DROPS Extra / 0-1219

Lucille by DROPS Design

Heklet DROPS poncho i ”Big Delight” med viftemønster. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr db-056
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
300-300-400 g f.nr 02, sommereng

DROPS HEKLENÅL NR 5 – eller den nålen du må bruke for å få 14 st i bredden på 10 cm. A.2 måler ca 4 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Se diag A.1 til A.3. Gjenta radene i A.X. Diag viser alle radene sett fra retten.

FRYNSETIPS:
For å få pene fargeoverganger plasseres frynsene slik at de har samme farge som radene de festes i.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb hekles frem og tilbake. Hekle 67-74-88 lm (inkl 3 lm til å snu med) på nål 5 med Big Delight.
Det hekles etter diag A.1-A.3, dvs det hekles slik:
1.RAD (= retten): Hekle 2 st i 4.lm fra nålen, 1 lm, * hopp over 6 lm, 5 st i neste lm, 1 lm *, gjenta fra *-* 7-8-10 ganger til, hopp over 6 lm, 3 st i neste lm.
2.RAD (= vrangen): Hekle 4 lm, * 1 st om første/neste lm, 2 lm, 1 st om samme lm, 2 lm *, gjenta fra *-* 7-8-10 ganger til, 1 st om neste lm, 2 lm, 1 st om samme lm, 1 lm, avslutt med 1 st om de 3 første lm på starten av forrige rad.
3.RAD: Hekle 4 lm, hopp over 1 lm, 5 st om neste lm-bue, * 1 lm, hopp over 1 lm-bue, 5 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* 7-8-10 ganger til, 1 lm, avslutt med 1 st om de 4 første lm på starten av forrige rad. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
4.RAD: Hekle 4 lm, 1 st om første lm, * 2 lm, 1 st om neste lm, 2 lm, 1 st om samme lm *, gjenta fra *-* 7-8-10 ganger til, 2 lm, avslutt med 1 st om de 4 første lm på starten av forrige rad, 1 lm, 1 st om samme lm.
5.RAD: Hekle 3 lm, 2 st om første lm, 1 lm, hopp over 1 lm-bue, * 5 st om neste lm-bue, 1 lm, hopp over 1 lm-bue *, gjenta fra *-* 7-8-10 ganger til, avslutt med 3 st om de 4 første lm på starten av forrige rad.

Gjenta 2.-5.rad (= A.X) til arb måler ca 112-120-128 cm - avpass at siste rad fra vrangen - klipp og fest tråden.

MONTERING:
Legg oppleggskanten mot den ene langsiden og sy sammen (motsatt langside danner nå en spiss mot midt foran).

FRYNSER:
Det settes frynser i hver lm-bue på siste rad og videre langs den ene langsiden i hver rad. 1 FRYNSE = Klipp 2 tråder á 36 cm. Legg dem dobbelt og trekk buen gjennom lm-buen og deretter trådendene inn i buen - LES FRYNSETIPS!

Diagram

= lm
= st i lm
= st om lm/lm-bue
= hekleretning