DROPS / 166 / 17

Vintage Honeycomb by DROPS Design

Virkad DROPS kofta i ”Alpaca” med hålmönster i rutor och sjalkrage. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr z-718
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL -XXXL
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio
450-500-550-600-650-750 g nr 2923, ockra

DROPS VIRKNÅL NR 2,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 28 st x 16 v på 10 x 10 cm.
DROPS PÄRLEMORKNAPP: Välvd (vit), NR 522: 3 st i alla stl.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 351kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diag A.1 till A.3. Diag visar alla v i mönstret sett från rätsidan.

VIRKINFO:
I början på varje v med st, ersätts första st med 3 lm.
I början på varje v med fm, ersätts första fm med 1 lm.

MINSKNINGSTIPS:
Minska 1 st genom att virka 2 st tills så här:
Virka 1 st i första m, men vänta med sista genomdragningen, virka 1 st i nästa m, men vid sista genomdragningen dras tråden genom alla 3 öglorna på nålen.

KNAPPHÅL:
Det görs knapphål på höger framkant. 1 knapphål = ersätt fjärde st från kanten med 1 lm. På nästa v virkas framkantsm som förut (1 st virkas om lm). Virka knapphål när arb mäter:
STL S: 10, 18 och 26 cm.
STL M: 11, 19 och 27 cm.
STL L: 12, 20 och 28 cm.
STL XL: 13, 21 och 29 cm.
STL XXL: 12, 21 och 30 cm.
STL XXXL: 13, 22 och 31 cm.
----------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb virkas fram och tillbaka från mitt fram.
Virka 332-367-402-437-472-507 lm (inkl 3 lm att vända med) med nål 2,5 med Alpaca. Virka första v (= från avigsidan) så här: 1 st i 4:e lm från nålen (= 2 st) - LÄS VIRKINFO, sedan virkas 1 st i var och en av de nästa 3 lm, * hoppa över 1 lm, 1 st i var och en av de nästa 4 lm *, upprepa *-* v ut = 265-293-321-349-377-405 st. Virka 1 v med 1 st i varje st. Nu virkas det mönster efter diag så här ( v 1= från avigsidan): Virka 1 st i var och en av de första 5 st (= vänster framkant), A.3 (= 9 m), upprepa A.2 (= 14 m) totalt 17-19-21-23-25-27 ggr, A.1 (= 8 m), avsluta med 1 st i var och en av de nästa 5 st (= höger framkant). När A.1-A.3 har virkats 1 gång på höjden upprepas A.x. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN och kom ihåg KNAPPHÅL på höger framkant - se förkl ovan. När arb mäter 35-36-37-38-39-40 cm - anpassa så att sista v är från avigsidan, virkas varje framst och bakst färdiga för sig. Sätt 1 markör 69-76-83-90-97-104 m in från varje sida (= 127-141-155-169-183-197 m på bakst).

HÖGER FRAMST:
Virka (från rätsidan) mönster som förut tills det återstår 5 m före markören (= ärmhål) = 64-71-78-85-92-99 m - OBS: Maskorna som inte går jämnt upp i A.2 virkas i st. Virka tills arb mäter 52-54-56-58-60-62 cm - anpassa efter 1 hel rapport av A.2 (sista v = från avigsidan). De yttersta 44-51-56-63-67-74 m mot ärmhålet (= axel) virkas det inte längre över. Sedan virkas det krage över de första 20-20-22-22-25-25 m från rätsidan så här: * Virka 1 st (virka i st, men om lm) i var och en av de första 12-12-13-13-14-14 m, 1 hst i var och en av de nästa 2 m, 1 fm i var och en av de nästa 6-6-7-7-9-9 m, vänd och virka 1 fm i var och en av de första 6-6-7-7-9-9 fm - se VIRKINFO, 1 hst i var och en av de nästa 2 m, 1 st i var och en av de nästa 12-12-13-13-14-14 m, vänd *, upprepa *-* till kragen mäter ca 5-5-6-6-7-7 cm längst in på det smalaste stället. Klipp av och fäst tråden.

VÄNSTER FRAMST:
Virka som höger framst, men motsatt. Det virkas inte över de första 5 m på första v från rätsidan. Virka tills arb mäter 52-54-56-58-60-62 cm - anpassa efter 1 hel rapport av A.2 (sista v = från avigsidan). Klipp av tråden. De första 44-51-56-63-67-74 m mot ärmhålet (= axel) virkas det inte längre över. Sedan virkas det krage över de sista 20-20-22-22-25-25 m med början från rätsidan så här: * Virka 1 fm i var och en av de första 6-6-7-7-9-9 m, 1 hst i var och en av de nästa 2 m, 1 st i var och en av de nästa 12-12-13-13-14-14 m, vänd, 1 st i var och en av de första 12-12-13-13-14-14 m, 1 hst i var och en av de nästa 2 m, virka 1 fm i var och en av de nästa 6-6-7-7-9-9 fm, vänd *, upprepa *-* till kragen mäter ca 5-5-6-6-7-7 cm längst in på det smalaste stället. Klipp av och fäst tråden.

BAKST:
Virka mönster som förut över de mittersta 117-131-145-159-173-187 m (= 5 m i varje sida för ärmhål) - OBS: Maskorna som inte går jämnt upp i A.2 virkas i st. När arb mäter ca 50-52-54-56-58-60 cm - anpassa mönstret så att nästa v är 4:e v i A.x (det återstår nu 3 v), virkas det inte längre över de mittersta 27-27-31-31-37-37 st (= hals), varje axel virkas färdig för sig = 45-52-57-64-68-75 m till axel. Fortsätt mönster som förut över de sista 3 v (OBS: varje lm i mönstret över halsen ersätts med 1 st) - på första v minskas det 1 st mot halsen - LÄS MINSKNTIPS = 44-51-56-63-67-74 m. Klipp av och fäst tråden. Arb mäter ca 52-54-56-58-60-62 cm.

ÄRM:
Arb virkas fram och tillbaka.
Virka 67-72-75-77-82-85 lm (inkl 3 lm att vända med) med nål 2,5 med Alpaca. Virka första v så här: 1 st i 4:e lm från nålen (= 2 st), sedan virkas 1 st i var och en av de nästa 3-3-1-3-3-1 lm, * hoppa över 1 lm, 1 st i var och en av de nästa 4 lm *, upprepa *-* v ut = 53-57-59-61-65-67 st. Kom ihåg VIRKINFO! Virka 1 v med 1 st i varje st. Nästa v (= från rätsidan) virkas så här: 1 st i var och en av de första 4-6-7-1-3-4 st, A.1, A.2 totalt 2-2-2-3-3-3 ggr, A.3, avsluta med 1 st i var och en av de nästa 4-6-7-1-3-4 st. När A.1-A.3 har virkats 1 gång på höjden upprepas A.x. När arb mäter 10-10-10-10-8-8 cm ökas det 1 st i varje sida genom att virka 2 st i näst yttersta st i varje sida. Upprepa ökningen i varje sida av arb på vart 3:e v 16-14-7-3-0-0 ggr till, sedan på vartannat v totalt 4-7-16-21-25-22 ggr och varje v totalt 0-0-0-0-0-5 ggr = 95-101-107-111-117-123 m. När arb mäter 49-48-46-45-43-42 cm (kortare mått i de större stl pga bredare axelvidd), klipp av och fäst tråden. Virka en ärm till på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy ihop kragen mitt bak kant i kant och sy sedan kragen till halsrigningen på bakst. Sy i ärmarna mot fram- och bakst. Sy ärmsömmarna kant i kant nedifrån och upp.

= första v förkl i mönstret

Lucienne Brokerhof 21.10.2018 - 13:20:

Op de foto's is slechts een klein sjaalkraagje te zien terwijl hij wel groter in het schemapatroon staat.

Lene Iversen 02.10.2018 - 13:38:

Forstår ikke hvordan opskriften startes. 1.rk består af st med lm huller, 2.rk kun st (ignorerer lm hullerne, så =indtagning), dernæst mønster efter diagram. Hvorfor skal man lave hulmønster på første række og ignorere det på næste? Hvorfor ikke bare slå det færre antal maske op og lave to solide rækker (st rk)?

Christine 28.02.2018 - 05:07:

When we work the back section how come it is only 117 sts 265-(69X2)= 127 not 117 would you please explain more

DROPS Design 28.02.2018 kl. 10:17:

Dear Christine, you leave 5 sts unworked for armhole on each piece: front pieces are worked over 64 sts (= 5 sts unworked for armhole) and back piece is worked over 117 sts (= 5 sts unworked for armhole on each side), so that you have: 64 sts (front piece), 10 sts unworked (armhole), 117 sts (back piece), 10 sts unworked (armhole), 64 sts (front piece) = 64+10+117+10+64= 265 sts. Happy crocheting!

SYLVIE PERRIER 29.08.2016 - 00:09:

Mon échantillon est le même que le modèle, mais lorsque je crochète , en taille M , j'ai 10 cm de plus que le modèle. Est ce qu'il y aurait une erreur dans le nombre de brides à faire? Sinon pour que je puisse continuer combien fait la largeur de la manche pour que je recalcule. Merci de otre réponse

DROPS Design 29.08.2016 kl. 12:22:

Bonjour Mme Perrier, vérifiez bien le nombre de mailles crochetées pour le dos et les devants, on monte 367 ml mais on doit avoir seulement 293 B au 1er rang. À la fin des augmentations de la manche, vous avez 101 B soit 36 cm de large. Bon crochet!

Gloria 09.04.2016 - 00:17:

No veo ninguna pestaña que diga "vídeos"

DROPS Design 10.04.2016 kl. 17:24:

Hola Gloria. Cada patrón tiene "Videos" explicativos, para acceder a ellos hay que marcar la pestaña "Videos" al lado de la pestaña "Materiales" en la parte superior del patrón

Karen Strickholm 19.06.2015 - 15:17:

Elegant! I too would like to see set-in sleeves. Also I hope there is some subtle waist shaping... Lovely design, and particularly flattering for larger bodied women like me!

Anja Steinhaus 14.06.2015 - 13:54:

Möchte ich sofort stricken . . . wunderschön!!!!

Fe Canas 11.06.2015 - 08:13:

Is this crochet or knit?

Ellis 08.06.2015 - 21:45:

Please give me an option to make set-in sleeves because I like this cardigan a lot but will not wear clothes that do not fit. I have a larger size clothing and need therfore have patterns that fit

Kirchhoff 05.06.2015 - 14:59:

Wunderschönes Muster, elegant und genial schlicht zugleich

Kommentér oppskrift DROPS 166-17