DROPS / 136 / 13

Whispers by DROPS Design

Virkad DROPS kofta i ”Alpaca”. Stl S – XXXL

DROPS design: Modell nr Z-603
Garngrupp A
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL – XXXL
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio
300-300-350-350-400-450 g nr 6360m, blå
50 g i alla stl nr 0501m, ljus grå eco

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 4 x 4 rapporter på 10 x 10 cm.
1 knapp, ca 2 cm i diameter.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (79)

Garnet till detta mönstret kostar 273kr. Läs mer.
VIRKINFO: Varje st i början på varvet ersätts av 3 lm.

MÖNSTER: Se diagr M.1. Upprepa varv 1 och varv 2. M.1 visar 3 rapporter i bredden och 1 rapport i höjden.

MÄTTIPS:
Pga mönstret kommer plagget att töja sig. Alla mått görs därför när plagget hålls upp.

AVMTIPS:
Det avm 1 rapport i X.1, eller ½ rapport i X.2.
Maska av så här i början på v:
Ersätt 1 rapport med 6 sm och ½ rapport med 3 sm.
Maska av så här i slutet på v: Vänd arb när det återstår antingen 1 eller ½ rapport.

ÖKNINGSTIPS (gäller ärmen): Det ökas ½ rapport. Öka genom att vända med 6/7 lm i stället för 3, se X.3.
--------------------------------------------------------

BAKST:
Virka 120-132-144-156-168-180 lm (inkl 8 lm att vända med) med nål 3,5 med blå. Virka 1 st i den 9:e lm från nålen, * 2 lm, hoppa över 2 lm, 1 st i nästa lm *, upprepa *-* = 39-43-47-51-55-59 st. Sedan virkas det efter M.1(1:a v är nu virkat, börja på v 2) = 19-21-23-25-27-29 rapporter. När arb mäter 10 och 20 cm – Läs MÄTTIPS, maskas det av ½ rapport i varje sida – läs AVMASKNINGSTIPS och se X.2 = 17-19-21-23-25-27 rapporter. När arb mäter 35-36-37-38-39-40 cm maskas det av för ärmhål i varje sida på varje varv så här: 1 rapport 1-1-2-2-2-2 ggr, sedan ½ rapport 0-2-2-2-4-4 ggr = 15-15-15-17-17-19 rapporter. När arb mäter 52-54-56-58-60-62 cm virkas det 1 varv över endast de yttersta 6-6-6-6-6-7 rapporterna i varje sida (det virkas inte över de mittersta 3-3-3-5-5-5 rapporterna = halsringning). Virka 1 varv tillbaka och klipp av tråden, arb mäter ca 54-56-58-60-62-64 cm.

HÖGER FRAMST:
LÄS HELA AVSNITTET INNAN DET VIRKAS!
Virka 66-72-78-84-90-96 lm (inkl 8 lm att vända med) med nål 3,5 med blå. Börja från mitt fram och virka mot sidan. Virka 1 st i den 9:e lm från nålen, * 2 lm, hoppa över 2 lm, 1 st i nästa lm * upprepa *-* = 21-23-25-27-29-31 st. Sedan virkas det efter M.1(1:a v är nu virkat, börja på v 2) = 10-11-12-13-14-15 rapporter. När arb mäter 15 och 25 cm maskas det av i sidan som på bakst. SAMTIDIGT arb mäter 23-24-25-26-27-28 cm maskas det av till hals på vartannat v mot mitt fram så här: maska av ½ rapport 4-4-4-6-6-6 ggr. SAMTIDIGT när arb mäter 35-36-37-38-39-40 cm maskas det av för ärmhål i sidan som på bakst. Efter alla avm är det 6-6-6-6-6-7 rapporter kvar på axeln. Virka tills arb mäter 54-56-58-60-62-64 cm, klipp av och fäst tråden.

VÄNSTER FRAMST:
Virka som höger framst.

ÄRM:
Virka 60-60-66-66-72-72 lm (inkl 8 lm att vända med) med nål 3,5 med blå. Virka 1 st i den 9:e lm från nålen, * 2 lm, hoppa över 2 lm, 1 st i nästa lm *, upprepa *-* = 19-19-21-21-23-23 st. Sedan virkas det efter M.1(1:a v är nu virkat, börja på v 2) = 9-9-10-10-11-11 rapporter. När arb mäter 6 cm ökas det ½ rapport i varje sida, upprepa ökningen med 12-7-7-7-7-7 cm mellanrum 3-5-5-5-5-5 ggr till - läs ÖKNINGSTIPS = 13-15-16-16-17-17 rapporter. När arb mäter 48-47-47-46-46-45 cm (kortare mått i de större stl pga högre ärmkulle och bredare axelvidd) maskas det av 1 rapport i varje sida till ärmkulle. Sedan maskas det av ½ rapport i varje sida på vartannat v totalt 0-0-0-0-2-2 ggr, sedan på varje v 6-7-8-8-6-6 ggr = 5-6-6-6-7-7 rapporter. Virka tills arb mäter 57-57-58-58-59-59 cm, klipp av och fäst tråden.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna. Sy ärm och sidsöm i ett - sy kant i kant med små, fina stygn.

VIRKAD KANT:
Virka en kant med nål 3,5 med ljus grå upp längs höger framst, runt halsringningen, ned längs vänster framst, runt nederkanten och runt nederkanten av ärmarna så här: Virka 1 fm, * hoppa över 2 cm, 4 dst om nästa lm, 2 lm, 4 dst om samma m, hoppa över 2 cm, 1 fm om nästa m *, upprepa *-* och avsluta med en sm i första fm.

KNAPPÖVERDRAG:
Det virkas överdrag till 1 knapp med nål 3,5 med ljus grå så här: Virka 2 lm, sedan virkas det 16 st i den första av de 2 lm som virkades, avsluta med 1 sm överst på första st (=VARV 1).
VARV 2: Virka 1 fm i varje st och avsluta med 1 sm i första fm på v.
VARV 3: Virka 1 st i varannan fm och avsluta med 1 sm i första st på v = 8 st.
Stoppa knappen inuti överdraget, tråckla runt kanten och drag åt. Sy i knappen på vänster framst, precis där halsavm börjar. Knappen knäpps genom hålen i mönstret.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 22.05.2012
Nytt X.1 diagram.

Agnes A 06.04.2019 - 13:02:

C'est quoi un rapport ? c'est un rang ?

DROPS Design 06.04.2019 kl. 18:01:

Bonnjour Agnes! M.1 représente 3 rapports en largeur et 1 rapport en hauteur. Donc un rapport est un tiers de M.1. Bon crochet!

Karin 04.01.2019 - 19:52:

Varför ska det maskas av vid 10 och 20 cm på bakstycket och vid 15 och 25 cm på framstyckena?

DROPS Design 09.01.2019 kl. 10:19:

Hei Karin. Du minsker like mange masker på for og bakstykket, men minskningnen gjøres på forskjellige lengder slik at det blir en jevnere overgang. Du minsker altså ferre masker flere ganger, isteden for mange masker få ganger. God fornøyelse.

Linda 14.05.2018 - 09:58:

Hello. My question is for the back piece "Work 1 more row, cut and fasten the thread, the piece measures approx. 54-56-58-60-62-64 cm / 21¼''-22''-22¾''-23 5/8''-24 3/8''-25¼''." Is one row considered as 1) one row of dc/bunched dc OR 2) both dc and bunch dc rows?

DROPS Design 14.05.2018 kl. 11:22:

Dear Linda, this will be the 2nd row worked on shoulder, ie you will work 2 more rows over the sts on shoulder than on the middle sts for neck. Happy crocheting!

Camilla 16.01.2018 - 22:02:

Hei. Ser at begge forstykkene skal hekles like, skulle ikke disse vært speilvendt av hverandre? Rett og vrangsiden ser jo veldig forskjellig ut....

DROPS Design 17.01.2018 kl. 08:42:

Hei Camilla. Her at det nok blitt vurdert slik at siden man hekler frem og tilbake og med garn fra garngruppe A (tynt garn), så er ikke forskjellen fra rett og vrang så stor. Men om du ønsker å ha det helt likt, kan du fint hekle det andre forstykket speilvendt. God Fornøyelse!

Monica Guimarães De Carvalho 02.06.2017 - 21:21:

Olá, gostaria de saber para que serve fazer 1/2 diminuição nas costas em 10 cm e 20 cm?

DROPS Design 06.06.2017 kl. 13:24:

O casaco tem uma forma em A. As diminuições são feitas para lhe dar essa forma. Bom croché!

Francesca 14.02.2017 - 15:31:

Mi consigliate un filato in cotone per realizzare questa giacca? Grazie

DROPS Design 14.02.2017 kl. 16:04:

Buongiorno Francesca. Può usare i cotoni Safran, Drops Loves You 6 (controlli la disponibilità presso il rivenditore), Drops Loves You 7, anch’essi del gruppo A come il filato Alpaca. Alla seguente pagina trova le indicazioni per sostituire correttamente i filati. Verifichi sempre di ottenere lo stesso campione indicato nelle spiegazioni. Buon lavoro!

Raquel 25.04.2016 - 17:38:

Estoy haciendo el delantero derecho y no entiendo eso de empezar a partir del centro del frente y trabajar hacia el lado. Que tengo que ir tejiéndo directamente con la espalda o cómo y si cuando mida 15 cm que tengo que disminuir de un lado o ambos como en la espalda. Gracias

DROPS Design 26.04.2016 kl. 12:21:

Hola Raquel, el centro del frente se refiere a la parte de las cenefas, donde se abotona la chaqueta. Los delanteros y la espalda se trabajan por separado pero la espalda nos sirve de referencia para trabajar el delantero. Ten en cuenta que trabajamos 2 delanteros con lo cual las dism se trabajan solo a un lado en este caso y no como en la espalda.

Raquel 25.04.2016 - 17:29:

Estoy haciendo el delantero derecho y no entiendo eso de empezar a partir del centro del frente y trabajar hacia el lado. Que tengo que ir tejiéndo directamente con la espalda o cómo y si cuando mida 15 cm que tengo que disminuir de un lado o ambos como en la espalda. Gracias

DROPS Design 26.04.2016 kl. 12:23:

ver respuesta arriba

Wilma 17.04.2016 - 15:27:

Ik hem met maat L bezig maar ik kom niet uit de beschrijving voor de mouw kop. Hoeveel herhalingen moet ik uiteindelijk over houden?

DROPS Design 18.04.2016 kl. 14:14:

Hoi Wilma. Je mindert 1 heel herhaling en 8 keer 1/2 herhalingen aan elke zijkant = 6 herhalingen over

Vana Giannitsopoulou 03.02.2016 - 19:52:

Hello, I have a problem I cannot understand the 1/2 increase in the sleeve pattern. The diagram given is only for the left side I cannot figure out how it will be done for the other side. Thank you

DROPS Design 04.02.2016 kl. 09:50:

Dear Mrs Giannitsopoulou, diagram X.2 shows on the right side how to work the dec at beg of row (work 3 sl sts) and on the left side how to dec at the end of row (finish with 1 tr (UK-English) in the last ch-space (ie leave uworked the remaining sts on row). Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 136-13