DROPS Extra / 0-1145

Winter Waves by DROPS Design

Settiin kuuluu: Pitsineuleiset DROPS myssy, poncho ja käsineet ”Merino Extra Fine” -langasta.

DROPS Design: Malli nro me-083
Lankaryhmä B
----------------------------------------------------------
MYSSY:
Koko: Yksi koko
Pään ympärys: 54/56 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS MERINO EXTRA FINE:
100 g nro 22, vaalea lila

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen).

DROPS MERINO EXTRA FINE:
450-450-500 g nro 22, vaalea lila

DROPS PYÖRÖPUIKOT (60 ja 80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.

KÄSINEET:
Koko: S/M - M/L - L/XL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS MERINO EXTRA FINE:
joka kokoon 100 g nro 22, vaalea lila

kuvio/tekniikka: siksak, muoto: halkio, kaarroke, ohjetyyppi: hatut, käsineet, ponchot, setti,

Katso ruutupiirrokset A.1-A.6.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna merkityn s:n molemmin puolin seuraavasti:
Ennen merkittyä s: Neulo 2 s oikein yhteen.
Merkityn s:n jälkeen: Nosta 1 s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
----------------------------------------------------------

MYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi.

Luo 105 s pyöröpuikolle nro 3,5 Merino Extra Fine -langalla. Neulo 3 cm 1 o/2 n -joustinneuletta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 1 krs sileää neuletta ja kavenna samalla tasavälein 9 s = 96 s. Neulo sitten mallineuletta piirroksen A.1 (= 12 s) mukaisesti = 8 mallikertaa krs:lla. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet toistanut piirroksen A.1 mallikertaa 2 kertaa korkeussuunnassa, neulo piirroksen A.1 mallineuleen kohdalla mallineuletta piirroksen A.2 (= 12 s ensimmäisellä krs:lla) mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työssä on jäljellä 24 s. Neulo kaikki s:t pareittain oikein yhteen = 12 s. Katkaise lanka, vedä lanka loppujen silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin. Myssyn korkeus on n. 25 cm.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Työ neulotaan ylhäältä alas halkioon asti. Tämän jälkeen työ neulotaan tasona kahtena osana. Kerroksen vaihtumiskohta = keskitaka.

Luo 168-195-210 s pyöröpuikolle nro 3,5 Merino Extra Fine -langalla. Neulo 3 cm 1 o/2 n -joustinneuletta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 1 krs sileää neuletta ja kavenna SAMALLA tasavälein 12-15-18 s = 156-180-192 s. Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.1 (= 12 s) mukaisesti = 13-15-16 mallikertaa krs:lla. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet toistanut piirroksen A.1 mallikertaa 2 kertaa korkeussuunnassa, neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti 1 mallikerta = 234-270-288 s. Neulo sitten piirroksen A.3 jokaisen mallikerran silmukoilla piirroksen A.4 (= 18 s) mallineuletta. Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, työssä on 260-300-320 s. Jatka neulomalla piirroksen A.4 jokaisen mallikerran silmukoilla piirroksen A.5 (= 20 s) mallineuletta. Lisää piirroksen A.5 viimeisellä krs:llla tasavälein 18-20-38 s = 278-320-358 s. Neulo sitten sileää neuletta, kunnes työn korkeus on 45-48-51 cm. Jatka neulomalla seuraavasti: Neulo ensimmäisillä 65-75-85 s:lla sileää neuletta, neulo seuraavilla 10 s:lla AINAOIKEAA (kts. selitys yllä, kiinnitä 1 merkki ainaoikein -neuleen 10 s:n keskelle), neulo seuraavilla 129-150-169 s:lla sileää neuletta, neulo seuraavilla 10 s:lla ainaoikeaa (kiinnitä 1 merkki ainaoikein -neuleen 10 s:n keskelle), neulo loput 64-75-84 s. Merkit ovat ponchon sivuissa. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes olet neulonut kummankin sivun 10 s:lla 4 krs ainaoikeaa. Jaa sitten työ etu- ja takakappaletta varten, eli siirrä krs:n keskimmäiset 139-160-179 s (eli merkkien väliset s:t) apulangalle (= etukappale). Työssä on nyt jäljellä 139-160-179 s (= takakappale).

TAKAKAPPALE:
Neulo tasona sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa, kunnes työn korkeus luomisreunasta mitattuna on 54-57-60 cm. Neulo seuraava krs (= oikea puoli) näin: 5 s ainaoikeaa, neulo sileää neuletta kunnes jäljellä on 5 s, ja lisää SAMALLA tasavälein 7-7-6 s, neulo 5 s ainaoikeaa = 146-167-185 s. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo joustinneuletta seuraavasti: 5 s ainaoikeaa, *1 o, 2 n*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 s, 1 o, 5 s ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun joustinneuleen korkeus on 4 cm. Päätä s:t joustinneuletta neuloen.

ETUKAPPALE:
Ota apulangalla odottavat s:t pyöröpuikolle nro 4 = 139-160-179 s. Neulo kuten takana.
----------------------------------------------------------

OIKEA KÄSINE:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo 39-42-45 s sukkapuikoille nro 3 Merino Extra Fine -langalla. Neulo 6 cm 1 o/2 n -joustinneuletta. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 1 krs sileää neuletta ja säädä SAMALLA s-luku 38-42-46 s:aan. Neulo sitten mallineuletta seuraavasti: 1-2-3 s sileää neuletta, A.6 (= 16 s), 2-3-4 s sileää neuletta (= käden päällä), 2 s sileää neuletta, kiinnitä samalla 1 merkki näiden 2 s:n viimeiseen s:aan (= peukalokiila), neulo lopuilla 17-19-21 s:lla sileää neuletta. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on yht. 8 cm, aloita peukalokiilan lisäykset, eli tee peukalokiilan s:n molemmin puolin 1 langankierto. Seuraavalla krs:lla langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää. Toista tällaiset peukalokiilan lisäykset joka 2. krs vielä 5-6-7 kertaa (tee aina lisäykset aiemmin lisättyjen silmukoiden molemmin puolin, eli lisäysten väliin tulee jokaisella kerralla 2 s enemmän) = 13-15-17 s peukalokiilassa ja yht. 50-56-62 s. Kun työn pituus on yht. 12-13-13 cm, siirrä peukalokiilan 13-15-17 s apulangalle ja luo apulangan silmukoiden tilalle 1 s = 38-42-46 s työssä. Jatka mallineuletta, kunnes olet toistanut piirroksen A.6 mallikertaa yht. 2 kertaa korkeussuunnassa. Jatka sitten neulomalla sileää neuletta. Kun työn pituus on yht. 22-23-24 cm, kiinnitä 1 merkki krs:n 19.-21.-23. s:aan ja 1 merkki krs:n 38.-42.-46. s:aan. Kavenna seuraavalla krs:lla kummankin merkityn s:n molemmin puolin 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset jokaisella krs:lla vielä 7-8-9 kertaa = 6 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä lanka loppujen silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin. Käsineen pituus on n. 25-26-27 cm.

PEUKALO:
Ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön ja poimi lisäksi peukalokiilan takareunasta 3 s = 16-18-20 s. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes peukalon pituus on n. 6 cm. Neulo seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät.

VASEN KÄSINE:
Neulo oikean käsineen peilikuvaksi. Eli neulo nyt mallineule seuraavasti: Neulo 2-3-4 s sileää neuletta, A.6, 1-2-3 s sileää neuletta (= käden päällä), neulo lopuilla 19-21-23 s:lla sileää neuletta, kiinnitä 1 merkki krs:n toiseksi viimeiseen s:aan (= peukalokiila).

Piirros

= oikea s
= 1 langankierto 2 silmukan väliin. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä!
= 1 langankierto 2 silmukan väliin. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein (eli neulo langankierto takakautta), jottei muodostuisi reikää!
= nosta 1 s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli
= neulo 2 s oikein yhteen
= nosta ensimmäinen s neulomatta oikean käden puikolle, siirrä seuraava s apupuikolle työn eteen, ota oikean käden puikon reunimmainen s takaisin vasemman käden puikolle, ja neulo 2 s oikein yhteen, siirrä oikean puikon reunimmainen s takaisin vasemman käden puikolle, vedä apupuikon s vasemman puikon reunimmaisen s:n yli (tarkista, että s ei kierry) ja siirrä tämä s oikealle puikolle.
= lisäyskrs (kts. selitys ohjeesta)

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Extra 0-1145 alkuperäisohjeeseen.