DROPS / 164 / 20

Winter Wine by DROPS Design

Stickad DROPS tröja i ”Air” med raglan och resår. Stickas uppifrån och ned. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr ai-017
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
350-400-450-500-550-600 g nr 07, rubinröd

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 5 – eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 22 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 4,5 – till resår.
----------------------------------------------------------

Stickor och virknålar Beställ 
Garnet till detta mönstret kostar 349.65kr. Läs mer.

Instruktioner

RAGLAN:
Det ökas 2 m på varje sida av varje raglanlinje så här (= 16 m ökade):
Det ökas så här före 4 m slätst och markör: Sticka 2 rm i de 2 nästa m (dvs sticka i bakre och främre maskbågen), 2 m slätst = 2 m ökade.
Det ökas så här efter markören och 2 m slätst: sticka 2 rm i de 2 nästa m (dvs sticka i bakre och främre maskbågen) = 2 m ökade.

Det ökas 1 m på varje sida av varje raglanlinje så här (= 8 m ökade):
Det ökas så här före 2 m slätst och markören: 1 omslag, 2 m slätst.
Det ökas så här efter markören: 2 m slätst, 1 omslag.
Omslagen stickas vridet räta på nästa v så att det inte blir hål!

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas så här före 2 m slätst och markören: 1 omslag, 2 m slätst.
Det ökas så här efter markören: 2 m slätst, 1 omslag.
Omslagen stickas vridet räta på nästa v så att det inte blir hål!

MINSKNINGSTIPS:
Minska så här före markören: Sticka tills det återstår 3 m före markören, 2 m räta tills, 1 rm.
Minska så här efter markören: 1 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
----------------------------------------------------------
TRÖJA:
Tröjan stickas runt, uppifrån och ned på rundst. Ärmen stickas runt på rundst/strumpst.

OK:
Lägg upp 64-72-76-84-88-92 m på rundst 4,5 med Air. Sticka 1 v rätt, sedan stickas det resår (2 rm, 2 am). Sticka resår i 4 cm, sedan stickas det 1 v rätt där det ökas 8-8-8-12-24-32 m jämnt fördelat = 72-80-84-96-112-124 m. Byt till rundst 5. Nu stickas det så här (från mitt bak) 11-13-14-17-21-24 rm (= halva bakst), sätt en markör, 14 rm (= ärm), sätt en markör, 22-26-28-34-42-48 rm (= framst), sätt en markör, 14 rm (= ärm), sätt en markör, 11-13-14-17-21-24 rm (= halva bakst). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt med slätst, SAMTIDIGT på nästa v börjar ökningen till RAGLAN - se förkl ovan! Det ökas 2 m på varje sida av varje markör på vartannat v totalt 2-3-4-4-5-6 ggr. Sedan ökas det 1 m på varje sida av varje markör på vartannat v totalt 18-18-18-19-19-19 ggr = 248-272-292-312-344-372 m. Arb mäter 22-23-24-25-26-27 cm från axeln. Nu stickas det så här: Sticka de första 33-37-40-44-50-55 m (= halva bakst) sätt följande 58-62-66-68-72-76 m på en tråd (= ärm), lägg upp 8 m under ärmen (sätt en markör mitt emellan dessa nya m), sticka de nästa 66-74-80-88-100-110 m (= framst), sätt följande 58-62-66-68-72-76 m på en tråd (= ärm), lägg upp 8 m under ärmen (sätt en markör mitt emellan dessa nya m), sticka de resterande 33-37-40-44-50-55 m på st (= halva bakst). ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!

FRAM- OCH BAKST:
Det är nu 148-164-176-192-216-236 m på v. Fortsätt med slätst. När arb mäter 4 cm minskas det 1 m på varje sida av varje markör – LÄS MINSKNTIPS! Upprepa minskn med 4-4½-5-5½-6-6½ cm mellanrum 2 ggr till = 136-152-164-180-204-224 m. När arb mäter 18-19-20-21-22-23 cm ökas det 1 m på varje sida av varje markör – LÄS ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen med 8 cm mellanrum 2 ggr till = 148-164-176-192-216-236 m. När arb mäter 37-38-39-40-41-42 cm byts det till rundst 4,5. Sticka resår (2 rm, am). När arb mäter 42-43-44-45-46-47 cm maskas det av löst så här: * Maska av 4 m (2 rm + 2 am), 1 omslag, maska av omslaget *, upprepa *-*.

ÄRM:
Ärmen stickas i slätst, runt på rundst/strumpst. Det är 58-62-66-68-72-76 m till varje ärm. Sätt tillbaka m från tråden på rundst/strumpst 5 och lägg upp 8 m under ärmen = 66-70-74-76-80-84 m. Sticka slätst runt, SAMTIDIGT som det sätts en markör mitt emellan de nya m under ärmen (dvs 4 m på varje sida av markören). ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! När arb mäter 4 cm minskas det 1 m på varje sida av markören – LÄS MINSKNTIPS! Upprepa minskn med ca 3-2½-2½-2½-2-2 cm mellanrum 12-14-14-15-15-17 ggr till = 40-40-44-44-48-48 m. När ärmen mäter 44-43-43-42-42-41 cm byts det till strumpst 4,5, och det stickas resår (2 rm, 2 am) över alla m. Maska av med rm över rm och am över am när ärmen mäter 48-47-47-46-46-45 cm.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 164-20) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (74)

Kristina 26.02.2021 - 11:22:

Hi! I tried knitting this pattern but found the sweater in S to be too large for me. Is there any way for me to calculate the pattern so that it is more similar to an XS? Many thanks!

DROPS Design 26.02.2021 kl. 11:54:

Dear Kristina, maybe you can get helped from another pattern worked top down? See all of ours here - some of them are available in size XS. Do not hesitate to contact your DROPS store for any further individual assistance, they will be able to help you, even per mail or telephone. Happy knitting!

Sheryl 17.02.2021 - 20:29:

Thank you for the How to increase/decrease evenly info. 😊 I might be pushing it but do you have any info on how to convert this pattern using fingering weight yarn? Or do you know of a basic raglan top down knit pattern that is for beginners that uses fingering? I am having a tough time figuring it out. Would love to do this sweater with more drape. Thanks for any info you can provide me. 💖

DROPS Design 18.02.2021 kl. 00:12:

Dear Shery, If you want to knit this piece with a much thinner yarn, you will have to do a gauge swatch and need to recalculate the number of stitches and rows, accordingly. We hope you will understand that we cannot change our patterns for everone's wishes. However, if you search our pattern data base, you will find a number of similar sweaters that are knitted with fingering yarn. Happy Knitting!

Sheryl 17.02.2021 - 12:35:

Yoke: XL Says cast on 84. Then inc after every twelve sts. It doesn't = 96. I am getting 90. I am new to knitting sweaters. I did knit the small version of this and now attempting to do the XL and it's not adding up. Please help me understand. I would like to now add my stitch markers for the sleeves but I can't because it's not adding up right. Thank you

DROPS Design 17.02.2021 kl. 14:00:

Dear Sheryl, there are 84 stitches on needle and you should increase 12 stitches evenly = 84+12= 96 stitches. This lesson explains how to increase evenly. Happy knitting!

Véronique 03.02.2021 - 15:24:

Merci beaucoup

Véronique 03.02.2021 - 13:13:

Je précise : 22cm depuis le haut du col

DROPS Design 03.02.2021 kl. 15:19:

Vérifiez bien vos mesures par rapport au schéma, les 26 cm doivent être mesurés à partir du haut de l'épaule: posez le pull à plat (glissez les mailles sur un fil ou répartissez-les sur d'autres aiguilles circulaires) et mesurez bien à partir de l'épaule. Si vous n'avez pas la bonne longueur, alors oui continuez sans augmenter mais vérifiez bien avant cette mesure correctement pour qu'elle corresponde bien (sinon votre empiècement sera finalement trop long et vous risqueriez de manquer de laine). Bonne continuation!

Véronique 03.02.2021 - 13:11:

Merci mais oui, j’ai bien mesuré depuis le col et je n’ai que 22 cm au lieu de 26. Pouvez vous répondre alors à ma question précédente ? Merci.

DROPS Design 03.02.2021 kl. 15:17:

Bonjour Véronique, vous devez vraiment avoir 22 cm depuis le col + les 4 cm de l'épaule comme le montre le schéma qui font donc 26 cm. Si vos mesures correspondent bien à ces informations, alors vous avez la hauteur totale correcte - vérifiez bien la hauteur à partir de l'épaule et non à partir du col. Bon tricot!

Véronique 03.02.2021 - 11:48:

Bonjour, J’ai fini les augmentations taille xxl. La hauteur totale devrait être 26cm, mais moi, je trouve 22cm. Puis-je faire 4cm de plus , sans augmenter, avant de séparer les manches ou est-ce que ce sera très moche ? Est-ce que j’aurai un souci après, pour fermer les manches ? Merci beaucoup

DROPS Design 03.02.2021 kl. 12:18:

Bonjour Véronique, avez-vous bien mesuré depuis l'épaule? car effectivement, l'empiècement doit mesurer 22 cm après le col, mais 26 cm à partir de l'épaule, peut-être que les mesures détaillées du schéma peuvent vous aider? Bonne continuation!

Eleanor 28.01.2021 - 23:01:

Hi I would like to try this jumper but not sure what size I need. Do you have a chart telling me what bust measurement the different sizes make? many thanks!

DROPS Design 29.01.2021 kl. 07:36:

Hi Eleanor, There is a sketch at the bottom of the pattern with the measurements for the different sizes. Happy knitting!

Christine Phillips 11.01.2021 - 20:11:

How many balls of wool would I need to knit a large and extra large size of pattern also small and medium size thank you

DROPS Design 12.01.2021 kl. 09:05:

Dear Mrs Phillips, you will find amount of yarn in grams under the header, ie for this pattern you need 350 g DROPS Air/50 g a ball = 7 balls in S. Make same calculation for other sizes. Happy knitting!

Ans Bezema 23.12.2020 - 14:12:

Als ik alle meerderingen voor de raglan heb gedaan meet mijn werk 16 cm, ik heb wel 272 steken, moet ik verder breien zonder meerderingen om op de 23 cm te komen?

Kommentér oppskrift DROPS 164-20

Winter Wine

Natalia, Germany

Winter Wine

Lea, Germany

Winter Wine

Holly, Canada