DROPS Extra / 0-1159

Aberdeen by DROPS Design

Stickad DROPS herrtröja i ”Air” med raglan och sjalkrage. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr ai-008
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
350-400-400-450-500-550 g nr 04, mellangrå

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 6 – eller det st.nr du måste använda för att få 15 m x 19 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (80 cm) NR 5 – till resår.
----------------------------------------------------------

från 41.00 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 41.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 41.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 287kr. Läs mer.

Se diag A.1. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

RAGLAN:
Alla minskn görs från rätsidan!
Det minskas 1 m på varje sida av varje A.1 (= 8 m minskade på v):
Minska så här före A.1: Sticka till 2 m före A.1, 2 m räta tills (= 1 m minskad).
Minska så här efter A.1: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över (= 1 m minskad).

Det minskas 2 m på varje sida av varje A.1 så här (= 16 m minskade på v):
Minska så här före A.1: Sticka till 3 m före A.1, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över (= 2 m minskade).
Minska så här efter A.1: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 m räta tills, drag den lyfta m över (= 2 m minskade).

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag, på nästa v stickas omslaget vridet rätt (dvs sticka i bakre maskbågen i stället för i främre) för att slippa hål.

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas innanför 1 rätst kantm. Alla minskn görs från rätsidan!
Minska så här före 1 kantm: 2 m räta tills.
Minska så här efter 1 kantm: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Tröjan stickas runt på rundst upp till halsen. När det maskas av till hals stickas det vidare fram och tillbaka. V början = mitt bak.

FRAM- OCH BAKST:
Lägg upp 176-188-204-224-244-268 m på rundst 5 med Air. Sticka resår (2 rm, 2 am) runt i 6 cm. Sedan stickas det slätst till färdigt mått. På nästa v byts det till rundst 6 och det minskas 32-32-36-40-44-48 m jämnt fördelat = 144-156-168-184-200-220 m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 42-43-44-45-46-47 cm maskas det av m för ärmhål i varje sida så här: Sticka 31-34-37-41-45-50 m slätst (= halva bakst), maska av 10 m under ärmen, 62-68-74-82-90-100 m slätst (= framst), maska av 10 m under ärmen, sticka de resterande 31-34-37-41-45-50 m (= halva bakst). Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRMAR:
Ärmarna stickas runt på strumpst/rundst.
Lägg upp 40-40-44-44-44-48 m på strumpst 5. Sticka resår (2 rm,2 am) i 4 cm. Sedan stickas det slätst till färdigt mått. På nästa v byts det till strumpst/rundst 6, och det minskas 5-3-5-3-3-7 m jämnt fördelat = 35-37-39-41-41-41 m. När ärmen mäter 8 cm i alla storlekar sätts det en markör i början av v (= mitt under ärmen). På nästa v ökas det 1 m på varje sida av markören – LÄS ÖKNINGSTIPS! Upprepa ökningen på var 6-6-6-6-5-5 v 8-7-3-3-14-7 ggr till, därefter på var 5-5-5-5-4-4 v 6-7-12-12-2-11 gånger = 65-67-71-73-75-79 m. De nya m stickas i slätst. När arb mäter 54-53-53-53-53-53 cm maskas det av 10 m under ärmen (= 5 m på varje sida av markören) = 55-57-61-63-65-69 m kvar till ärm.

OK:
Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det maskades av m för ärmhål = 234-250-270-290-310-338 m. Nu fortsätts det med slätst och mönster i varje övergång mellan fram- och bakst och ärmarna från början av v: Fortsätt med slätst över de första 28-31-34-38-42-47 m, A.1 (= 7 m), slätst över de nästa 47-49-53-55-57-61 m, A.1, 56-62-68-76-84-94 m slätst, A.1, 47-49-53-55-57-61 m slätst, A.1, 28-31-34-38-42-47 m slätst. Fortsätt så, SAMTIDIGT minskas det till RAGLAN - se förkl ovan, och det minskas till hals så här: LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU STICKAR VIDARE:

RAGLAN:
OBS: Det fortsätts sedan runt till det avm m till hals. Sedan stickas resten av oket fram och tillbaka. Se till att hålla stickfastheten för att få riktiga mått när du gör raglan.
Upprepa minskn till raglan på vartannat v/varje v från rätsidan 15-16-16-17-18-18 ggr till (= 8 m per minskn), sedan minskas det 2 m på varje sida av varje raglanlinje (= 16 m per minskn). Upprepa minskn 1-1-2-2-2-3 ggr till.
HALSAVMASKNING:
När arb mäter 44-45-46-47-48-49 cm maskas de mittersta 14-16-16-16-18-20 m på framst av till hals. Sedan stickas arb fram och tillbaka och den yttersta m mot halsen stickas i RÄTST - se förkl ovan. Sedan minskas det 1 m innanför 1 rätst kantm i varje sida av halsen - LÄS MINSKNTIPS! Upprepa minskn på vartannat v till färdigt mått. OBS: Halsminskn överlappar minskn till raglan på framst. Dvs, när det inte finns tillräckligt med m att minska till raglan på framst, fortsätter minskn till hals över A.1.

När raglan- och halsminskn är färdig mäter arb ca 66-68-70-72-74-76 cm. Nu stickas det en förhöjning i nacken: Börja från rätsidan och sticka som förut tills det återstår 7 m, vänd, strama tråden, sticka tillbaka tills det återstår 7 m, vänd, strama tråden, sticka tills det återstår 10 m, vänd strama tråden, sticka tills det återstår 10 m, vänd, strama tråden, sticka tills det återstår 13 m, vänd, strama tråden, sticka tills det återstår 13 m, vänd strama tråden, sticka tills det återstår 16 m, vänd strama tråden, sticka tills det återstår 16 m. Maska av.

SJALKRAGE:
Börja mitt fram på höger sida av m som är minskad till hals. Sticka upp på rundst 5 med Air: 43-45-46-48-50-52 m upp till axeln, sedan stickas det upp 26-27-27-27-29-29 m bak i nacken, och till
slut 43-45-46-48-50-52 m ned längs vänster sida av halsminskn = 112- 117-119-123-129-133 m. (Det stickas inte upp m där det minskades m fram i halsen). Sticka 1 v rätt från avigsidan SAMTIDIGT som det ökas 4-7-5-5-7-7 m jämnt fördelat = 116-124-124-128-136-140 m. Sedan stickas det resår så här (från rätsidan): 1 rätst kantm, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* tills det återstår 3 m och avsluta med 2 rm och 1 rätst m. Fortsätt resåren så tills kragen mäter ca 6 cm. Nu ökas det 1 m i var och en av de mittersta 14 aviga partierna, sett från rätsidan (= bak i nacken) = 130-138-138-142-150-154 m. Sticka vidare till kragen mäter 10-11-11-11-12-13 cm, maska av löst med rm över rm och am över am.

MONTERING:
Lägg kragen dubbel (vänster sida över höger sida) nederst i halsöppningen och sy fint fast till halsringningen fram genom båda lagren. Sy ihop öppningarna under ärmarna.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Extra 0-1159) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (151)

Nell 24.11.2019 - 01:21:

Bonjour, j’ai un petit souci, le diagramme A1 n’apparaît pas sur la page, celui pour faire le raglan sur 7 mailles. Merci pour votre réponse

DROPS Design 25.11.2019 kl. 09:49:

Bonjour Nelll, le diagramme A.1 se trouver à droite du schéma des mesures, juste sous la manche. Bon tricot!

Salla 23.11.2019 - 08:26:

" HUOM: Pääntie kohtaa etukappaleen raglankavennuksia, eli kun etukappaleessa ei enää voida tehdä raglankavennuksia, jatka pääntien kavennuksia piirroksen A.1 mallineuleen kohdalla." Miten on ajateltu että raglankavennukset voi tehdä lopussa 16 silmukkaa/ kerros?

Salla 23.11.2019 - 08:24:

" HUOM: Pääntie kohtaa etukappaleen raglankavennuksia, eli kun etukappaleessa ei enää voida tehdä raglankavennuksia, jatka pääntien kavennuksia piirroksen A.1 mallineuleen kohdalla." Eli lopussa ei voi kaventaa raglassa 16 silmukkaa/ kerros!

Hildegunn 21.11.2019 - 00:14:

På halsfelling: Hva menes med «ytterste maske i halsen strikkes i rille?» (1 rille = 2 pinner rett). Betyr det at første maske i halsen skal strikkes rett fra begge sider slik at det blir annehver rett og vrang sett fra fremsiden (= rillestrikk)? Og at det er kun første maske som skal bli rillestrikk?

Cavelier-bourdu 25.10.2019 - 11:47:

Bonjour, je suis arrivée dans le tricot à 66 cm de hauteur, ils est dit "quand toutes les diminutions du raglan et de l'encolure sont faites l'ouvrage mesure environ 66 cm. faire une ré-hausse pour l'encolure ..et là il est dit : continuer les diminutions de raglan? je ne comprends plus...et du coup je me retrouve avec moins de mailles qu'il est dit?? merci pour vos explications.

DROPS Design 25.10.2019 kl. 13:53:

Bonjour Mme Cavelier-Bourdu, cette phrase a été supprimée des explications en ligne, quand toutes les diminutions du raglan et de l'encolure sont faites, on tricote la réhausse pour l'encolure dos, sans diminuer davantage pour le raglan. Bon tricot!

Nh 25.10.2019 - 10:36:

Wie viele Maschen sind nach den Raglan- und Halsausschnittabnahmen noch auf der Nadel? Es fehlen mir 4 cm. (Gr.XL/ Raglanabnahmen 18x und 3xdoppelt) Danke schon mal.

DROPS Design 25.10.2019 kl. 11:02:

Liebe Nh, es hängt von Ihre Maschenprobe in der Höhe, die Abnahmen für Halsausschnitt werden bis zur Ende Raglanabnahmen gestrickt. Die gesamte Höhe wird von der Schulter bis unteren Rand gemessen - siehe Maßskizze. Viel Spaß beim stricken!

Nadine 14.10.2019 - 12:49:

Hallo,dies ist mein erster Pulli.Ich komm beim Ärmel nicht weiter, wie muss ich zunehmen? "dann in jeder 5. Rd noch 6 den (=65)" wenn ich in jeder 5. Rd je 2 zunehme komme ich nicht auf 65. Wenn ich in jeder 5. Rd 6 zunehme stimmt die Anzahl, aber es sieht nicht richtig aus. Wie ist es richtig. ?

DROPS Design 14.10.2019 kl. 13:29:

Liebe Nadine, 65 M ist die Maschenanzahl in die 1. Größe, so daß Sie mit 35 M anfangen, Sie nehmen dann so zu: 2 M in jeder 6. Runde insgesamt 9 Mal; dann in jeder 5. Runde insgesamt 6 Mal: 35 + 2x9 + 2x6 = 65 Maschen. Viel Spaß beim stricken!

Veerle Cuisinier-Stansens 11.08.2019 - 21:54:

Hallo, ik zou heel graag deze trui breien, maar ik vind breien met een rondbreinaald niet zo makkelijk om te doen. Kan ik deze trui ook breien met gewone naalden? Bedankt om mij te helpen...

DROPS Design 12.08.2019 kl. 13:28:

Dag Veerle,

Deze trui zou je inderdaad ook op rechte naalden kunnen breien. Er zijn dan wel een paar kleine aanpassingen nodig. We hebben een algemene instructie geschreven over hoe je een patroon aan kunt passen om met rechte naalden te breien. Deze vind je hier

Lindsey 15.07.2019 - 13:56:

Hallo, Ik heb te snel mijn vorige vraag verzonden. Hoeveel steken heb je nog wanneer je alle minderingen voor de hals en raglan hebt gedaan en je gaat beginnen aan de verhoging voor de hals?

DROPS Design 15.07.2019 kl. 14:20:

Dag Lindsey,

Nadat je de 18 keer om de naald hebt geminderd, minder je nog een aantal keren (afhankelijk van je maat) 2 steken aan beide kanten van A.1. Let er ook op dat je moet minderen voor de hals, door steken af te kanten midden voor en daarna aan beide kanten van de hals af te kanten. Ik weet niet precies hoeveel steken je dan over houdt. Dit zou je uit kunnen rekenen door alle minderingen voor de hals en de raglan op te tellen.

Lindsey 15.07.2019 - 13:54:

Hallo, Bedankt voor het antwoord. Verder vroeg ik me af hoe vaak je die minderingen herhaalt. In het patroon staat 'herhaal dit minderen NOG 17keer (voor maat xl) om de naald (aan de goede kant)'. Klopt het dat je in het totaal dan 18 keer 8 steken mindert (om de naald)? Alvast bedankt! Het breien op zich is helemaal niet moeilijk maar het patroon vind ik wat onduidelijk uitgelegd, met name het stuk over het minderen.

DROPS Design 15.07.2019 kl. 14:15:

Dag Lindsey,

Je mindert dan inderdaad in totaal 18 keer (als er staat nog 17 keer)

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1159

Aberdeen

Kammya, India

712. Aberdeen

Olajda, Norway