DROPS / 164 / 20

Winter Wine by DROPS Design

Stickad DROPS tröja i ”Air” med raglan och resår. Stickas uppifrån och ned. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr ai-017
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
350-400-450-500-550-600 g nr 07, rubinröd

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 5 – eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 22 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 4,5 – till resår.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 329kr. Läs mer.
RAGLAN:
Det ökas 2 m på varje sida av varje raglanlinje så här (= 16 m ökade):
Det ökas så här före 4 m slätst och markör: Sticka 2 rm i de 2 nästa m (dvs sticka i bakre och främre maskbågen), 2 m slätst = 2 m ökade.
Det ökas så här efter markören och 2 m slätst: sticka 2 rm i de 2 nästa m (dvs sticka i bakre och främre maskbågen) = 2 m ökade.

Det ökas 1 m på varje sida av varje raglanlinje så här (= 8 m ökade):
Det ökas så här före 2 m slätst och markören: 1 omslag, 2 m slätst.
Det ökas så här efter markören: 2 m slätst, 1 omslag.
Omslagen stickas vridet räta på nästa v så att det inte blir hål!

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas så här före 2 m slätst och markören: 1 omslag, 2 m slätst.
Det ökas så här efter markören: 2 m slätst, 1 omslag.
Omslagen stickas vridet räta på nästa v så att det inte blir hål!

MINSKNINGSTIPS:
Minska så här före markören: Sticka tills det återstår 3 m före markören, 2 m räta tills, 1 rm.
Minska så här efter markören: 1 rm, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
----------------------------------------------------------
TRÖJA:
Tröjan stickas runt, uppifrån och ned på rundst. Ärmen stickas runt på rundst/strumpst.

OK:
Lägg upp 64-72-76-84-88-92 m på rundst 4,5 med Air. Sticka 1 v rätt, sedan stickas det resår (2 rm, 2 am). Sticka resår i 4 cm, sedan stickas det 1 v rätt där det ökas 8-8-8-12-24-32 m jämnt fördelat = 72-80-84-96-112-124 m. Byt till rundst 5. Nu stickas det så här (från mitt bak) 11-13-14-17-21-24 rm (= halva bakst), sätt en markör, 14 rm (= ärm), sätt en markör, 22-26-28-34-42-48 rm (= framst), sätt en markör, 14 rm (= ärm), sätt en markör, 11-13-14-17-21-24 rm (= halva bakst). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt med slätst, SAMTIDIGT på nästa v börjar ökningen till RAGLAN - se förkl ovan! Det ökas 2 m på varje sida av varje markör på vartannat v totalt 2-3-4-4-5-6 ggr. Sedan ökas det 1 m på varje sida av varje markör på vartannat v totalt 18-18-18-19-19-19 ggr = 248-272-292-312-344-372 m. Arb mäter 22-23-24-25-26-27 cm från axeln. Nu stickas det så här: Sticka de första 33-37-40-44-50-55 m (= halva bakst) sätt följande 58-62-66-68-72-76 m på en tråd (= ärm), lägg upp 8 m under ärmen (sätt en markör mitt emellan dessa nya m), sticka de nästa 66-74-80-88-100-110 m (= framst), sätt följande 58-62-66-68-72-76 m på en tråd (= ärm), lägg upp 8 m under ärmen (sätt en markör mitt emellan dessa nya m), sticka de resterande 33-37-40-44-50-55 m på st (= halva bakst). ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!

FRAM- OCH BAKST:
Det är nu 148-164-176-192-216-236 m på v. Fortsätt med slätst. När arb mäter 4 cm minskas det 1 m på varje sida av varje markör – LÄS MINSKNTIPS! Upprepa minskn med 4-4½-5-5½-6-6½ cm mellanrum 2 ggr till = 136-152-164-180-204-224 m. När arb mäter 18-19-20-21-22-23 cm ökas det 1 m på varje sida av varje markör – LÄS ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen med 8 cm mellanrum 2 ggr till = 148-164-176-192-216-236 m. När arb mäter 37-38-39-40-41-42 cm byts det till rundst 4,5. Sticka resår (2 rm, am). När arb mäter 42-43-44-45-46-47 cm maskas det av löst så här: * Maska av 4 m (2 rm + 2 am), 1 omslag, maska av omslaget *, upprepa *-*.

ÄRM:
Ärmen stickas i slätst, runt på rundst/strumpst. Det är 58-62-66-68-72-76 m till varje ärm. Sätt tillbaka m från tråden på rundst/strumpst 5 och lägg upp 8 m under ärmen = 66-70-74-76-80-84 m. Sticka slätst runt, SAMTIDIGT som det sätts en markör mitt emellan de nya m under ärmen (dvs 4 m på varje sida av markören). ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! När arb mäter 4 cm minskas det 1 m på varje sida av markören – LÄS MINSKNTIPS! Upprepa minskn med ca 3-2½-2½-2½-2-2 cm mellanrum 12-14-14-15-15-17 ggr till = 40-40-44-44-48-48 m. När ärmen mäter 44-43-43-42-42-41 cm byts det till strumpst 4,5, och det stickas resår (2 rm, 2 am) över alla m. Maska av med rm över rm och am över am när ärmen mäter 48-47-47-46-46-45 cm.

Lisbeth 05.03.2019 - 11:00:

På bærestykket står det i oppskriften at man skal strikke 22-27 cm fra skulder, så deles arbeidet opp. Hvor måler man fra?

DROPS Design 08.03.2019 kl. 09:29:

Hei Lisbeth. Du kan måle fra øverst ved halskanten og rett ned langs forstykket - altså ikke mål langs raglanlinjen, men rett ned som om når du har plagget på deg. God fornøyelse

Windy 26.02.2019 - 18:03:

Buen día. Tengo un problema con la cantidad de puntos para la talla M. Tengo 80 pts de base y le sumo los 64 pts de la primera ronda de aumentos y luego los 144 de la segunda ronda de aumentos y obtengo un total de 288 pts. El patrón dice que debería obtener 292 pts. Dónde está el error? Muchas gracias.

DROPS Design 27.02.2019 kl. 22:04:

Hola Windy. Estas trabajando la talla M, es decir, la base es 80 puntos + 48 puntos de la primera parte de los aumentos + 144 puntos de la 2ª parte de los aumentos = 272 puntos después de completar los aumentos.

Daphne Harteveld 24.02.2019 - 22:40:

I chose size M and casted on 72. However, after being done with the Yoke it does look very small. I don\'t think my head would ever pass through. I am still in the beginner stage so this might be a dumb question..

DROPS Design 25.02.2019 kl. 12:11:

Dear Mrs Harteveld, make sure you get the correct tension in both width and height (= 17 sts x 22 rows = 10 x 10 cm). When casting on the sts make sure to not tighten the stitches, you can use a larger needle to cast on if required. Happy knitting!

Anna 16.02.2019 - 10:22:

Hallo, ich bin nun mit den Raglanzunahmen fertig. Fange nun mit dem stillegen für die Ärmel an. Ab wo messe ich denn die ersten Maschen für das halbe Rückenteil? Ab der Mitte zwischen der letzten und ersten Raglanzunahme? Danke :)

DROPS Design 18.02.2019 kl. 09:11:

Liebe Anna, die Runden beginnen von Anfang an in der Mitte vom Rückenteil, so beginnt die Runde in der Mitte vom Rückenteil = alle Maschen bis zum 1. Markierer = die Hälfte vom Rückenteil, die Maschen zwischen 2. und 3. Markierer = Ärmel, und so weiter. Viel Spaß beim stricken!

Sharon King 12.01.2019 - 01:27:

Does this pattern contain any positive or negative ease?

DROPS Design 12.01.2019 kl. 15:26:

Dear Sharon, you can find the finished measurements of the piece on the schematics at the bottom. The modell on the picture is about 170 cm tall an wears a sime S / M. The sweater she is wearing is just about her size without any positive or negative ease. Happy Knitting!

Graziella 09.01.2019 - 18:36:

Grazie mille per la disponibilità e gentilezza!

Graziella 09.01.2019 - 14:42:

Buongiorno, non riesco a capire bene il modo di intrecciare col gettato. Devo intrecciare le prime quattro maglie e poi fare il gettato? Mi potete aiutare? Grazie e complimenti per i vostri modelli! Adoro lavorare in tondo!

DROPS Design 09.01.2019 kl. 15:50:

Buongiorno Graziella. Il video che alleghiamo spiega come intrecciare con il gettato. Buon lavoro!

Claudine 24.11.2018 - 17:56:

Bonjour, je ne comprends pas bien la mise en place des marqueurs pour ce modèle, je suis débutante en top down, faut il compter 13 mailles à partir du milieu pour le premier demi dos ou à partir du début ? S'il faut mettre le marqueur à 13 mailles à partir du milieu, il faut le placer à 26 mailles du début ?. Merci de m'éclairer car je bloque là.

DROPS Design 26.11.2018 kl. 08:31:

Bonjour Claudine, les tours commencent au milieu du dos, en taille M, procédez ainsi: tricotez 13 m (= fin du dos, vu dans le sens du tricot), placez 1 marqueur, tricotez 14 m end pour la 1ère manche, placez 1 marqueur, tricotez 26 m pour le devant, placez 1 marqueur, tricotez 14 m pour la manche, placez 1 marqueur et tricotez les 13 dernières mailles du tour pour le début du dos (vu dans le sens du tricot). Bon tricot!

Yasna 26.07.2018 - 16:08:

Buenas tardes No logro entender cómo se hace el aumento de 2 puntos a cada lado de cada raglán, hay algún video donde salga esa técnica en específico? Gracias 😊

DROPS Design 14.08.2018 kl. 19:48:

Hola Yasna. Aquí tienes un video: . Este video muestra como aumentar de un punto dos puntos.

Claudia Wächtler 04.04.2018 - 22:28:

Hallo Ich möchte diesen Pullover mit Polaris Stricken.Habe 1200 gr Wolle von Polaris.Wie kann ichdas machen.Wollte erst ein Modell von Polaris Stricken aber dieser einfache gestrickte Pullover gefällt mir besser.Danke für Ihre Hilfe. Liebe Grüße. Claudia

DROPS Design 05.04.2018 kl. 08:51:

Liebe Frau Wächtler, dieses Modell wird mit einem Garn Gruppe C gestrickt, Polaris ist Gruppe F, Sie sollten das Modell komplett neu schreiben. Am besten können Sie sich von unserem Modellen aus Polaris inspirieren. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 164-20