DROPS / 136 / 30

Buttercup by DROPS Design

Virkad DROPS kofta i ”Muskat”. Stl XS - XXXL

DROPS Design: Modell nr R-613
Garngrupp B
--------------------------------------------------------
Storlek: XS/S - M - L/XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS MUSKAT från Garnstudio
400-450-550-650-750 g nr 07, ljus gul

DROPS VIRKNÅL NR 4,5 - eller den nål du måste använda för att få 5 stora lm-bågar av MÖNSTER-1 = 10 cm på bredden och 2,5 rapporter av MÖNSTER-2 = 10 cm på bredden.
DROPS PÄRLEMORKNAPP nr 521: 1 st.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (109)

MÖNSTER-1 (se också diagr M.1):
VARV 1: Se förklaring i beskrivningen.
VARV 2: 5 lm, 1 fm i mittersta lm på första lm-bågen, 2 lm, 1 sm i samma lm, * 5 lm, 1 fm i mittersta lm på nästa lm-båge, 2 lm, 1 sm i samma lm *, upprepa *-* tills det återstår 1 lm-båge, 5 lm, 1 fm i mittersta lm på sista lm-bågen, vänd arb.
Upprepa varv 2.

MÖNSTER-2 (se också diagr M.2):
VARV 1: Se förklaring i beskrivningen.
VARV 2: 4 lm, * 5 st om lm-bågen, 1 lm, hoppa över 2 st, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 2 st *, upprepa *-* tills det återstår 1 lm-båge, virka 5 st om denna, 1 lm och 1 st i 3:e lm i början på varvet, vänd arb.
VARV 3: 5 lm, 1 st i första st, * hoppa över 1 st, 1 st i var och en av de 3 nästa st, hoppa över 1 st, i nästa st virkas 1 st + 3 lm + 1 st *, upprepa *-*, tills det återstår 5 st, hoppa över 1 st, 1 st i var och en av de 3 nästa st, hoppa över 1 st, 1 st + 2 lm + 1 st i 3:e lm i början på föregående v, vänd arb.
VARV 4: 3 lm, 2 st om första lm-bågen, * 1 lm, hoppa över 2 st, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 2 st, om nästa lm-båge virkas 5 st *, upprepa *-* tills det återstår 5 st, 1 lm, hoppa över 2 st, 1 st i nästa st, 1 lm, hoppa över 2 st, om sista lm-bågen virkas det 3 st, vänd arb.
VARV 5: 3 lm, hoppa över 2 st, *i nästa st virkas 1 st + 3 lm + 1 st, hoppa över 1 st, 1 st i var och en av de 3 nästa st, hoppa äver 1 st *, upprepa *-* tills det återstår 4 st, i nästa st virkas 1 st + 3 lm + 1 st, hoppa över 2 st, 1 st i 3:e lm i början på föregående v.
Upprepa v 2 till 5.
--------------------------------------------------------

KOFTA:
Arb virkas fram och tillbaka från mitt fram. Först virkas MÖNSTER-1 uppöver till axeln, sedan virkas MÖNSTER-2 från uppläggningskanten och neröver. Ärmarna virkas från ärmhålen och neröver.

Virka 187-224-262-298-335 lm med nål 4,5 med Muskat. Vänd, virka 1 fm i 2:a lm från nålen, sedan virkas 1 fm i var och en av de 3-5-1-2-4 nästa lm, * hoppa över 1 lm, virka 1 fm i var och en av de nästa 6 lm *, upprepa *-* v ut = 160-192-224-255-287 fm. Nästa varv virkas så här: 5 lm, hoppa över de 2 första fm, 1 fm i nästa fm, * 5 lm, hoppa över 3 fm, 1 fm i nästa fm, 5 lm, hoppa över 4 fm, 1 fm i nästa fm *, upprepa *-* tills det återstår 4-0-5-0-5 fm. Stl M och XXL är färdiga. Stl XS/S: 5 lm, hoppa över 3 fm, 1 fm i sista fm. Stl L/XL och XXXL: 5 lm, hoppa över 4 fm, 1 fm i sista fm. Vänd arb (= 35-42-49-56-63 stora lm-bågar + den bågen det vändes med i början på varvet). Fortsätt med MÖNSTER-1 (börja på v 2) – se förkl ovan! KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När arb mäter ca 12-13-14-15-16 cm, delas det för ärmhål och varje del virkas färdig för sig.

HÖGER FRAMST:
Virka M.1 fram och tillbaka över de första 9-11-12-14-16 stora lm-bågarna - SAMTIDIGT nästa gång v 3 i diagr virkas, maskas det av till hals efter diagr M.3. Upprepa avm tills det är 6-7-9-10-11 stora lm-bågar kvar på axeln. Fortsätt att virka M.1 tills arb mäter ca 29-31-33-35-37 cm – sista varvet virkas så här: 5 lm, 1 fm i mittersta lm på första lm-bågen från föregående v, * 5 lm, 1 fm i mittersta lm på nästa lm-båge *, upprepa *-* v ut, klipp av tråden.

VÄNSTER FRAMST:
Virka som höger framst, men motsatt.

BAKST:
Virka fram och tillbaka över de mittersta 17-20-25-28-31 stora lm-bågarna. När arb mäter ca 29-31-33-35-37 cm (räkna så att det är lika många lm-bågar på höjden på framst som på bakst), virkas det 1 sista varv över 6-7-9-10-11 lm-bågar i varje sida som på framst (de 5-6-7-8-9 mittersta lm-bågarna = hals).

BÅRD NEDERST:
Virka neröver från uppläggningskanten så här (börja från avigsidan): 1 sm i första fm, sedan 3 lm, hoppa över 2 fm, i nästa fm virkas 1 st + 3 lm + 1 st, * hoppa över 2 fm, virka 1 st i var och en av de 3 nästa fm, hoppa över 2 fm, i nästa fm virkas 1 st + 3 lm + 1 st *, upprepa *-*, tills det återstår 4-4-4-3-3 fm, hoppa över 3-3-3-2-2 fm och virka 1 st i sista fm, vänd arb. Fortsätt med MÖNSTER-2 (börja på v 2) – se förkl ovan! Det blir totalt 20-24-28-32-36 rapporter på v.
Virka M.2 i ca 22 cm, avsluta efter v 2 eller 4 i mönstret. Sista varvet virkas så här: * 3 lm, hoppa över 1 m (antingen 1 st eller 1 lm), 1 fm i nästa st *, upprepa *-* v ut, klipp av tråden. Hela fram- och bakst mäter ca 52-54-56-58-60 cm på höjden.

MONTERING:
Virka tills på axlarna så här: * 1 fm i första stora lm-bågen på framst, 2 lm, 1 fm i första stora lm-bågen på bakst, 2 lm *, upprepa *-* på båda axlarna.

ÄRM:
Arb virkas fram och tillbaka från ärmhålet och neröver.
Virka 1 fm om första lm-bågen längst ner i ärmhålet, * 5 lm, hoppa över ca 2 cm, fäst med 1 fm *, upprepa *-* till längst ner i andra sidan på ärmhålet, det ska bli 18-19-20-21-22 lm-bågar totalt.
Vänd och fortsätt med VARV 2 av MÖNSTER-1 (= 17-18-19-20-21 stora lm-bågar på v + den lm-bågen man vänder med). När arb mäter 2 cm, minskas det 1 stor lm-båge i slutet på nästa v, detta görs genom att virka tills det återstår 2 stora lm-bågar, virka 5 lm, hoppa över den första lm-bågen och virka 1 fm i mittersta lm på sista lm-bågen. Upprepa minskn med 4-3-3-2-2 cm mellanrum (det minskas växelvis i höger och vänster sida) tills det återstår 11-11-13-13-15 stora lm-bågar + den bågen man vänder med.
När ärmen mäter 24-21-18-15-13 cm (kortare mått i större stl pga bredare axelvidd), virkas nästa varv så här: 5 lm, 1 fm i mittersta lm på första lm-bågen, * 5 lm, 1 fm i mittersta lm på nästa lm-båge *, upprepa *-* v ut. Nästa varv virkas så här: 4 fm om varje lm-båge och 3 fm om sista lm-bågen på v = 47-47-55-55-63 fm.
Nästa varv virkas så här: 3 lm, hoppa över de 2 första fm, i nästa fm virkas 1 st + 3 lm + 1 st, * hoppa över 2 fm, virka 1 st i var och en av de 3 nästa fm, hoppa över 2 fm, i nästa fm virkas 1 st + 3 lm + 1 st *, upprepa *-*, tills det återstår 4 fm, hoppa över 3 fm och virka 1 st i sista fm, vänd arb. Fortsätt med MÖNSTER-2 (börja på v 2) – se förkl ovan! Det blir totalt 6-6-7-7-8 rapporter på v. När M.2 är virkat i ca 12 cm (avsluta efter v 2 eller 4 av mönstret) virkas nästa varv så här: * 3 lm, hoppa över 1 m (antingen 1 st eller 1 lm), 1 fm i nästa st *, upprepa *-* v ut, klipp av tråden.

MONTERING:
Virka ärmsömmarna tills på samma sätt som axlarna virkades tills.

FRAMKANTER och HALSKANT:
Virka 1 varv med fm upp längs höger framkant, runt halsen och ned längs vänster framkant - se till att fm varken stramar in eller vidgar ut kanterna. Det ska vara ca 16 fm på 10 cm. Vänd och virka 1 varv tillbaka med 1 fm i varje fm - när det är virkat runt halsen och man ska börja neröver höger framst virkas det så här: 1 fm i första fm, 2 lm, hoppa över 2 fm (= knapphål), fortsätt med fm ned längs resten av framst. Vänd och virka 1 varv med fm tillbaka igen – det virkas 2 fm över lm-bågen. Klipp av och fäst tråden. Sy i knappen.

Detta mönster har uppdaterats. .

MÖNSTER-2:
VARV 5: 3 lm, hoppa över 2 st, *i nästa st virkas 1 st + 3 lm + 1 st, hoppa över 1 st, 1 st i var och en av de 3 nästa st, hoppa äver 1 st *, upprepa *-* tills det återstår 4 st, i nästa st virkas 1 st + 3 lm + 1 st, hoppa över 2 st, 1 st i 3:e lm i början på föregående v.

Uppdaterad online: 07.11.2016

= 1 fm i mittersta lm på lm-bågen, 2 lm, 1 sm i samma lm som fm
= 1 st
= virkriktning

Kommentarer (109)

Skriv din kommentar här!

Joy Lovell 16.09.2018 - 16:13:

I am really wanting to crochet this pattern but I am having difficulty following the pattern instructions in the diagram, can you tell me does this pattern have written instructions instead of diagram instructions, or is there a much better and simpler way of reading the pattern diagrams.

DROPS Design 17.09.2018 kl. 10:06:

Dear Mrs Lovell, there are only diagrams to this pattern. Each symbol in diagram is explained under diagram key. Start reading the diagrams from the bottom corner on the right side towards the left from RS and from the left towards the right from WS. You are welcome to request assistance with diagrams from your DROPS store even per mail or telephone. Happy crocheting!

Johanne Elise Reianes 25.06.2018 - 14:42:

Jeg har heklet prøvelapp med nål Nr 3 og får fremdeles ikke 5 store lm-buer innenfor 10 cm. Jeg får ikke 4 lm-buer innenfor engang. Det må vel være feil i oppskriften? Jeg hekler ikke løst.

DROPS Design 27.06.2018 kl. 11:13:

Hei Johanne. Vi har nå for orden skyld heklet M.1 som anvist (5 lm, hopp over 3 lm, 1 fm osv), og får da 5 luftmaskebuer på 10 cm, så det er ingen feil i oppskriften. Heklefastheten er veldig individuell og det er helt normalt å måtte endre på nåltykkelsen for å få det til å stemme. Det viktige er at du finner en nål som gir den riktige heklefastheten, men så lenge det er i orden blir i plagget riktige mål. God fornøyelse

Ines 20.06.2018 - 23:40:

Bin jetzt beim Beenden der Vorderteilen. Aber habe jetzt was bemerkt: die beiden Teile, vorne, also wo der Knopf hinkommt, sind nicht gleich/symmetrisch. Also die Löcher am Rand von linken und rechten Seite stimmen nicht überein (sind nicht gleich). Hab ich da was falsch gemacht? Und noch eine Frage, was macht man mit den Garnspitzen die da herumhängen? Wie versteckt man die?

DROPS Design 21.06.2018 kl. 08:20:

Liebe Ines, es kann sein, daß die beiden Seiten von M.1 nicht genau symetrisch sein (siehe Diagram), aber solange Ihre Arbeit wie M.1 aussieht, stimmt es schon - gerne können Sie aber Ihre Arbeit Ihren Laden zeigen (auch im Foto und per Mail). Am Ende häkeln Sie noch die Blende. Dieses Video zeigt, wie man Baumwolle vernäht. Viel Spaß beim häkeln!

Ines 13.06.2018 - 23:10:

PONTO FANTASIA 1 CARREIRA 2 : 5 pc, 1 pb no pc a meio do 1.º aro, 2 pc, 1 mc no mesmo pc, *5 pc, 1 pb no pc a meio do aro seguinte, 2 pc, 1 pbx no mesmo pc... 1 mc ou será 1 pc no mesmo pc ? Ou é como na repetição 1 pbx?

DROPS Design 14.06.2018 kl. 11:51:

Bom dia, O "mc" era uma gralha que já foi corrigida. Muito obrigada pela chamada de atenção! Efectivamente, é 1 pbx!

Hilary Butler 26.04.2018 - 18:26:

What size cotton do you use for the 4.5mm crochet hook. As the 'Wendy Suptrme cotton DK here in England says use a 4mm hook. Can I still use this cotton but case on less chain. I just Love your patterns.

DROPS Design 27.04.2018 kl. 08:45:

Dear Mrs Butler, We are able to provide free patterns thanks to our yarns sold throughout the world. You will therefore understand that we can only recomand you to contact our DROPS Store for any further help & assistance. Thank you for your comprehension.

Nicoletta Ragusi 15.02.2018 - 18:29:

Buonasera, non riesco a capire come fare le diminuzioni per il davanti destro/sinistro. Io ho capito cosi: dopo aver lavorato i primi 9 occhielli, alla terza riga del diagramma M1 procedo con le diminuzioni fin quando ne rimangono 6 e poi proseguo fino alla spalla. Ma cosi facendo risulta uno scollo squadrato...dove sbaglio? Grazie

Lea 18.11.2017 - 16:06:

Bonjour ! Je ne comprend pas bien à quelle moment je dois faire les diminution. Dois je diminuer comme sur le diagramme tout le long des rang ?

DROPS Design 20.11.2017 kl. 09:01:

Bonjour Léa, pouvez-vous indiquer à quel niveau vous en êtes et quelle taille vous réalisez? Merci!

Carolyn 23.09.2017 - 22:50:

I was going to begin this pattern, but how many do I chain to begin the first row?? The diagram does NOT tell me this, it only tells me to see "explanation in pattern." Huh?? I don't understand what I'm missing!

DROPS Design 24.09.2017 kl. 23:53:

Dear Carolyn, when you start crocheting the body, you should - as the pattern says - to beginn, crochet 187-224-262-298-335 ch on hook size 4.5 mm with Muskat. I hope this helps. Happy Crocheting!

Sandra 24.07.2017 - 21:40:

Hej, jag tänkte göra strl M och har precis gjort klart första varvet efter de 224 luftmaskorna. Nu är arbetet ca 130 cm långt, kan detta stämma? Gjorde testet för virkfastheten och det verkade stämma men detta känns tokigt.

DROPS Design 08.08.2017 kl. 13:45:

Det är viktigt att kontrollera virkfastheten innan du börjar virka själva arbetet. Gör en provlapp och kontrollera att du får den virkfasthet som anges i mönstret. Vid behov ska du byta till tunnare eller grövre virknål.

Karolyn Grady 23.05.2017 - 00:01:

I've just completed your "Buttercup" summer jacket. I selected Muskat "Ice Blue" and used US size 5 hook and directions for size Medium. Perfect! I've just received the Cotton Viscose in "Rust" to crochet your "Florette" top. Truly, this color should be renamed "Liquid Sunset" Thank you for these beautiful FREE patterns and your extrodinary yarns!

Kommentér oppskrift DROPS 136-30