DROPS Extra / 0-1145

Winter Waves by DROPS Design

Settet består av: Strikket DROPS lue, poncho og votter i ”Merino Extra Fine” med hullmønster og vrangbord

DROPS Design: Modell nr me-083
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: One-size
Passer hodemål: 54/56 cm
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
100 g f.nr 22, lys lilla

DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 4 - eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) NR 3,5 - til vrbord.

450-450-500 g f.nr 22, lys lilla

DROPS RUNDP (60 og 80 cm) NR 4 - eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (60 cm) NR 3,5 - til vrbord.

100 g i alle str i f.nr 22, lys lilla

DROPS SETTP NR 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3 - til vrbord.
----------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 25.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 25.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 325kr. Les mer.

Se diag A.1-A.6.

FELLETIPS:
Det felles på hver side av m med merke i slik:
Fell slik før m med merke i: Strikk 2 m rett sammen.
Fell slik etter m med merke i: Ta 1 m løst av p, 1 rett, løft den løse m over.
----------------------------------------------------------

LUE:
Arb strikkes rundt på rundp, bytt til settp etter hvert som det felles.

Legg opp 105 m på rundp 3,5 med Merino Extra Fine. Strikk vrbord (1 rett/2 vrang) i 3 cm. Bytt til rundp 4 og strikk 1 omg glstrikk, SAMTIDIG felles det 9 m jevnt fordelt = 96 m. Videre strikkes mønster A.1 (= 12 m) 8 ganger i bredden. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.1 er strikket ferdig 2 ganger i høyden, strikkes A.2 (= 12 m på første omg) over hver rapport med A.1. Når hele A.2 er strikket ferdig i høyden, er det 24 m tilbake. Strikk alle m 2 og 2 rett sammen = 12 m. Klipp tråden, tre den igjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Luen måler ca 25 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb strikkes rundt på rundp ovenfra og ned til splitten, deretter strikkes arb frem og tilbake i 2 deler. Omg start = midt bak.

Legg opp 168-195-210 m på rundp 3,5 med Merino Extra Fine. Strikk vrbord (= 1 rett/2 vrang) i 3 cm. Bytt til rundp 4. Strikk 1 omg glstrikk, SAMTIDIG som det felles 12-15-18 m jevnt fordelt = 156-180-192 m. Nå strikkes det mønster A.1 (= 12 m) over alle m = 13-15-16 rapporter i bredden. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når A.1 er strikket ferdig 2 ganger i høyden, fortsette det med A.3 1 gang i høyden = 234-270-288 m. Nå strikkes A.4 (= 18 m) over hver rapport A.3. Når A.4 er strikket ferdig i høyden er det 260-300-320 m på omg. Fortsett videre med A.5 (= 20 m) over hver rapport A.4. På siste omg i A.5 økes det 18-20-38 m jevnt fordelt = 278-320-358 m. Fortsett med glstrikk til arb måler 45-48-51 cm. Nå strikkes det slik: Strikk glstrikk over de første 65-75-85 m, fortsett med RILLE - se forkl over, over de neste 10 m (sett et merke midt mellom disse 10 rille-m), deretter strikkes det glstrikk over de neste 129-150-169 m, rille over de neste 10 m, ( sett et merke midt mellom disse 10 rille-m), strikk de resterende 64-75-84 m. Merkene markerer sidene på ponchoen. Fortsett slik til det er strikket 2 riller over de 10 m i hver side. Nå deles arb til forstk og bakstk ved å sette de midterste 139-160-179 m på omg (dvs m mellom de 2 merkene) på en tråd (= forstk). Det er nå 139-160-179 m tilbake på p (= bakstk).

BAKSTK:
Nå strikkes det frem og tilbake i glstrikk med 5 m rille, i hver side til arb måler 54-57-60 cm fra oppleggskanten. På neste p fra retten strikkes det slik: 5 m rille, glstrikk til det gjenstår 5 m, SAMTIDIG økes det 7-7-6 m jevnt fordelt, 5 m rille = 146-167-185 m. Bytt til rundp 3,5 og strikk vrbord slik: 5 m rille, * 1 rett, 2 vrang *, gjenta *-* til det gjenstår 6 m, 1 rett, 5 m rille. Når vrborden måler 4 cm, felles det av med rett over rett og vrang over vrang.

FORSTK:
Sett m fra tråd til bake på rundp 4 = 139-160-179 m. Strikk på samme måte som bakstk.
----------------------------------------------------------

HØYRE VOTT:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 39-42-45 m på settp 3 med Merino Extra Fine. Strikk vrbord (= 1 rett / 2 vrang) i 6 cm. Bytt til settp 3,5 og strikk 1 omg glstrikk, SAMTIDIG justeres m-antallet til 38-42-46 m. Nå strikkes det mønster slik: 1-2-3 m glstrikk, A.6 (= 16 m), 2-3-4 m glstrikk (= oppå hånden), 2 m glstrikk, SAMTIDIG settes det et merke i den siste av disse 2 m (= tommel-m), glstrikk over de resterende 17-19-21 m. Fortsett mønsteret slik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler totalt 8 cm, starter økningen til tommel ved å lage 1 kast på hver side av tommel-m, på neste omg strikkes kastene vridd rett for å unngå hull. Gjenta økningen til tommel på hver 2.omg 5-6-7 ganger til (det økes på hver side av alle tommel-m, dvs at det blir 2 m mer mellom kastene for hver økning) = 13-15-17 tommel-m og 50-56-62 m totalt. Når arb måler totalt 12-13-13 cm, settes de 13-15-17 tommel-m på 1 tråd og det legges opp 1 ny m over m på tråden = 38-42-46 m på p. Strikk videre til A.6 er strikket ferdig i høyden totalt 2 ganger. Deretter fortsettes det med glstrikk til ferdig mål. Når arb måler totalt 22-23-24 cm settes det 1 merke i den 19.-21.-23.m og 38.-42.-46.m. På neste omg felles det 1 m på hver side av hver m med merke i - LES FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver omg 7-8-9 ganger til = 6 m tilbake. Klipp tråden, tre den igjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Votten måler ca 25-26-27 cm.

TOMMEL:
Sett m over tommelkilen på p og plukk i tillegg opp 3 m i kanten på baksiden av tommel-m = 16-18-20 m. Strikk glstrikk rundt til tommelen måler ca 6 cm. På neste omg strikkes alle m rett sammen 2 og 2. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden.

VENSTRE VOTT:
Strikk som høyre vott, men speilvendt. Dvs, det strikkes mønster slik: Strikk 2-3-4 m glstrikk, A.6, 1-2-3 m glstrikk (= oppå votten), glstrikk over de resterende 19-21-23 m, sett et merke i den nest siste m på omg (= tommel-m).

Diagram

= rett
= 1 kast mellom 2 m. Kastet strikkes rett på neste omg, det skal bli hull
= 1 kast mellom 2 m. kastet strikkes vridd rett på neste omg (dvs strikk i bakre ledd av m isteden for i fremre) slik at det ikke blir hull
= ta 1 m løst av p, 1 rett, løft den løse m over
= 2 m rett sammen
= sett første m løst over på høyre p, sett neste m på hj.p foran arb, sett ytterste m på høyre p tilbake på venstre p, og strikk 2 m rett sammen, løft ytterste m på høyre p tilbake på venstre p, løft m på hj.p over ytterste m på venstre p slik at den ikke blir vridd og sett denne m over på høyre p. For å se video på hvordan man gjør denne fellingen, gå til: Felle: 1 maske - DROPS Extra 0-1145
= økeomg - se forkl i oppskrift.

Kommentarer / Spørsmål (9)

Gabriela Huitrón Luja 01.09.2019 - 17:37:

En Mexico donde puedo comprar estas lanas MARCA DEOPS

DROPS Design 17.10.2019 kl. 19:20:

Hola Gabriela. Puedes consultar las tiendas que venden para Mexico aquí: https://www.garnstudio.com/findastore.php?s=w&cid=23. De momento no hay tiendas físicas en México.

Caussieu 29.01.2019 - 08:25:

Bonjour , dans le modèle me-083 , je ne comprends pas l'explication de la double diminution , les 2 dernières lignes, comment passer la maille auxiliaire par dessus la m de l'aiguille gauche ... merci de me dépanner ...

DROPS Design 29.01.2019 kl. 09:25:

Bonjour Mme Caussieu, cette vidéo montre comment réaliser cette double diminution. Bon tricot!

Odile 04.11.2018 - 13:25:

Autre chose : lorsque je fais des augmentations , j ai toujours un petit trou , y a t il un moyen d eviter ça ? Merci

DROPS Design 05.11.2018 kl. 09:37:

Bonjour Odile, vous pouvez utiliser différentes techniques pour augmenter: avec le fil du rang précédent ou avec une augmentation intercalaire. Bon tricot!

Odile 02.11.2018 - 21:02:

Bonjour , Je debute et je ne comprends pas comment on met des mailles en arrêt pour partager le devant et le dos.j ai mis les mailles du fond sur un fil d aiguille circulaire , mais je ne sais pas comment retirer le 1 fil qui comprend aussi le reste des mailles Du coup je suis coincee ,pouvez vous m'aider ?

DROPS Design 05.11.2018 kl. 08:26:

Bonjour Odile, Cette vidéo montre comment glisser des mailles sur un fil - dans ce cas, ne glissez que le nombre de mailles indiqué sur le fil, gardez les autres sur votre aiguille et terminez cette partie. Reprenez ensuite les mailles en attente ainsi et tricotez la 2ème partie. Bon tricot!

Anna Paola Majer 01.11.2018 - 16:36:

Buonasera, non ho capito bene come fare le diminuzioni nel berretto. Ho ripetuto per due volte lo schema A.1e inizio ora lo schema A.2 (= 12 m sul 1° giro) . E' implicito che debba fare le diminuzioni seguendo il disegno, fino a ridurre i numero delle maglie a 24? Grazie!

DROPS Design 01.11.2018 kl. 16:47:

Buongiorno Anna Paola. Sì è corretto. Quando avrà completato il diagramma A.2, sui ferri ci saranno 24 maglie. Buon lavoro!

Giada 07.12.2017 - 23:32:

Buinasera, non riesco a capire come dividere il dietro è il davanti. Finito il giro a costa legaccio ho (avendo fatto la taglia L/XL) 75 m e 5 a legaccio, poi le 160 da dividere e via di seguito. Ho letto anche la risposta data a Gabriella ma non capisco cosa si intenda per “finire il giro “. Ho provato a lavorare le prime 75 + le 5 e poi mettere le 160 in sospeso, ma per continuare “spezzando “ i fianchi devo tagliare il filo e riprendere? Grazie in anticipo per la risposta

DROPS Design 08.12.2017 kl. 14:48:

Buongiorno Giada. Deve lavorare le prime 75 m a maglia rasata e le successive 5 m a legaccio, e qui ha un segnapunti; poi lavora le altre 5 m a legaccio , le 150 m successive a maglia rasata e le 5 m successive a legaccio (quindi fino al secondo segnapunti) e le trasferisce su un ferro ausiliario (queste m sono il davanti ), e finisce con le altre 5 m a legaccio e le rimanenti 75 m a maglia rasata. Le m che sono sui ferri sono quelle del dietro e prosegue su queste avanti e indietro. Non è necessario tagliare il filo. Buon lavoro!

Gabriella 18.11.2015 - 07:52:

Grazie per la precedente risposta. nuova domanda : dividendo il lavoro per lavorare separatamente il davanti ed il dietro, dopo aver passato su un ferro ausiliare le 139 maglie del davanti ( 5 legaccio, 129 rasata, 5 legaccio) sul ferro mi trovo per il dietro con 65 m.rasata, 5 legaccio, 5 legaccio e 64 rasata. Non mi è chiaro come lavorare il dietro. devo forse tornare indietro con le 5 maglie a legaccio e le 65 a maglia rasata? in questo modo però queste avrebbero un giro in più. Grazie

DROPS Design 19.11.2015 kl. 11:04:

Buongiorno Gabriella, deve finire il giro prima di mettere la maglie in sospeso: le 10 m a m legaccio costituiranno l'apertura sulle braccia, per cui sono ai lati. Il davanti e il dietro sono uguali, 5 m a m legaccio ai lati e 129 m a m rasata in mezzo. Da questo punto in poi lavorerà avanti e indietro su queste m. Ci riscriva se qualcosa non le è chiaro. Buon lavoro!

Gabriella 15.10.2015 - 22:13:

Le istruzioni prevedono che ci siano 234 maglie dopo aver ripetuto due volte lo schema A1 e una volta lo schema A3, cioè aumenti di due maglie per ognuno dei 13 A1 e A3, ma dal disegno non trovo dove e come aumentare the instructions state that there are 234 p after repeating twice the pattern A1 and once the scheme A3, with increases of two links for each of the 13 A1 and A3, but thin the scheme design i can not find where and how to increase

DROPS Design 16.10.2015 kl. 09:26:

Dear Gabriella, after you have worked A.1 in height, work A.3 in height, A.3 starts with 12 sts and ends with 18 sts, so that you will increase 6 sts in each repeat of A.3. Happy knitting!

Gabriella 15.10.2015 - 22:04:

Le istruzioni prevedono che ci siano 234 maglie dopo aver ripetuto due volte lo schema A1 e una volta lo schema A3, cioè aumenti di due maglie per ognuno dei 13 A1 e A3, ma dal disegno non trovo dove e come aumentare the instructions state that there are 234 p. after repeating twice the pattern A1 and once the scheme A3, increases of two p for each of the 13 A1 and A3, but in the scheme design can not find where and how to increase

DROPS Design 16.10.2015 kl. 13:18:

Buongiorno Gabriella. Nelle righe 9, 15 e 17 del diagramma A.3 vengono aumentate 2 m facendo delle m gettate. In queste modo, vengono aumentate in tutto 6 m in ogni ripetizione del diagramma. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1145