DROPS / 164 / 40

Autumn Forest Jacket by DROPS Design

Stickad DROPS kofta i ”Air” med rätstickning och sjalkrage. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr ai-015
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
400-450-450-500-550-600 g nr 12, mossgrön

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (80 cm) NR 5 – eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 22 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST (80 cm) nr 4,5 - till rätst.
DROPS BUFFELHORNSKNAPP NR 536: 4 st i alla stl
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 376kr. Läs mer.

FÖRKORTADE V I FRAMKANTEN:
Det stickas förkortade v över m i framkanten, så att det inte ska dra ihop sig på höjden. Sticka så här på vart 10:e v – från rätsidan: Sticka 16-16-18-18-20-20 m (= höger framkant), vänd och sticka tillbaka. Sticka 1 v över alla m som förut. Vänd och sticka 16-16-18-18-20-20 m (= vänster framkant), vänd och sticka tillbaka. Vänd och sticka 1 v över alla m som förut.

KNAPPHÅL:
Det avm för knapphål på höger framkant. 2 knapphål = sticka tredje och fjärde m från kanten räta tills och gör 1 omslag, och sticka fjärde och tredje sista framkantsm räta tills och gör 1 omslag.
Maska av till knapphål när arb mäter:
STL S: 31 och 41 cm
STL M: 31 och 41 cm
STL L: 32 och 42 cm
STL XL: 32 och 42 cm
STL XXL: 33 och 43 cm
STL XXXL: 33 och 43 cm
----------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst för att få plats med alla m. Lägg upp 162-178-198-214-238-254 m (inkl 16-16-18-18-20-20 framkantsm i varje sida mot mitt fram) på rundst 5 med Air. Sticka 6 v RÄTST - se förkl ovan. Sedan stickas det så här – från rätsidan: 16-16-18-18-20-20 m rätst (= framkant), slätst tills det återstår 16-16-18-18-20-20 m och avsluta med 16-16-18-18-20-20 m rätst (= framkant). Fortsätt med slätst och rätst, SAMTIDIGT stickas det FÖRKORTADE V I FRAMKANTEN – se förkl ovan. Kom ihåg att maska av till KNAPPHÅL – se förkl ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 46-47-48-49-50-51 cm byts det till rundst 4,5, arb stickas nu färdigt med rätst över alla m. När arb mäter 48-49-50-51-52-53 cm stickas det så här: Sticka 41-45-51-55-61-65 m, maska av de nästa 6 m, sticka 68-76-84-92-104-112 m, maska av de nästa 6 m, sticka de sista 41-45-51-55-61-65 m. Varje del stickas nu färdig för sig.

BAKST:
= 68-76-84-92-104-112 m. Nu maskas det av för ärmhål i varje sida på vartannat v så här: 2 m 1-1-2-3-5-6 ggr och 1 m 0-3-4-5-6-7 ggr = 64-66-68-70-72-74 m. Fortsätt med rätst. När arb mäter 66-68-70-72-74-76 cm maskas de mittersta 18-18-18-18-22-22 m av till hals = 23-24-25-26-25-26 m kvar på varje axel. Varje del stickas färdig för sig. Fortsätt med rätst tills arb mäter 68-70-72-74-76-78 cm, maska av.

HÖGER FRAMST:
= 41-45-51-55-61-65 m. Fortsätt med rätst och maska av för ärmhål i sidan som på bakst = 39-40-43-44-45-46 m. När arb mäter 68-70-72-74-76-78 cm maskas de första 23-24-25-26-25-26 m från avigsidan av till axel = 16-16-18-18-20-20 m kvar på st. Sticka v ut. Sedan stickas det förkortade v över de 16-16-18-18-20-20 m så här – med början från rätsidan: * Sticka 2 v fram och tillbaka över de första 8-8-9-9-10-10 m, sticka 2 v fram och tillbaka över alla m *, upprepa *-* till halskanten mäter 7-7-8-8-9-9 cm på det kortaste stället. Maska av.

VÄNSTER FRAMST:
Sticka som höger, men motsatt. Maska av till axel från rätsidan och sticka förkortade v med början från avigsidan.

ÄRM:
Ärmen stickas runt på strumpst. Lägg upp 40-40-44-44-48-48 m på strumpst 4,5 med Air. Sticka 6 v RÄTST – se förkl ovan. Byt till strumpst 5 och sticka slätst. Sätt 1 markör i början på v. När arb mäter 8 cm ökas det 1 m på varje sida av markören, upprepa ökningen med 3 ½-3½-3-2½-2-2 cm mellanrum 9-11-11-14-14-16 ggr till = 60-64-68-74-78-82 m. När arb mäter 46-46-45-45-42-42 cm (kortare mått i de större storlekarna pga bredare axelvidd och längre ärmkulle), maskas det av 6 m mitt under ärmen och ärmen stickas färdig fram och tillbaka på st. Sedan maskas det av till ärmkulle i början på varje v i varje sida så här: 2 m 3-3-3-3-4-4 ggr och 1 m 1-2-3-4-5-6 ggr. Sedan maskas det av 2 m i varje sida tills arb mäter 53-54-54-55-55-56 cm. Maska av 3 m i början på de 2 nästa v och maska sedan av löst. Sticka en ärm till.

FICKOR:
Fickorna stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 20 m på rundst 5 med Air. Sticka 2 v rätst, sedan stickas det slätst med 2 m rätst i varje sida. När arb mäter 13 cm stickas det 4 v rätst över alla m. Maska av. Sticka en ficka till.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna. Sy ihop kragen mitt bak och sy den till halsringingen. Sy fast fickorna, ca mitt på slätst på framst och 5 cm från nederkanten (se bild).

Diagram

Ille Wiklund 01.03.2019 - 10:46:

Tänkte sticka denna i Alaska eller Nepal. Hur mycket garn behöver jag då?

DROPS Design 04.03.2019 kl. 11:42:

Hei Ille. Det kommer an på hvilken størrelse du skal strikke. Om du fyller inn "Air", og garnmengden i din størrelse i garnkalkulator her vil du få opp alle alternativer med ny garnmengde (Alaska og Nepal vil begge komme opp). God fornøyelse

Barbara 07.01.2019 - 23:27:

Dzien dobry, chcialam spytac o zamykanie oczek w rekawie. Kiedy piszecie" Nastepnie zamknac 2 o. z kazdej strony,az dlugosc rekawa osiagnie 53-54-54-55-56cm. Zamknac 3 o.na poczatku 2 nast. rzedow(...)" Czy mam rozumiec, ze powtarzam zamkniecie 2 o z kazdej strony, w kazdym rzedzie, az do 54 cm dlugosci rekawa? Czy jest to jednorazowe zamkniecie 2 oczek z kazdzej strony rzedu? Dziekuje za odpowiedz. Pozdrawiam

DROPS Design 08.01.2019 kl. 17:54:

Witaj Barbaro! Powtarzasz zamykanie 2. o z każdej strony (kilka razy), w każdym rzędzie, aż do 54 cm długości rękawa. Lekko zmodyfikujemy to w opisie, aby było bardziej czytelne. Pozdrawiamy!

Anke 21.10.2018 - 09:29:

Ich verstehe nicht ganz, wie der Kragen entsteht. Passiert das automatisch wenn ich die kurzen Reihen stricke? Ich muss keine Machen aufnehmen?

DROPS Design 22.10.2018 kl. 09:06:

Liebe Anke, bei den Schalkragen werden keine neuen Maschen anschlagen: nachdem Sie die Maschen für den Schulter abgekettet haben, sind es 16-20 M (siehe Größe), über diese 16-20 M stricken Sie verkürzten Reihen (mit einer Hinreihe angangen): 2 Reihen über 8-10 M, 2 Reihen über alle Maschen bis der Kragen 7-9 cm an der kürzsten Seite mißt. Viel Spaß beim stricken!

Judith Williams 07.12.2016 - 19:41:

When knitting the main part of the garment in stocking stitch and the front bands in garter stitch, the instructions say to work short rows in the bands every 10th row. Does this continue with this when you change to working all stitches in garter stitch?

DROPS Design 08.12.2016 kl. 08:42:

Dear Mrs Williams, the short rows have to be worked only when you are working in stocking st at the same time to compensate height difference between stocking st and garter st. When working in garter st, short rows are not necessary. Happy knitting!

Michele 03.10.2016 - 15:10:

Where are the instructions for the collar. Instructions for the back don't tell how to finish it and make the collar or are the front pieces of the collar for the back too? Thank you.

DROPS Design 03.10.2016 kl. 15:53:

Dear Michelle, the shawl collar is worked at the end of front pieces (when working short rows), you will then sew shawl collar first tog (from left and right front pieces) then sew the collar along neckline on back piece. Happy knitting!

Susanna 16.05.2016 - 10:00:

Hur blir den här, stickad i bomull t ex Paris?

DROPS Design 17.05.2016 kl. 11:55:

Hej Susanna. Jeg tror den vil blive meget tung / haengende. For denne jakke i Paris i f.eks. den mindste str skal du bruge 800 gr og 1200 gr for den störste.

Karin Robberd 18.02.2016 - 20:57:

Ik snap de mouwkop niet. Ik brei maat L. Er staat: kant 3 × 2 steken af, dan 3 × 1. En dan staat er Kant dan 2 steken af aan elke kant tot het werk 54 cm meet. Moet dat dan in 1× of in elke naald of in elke tweede naald? Ik vermoed het laatste maar dat staat er niet.

DROPS Design 24.02.2016 kl. 17:01:

Hoi Karin. Je kant 2 st af aan elke kant van het werk (dus aan het begin van elke naald) tot het werk 54 cm meet.

Ria De Waard 29.09.2015 - 07:43:

Als de middelste steken afgehecht zijn van de mouwen hoe lang moet je breien voor de kopminderingen gedaan worden?

DROPS Design 30.09.2015 kl. 16:30:

Hoi Ria. Je begint meteen met het afkanten voor de mouwkop.

Hortensia 19.06.2015 - 23:09:

Hermoso modelo. Confortable y sentador.

José 13.06.2015 - 16:21:

Mooi model. Comfortabel ook. de zakken voegen voor mij niets toe. Die zou ik weglaten. Verder zou ik voor effen wol kiezen. Deze lijkt me gemelleerd?

Kommentér oppskrift DROPS 164-40