DROPS Extra / 0-1145

Winter Waves by DROPS Design

Settiin kuuluu: Pitsineuleiset DROPS myssy, poncho ja käsineet ”Merino Extra Fine” -langasta.

DROPS Design: Malli nro me-083
Lankaryhmä B
----------------------------------------------------------
MYSSY:
Koko: Yksi koko
Pään ympärys: 54/56 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS MERINO EXTRA FINE:
100 g nro 22, vaalea lila

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen).

DROPS MERINO EXTRA FINE:
450-450-500 g nro 22, vaalea lila

DROPS PYÖRÖPUIKOT (60 ja 80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.

KÄSINEET:
Koko: S/M - M/L - L/XL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS MERINO EXTRA FINE:
joka kokoon 100 g nro 22, vaalea lila

Saat tämän mallin langat alkaen 49.40€. Lue lisää.

Katso ruutupiirrokset A.1-A.6.

KAVENNUSVINKKI:
Kavenna merkityn s:n molemmin puolin seuraavasti:
Ennen merkittyä s: Neulo 2 s oikein yhteen.
Merkityn s:n jälkeen: Nosta 1 s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
----------------------------------------------------------

MYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi.

Luo 105 s pyöröpuikolle nro 3,5 Merino Extra Fine -langalla. Neulo 3 cm 1 o/2 n -joustinneuletta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 1 krs sileää neuletta ja kavenna samalla tasavälein 9 s = 96 s. Neulo sitten mallineuletta piirroksen A.1 (= 12 s) mukaisesti = 8 mallikertaa krs:lla. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet toistanut piirroksen A.1 mallikertaa 2 kertaa korkeussuunnassa, neulo piirroksen A.1 mallineuleen kohdalla mallineuletta piirroksen A.2 (= 12 s ensimmäisellä krs:lla) mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työssä on jäljellä 24 s. Neulo kaikki s:t pareittain oikein yhteen = 12 s. Katkaise lanka, vedä lanka loppujen silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin. Myssyn korkeus on n. 25 cm.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Työ neulotaan ylhäältä alas halkioon asti. Tämän jälkeen työ neulotaan tasona kahtena osana. Kerroksen vaihtumiskohta = keskitaka.

Luo 168-195-210 s pyöröpuikolle nro 3,5 Merino Extra Fine -langalla. Neulo 3 cm 1 o/2 n -joustinneuletta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 1 krs sileää neuletta ja kavenna SAMALLA tasavälein 12-15-18 s = 156-180-192 s. Jatka neulomalla kaikilla silmukoilla mallineuletta piirroksen A.1 (= 12 s) mukaisesti = 13-15-16 mallikertaa krs:lla. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet toistanut piirroksen A.1 mallikertaa 2 kertaa korkeussuunnassa, neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti 1 mallikerta = 234-270-288 s. Neulo sitten piirroksen A.3 jokaisen mallikerran silmukoilla piirroksen A.4 (= 18 s) mallineuletta. Kun olet neulonut piirroksen A.4 loppuun, työssä on 260-300-320 s. Jatka neulomalla piirroksen A.4 jokaisen mallikerran silmukoilla piirroksen A.5 (= 20 s) mallineuletta. Lisää piirroksen A.5 viimeisellä krs:llla tasavälein 18-20-38 s = 278-320-358 s. Neulo sitten sileää neuletta, kunnes työn korkeus on 45-48-51 cm. Jatka neulomalla seuraavasti: Neulo ensimmäisillä 65-75-85 s:lla sileää neuletta, neulo seuraavilla 10 s:lla AINAOIKEAA (kts. selitys yllä, kiinnitä 1 merkki ainaoikein -neuleen 10 s:n keskelle), neulo seuraavilla 129-150-169 s:lla sileää neuletta, neulo seuraavilla 10 s:lla ainaoikeaa (kiinnitä 1 merkki ainaoikein -neuleen 10 s:n keskelle), neulo loput 64-75-84 s. Merkit ovat ponchon sivuissa. Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes olet neulonut kummankin sivun 10 s:lla 4 krs ainaoikeaa. Jaa sitten työ etu- ja takakappaletta varten, eli siirrä krs:n keskimmäiset 139-160-179 s (eli merkkien väliset s:t) apulangalle (= etukappale). Työssä on nyt jäljellä 139-160-179 s (= takakappale).

TAKAKAPPALE:
Neulo tasona sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa, kunnes työn korkeus luomisreunasta mitattuna on 54-57-60 cm. Neulo seuraava krs (= oikea puoli) näin: 5 s ainaoikeaa, neulo sileää neuletta kunnes jäljellä on 5 s, ja lisää SAMALLA tasavälein 7-7-6 s, neulo 5 s ainaoikeaa = 146-167-185 s. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo joustinneuletta seuraavasti: 5 s ainaoikeaa, *1 o, 2 n*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 s, 1 o, 5 s ainaoikeaa. Jatka joustinneuletta tähän tapaan. Kun joustinneuleen korkeus on 4 cm. Päätä s:t joustinneuletta neuloen.

ETUKAPPALE:
Ota apulangalla odottavat s:t pyöröpuikolle nro 4 = 139-160-179 s. Neulo kuten takana.
----------------------------------------------------------

OIKEA KÄSINE:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.
Luo 39-42-45 s sukkapuikoille nro 3 Merino Extra Fine -langalla. Neulo 6 cm 1 o/2 n -joustinneuletta. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Neulo 1 krs sileää neuletta ja säädä SAMALLA s-luku 38-42-46 s:aan. Neulo sitten mallineuletta seuraavasti: 1-2-3 s sileää neuletta, A.6 (= 16 s), 2-3-4 s sileää neuletta (= käden päällä), 2 s sileää neuletta, kiinnitä samalla 1 merkki näiden 2 s:n viimeiseen s:aan (= peukalokiila), neulo lopuilla 17-19-21 s:lla sileää neuletta. Jatka mallineuletta tähän tapaan. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on yht. 8 cm, aloita peukalokiilan lisäykset, eli tee peukalokiilan s:n molemmin puolin 1 langankierto. Seuraavalla krs:lla langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää. Toista tällaiset peukalokiilan lisäykset joka 2. krs vielä 5-6-7 kertaa (tee aina lisäykset aiemmin lisättyjen silmukoiden molemmin puolin, eli lisäysten väliin tulee jokaisella kerralla 2 s enemmän) = 13-15-17 s peukalokiilassa ja yht. 50-56-62 s. Kun työn pituus on yht. 12-13-13 cm, siirrä peukalokiilan 13-15-17 s apulangalle ja luo apulangan silmukoiden tilalle 1 s = 38-42-46 s työssä. Jatka mallineuletta, kunnes olet toistanut piirroksen A.6 mallikertaa yht. 2 kertaa korkeussuunnassa. Jatka sitten neulomalla sileää neuletta. Kun työn pituus on yht. 22-23-24 cm, kiinnitä 1 merkki krs:n 19.-21.-23. s:aan ja 1 merkki krs:n 38.-42.-46. s:aan. Kavenna seuraavalla krs:lla kummankin merkityn s:n molemmin puolin 1 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset jokaisella krs:lla vielä 7-8-9 kertaa = 6 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä lanka loppujen silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin. Käsineen pituus on n. 25-26-27 cm.

PEUKALO:
Ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön ja poimi lisäksi peukalokiilan takareunasta 3 s = 16-18-20 s. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes peukalon pituus on n. 6 cm. Neulo seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain oikein yhteen. Katkaise lanka ja vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät.

VASEN KÄSINE:
Neulo oikean käsineen peilikuvaksi. Eli neulo nyt mallineule seuraavasti: Neulo 2-3-4 s sileää neuletta, A.6, 1-2-3 s sileää neuletta (= käden päällä), neulo lopuilla 19-21-23 s:lla sileää neuletta, kiinnitä 1 merkki krs:n toiseksi viimeiseen s:aan (= peukalokiila).

Piirros

= oikea s
= 1 langankierto 2 silmukan väliin. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä!
= 1 langankierto 2 silmukan väliin. Seuraavalla krs:lla langankierto neulotaan kiertäen oikein (eli neulo langankierto takakautta), jottei muodostuisi reikää!
= nosta 1 s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli
= neulo 2 s oikein yhteen
= nosta ensimmäinen s neulomatta oikean käden puikolle, siirrä seuraava s apupuikolle työn eteen, ota oikean käden puikon reunimmainen s takaisin vasemman käden puikolle, ja neulo 2 s oikein yhteen, siirrä oikean puikon reunimmainen s takaisin vasemman käden puikolle, vedä apupuikon s vasemman puikon reunimmaisen s:n yli (tarkista, että s ei kierry) ja siirrä tämä s oikealle puikolle.
= lisäyskrs (kts. selitys ohjeesta)

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS Extra 0-1145) .

Kommentit / Kysymykset (9)

Gabriela Huitrón Luja 01.09.2019 - 17:37:

En Mexico donde puedo comprar estas lanas MARCA DEOPS

DROPS Design 17.10.2019 kl. 19:20:

Hola Gabriela. Puedes consultar las tiendas que venden para Mexico aquí: https://www.garnstudio.com/findastore.php?s=w&cid=23. De momento no hay tiendas físicas en México.

Caussieu 29.01.2019 - 08:25:

Bonjour , dans le modèle me-083 , je ne comprends pas l'explication de la double diminution , les 2 dernières lignes, comment passer la maille auxiliaire par dessus la m de l'aiguille gauche ... merci de me dépanner ...

DROPS Design 29.01.2019 kl. 09:25:

Bonjour Mme Caussieu, cette vidéo montre comment réaliser cette double diminution. Bon tricot!

Odile 04.11.2018 - 13:25:

Autre chose : lorsque je fais des augmentations , j ai toujours un petit trou , y a t il un moyen d eviter ça ? Merci

DROPS Design 05.11.2018 kl. 09:37:

Bonjour Odile, vous pouvez utiliser différentes techniques pour augmenter: avec le fil du rang précédent ou avec une augmentation intercalaire. Bon tricot!

Odile 02.11.2018 - 21:02:

Bonjour , Je debute et je ne comprends pas comment on met des mailles en arrêt pour partager le devant et le dos.j ai mis les mailles du fond sur un fil d aiguille circulaire , mais je ne sais pas comment retirer le 1 fil qui comprend aussi le reste des mailles Du coup je suis coincee ,pouvez vous m'aider ?

DROPS Design 05.11.2018 kl. 08:26:

Bonjour Odile, Cette vidéo montre comment glisser des mailles sur un fil - dans ce cas, ne glissez que le nombre de mailles indiqué sur le fil, gardez les autres sur votre aiguille et terminez cette partie. Reprenez ensuite les mailles en attente ainsi et tricotez la 2ème partie. Bon tricot!

Anna Paola Majer 01.11.2018 - 16:36:

Buonasera, non ho capito bene come fare le diminuzioni nel berretto. Ho ripetuto per due volte lo schema A.1e inizio ora lo schema A.2 (= 12 m sul 1° giro) . E' implicito che debba fare le diminuzioni seguendo il disegno, fino a ridurre i numero delle maglie a 24? Grazie!

DROPS Design 01.11.2018 kl. 16:47:

Buongiorno Anna Paola. Sì è corretto. Quando avrà completato il diagramma A.2, sui ferri ci saranno 24 maglie. Buon lavoro!

Giada 07.12.2017 - 23:32:

Buinasera, non riesco a capire come dividere il dietro è il davanti. Finito il giro a costa legaccio ho (avendo fatto la taglia L/XL) 75 m e 5 a legaccio, poi le 160 da dividere e via di seguito. Ho letto anche la risposta data a Gabriella ma non capisco cosa si intenda per “finire il giro “. Ho provato a lavorare le prime 75 + le 5 e poi mettere le 160 in sospeso, ma per continuare “spezzando “ i fianchi devo tagliare il filo e riprendere? Grazie in anticipo per la risposta

DROPS Design 08.12.2017 kl. 14:48:

Buongiorno Giada. Deve lavorare le prime 75 m a maglia rasata e le successive 5 m a legaccio, e qui ha un segnapunti; poi lavora le altre 5 m a legaccio , le 150 m successive a maglia rasata e le 5 m successive a legaccio (quindi fino al secondo segnapunti) e le trasferisce su un ferro ausiliario (queste m sono il davanti ), e finisce con le altre 5 m a legaccio e le rimanenti 75 m a maglia rasata. Le m che sono sui ferri sono quelle del dietro e prosegue su queste avanti e indietro. Non è necessario tagliare il filo. Buon lavoro!

Gabriella 18.11.2015 - 07:52:

Grazie per la precedente risposta. nuova domanda : dividendo il lavoro per lavorare separatamente il davanti ed il dietro, dopo aver passato su un ferro ausiliare le 139 maglie del davanti ( 5 legaccio, 129 rasata, 5 legaccio) sul ferro mi trovo per il dietro con 65 m.rasata, 5 legaccio, 5 legaccio e 64 rasata. Non mi è chiaro come lavorare il dietro. devo forse tornare indietro con le 5 maglie a legaccio e le 65 a maglia rasata? in questo modo però queste avrebbero un giro in più. Grazie

DROPS Design 19.11.2015 kl. 11:04:

Buongiorno Gabriella, deve finire il giro prima di mettere la maglie in sospeso: le 10 m a m legaccio costituiranno l'apertura sulle braccia, per cui sono ai lati. Il davanti e il dietro sono uguali, 5 m a m legaccio ai lati e 129 m a m rasata in mezzo. Da questo punto in poi lavorerà avanti e indietro su queste m. Ci riscriva se qualcosa non le è chiaro. Buon lavoro!

Gabriella 15.10.2015 - 22:13:

Le istruzioni prevedono che ci siano 234 maglie dopo aver ripetuto due volte lo schema A1 e una volta lo schema A3, cioè aumenti di due maglie per ognuno dei 13 A1 e A3, ma dal disegno non trovo dove e come aumentare the instructions state that there are 234 p after repeating twice the pattern A1 and once the scheme A3, with increases of two links for each of the 13 A1 and A3, but thin the scheme design i can not find where and how to increase

DROPS Design 16.10.2015 kl. 09:26:

Dear Gabriella, after you have worked A.1 in height, work A.3 in height, A.3 starts with 12 sts and ends with 18 sts, so that you will increase 6 sts in each repeat of A.3. Happy knitting!

Gabriella 15.10.2015 - 22:04:

Le istruzioni prevedono che ci siano 234 maglie dopo aver ripetuto due volte lo schema A1 e una volta lo schema A3, cioè aumenti di due maglie per ognuno dei 13 A1 e A3, ma dal disegno non trovo dove e come aumentare the instructions state that there are 234 p. after repeating twice the pattern A1 and once the scheme A3, increases of two p for each of the 13 A1 and A3, but in the scheme design can not find where and how to increase

DROPS Design 16.10.2015 kl. 13:18:

Buongiorno Gabriella. Nelle righe 9, 15 e 17 del diagramma A.3 vengono aumentate 2 m facendo delle m gettate. In queste modo, vengono aumentate in tutto 6 m in ogni ripetizione del diagramma. Buon lavoro!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Extra 0-1145