck over A.1. Does that mean that once I get to not enough stitches I do : 1 garter edge stitch 1 edge stitch decrease 1 decrease that was suppose to be before A1 but now joined with A1 or is the second decrease left out? Thanks

DROPS Design 12.03.2019 kl. 10:08:

Dear Tamara, when all sts on front piece have been decreased for raglan, continue decreasing as before but decrease now the sts in A.1 from raglan line on both front pieces. Happy knitting!

Marie 24.02.2019 - 23:35:

Hi. I am confused about at which point do I do the neck elevation. It says “when raglan and bec dec are done[…]. Now work on an elevation in the neck AT THE SAME TIME continue dec for raglan as before: […]”. If the dec are finished how can I carry them on as before? Also is the neck elevation just in the back? Please can you clarify this while section.

DROPS Design 25.02.2019 kl. 11:24:

Dear Marie, the elevation wlil be worked when all decreases have been worked, ie you should have approx. 44-48-50-56-62-68 sts on needle and piece measures approx. 66-68-70-72-74-76 cm. Now work an elevation in the neck beginning from RS as explained. Happy knitting!

Irene Knutsen 18.02.2019 - 11:18:

Ang raglan felling : Skal disse to gjentaes ? Eller skal en fortsette med 3 masker , så 4 masker i raglanfelling ? Jeg får den ikke til ... Irene

DROPS Design 20.02.2019 kl. 14:01:

Hei Irene. Jeg er litt usikker på om jeg skjønte spørsmålet ditt. Men du feller til raglan på annenhver omgang/pinne slik: fell 1 maske på hver side av hver A.1 (=8 masker felt på omgangen) og dette gjentar du 15-16-16-17-18-18 ganger (i tillegg til første gangen). Når du er ferdig med det feller du 2 masker på hver side av hver A.1 (=16 masker felt på omgangen/pinnen) og dette gjentar du 1-1-2-2-2-3 ganger til. Nå er fellingen til raglan ferdig. Samtidig som du feller til raglan skal du felle av til hals når arb måler 44-45-46-47-48-49 cm - du feller som forklart. Så disse 2 fellingene (hals og raglan) vil altså skje samtidig. God fornøyelse

Francisco 15.02.2019 - 17:46:

Hi. Beginner knitter here with a question on the sleeves' part. We have to do the rib for 4cm. Then change to 6mm needle and knit till we get to 7cm. Then we do the first increase. Then it says that I should increase 15 times (for XL) every 3 cms. If I do so, my piece will measure 7+15x3=52 cm. But then it says that when piece measures 45cm to cast off 10 sts mid under sleeve. This length does not make sense. What am I missing here?

DROPS Design 18.02.2019 kl. 08:26:

Dear Francisco. There was a correction there: it should be 'When piece measures 54-53-53-53-53-53 cm, cast off 10 sts mid under sleeve (= 5 sts on each side of marker) '. Happy knitting!

Rathberger 10.02.2019 - 23:29:

Hallo, wie genau wird der hinteren Halsrand in verkürzten Reihen gestrickt? Wird es auf jeder Seite einzeln gestrickt? Bitte eine genaue Erklärung 👍🏼😅

DROPS Design 11.02.2019 kl. 11:21:

Liebe Frau Rathberger, die 1. Reihe wird von Anfang der Reihe bis 7 M vor Ende der Reihe bleiben, wenden, die Rückreihe wie zuvor stricken bis 7 M vor Ende der Reihe bleiben, wenden, dann stricken Sie bis 10 M übrig sind (die 7 + 3 neue), wenden und bis 10 M übrig sind (die 7 + 3 neue) und so weiter stricken bis dann 13 M auf beiden Seiten bleiben und dann 16 M auf beiden Seiten bleiben. Viel Spaß beim stricken!

Marie 09.02.2019 - 09:35:

Bonjour ca veut dire quoi A.1 ?

DROPS Design 11.02.2019 kl. 08:21:

Bonjour Marie, A.1 est le diagramme que l'on tricote au niveau des raglans, il se tricote sur 7 mailles et vous le trouverez à droite du schéma des mesures, sous la manche. Bon tricot:

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1159