DROPS / 174 / 2

Sentinel by DROPS Design

Stickad DROPS tröja till herr i Belle med flätor och raglan. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell nr vs-030
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS BELLE från Garnstudio
500-550-600-650-750-800 g nr 06, silvergrå

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (80 cm) NR 3,5 till resår - eller det st.nr du måste använda för att få 22 m x 30 v slätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 27.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 270kr. Läs mer.

Se diag A.1 till A.4.

RAGLAN:
Det minskas 2 m i varje övergång mellan fram- och bakst och ärmar.
Minska så här från rätsidan:
Börja 3 m före markören och sticka så här: 2 m räta tills, 2 rm (markören sitter mitt emellan dessa 2 m), lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
----------------------------------------------------------

Lägg upp 192-216-240-264-288-312 m på rundst 3,5 med Belle. Sticka 1 v rätt, på nästa v stickas A.1 (= 12 m) över alla m (= 16-18-20-22-24-26 rapporter). När A.1 har stickats 1 gång på höjden byts det till rundst 4, och det fortsätts med A.2 över A.1. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 44-45-46-47-48-49 cm maskas det av för ärmhål i varje sida så här: Sticka de första 87-99-111-123-135-147 m (= framst), maska av de nästa 9 m (= 2 am + 5 rm + 2 am), sticka de nästa 87-99-111-123-135-147 m (= bakst), maska av de sista 9 m. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 52-52-56-56-60-60 m på strumpst 3,5 med Belle. Sätt 1 markör i början på v. Sticka 1 v rätt, sedan stickas det så här:
Stl S + M + XXL + XXXL:
1 rm, * 2 am, 2 rm *, upprepa *-* över de nästa 16-16-20-20 m, A.3 (= 18 m), * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* över de nästa 16-16-20-20 m, avsluta med 1 rm.
Stl L + XL:
1 am, 2 rm, * 2 am, 2 rm *, upprepa *-* över de nästa 16-16 m, A.3 (= 18 m), * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* över de nästa 16-16 m, avsluta med 2 rm och 1 am.
När A.3 är färdigstickat är det 53-53-57-57-61-61 m på v. Byt till strumpst 4. Sticka sedan så här: Slätst över de första 17-17-19-19-21-21 m, SAMTIDIGT som det minskas 1-0-1-0-1-0 m jämnt fördelat, A.4 över A.3, slätst över de nästa 17-17-19-19-21-21 m, SAMTIDIGT som det minskas 1-0-1-0-1-0 m jämnt fördelat = 51-53-55-57-59-61 m. Fortsätt med slätst och A.4. När arb mäter 8 cm ökas det 1 m på varje sida av markören. Öka med 3½-3-2½-2½-2-2 cm mellanrum totalt 10-12-13-14-20-21 ggr, sedan med 2 cm mellanrum 5-5-5-5-0-0 ggr = 81-87-91-95-99-103 m. De ökade m stickas i slätst. När arb mäter 55-55-54-53-52-52 cm (OBS! Kortare mått i de större stl pga längre raglanminskn och större halsvidd) maskas det av 4 m på varje sida av markören = 73-79-83-87-91-95 m. Lägg arb åt sidan och sticka en ärm till.

OK:
Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det maskades av m för ärmhål = 320-356-388-420-452-484 m. Sätt 1 markör i alla övergångarna mellan fram- och bakst och ärmarna (= 4 markörer). Fortsätt med mönster över m på fram- och bakst och mönster och slätst som förut på ärmarna, SAMTIDIGT på nästa v börjar minskn till RAGLAN – se förkl ovan (= 8 m minskade). Upprepa minskn på vartannat v 21-21-22-23-24-25 ggr till, sedan på varje v 2-5-6-7-8-9 ggr. Efter alla minskn till raglan är det 128-140-156-172-188-204 m kvar på v. Sticka 2 v RÄTST – se förkl ovan, SAMTIDIGT som det på första v minskas 12-20-32-44-56-68 m jämnt fördelat = 116-120-124-128-132-136. Sticka resår 2 rm, 2 am, maska av med rm över rm och am över am när resåren mäter 3 cm.

MONTERING:
Sy ihop öppningen under ärmarna.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 21.12.2016
Rättelse: Diagram A.2 och A.4 är rättat. Saknades symbol för "ingen maska".

Diagram

= rät
= avig
= 1 omslag mellan 2 m, på nästa v stickas omslaget vridet rät för att det inte ska bli ett hål
= 1 omslag mellan 2 m, på nästa v stickas omslaget rät så att det blir ett hål
= 2 am tills
= ta 1 m löst av stickan som den skulle stickas rät, sticka 2 rm, dra den lyfta m över
= ingen maska

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 174-2) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (22)

Sophie 27.02.2020 - 21:09:

Bonjour, Je ne comprends pas les diminutions du raglan. Normalement, on ne diminue pas de la même façon avant et après la manche, sinon il y a des diminutions qui se retrouve sur la manche et non pas sur le corps du pull. On doit voir les diminutions de par et d'autres des manches. Et là, vous n'indiquez que les diminutions qui sont faites avant la manche. et après ? Merci

DROPS Design 28.02.2020 kl. 08:02:

Bonjour Sophie, dans ce modèle, on va diminuer 8 mailles par tour de diminutions pour le raglan, autrement dit, on va diminuer au même rythme sur le dos/le devant et sur les manches comme expliqué sous RAGLAN: on tricote 2 m ens à l'end avant le marqueur, on a 2 m end pour le raglan (avec le marqueur au milieu) et après le marqueur on diminue avec 1 surjet simple (= on glisse 1 m à l'end, on tricote 1 m end et on passe la m glissée par-dessus la m tricotée). Bon tricot!

Pia östgård 16.02.2020 - 23:06:

I diagrammet står det: ta 1 m löst av stickan som den skulle stickas rät, sticka 2 rm, dra den lyfta m över Men det ska väl stå: Sticka 2rm TILLSAMMANS , dra den lyfta maskan över.

DROPS Design 17.02.2020 kl. 09:11:

Hej Pia. Nej de 2 maskorna ska inte stickas räta tillsammans, utan stickas som vanligt. Omslaget på nästa varv gör du sedan mellan dessa två maskor. Lycka till!

Ramaekers 22.01.2020 - 09:42:

Beste Al jullie patronen zijn met een rondbreinaald te breien. Mijn vraag is of er ook patronen zijn die met 2 naalden gebreid worden? Met vriendelijke groeten Sonja

DROPS Design 26.01.2020 kl. 14:54:

Dag Ramaekers,

Ja, er zijn ook patronen die met 2 naalden gebreid worden, dit zijn meestal de wat oudere patronen. Maar we hebben ook een instructie gemaakt hoe je een patroon aan kunt passen om met rechte naalden te breien, deze vindt je hier

Anne 04.01.2020 - 22:42:

Bonsoir, j'aimerais savoir si ce pull peut être tricoté en aller retour. Si c'est le cas, tous les rangs sont-ils représentés sur les diagrammes ou seulement les rangs impairs ? Vous remerciant.

DROPS Design 06.01.2020 kl. 08:18:

Bonjour Anne, vous trouverez ici quelques informations sur l'ajustement d'un modèle sur aiguilles droites et toutes les infos sur les diagrammes ici. Bon tricot!

Karine 27.10.2019 - 10:18:

Mul tekkis küsimus kuidas mahutada ära: KEHAOSA Loo üles 192-216-240-264-288-312 silmust 3,5 mm sukavarrastele Belle lõngaga.

DROPS Design 29.10.2019 kl. 19:27:

Tere! Kardetavasti läheb selleks väga palju sukavardaid vaja, aga ringvarrastega on palju lihtsam! Tänan, viga parandatud! Head kudumist!

Evelyne 17.05.2019 - 23:19:

Bonsoir, quand vous dites diminuer 13 fois avant et après le marqueur et diminuer 5 fois faut il faire d abord les 13 augmentations puis les 5 ou en même temps ?

DROPS Design 20.05.2019 kl. 14:33:

Bonjour Évelyne, on augmente 2 mailles par tour d'augmentations (= 1 m de chaque côté du marqueur), et vous répétez ces augmentations encore 12 fois tous les 2,5 cm puis 5 fois tous les 2 cm = 91 m (soit 13x2 m + 5 x2 m = 19 x 2 m = 38 m augmentées au total). Bon tricot!

Catherine 25.03.2019 - 20:46:

Je ne comprends pas le 2ème tour en A2. Le carré noir indique qu'il n'y a pas de maille...? Ensuite on doit faire 1m endroit, 1jeté, 1m endroit avant 2m envers. Alors qu'au début du 2ème tour on n'a qu'1m endroit. Merci de m'éclairer.

DROPS Design 26.03.2019 kl. 09:09:

Bonjour Catherine, au 1er tour de A.2 on glisse 1 m à l'end, on tricote 2 m et on passe la m glissée par-dessus la m tricotée = il reste 2 m end. Au tour suivant, on tricote 1 m end, 1 jeté, 1 m end = on a de nouveau 3 m end. Cette vidéo montre comment tricoter ce motif. Bon tricot!

Stefania 04.02.2019 - 06:52:

Salve vorrei realizzare il modello sentinel nel filto Puna. E' possibile? Devo mantenere lo stesso numero di maglie e di ferri indicati nello schema? Grazie Saluti

DROPS Design 04.02.2019 kl. 09:00:

Buongiorno Stefania. Il filato Puna appartiene allo stesso gruppo di filati del filato proposto. Può quindi usare Puna. Verifichi di ottenere lo stesso campione indicato nelle spiegazioni. Buon lavoro!

Elena 03.10.2018 - 05:39:

Gracias por responder a mi pregunta , espero hacerlo bien y cualquier duda pediré ayuda por favor.Saludos

Elena 29.09.2018 - 03:07:

Por favor no se como unir la manga con el cuerpo para continuar con la manga ranglan en el modelo 174-2 El vídeo de unión que hay no es la unión muy clara. Agradezco una explicación más clara para poder continuar pues estoy en espera por este detalle muy importante. Saludos

DROPS Design 29.09.2018 kl. 19:56:

Hola Elena. Para unir las mangas al cuerpo trabajamos de la siguiente manera. Primero cerramos en el cuerpo los puntos necesarios (según la talla) para las sisas. Ahora vamos a colocar las mangas: trabajamos los puntos de la espalda y,con la misma aguja, (en la que están los puntos de la espalda) trabajamos los puntos de una manga, seguimos con la misma aguja y trabajamos los puntos del delantero y para finalizar trabajamos los puntos de la otra manga.

Kommentér oppskrift DROPS 174-2